Στην Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού, η πρωτοβουλία «Οξυγόνο» από τα Χανιά καλεί σε μια ανοιχτή συζήτηση για την ασφυξία του δημόσιου σχολείου και τη συρρίκνωση της εκπαιδευτικής δημοκρατίας
Την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, στις 18:30, στο Εργατικό Κέντρο Χανίων, η πρωτοβουλία ενεργών πολιτών «Οξυγόνο» πραγματοποιεί μια εκδήλωση που δεν είναι απλώς επετειακή ή συμβολική. Με τίτλο «Η Εκπαίδευση δεν έχει Οξυγόνο», επιχειρεί να θέσει στο επίκεντρο έναν διάλογο βαθιά πολιτικό, θεσμικό και κοινωνικό: την αποδόμηση του ρόλου του εκπαιδευτικού και τη διολίσθηση της Παιδείας σε μια ασφυκτική, μη βιώσιμη πραγματικότητα.
Η πρωτοβουλία, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Εκπαιδευτικού, συγκεντρώνει ανθρώπους από διαφορετικά εκπαιδευτικά και επιστημονικά πεδία: πανεπιστημιακούς, δασκάλους, ερευνητές, φοιτητές, τοπικούς συλλόγους και εκπαιδευτικές ενώσεις. Σκοπός δεν είναι απλώς να διαπιστωθούν τα προβλήματα, αλλά να ανιχνευθούν συλλογικά οι ρωγμές, τα αίτια και οι εναλλακτικές για μια δημόσια εκπαίδευση που αναπνέει, εμπνέει και αντέχει.
Όταν ο δάσκαλος δεν χωρά πια στο σχολείο του
Στο επίκεντρο της εκδήλωσης βρίσκεται η διαχρονική υποβάθμιση του εκπαιδευτικού: της θέσης του στο σχολείο, του ρόλου του στην κοινωνία, των όρων με τους οποίους εργάζεται. Η επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών, η αποδυνάμωση και απαξίωση της Δημόσιας Παιδείας, η καταστολή, οι διώξεις, η απουσία ουσιαστικής στήριξης και η διαρκής τεχνοκρατική πίεση των «αξιολογήσεων» και του επιθεωρητισμού συνθέτουν ένα περιβάλλον που καθιστά το έργο των εκπαιδευτικών αντιπαραγωγικό, επισφαλές και τελικά ασφυκτικό.
Η εκπαιδευτική ασφυξία, όμως, δεν αφορά μόνο τους δασκάλους. Διαπερνά τους μαθητές, τους φοιτητές, ολόκληρο το σχολικό και πανεπιστημιακό οικοσύστημα, διαμορφώνοντας ένα πλαίσιο όπου η μάθηση μετατρέπεται σε τεχνοκρατικό καθήκον και η παιδεία σε νούμερο αξιολόγησης.
Από τη Θεωρία Αναλυτικών Προγραμμάτων μέχρι τον νέο επιθεωρητισμό
Η εκδήλωση φιλοξενεί εισηγήσεις που φιλοδοξούν να αγγίξουν τις βαθύτερες αιτίες του προβλήματος, προτείνοντας ταυτόχρονα δρόμους αντίστασης.
Η Κατσαρού Ελένη, καθηγήτρια Θεωρίας Αναλυτικών Προγραμμάτων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, θα μιλήσει με θέμα:
«Εκπαίδευση και Δημοκρατία»,
φέρνοντας στην επιφάνεια τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να αποτελέσει χώρο δημοκρατικής δράσης, κριτικού γραμματισμού και συλλογικής ενδυνάμωσης. Η ίδια έχει συγγράψει εκπαιδευτικά υλικά, βιβλία για την έρευνα δράση και άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, και η φωνή της έχει ιδιαίτερη βαρύτητα στο πεδίο της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Από την άλλη, ο Δημήτρης Μαριόλης, δάσκαλος, συγγραφέας, ερευνητής και διδάκτορας της ΑΣΟΕΕ, πρώην μέλος των ΔΣ της ΔΟΕ και της ΑΔΕΔΥ και νυν πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α’ Αθήνας, θα μιλήσει με θέμα:
«Αναπνέοντας με καλάμι: Η εκπαίδευση κάτω από τη σκιά του νέου επιθεωρητισμού»,
υποδεικνύοντας τις σύγχρονες μορφές ελέγχου και πειθάρχησης των εκπαιδευτικών μέσα από νεοφιλελεύθερες εκπαιδευτικές πολιτικές.
Συλλογική φωνή, συλλογική ευθύνη
Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν εκπρόσωποι από:
-
Τους διδάσκοντες του Πολυτεχνείου Κρήτης,
-
Την ΕΛΜΕ Χανίων,
-
Τον Ενιαίο Σύλλογο Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης,
-
Τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) Χανίων.
Η έναρξη θα γίνει με την προβολή του ντοκιμαντέρ «Η Απαγορευμένη Εκπαίδευση – Η ιστορία του σχολείου», μια ταινία που καταγράφει την κρίση του παραδοσιακού εκπαιδευτικού μοντέλου και την ανάγκη για δημοκρατικά, βιωματικά σχολεία. Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με ανοιχτή συζήτηση και διατύπωση συμπερασμάτων για μια βιώσιμη, δημοκρατική εκπαίδευση.



