Ο Προμαχώνας Σαν Σαλβατόρε μετατράπηκε ξανά σε τόπο ηχητικής μυσταγωγίας, φιλοξενώντας πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της παγκόσμιας σκηνής στο 5ο Ametric Festival
Στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου 2025, τα ενετικά τείχη του Προμαχώνα Σαν Σαλβατόρε στα Χανιά γέμισαν από ηχητικούς παλμούς και αισθητικές εντάσεις, φιλοξενώντας για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά το Ametric Festival — μια διοργάνωση αφιερωμένη στη σύγχρονη, πειραματική μουσική και τις πολιτισμικές συνάψεις που γεννά.
Σε ένα σκηνικό όπου η ιστορία συνομιλεί με τον ήχο, το φεστιβάλ ανέδειξε και φέτος τη σημασία της καλλιτεχνικής συμπερίληψης, προτάσσοντας την αλληλεπίδραση τόπου, κοινού και δημιουργών ως θεμελιώδη όρο για την εξέλιξη της μουσικής πράξης.
Nigel Ayers / Nocturnal Emissions: Το αποτύπωμα ενός αιρετικού πρωτοπόρου





Η δεύτερη ημέρα του φεστιβάλ σημαδεύτηκε από την εμφάνιση του Nigel Ayers — σε μια από τις σπάνιες ζωντανές του εμφανίσεις παγκοσμίως — με το εμβληματικό project Nocturnal Emissions, το οποίο ο ίδιος καλλιεργεί από τα τέλη της δεκαετίας του ’70.
Ο Ayers, που ξεκίνησε τη διαδρομή του στο Derbyshire της Αγγλίας μαζί με την Caroline K και τον αδελφό του Daniel Ayers, έχει διαμορφώσει ένα μοναδικό πειραματικό αποτύπωμα μέσα από συνθέσεις που παντρεύουν τη musique concrète, το Fluxus, την punk ενέργεια και τον conceptual στοχασμό.
Το 1979 ίδρυσε τη Sterile Records, δισκογραφική που αποτέλεσε θεμέλιο λίθο για την industrial και noise σκηνή, κυκλοφορώντας έργα καλλιτεχνών όπως οι SPK, Lustmord, Maurizio Bianchi, Annie Anxiety και John Balance (Coil). Αν και απέφευγε τον όρο “industrial”, ο Ayers υπήρξε καθοριστικός στη διαμόρφωσή της.
Η δισκογραφία των Nocturnal Emissions περιλαμβάνει σημεία αναφοράς όπως τα Tissue of Lies (1981), Fruiting Body (1981), Drowning in a Sea of Bliss (1983), Songs of Love and Revolution (1985) και το αποκαλούμενο “London Calling των πειραματικών”, Chaos (1984).
Με έργα που εμπνέονται από τον σουρεαλισμό, τη μαγεία, την τεχνολογία και τις αρχαίες τοποθεσίες, ο Ayers συνεχίζει σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά να σμιλεύει τον ήχο ως ένα διαρκές πεδίο εξερεύνησης συνείδησης και πνευματικότητας.
nocturnalemissions.bandcamp.com
ILIOS: Το ηχητικό σοκ ως καλλιτεχνική συνείδηση










Δίπλα στον Ayers, ο ILIOS (Δημήτρης Καρυοφύλλης) παρουσίασε ένα από τα πιο καθηλωτικά live acts του φεστιβάλ, οδηγώντας το κοινό σε μια μυσταγωγική, σωματική εμπειρία. Από τις αρχές του ’90 δραστηριοποιείται στην ηχητική και οπτική τέχνη, με έργα που ξεπερνούν τα όρια του ακουστικού φάσματος και του χώρου.
Οι κυκλοφορίες του, όπως το Kenrimono (με ήχους από αίθουσες Pachinko), το Vento Elektra και η Symphony #1 for oscillators and internal combustion engine vibrations, συγκροτούν μια μοναδική αντι-καριέρα. Έχει εμφανιστεί σε 35 χώρες, ενώ είναι μέλος των Mohammad (με τον Νίκο Βελιώτη), με 14 albums στο ενεργητικό τους.
Ως επιμελητής και ιδρυτής της Antifrost, έχει αναδείξει περισσότερα από 80 έργα παγκόσμιων πειραματιστών.
Turbo Teeth: Εξερεύνηση του αποδομημένου ρυθμού

Ο Turbo Teeth, προσωπικό project του Γιώργου Αξιώτη, μέλους των Free Piece of Tape, Balinese Beast, Tom Cruisin’ κ.ά., προσέφερε ένα ατίθασο και πολυεπίπεδο set που δοκιμάζει τις αντοχές της δομής και της μελωδίας.
Με παραμορφωμένες ρυθμικές γραμμές και αποδομημένα loops, τα κομμάτια του ισορροπούν μεταξύ σύνθεσης και χαοτικής αποσύνθεσης, δημιουργώντας έναν ήχο πέρα από τα καθιερωμένα μουσικά είδη.
Devika: Techno ταυτότητα με ρίζες στα Χανιά

Η Devika, DJ και μουσική παραγωγός, παρουσίασε ένα βαθύ, κινηματογραφικό σετ, συνδυάζοντας techno, electro και drone αισθητικές. Σταθερή συνεργάτιδα της Pi Electronics, έχει συνεργαστεί με την ηθοποιό Γιούλα Μπουντάλη σε θεατρικές παραγωγές του Εθνικού και ανεξάρτητων σκηνών, όπως το Όσοι Κοιμούνται και το Καπνοτοπία.
Η εμφάνισή της στο Ametric είχε ιδιαίτερο συναισθηματικό βάρος, καθώς τα Χανιά υπήρξαν τόπος διαμονής της για χρόνια.



