16.8 C
Chania
Sunday, December 7, 2025

Τέμπη: Τι μας δείχνουν τα κομμάτια του παζλ

Ημερομηνία:

Του Κώστα Γιαννακίδη

Και τώρα θα γίνουμε όλοι χημικοί μηχανικοί. Η έκθεση που θα έρθει από τη Γάνδη, ως παραγγελία του εθνικού οργανισμού για τη διερεύνηση ατυχημάτων, θα επισημαίνει, κατά τις πληροφορίες, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε 3.5 τόνους αρωματικών υδρογονανθράκων.

Τι κάνουν οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες; Πολλά πράγματα, στη βιομηχανία. Και ναι, χρησιμοποιούνται και στην νόθευση καυσίμων. Το ξυλόλιο, που διαβάζουμε παντού, είναι αρωματικός υδρογονάνθρακας.

Εντάξει. Ας υποθέσουμε ότι, πράγματι, η Γάνδη έχει δίκιο και το τρένο μετέφερε, προφανώς παρανόμως, αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Πόσο μεγάλη πρέπει να είναι η δεξαμενή; Η απλή αριθμητική μας δείχνει ότι για να αποθηκεύσεις αυτήν την ποσότητα χρειάζεσαι μία δεξαμενή τεσσάρων τ.μ. και ύψος ενός μέτρου. Αυτή η δεξαμενή δεν χρειάζεται ξεχωριστό βαγόνι. Τη βάζεις και κάτω από τις λαμαρίνες που, κατά τη φορτωτική, μετέφερε το τρένο.

Ρώτησα ένα χημικό μηχανικό τι ποσότητα καυσίμων μπορείς να νοθεύσεις με 4 τόνους αρωματικών υδρογονανθράκων. Αν θες να κάνεις βαριά νόθευση, τότε έχεις τη δυνατότητα να «πειράξεις» 100.000 λίτρα καυσίμου. Αν θέλεις να είσαι πιο διακριτικός, φτάνεις και στα 200.000 λίτρα. Πρακτικά, όμως μου εξηγεί ο μηχανικός, αυτή η ποσότητα αρωματικών υδρογονανθράκων αρκεί για να νοθεύσεις καύσιμα σε δύο βενζινάδικα. Με μία μεταφορά, μίας ημέρας. Με πολλές μεταφορές μέσα σε πολλές ημέρες νοθεύεις πιο πολλά καύσιμα σε περισσότερα βενζινάδικα. Αυτονόητο.

Βέβαια υπάρχουν και οι εκθέσεις που κάνουν λόγο για βαγόνια που εξαφανίστηκαν ή για δεξαμενή που μεταφέρεται προσδεμένη στην αμαξοστοιχία. Έχουν κάποια σημασία όλα αυτά; Φυσικά και έχουν. Διότι είναι άλλο να υπάρχει δεξαμενή που περνάει φανερή και καμαρωτή και άλλο να υπάρχει κάτι κρυμμένο. Αν η ποσότητα εύφλεκτης ύλης είναι μικρή, τότε οι υπεύθυνοι της Hellenic Train μπορούν εύκολα να παραπέμψουν σε υπαλλήλους που έκαναν κρυφές δουλειές για ένα καλό χαρτζιλίκι. Αν όμως η ποσότητα είναι μεγάλη, το πράγμα αλλάζει.

Αναπόφευκτα εδώ θα τεθεί το ερώτημα για τις κυβερνητικές ευθύνες. Ας πούμε ότι μιλάμε για μία σχετικά μικρή δεξαμενή που φορτώθηκε κρυφά κάτω από τις λαμαρίνες. Στοιχειοθετείται κυβερνητική ευθύνη για τις λαδιές που, ενδεχομένως, έκαναν υπάλληλοι των τρένων; Οι φίλοι της κυβέρνησης θα απαντήσουν αρνητικά, υιοθετώντας τη λογική με την οποία δείχνουν τον σταθμάρχη ως μοναδικό υπεύθυνο. Όμως, συγγνώμη, δεν γίνεται να μην υπάρχει ευθύνη (τουλάχιστον πολιτική) αν το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας χρησιμοποιείται για λαθρεμπόριο και νόθευση καυσίμων. Ενδεχομένως κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι οι αρχικές διαβεβαιώσεις περί καθαρού φορτίου περιείχαν δόλο, αλλά αυτά δεν αποδεικνύονται. Άλλωστε η κυβέρνηση επικαλείται πορίσματα της Hellenic Train και της Πυροσβεστικής. Όμως, αλήθεια, πόσο αξιόπιστη μπορεί να θεωρηθεί η έκθεση ενός ελεγχόμενου, αλλά και η μονοσέλιδη έκθεση της Πυροσβεστικής; Μα, μία σελίδα; Και, εν τέλει, πόσο σοβαρή θεωρείται μία κεντρική διαχείριση που την παραπλανούν εποπτευόμενοι φορείς;

Αλλά και από την πλευρά της, η Hellenic Train, θα πετάξει από πάνω της κάθε ευθύνη καθώς δηλώνει ότι δεν ελέγχει το φορτίο που μεταφέρει, δέχεται τα έγγραφα της φορτωτικής. Συνεπώς αν τα πορίσματα καταλήγουν σε μία μικρή ποσότητα (τεσσάρων τόνων), η κυβέρνηση θα κυνηγάει την Hellenic Train, η εταιρεία τους υπαλλήλους της και όλοι οι άλλοι την κυβέρνηση. Η κυβέρνηση, με τη σειρά της, ίσως πει ότι αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη. Και ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είχε επίσης αναλάβει την πολιτική ευθύνη.

Το μπάζωμα, βέβαια, είναι διαφορετική υπόθεση. Και εκεί, εξ όσων φαίνονται, η κυβέρνηση προτίθεται να «αδειάσει» τον αρμόδιο υφυπουργό Τριαντόπουλο. Το ΠΑΣΟΚ θα ζητήσει Προανακριτική. Αλλά, με βάση όσα γνωρίζουμε, δεν υπάρχει κάτι μεγαλύτερο από απλό πλημμέλημα. Όμως, αλήθεια, είναι δυνατόν ένας υφυπουργός να ανέλαβε αυτοβούλως τέτοια πρωτοβουλία;

Eίναι και άλλα. Ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε η Εξεταστική με αποκλεισμό μαρτύρων, το μοντάζ των ηχητικών και η εξαφάνιση των βίντεο κλπ. Αλλά εδώ υπάρχει απάντηση. Η κυβέρνηση δεν γνώριζε κάτι, δεν μπορεί να γνωρίζει τα πάντα. Και για κάποια σκοτεινά σημεία ευθύνονται τα ρακούν που εθεάθησαν πλησίον της Βουλής.

news247.gr

Δεν μπορούν όλοι να πληρώσουν. Και το σεβόμαστε.

Αν βρίσκεσαι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνέχισε να μας διαβάζεις δωρεάν. Η ενημέρωση πρέπει να παραμένει προσβάσιμη για όλους.

Αν όμως μπορείς, στήριξέ μας σήμερα. Ορίστε δύο καλοί λόγοι για να το κάνεις:

  1. Η στήριξή σου ενισχύει άμεσα την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας μας.
  2. Κοστίζει λιγότερο από έναν καφέ και η διαδικασία διαρκεί λιγότερο από 1 λεπτό.

Επίλεξε σήμερα να γίνεις συνδρομητής ή δωρητής.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Δημογραφικό: Ζητούνται εργασίες «φιλικές για ηλικιωμένους» – Η άνοδος των age friendly jobs

H πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Aνάπτυξης και Ανασυγκρότησης (ΕBRD), χτυπάει...

Ρωσία: Δεν χαρακτηρίζεται «άμεση απειλή» στη νέα στρατηγική ασφαλείας των ΗΠΑ – «Θετικό βήμα» λέει το Κρεμλίνο

Το Κρεμλίνο χαιρετίζει κίνηση της κυβέρνησης του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ...