Αρνητικό πρόσημο είχε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο (- 0,2%), επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις των δανειστών για αρνητικό πληθωρισμό το 2013 ως αποτέλεσμα της δραματικής συρρίκνωσης εισοδημάτων και ζήτησης. Ωστόσο, εάν ανατρέξει κανείς στα επιμέρους στοιχεία, θα διαπιστώσει ότι αυτή η εικόνα είναι λίγο ως πολύ πλασματική, καθώς σε μια σειρά προϊόντων πρώτης γραμμής, οι τιμές εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά.
Ολα ξεκινάνε από την αναθεώρηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το 2009, που έγινε με βάση την Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών του 2008. Με αυτή την αναθεώρηση, άλλαξε πλήρως η στάθμιση προϊόντων και υπηρεσιών στον υπολογισμό του πληθωρισμού, καθώς με βάση τις καταναλωτικές συνήθειες που είχαν καταγραφεί τότε, κρίθηκε ότι πρέπει να έχουν πολύ μικρότερο «βάρος» στη διαμόρφωση του Δείκτη Τιμών, οι αυξομειώσεις των τιμών στα τρόφιμα, απ΄ ότι οι τιμές π.χ. στα είδη κινητής τηλεφωνίας ή στα αυτοκίνητα.
Πέντε χρόνια αργότερα, ο πληθωρισμός συνεχίζει να υπολογίζεται με τις καταναλωτικές συνήθειες προ… Μνημονίου, με αποτέλεσμα η αύξηση κατά 2,3% στα φρούτα να επηρεάζει το Δείκτη Τιμών κατά μόλις 0,03, ενώ η μείωση κατά 5,3% στις τιμές των αυτοκινήτων να επηρεάζει το Δείκτη Τιμών κατά 0,20!
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Οτι εάν δεν είχαμε την εντυπωσιακή αύξηση κατά 26,9% στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, οι αυξήσεις στο κρέας, στα γαλακτοκομικά, στις πατάτες, στα αυγά, στα ρούχα και στα παπούτσια, θα περνούσαν στα… ψιλά της Στατιστικής και θα μιλούσαμε τώρα για… ρεκόρ αρνητικού πληθωρισμού.