Χρειάστηκε να παρέλθει σχεδόν το ένα τέταρτο του 21ου αιώνα για να περάσει από τη σφαίρα της διαπίστωσης στο στάδιο της υλοποίησης ένα έργο ζωτικής σημασίας για τον νότο των Χανίων. Η βελτίωση και επέκταση του λιμένα της Χώρας Σφακίων, γνωστού ως «Μαύρη Λιμνιώνα», αποτελούσε διαχρονικό αίτημα ήδη από τις αρχές της χιλιετίας. Σήμερα, ύστερα από έναν μαραθώνιο γραφειοκρατίας που αγγίζει τα όρια του παραλόγου, το έργο λαμβάνει τις τελικές εγκρίσεις, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δημοπράτησή του.
Η περίπτωση του λιμένα Σφακίων αποτελεί μια μικρογραφία των παθογενειών που ταλανίζουν τα δημόσια έργα στην Ελλάδα. Μπορεί η ανάγκη για αναβάθμιση των υποδομών να είχε εντοπιστεί δεκαετίες πριν, ωστόσο η ουσιαστική κινητικότητα ξεκίνησε μόλις τον Μάιο του 2021, όταν και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση της μελέτης, ύψους 270.000 ευρώ. Από εκείνο το χρονικό σημείο, απαιτήθηκαν ακόμη 4,5 χρόνια και –το εντυπωσιακότερο όλων– η λήψη 42 διαφορετικών εγκρίσεων, προκειμένου να ωριμάσει αδειοδοτικά η παρέμβαση.
Το «πράσινο φως» και η τεχνική ταυτότητα του έργου
Η καθοριστική εξέλιξη σημειώθηκε την Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου, όταν η αρμόδια Διεύθυνση της Περιφέρειας Κρήτης εξέδωσε την απόφαση έγκρισης για το τρίπτυχο των απαιτούμενων μελετών: την Οριστική Μελέτη Λιμενικών Έργων, τη Μελέτη Εφαρμογής Ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) Έργων και το Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας (ΣΑΥ-ΦΑΥ).
Ο τεχνικός σχεδιασμός της «Μελέτης Βελτίωσης – Επέκτασης Λιμένα Μαύρης Λιμνώνας Σφακίων» προβλέπει ριζικές αλλαγές που θα μεταμορφώσουν τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια του λιμανιού. Κεντρικός πυλώνας της παρέμβασης είναι η κατασκευή νέου προσήνεμου μώλου συνολικού μήκους 270 μέτρων. Η γεωμετρία του έργου προβλέπει σύνδεση με την ακτή μέσω καμπύλης 60 μέτρων, ακολουθούμενη από ευθύγραμμο τμήμα 170 μέτρων, για να καταλήξει στο ακρομώλιο μετά από 35 μέτρα.
Παράλληλα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων κρηπιδωμάτων μήκους 215 μέτρων στην εσωτερική πλευρά του προσήνεμου μώλου, καθώς και την επιμήκυνση του υφιστάμενου εσωτερικού μώλου κατά 30 μέτρα με τη χρήση φυσικών ογκολίθων. Για την ολοκλήρωση της λιμενολεκάνης προβλέπεται η καθαίρεση τμημάτων των παλαιών υποδομών και η δημιουργία νέων χερσαίων χώρων μέσω επιχωματώσεων, επεκτείνοντας την ωφέλιμη επιφάνεια του λιμένα.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ
Με την ολοκλήρωση του μελετητικού και αδειοδοτικού κύκλου, το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στη φάση της κατασκευής. Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων, Δημήτρης Βιριράκης, οριοθέτησε τα επόμενα βήματα, επισημαίνοντας πως ακολουθεί η δημοπράτηση του έργου, ο προϋπολογισμός του οποίου εκτιμάται στα 15 εκατομμύρια ευρώ.
Σημαντική παράμετρο αποτελεί η ένταξη του έργου στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η κίνηση αυτή διασφαλίζει τους απαραίτητους πόρους για την υλοποίησή του, εντάσσοντας τα Σφακιά σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό λιμενικής αναβάθμισης της νότιας Κρήτης, που περιλαμβάνει αντίστοιχες παρεμβάσεις στην Παλαιόχωρα και τη Γαύδο.
Η δρομολόγηση του έργου στη «Μαύρη Λιμνιώνα» δεν αποτελεί μόνο μια τεχνική αναβάθμιση, αλλά μια ουσιαστική αναπτυξιακή τονωση για την απομονωμένη επαρχία των Σφακίων. Ωστόσο, η διαδρομή των 42 εγκρίσεων παραμένει μια υπενθύμιση των δομικών καθυστερήσεων που καλείται να υπερβεί η ελληνική περιφέρεια για να αποκτήσει τις υποδομές που δικαιούται.



