26.8 C
Chania
Friday, October 11, 2024

Αυτός είναι ο 66χρονος λαχειοπώλης που πέθανε στο τραγικό τροχαίο δυστύχημα στον Κλαδισσό

Τις τελευταίες ημέρες κυριάρχησαν στα μέσα ενημέρωσης οι αναφορές για τον θύτη του φρικτού τροχαίου στον Κλαδισσού σύμφωνα με τις οποίες ο λόγος που εγκατέλειψε το θύμα του και παρουσιάστηκε 2 ημέρες μετά την παρέλευση του αυτοφώρου σχετίζονταν με ένα “απίστευτο παιχνίδι της μοίρας” αφού και η μητέρα του είχε πεθάνει πριν χρόνια από τροχαίο και αυτό είχε επηρεάσει την ψυχολογική του κατάσταση.

Για το θέμα εξέδωσε ανακοίνωση και ο Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα που με αφορμή το γεγονός  ζητά την άμεση κατάργηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ σύμφωνα με το οποίο επιβάλλονται πλημμεληματικού μόνο χαρακτήρα ποινές για την εγκατάλειψη θυμάτων τροχαίων.

Με όλα αυτά όμως και την τροπή που πήρε η συζήτηση, λίγοι μίλησαν για το 66χρονο θύμα ο οποίος ήταν ένας γνωστός και πολύ αγαπητός άνθρωπος των Χανίων.

Ο “Μαρίνος” όπως ήταν γνωστός στην πόλη, έβγαζε τα προς το ζειν από τη “λοταρία που κερδίζουν όλοι στη στιγμή”. Ήταν ένας μεροκαματιάρης αξιοπρεπής άνθρωπος που περιδιέβαινε τους δρόμους της πόλης και πουλούσε λαχνούς στους Χανιώτες. Προφανώς, τις μέρες των εορτών, η δουλειά για τον Μαρίνο ήταν περισσότερη.

Ανήμερα της Πρωτοχρονιάς έπεσε νεκρός από τροχαίο με τον θύτη να τον εγκαταλείπει στο δρόμο και να διαφεύγει.

Άγνωστο είναι αν βρισκόταν εν ώρα εργασίας όταν συνέβη το ατύχημα.

DSCF8163

 

1 χρόνος από τον θάνατο του άνθρωπου που νίκησε τα γερμανικά πολυβόλα

Του Νίκου Ψιλάκη

Βαχός Βιάννου, ναζιστική κατοχή. Ανάμεσα στους άντρες που οδηγούνται στο εκτελεστικό απόσπασμα βρίσκονται και τα δυο παιδιά του Ζερβουδάκη, ο Χαρίλαος και ο Γιάννης, 16 και 14 χρονών. Ο αμούστακος ακόμη Χαρίλαος φωνάζει, βάζει σε δεύτερη μοίρα τη δική του ζωή κι άλλο μέλημα δεν έχει παρά να σώσει τον αδερφό του.

Ο Χαρίλαος Ζερβουδάκης εκτελέστηκε το πρωί της 14ης Σεπτεμβρίου 1943. Και κατάφερε να επιζήσει γαζωμένος από τις γερμανικές σφαίρες. Αιμόφυρτος, τσακισμένος από τους πόνους, σύρθηκε ανάμεσα σε άψυχα κορμιά συγγενών, φίλων, συγχωριανών. Εκείνη τη φρικτή μέρα του φθινοπώρου αναμετρήθηκε με το θάνατο και  βγήκε νικητής. Μόνο που δεν ήταν όπως πριν. Του έλειπε το ένα μάτι και το χέρι του κρεμόταν, δεν το ένιωθε δικό του.

Έτσι τον γνώρισα το φθινόπωρο του 1982. Μ’ ένα μάτι και μ’ ένα παράλυτο χέρι. Μίλησα πολλές φορές και για πολλές ώρες μαζί του. Τον ξανασυνάντησα 31 χρόνια μετά, το 2013. Τότε, όμως, είχε χάσει πια την ορμή του, τα λόγια έβγαιναν δύσκολα από το στόμα του, η μνήμη του είχε εξασθενήσει. Αλλά σαν μιλούσε για τον πικρό Σεπτέμβρη του ’43 δεν μπορούσε να κρατήσει το δάκρυ του. Ήταν πια 86 χρονών, ένας από τους τελευταίους ζωντανούς μάρτυρες των ναζιστικών εγκλημάτων.

Ο Χαρίλαος Ζερβουδάκης πέρασε στη χορεία των αθανάτων στη χαραυγή του 2017, στις δυο του Γενάρη, έχοντας πατήσει τα 90 του.

Δημοσιεύω κι εδώ, στην ιστοσελίδα του “Καρμάνορα”,  λίγες λεπτομέρειες από τις αφηγήσεις του. Είναι κάτι σαν εκπλήρωση ανθρώπινου χρέους στη μνήμη του 16χρονου παιδιού που μέσα σε λίγα λεπτά έγινε άνδρας, του άνδρα που έγινε ήρωας, του ήρωα που θα μείνει για πάντα σύμβολο τιμής κι αξιοπρέπειας.

Στον τόπο της εκτέλεσης. Φθινόπωρο 2013.

Η μάζωξη των μελλοθανάτων

Ήταν ακόμη πρωί όταν ακούστηκε χλαλοή ασταμάτητη και κροταλίσματα των όπλων. Ο γερμανικός στρατός μπούκαρε στη Βιάννο και στα δυτικά χωριά της Ιεράπετρας. Ζητούσε να πάρει εκδίκηση για την ταπείνωση που είχε υποστεί λίγες μέρες πριν, στην περίφημη μάχη της Σύμης. Αντάρτες από τη μια, Γερμανοί από την άλλη. Οι αντάρτες κατάφεραν να ταπεινώσουν τους Γερμανούς.

Δυο γειτονιές συνθέτουν τον οικισμό του Βαχού, η πάνω και η κάτω. Η γερμανική έφοδος ξεκίνησε από την κάτω, το Κάτω Χωριό, όπως το λένε οι ντόπιοι. Εκεί ήταν το σπιτικό των Ζερβουδάκηδων. Ο Χαρίλαος ήταν εκείνο το πρωί μαζί με τη μάνα, την αδελφή και τα δυο μικρότερα αγόρια της οικογένειας. Τους άρπαξαν όλους οι Γερμανοί. Τους έβριζαν, τους έσπρωχναν, τους χτυπούσαν· με προτεταμένα τα όπλα τους οδήγησαν λίγο πιο πάνω από τα πρώτα σπίτια της γειτονιάς, δίπλα σε ένα μικρό ποτάμι. Δεν ήταν οι μόνοι που βρέθηκαν εκεί. Κάθε στιγμή έφερναν κι άλλους. Κι είχαν όλοι την ίδια απορία και την ίδια αγωνία ζωγραφισμένη στα μάτια τους. Άκουγαν τους πυροβολισμούς που αντιλαλούσαν στις γύρω πλαγιές και δεν ήξεραν ότι σε καθέναν απ’ αυτούς αντιστοιχούσε και μια ανθρώπινη ύπαρξη που τη θέριζε ο νεογερμανικός ναζιστικός πολιτισμός!

Δεν χρειάστηκε πολλή ώρα για να αδειάσουν το ένα κομμάτι του Βαχού, το Κάτω Χωριό. Στο Πάνω δεν είχαν φτάσει ακόμη. Κι αφού δεν άφηκαν ούτε σπίτι άψαχτο, ανέβηκαν οι αξιωματούχοι στη ρεματιά, ξεδιάλεξαν τις γυναίκες και τα μικρά παιδιά, τα έβγαλαν στην άκρη. Τα δυο παιδιά του Ζερβουδάκη, τον Χαρίλαο και τον Γιάννη, τα κράτησαν με τους μεγάλους. Δεκάξι χρονών το ένα, δεκατεσσάρων το άλλο. Ο Χαρίλαος ψυχανεμίστηκε το κακό, ήξερε πως δεν ήταν για καλό όλα τούτα. Κι άλλο μέλημα δεν είχε παρά το πώς θα καταφέρει να σώσει τον μικρότερο αδερφό του. Φώναξε στους Γερμανούς, ξαναφώναξε, κανείς δεν του έδωσε σημασία. Ήθελε να τους πει ότι ο Γιάννης ήταν ακόμη παιδί κι έπρεπε να τον αφήσουν ελεύθερο. Πάνω στην απελπισία θυμήθηκε μιαν ιταλική λέξη που ήξερε: πίκουλο!

-Αυτός είναι πίκουλο, πρέπει να φύγει.

Ένας Γερμανός που τον άκουσε πήγε κοντά, πήρε τον δεκατετράχρονο Γιάννη από το χέρι. Την ίδια στιγμή, όμως, φάνηκε ένας άλλος, αξιωματούχος αυτός. Ήταν αυστηρός, βλοσυρός, γρίβιζε. Έσπρωξε πίσω το παιδί, το ξανάβαλε στο χορό των μελλοθανάτων. Ο Χαρίλαος συνέχισε να κραυγάζει. Μέσα σε λίγα λεπτά είχε περάσει στο περιθώριο η δική του ζωή. Στο τέλος λύγισαν οι Γερμανοί. Άρπαξαν από το μπράτσο τον Γιάννη και τον πέταξαν έξω από την ομάδα των αντρών. Ο Χαρίλαος έμεινε.

Περνούσε η ώρα, οι Γερμανοί συνέχιζαν να φέρνουν κι άλλους Βαχουδιανούς. Όποιον κι έβρισκαν, όπου κι αν τον έβρισκαν, τον κουβαλούσαν στην άκρη του ξεροπόταμου. Αξιωματικοί και στρατιώτες πήγαιναν πάνω-κάτω, έτρεχαν σαν αλαφιασμένοι στους δρόμους, έπρεπε να ξεμπερδεύουν γρήγορα με τους Βαχουδιανούς, βιάζονταν· είχαν κι αλλού να πάνε, είχαν κι άλλα εγκλήματα να κάμουν, να ξεπαστρέψουν κι άλλες ζωές! Με προτεταμένα τα όπλα και με αυστηρή φρούρηση (δεν ήθελαν να τους φύγει κανείς), τους πέρασαν όλους από λεπτομερή σωματική έρευνα. Σαν τέλειωσε κι αυτό, τους οδήγησαν λίγο πιο πάνω από το ποταμάκι, δίπλα στην εκκλησία του Χριστού, περίπου στη μέση του χωριού, ανάμεσα στις δυο γειτονιές.

Το μεγαλείο της ζωής!

Βουρκώνει ο Χαρίλαος καθώς ξεδιαλύνει το νέφος του χρόνου, ξελαμπικάρει η μνήμη και ξαναζωντανεύουν οι εικόνες στα μάτια του. Καθώς γυρνά πίσω στο χρόνο, αναστενάζει βαθιά. Ήξερε τότε κι εκείνος, όπως όλοι στον Βαχό, ότι είχε στήσει καρτέρι ο θάνατος στο χωριό τους. Το έβλεπαν στα γεμάτα οργή μάτια των δημίων τους. Δεν ήθελαν, όμως, να το πιστέψουν· ακόμη κι ένας μελλοθάνατος μπορεί να ελπίζει στο απρόοπτο, στο θαύμα που μπορεί να γίνει την ύστατη στιγμή και να του σώσει τη ζωή.

Προχώρησαν λίγο, ανέβηκαν σ’ ένα μικρό πλάτωμα δίπλα στην εκκλησία. Το θέαμα που αντίκρισαν ήταν  συγκλονιστικό. Στη μιαν άκρη ήταν στημένα ήδη τα πολυβόλα, όλα σε θέση βολής. Κι οι σκοπευτές ακροβολισμένοι. Όλα έτοιμα!

Είναι φορές που ο άνθρωπος στέκει με περιφρόνηση μπροστά στο θάνατο. Κι άλλες που η περιφρόνηση μετουσιώνεται σε πάθος για τη ζωή. Οι αληθινοί ήρωες, όμως, δεν νοιάζονται μόνο για τις δικές τους ζωές, τις ξεγραμμένες. Νοιάζονται και για τις ζωές των άλλων. Τους άλλους σκέφτηκαν και οι μελλοθάνατοι του Βαχού. Τους συγγενείς, τους φίλους, τους συγχωριανούς τους. Την ώρα που έφταναν στον καθορισμένο χώρο, δίπλα στην εκκλησία του Αφέντη Χριστού, κι είδαν τις χαίνουσες κάννες, άρχισαν να φωνάζουν με όση δύναμη τους είχε μείνει. Κραύγαζαν, ούρλιαζαν όλοι μαζί. Μέσα στο πανδαιμόνιο ξεχώριζαν μόνο σκόρπιες λέξεις σαν και τούτες:

“Κάνουν εκτελέσεις”

“Σκοτώνουν”

“Φύγετε μη σαν πιάσουν”

“Φύγετε, φύγετε”

“Σωθείτε”…

Αυτόν τον απλό τρόπο βρήκαν οι μελλοθάνατοι για να ειδοποιήσουν τους κατοίκους του Πάνω Χωριού μια και δεν είχε φτάσει ακόμη ως εκεί η γερμανική επέλαση. Να τρέξουν τουλάχιστον αυτοί, να φύγουν και να γλιτώσουν.

Με τη σύζυγό του Χρυσούλα λίγο μετά τον γάμο τους (1965)

Μπροστά στις κάνες των πολυβόλων

Δεν κράτησε πολύ η πρωτόγνωρη και ασυντόνιστη χορωδία. Πέρασαν ελάχιστα δευτερόλεπτα. Και ξαφνικά οι φωνές σταμάτησαν. Τις σκέπασαν οι απανωτές ριπές των πολυβόλων. Κροτάλισαν τα γερμανικά όπλα κι άφησαν απέναντί τους μόνο θερισμένα κορμιά. Λίγα δευτερόλεπτα μετά απλωνόταν παντού μια βαριά σιωπή, θανατερή. Οι δολοφόνοι στέκονταν όρθιοι δίπλα στους νεκρούς. Ποιος ξέρει; Μπορεί και να καμάρωναν για τα έργα των χεριών τους.

Η εκτέλεση του Βαχού ήταν από τις πιο βιαστικές που έγιναν ποτέ στην ιστορία. Καμιά τυπολογία σαν κι αυτές που εφάρμοζαν οι Γερμανοί κατακτητές δεν τηρήθηκε. Ούτε καν περίμεναν να στηθούν οι μελλοθάνατοι στη γραμμή, απέναντι από το εκτελεστικό απόσπασμα. Ο Χαρίλαος πιστεύει πως ξαφνιάστηκαν οι Γερμανοί, ίσως και να φοβήθηκαν ακόμη όταν τους άκουσαν όλους μαζί να φωνάζουν. Και γι’ αυτό τους πυροβόλησαν αμέσως, την ώρα που βάδιζαν προς τη γραμμή του θανάτου. Σαν το χαλάζι έπεφταν οι σφαίρες. Άλλους τους έβρισκαν στην πλάτη, άλλους στα πλευρά, άλλους στην κοιλιά και στο στέρνο.

Ανάμεσα στους σκοτωμένους…

Η μαρτυρία του Χαρίλαου συγκλονίζει. Όσο κι αν έχει εξασθενήσει η μνήμη από τα βάσανα μιας ζωής, τον πνίγει το άδικο. Συχνά – πυκνά σκουπίζει το δάκρυ. Δεν είναι και εύκολο να θυμάται κανείς τη στιγμή που μια σφαίρα τρυπούσε διαμπερώς την ωμοπλάτη του. Ούτε τη στιγμή που ένιωθε ένα τσούξιμο στο μάτι κι έχανε το φως του. Γιατί αυτό ακριβώς έπαθε ο Χαρίλαος. Η πρώτη σφαίρα τον βρήκε στην ωμοπλάτη την ώρα που βάδιζε προς τη γραμμή του θανάτου και τον έσπρωξε προς τα μπρος. Στροβιλίστηκε, πήγε να πέσει. Αλλά εκείνη ακριβώς τη στιγμή ήρθε μια δεύτερη σφαίρα και τον βρήκε στο κεφάλι. Τρύπησε το κόκαλο δίπλα στο δεξί μάτι. Έπεσε! Το αίμα που έτρεχε από τις πληγές έσμιξε με τα αίματα των άλλων. Μια μικρή λίμνη σχηματίστηκε κάτω από τα πεσμένα κορμιά. Χέρια, πόδια, κεφάλια, όλα ανακατωμένα, σχημάτισαν το βουβό σκηνικό της απόλυτης συμφοράς.

Ο Χαρίλαος ένιωθε το σκοτάδι να τον τυλίγει αλλά μπορούσε ν’ αντέξει. Το κεφάλι του βρισκόταν ανάμεσα στα πόδια ενός συγχωριανού του, του Ζερβοδημήτρη. Άκουγε πια καθαρά τη μουσική του θανάτου, τους ρόγχους των συγχωριανών του που ξεψυχούσαν ο ένας μετά τον άλλο. Μόνο τρεις καρδιές συνέχιζαν ακόμη να χτυπούν, πληγωμένες κι αυτές. Τρεις απ’ όλους κρατιούνταν ακόμη στη ζωή. Ο ένας ήταν ο Χαρίλαος. Ο δεύτερος ήταν ο Ζερβοδημήτρης. Ο τρίτος λεγόταν Αγγελάκης και ήταν δάσκαλος. Φαίνεται πως οι δυο τελευταίοι, ο δάσκαλος κι ο Δημήτρης, δεν άντεξαν τον πόνο και λιποθύμησαν. Μόλις κατάφεραν να συνέλθουν ανασηκώθηκαν, προσπαθούσαν να φωνάξουν, να ζητήσουν βοήθεια. Τους άκουσε ο Χαρίλαος, έκαμε κι αυτός να ανασηκωθεί, αλλά την τελευταία στιγμή το μετάνιωσε. Παρέμεινε πεσμένος καταγής. Πεσμένος κι ακίνητος.

Οι Γερμανοί είχαν πάρει τα πολυβόλα τους κι είχαν φύγει. Μάλλον που βιάζονταν να αφανίσουν και τους άντρες από το Πάνω Χωριό. Δυο μονάχα, ένας αξιωματικός κι ένας στρατιώτης, είχαν μείνει δίπλα στην εκκλησιά του Αφέντη. Ήθελαν φαίνεται να σιγουρευτούν για τον ολοκληρωτικό αφανισμό των θυμάτων τους. Μόλις άκουσαν τις φωνές των δυο λαβωμένων, τινάχτηκαν, έτρεξαν κι ανέβηκαν πάνω στο σωρό των πτωμάτων. Κλωτσούσαν τους νεκρούς, έβριζαν, έβγαζαν όση χολή κι όσο μίσος μπορεί να κρύβει μέσα της μια ανθρώπινη ψυχή.

Ο Χαρίλαος κειτόταν ακίνητος ανάμεσα στους νεκρούς, έκανε κι εκείνος τον σκοτωμένο. Ο ένας από τους δυο Γερμανούς ανέβηκε πάνω στο πληγιασμένο κορμί του, τον τσαλαπατούσε. Και το χειρότερο: το πέλμα της ναζιστικής μπότας πατούσε ακριβώς πάνω στο διαμπερές τραύμα της ωμοπλάτης. Έκαμε κόμπο την καρδιά του· έπρεπε να αντέξει και τον καινούργιο πόνο. Πατώντας πάνω στα κορμιά των σκοτωμένων και στο τραύμα του Χαρίλαου, ο Γερμανός έβγαλε το πιστόλι του για να ρίξει τις τελευταίες βολές, αυτές που κάποιοι τις λένε “χαριστικές”. Η πρώτη σφαίρα βρήκε τον δάσκαλο στο κεφάλι και τον αποτέλειωσε. Η δεύτερη καρφώθηκε στο κρανίο του Ζερβοδημήτρη. Η φωνή που μέχρι τότε καλούσε σε βοήθεια κόπηκε μεμιάς.

Είχα ρωτήσει σε μια από τις επισκέψεις του 1982 τον Χαρίλαο τι έκανε την ώρα που έβλεπε να πέφτουν οι χαριστικές βολές. Μου είχε απαντήσει με ένα ξερό “τίποτα”. Κι όμως! Αυτό το “τίποτα” τον έσωσε! Τον ποδοπατούσε ο Γερμανός, τον τσάκιζε καθώς στριφογύριζε για να πυροβολήσει όλα τα κεφάλια. Κόντευε να σαλέψει ο νους του από τον πόνο. Αλλά ήξερε· αν του ξέφευγε ακόμη κι ένας αναστεναγμός, ένας απλός σπασμός, θα τον θέριζε επιτόπου ο εκπρόσωπος της Αρίας φυλής. “Νόμιζε πως εγώ ήμουν νεκρός και δεν χρειαζόταν να χαραμίσει μια σφαίρα για να με σκοτώσει ξανά” είχε πει.

Η σιωπή

Περνούσε η ώρα, τα αίματα έπηζαν κάτω από τον καυτό ήλιο του Σεπτέμβρη. Ασταμάτητα έτρεχαν οι πληγές του Χαρίλαου. Ωστόσο, ζούσε ακόμη. Όσο κι αν ένιωθε τις δυνάμεις του να χάνονται και να σβήνουν, είχε μπορέσει να κρατηθεί. Καθώς ήταν αγκαλιασμένος με τους νεκρούς άκουγε τους σποραδικούς μακρινούς πυροβολισμούς που έπεφταν σε κάθε γωνιά της βιαννίτικης γης. Στ’ αυτιά του έφταναν ακόμη θρήνοι και μοιρολόγια. Την ώρα εκείνη οι Γερμανοί ολοκλήρωναν το έγκλημά τους κι έγραφαν τον επίλογο της τραγωδίας· είχαν μαζέψει τους Πανωχωρίτες και τους εκτελούσαν κι αυτούς. Το δεύτερο εκτελεστικό απόσπασμα το είχαν στήσει διακόσια μέτρα πιο πάνω από το πρώτο, μέσα σ’ ένα λιόφυτο. Την ώρα που τους οδηγούσαν προς τον τόπο του μαρτυρίου πρόσεξαν πως ένας απ’ αυτούς, ο Πετροδημήτρης, βάδιζε αργά, ζοριζόταν. Ήταν γέρος και δεν μπορούσε να περπατήσει. Οι Γερμανοί, όμως, δεν ήθελαν να χρονοτριβούν. Τον κατακρεούργησαν επί τόπου, τον έσφαξαν κυριολεκτικά στη μέση της δημοσιάς, στον κεντρικό δρόμο του χωριού. Βιάζονταν. Βιάζονταν πολύ. Ώσπου να βραδιάσει έπρεπε να προλάβουν να αφανίσουν όλους τους άντρες. Απ’ όλα τα χωριά της Βιάννου!

Τέσσερις ώρες έμεινε ακίνητος ο Χαρίλαος, αγκαλιά με τους σκοτωμένους. Κι απάνω στις τέσσερις ώρες άκουσε φωνές και κλάματα. Οι γυναίκες που είχαν κιόλας φτάσει στο σημείο της άλλης εκτέλεσης, της δεύτερης, κι είχαν δει τα σωριασμένα κορμιά των σκοτωμένων, ξεπάτωναν τα μαλλιά τους, ούρλιαζαν, δεν ήξεραν τι να κάνουν. Μια απ’ αυτές, η γυναίκα του Γιάννη Σταυρακάκη, Ελένη την έλεγαν, πρόλαβε τον άντρα της ζωντανό μα τραυματισμένο βαριά· κόσκινο ήταν το κορμί του από τις σφαίρες. Έστειλε το γιο τους τον Βαλεντίνο να ζητήσει βοήθεια. Έτρεξε το παιδί, χτυπούσε πόρτες. Τρέχοντας πέρασε κι από την εκκλησιά του Αφέντη, μπροστά από την άλλη εκτέλεση. Άλλα πτώματα εδώ! Την ώρα που περνούσε ο Βαλεντίνος γυρεύοντας βοήθεια για τον πατέρα του, ανασηκωνόταν ο Χαρίλαος μέσα από την αιμάτινη λίμνη. Βρήκε τη δύναμη να τον φωνάξει…

“Βαλεντίνο, κάμε μου τη χάρη να πας να φωνάξεις τη μάνα και τη θεία μου. Πες τους να κατεβούν στην εκκλησία του Αφέντη Χριστού. Μα μην τους πεις ότι είμαι τραυματίας, πες τους ότι θέλω να τους πω κάτι.”

Ο τόπος της εκτέλεσης. Με τη Χρυσούλα ,Φθινόπωρο του 2013

Η επόμενη σελίδα της τραγωδίας: η μάνα!

Βασανιστικά περνούσαν οι ώρες και τα κλάματα πλήθαιναν. Ο Βαχός συνειδητοποιούσε τη συμφορά του. Είκοσι τρεις άνθρωποι χάθηκαν εκείνη τη μέρα. Ανάμεσά τους κι ο Γιάννης Σταυρακάκης, ο βαριά τραυματισμένος πατέρας του Βαλεντίνου, που κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή μόνο για τρεις ημέρες. Σύθρηνος παντού. Και φωνές απελπισίας. Κι όμως! Αυτές οι φωνές ήταν για τον Χαρίλαο μηνύματα ζωής. Αναθάρρεψε, κατάλαβε πως είχαν φύγει οι Γερμανοί. Ανασηκώθηκε, κατάφερε να σταθεί στα πόδια του. Μάζεψε τη δύναμη που του είχε απομείνει και μπήκε στο δρόμο. Πενήντα – εκατό μέτρα πιο πάνω, στην ανηφοριά, συνάντησε τον θρηνητικό χορό των γυναικών που κατηφόριζαν βιαστικά προς τον τόπο της εκτέλεσης. Έτρεχαν όλες μαζί, προσπαθούσαν να δουν και να μάθουν τι είχαν απογίνει οι αγαπημένοι τους, τα παιδιά, τα αδέρφια, οι πατεράδες. Ανάμεσα σ’ αυτές τις γυναίκες ήταν και η μάνα του Χαρίλαου. Πέρασε ακριβώς από δίπλα του, τον προσπέρασε αδιάφορα και προχώρησε προς την εκκλησία.

Ποια πέννα και ποια αφήγηση μπορεί να περιγράψει τη στιγμή που μια μάνα βλέπει το παιδί της και δεν το γνωρίζει; Ο Χαρίλαος δεν θύμιζε σε τίποτα το γεμάτο ζωή δεκαεξάχρονο παλικάρι της. Βάδιζε αργά κι ήταν βουτηγμένος στα αίματα από την κορφή ως τα νύχια. Τα ρούχα του, τα μαλλιά, τα χέρια, το πρόσωπο, όλα βαμμένα κατακόκκινα! Τα πήγματα από το αίμα, το δικό του και το ξένο, ήταν κολλημένα σε κάθε σημείο του κορμιού, έκαναν την εικόνα του ακόμη πιο τραγική.

Γύρισε ο Χαρίλαος, το φως του είχε ήδη λιγοστέψει, το ένα μάτι δεν έβλεπε, το κόκαλο του κρανίου ήταν τσακισμένο, η ωμοπλάτη διάτρητη, πονούσε φρικτά· αλλά τη μάνα κατάφερε να τη γνωρίσει. Τη φώναξε.

Λίγη ώρα μετά ο μόνος ζωντανός από τους εθνομάρτυρες του Βαχού επέστρεφε στο πατρικό του. Μια άλλη σελίδα της τραγωδίας είχε κιόλας ανοίξει. Οι άλλες γυναίκες, σύγχρονες Αντιγόνες κι εκείνες, έπρεπε να σκάψουν λάκκους για να μην αφήσουν άταφους τους αγαπημένους τους. Η Ζερβουδάκαινα έπρεπε να βρει τρόπο να φροντίσει τις πληγές του παιδιού της. Αλλά πώς; Φάρμακα δεν υπήρχαν. Ούτε γιατροί, ούτε γάζες. Με το βρισκούμενο απολυμαντικό, τη ρακή, προσπαθούσε να γιατρέψει τις πληγές. Μέχρι που βρέθηκε μια λύση στο δράμα. Χρησιμοποιώντας το γαϊδουράκι σαν ασθενοφόρο μετέφεραν τον Χαρίλαο στο κεφαλοχώρι, στη Βιάννο. Κι από κει, με αυτοκίνητο, στο Ηράκλειο. Ένα χρόνο αργότερα επέστρεφε στο Βαχό. Είχε νικήσει το θάνατο!

Δημοσιεύτηκε στις 3-1-2017 στην ιστοσελίδα του ΚΑΡΜΑΝΟΡΑ

Εξαντλείται ο χρυσός της γης, η άμμος

Με την άμμο να καθίσταται απαραίτητη για πληθώρα δραστηριοτήτων και παρασκευασμάτων, η ανθρωπότητα έρχεται αντιμέτωπη με την πιθανότητα εξαφάνισή της λόγω υπέρμετρης εξόρυξης.

Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, η άμμος και το χαλίκι είναι τα πιο εξορυσσόμενα υλικά στον κόσμο, με το άθροισμα των εξαγωγών τους από το έδαφος να αγγίζει το 85% του συνόλου της βιομηχανίας εξόρυξης στον κόσμο, υπολογισμένη σε βάρος. Σε πραγματικούς αριθμούς, 40 δισεκατομμύρια τόνοι άμμου και χαλικιού εξορύσσονται κάθε χρόνο.

Πολλοί έχουν την ιδέα ότι η άμμος είναι ένας φυσικός πόρος που βρίσκεται σε μεγάλα αποθέματα στη γη, ωστόσο η αλήθεια είναι πως η εξόρυξή της είναι πλέον τόσο εκτεταμένη, που δεν είναι εφικτή η φυσική της ανανέωση με την ταχύτητα του παρελθόντος.

Για να κατανοήσουμε τα μεγέθη, η νόμιμη εξόρυξη άμμου στη βιομηχανία κοστίζει 70 δισεκατομμύρια, τόσο δηλαδή όσο το ΑΕΠ της Κένυας.

Γιατί είναι όμως τόσο εκτεταμένη η χρήση της άμμου; Στην καθημερινότητά μας, η άμμος χρησιμεύει στην κατασκευή γυαλιού και ανόργανων ουσιών όπως το silicon dioxide, που εντοπίζεται στην παρασκευή κρασιού, καθαριστικών προϊόντων, οδοντόκρεμας και άλλων. Εξίσου χρήσιμη είναι για την κατασκευή των μικροτσίπ που χρησιμοποιούμε για τους υπολογιστές και τα κινητά νέας τεχνολογίας.

Φυσικά ο τομέας στον οποίο θεωρείται απαραίτητη δεν είναι άλλος από αυτόν της κατασκευής κτιρίων, όπου η άμμος χρησιμεύει στη δημιουργία τσιμέντου και ασφάλτου.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μητρόπολης που καταναλώνει τεράστιες ποσότητες άμμου είναι η Σιγκαπούρη, λόγω του ότι ο πληθυσμός της από το 1990 μέχρι σήμερα έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Με αυτό το δεδομένο, η έκταση της πόλης συνεχώς αυξάνεται και, μόνο το 2016, η πόλη χρειάστηκε 35 εκατομμύρια τόνους άμμου για να εξυπηρετήσει τις κατασκευαστικές της ανάγκες.

Τα παραπάνω είχαν σαν αποτέλεσμα χώρες όπως η Καμπότζη, η Μαλαισία, η Ινδονησία και το Βιετνάμ να θέσουν περιορισμούς στην πώληση άμμου στη Σιγκαπούρη επικαλούμενες περιβαλλοντικά ζητήματα, οδηγώντας όμως με αυτόν τον τρόπο στην έκρηξη της πώλησής της στη μαύρη αγορά.

Όμως δεν είναι όλα τα είδη άμμου συμβατά για χρήση στις κατασκευές. Η άμμος της ερήμου θεωρείται πολύ ψιλή, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται εκτεταμένα αυτή από τις παραλίες, τα ποτάμια και το βυθό της θάλασσας, γεγονός που προκαλεί τεράστιες περιβαλλοντικές ζημιές.

Η λίμνη Poyang στην Κίνα θεωρείται το μεγαλύτερο ορυχείο άμμου στον κόσμο, με περίπου 236 κυβικά μέτρα άμμου να εξορύσσονται κάθε χρόνο από αυτή. Μάλιστα η NASA με φωτογραφίες από δορυφόρους της μας ενημερώνει πως το τοπίο στις βόρειες ακτές της είναι πλέον αλλαγμένο λόγων των εξορύξεων, ενώ αντίστοιχα έχει επηρεαστεί και η οικολογική της ακεραιότητα.

Αντίστοιχα, η εξόρυξη από παραλίες και τον ωκεανό οδηγεί στη διάβρωση των ακτών, ενώ καταστρέφεται ταυτόχρονα η χλωρίδα του βυθού.

Μέχρι στιγμής, τα μέτρα που έχουν παρθεί σε παγκόσμιο επίπεδο για τον περιορισμό των εξορύξεων είναι πολύ μικρά και αναποτελεσματικά. Μένει να δούμε ποιες θα είναι οι μελλοντικές αποφάσεις των υπευθύνων για το περιβάλλον ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω καταστροφικές συνέπειες για αυτό και κατ’ επέκταση για τη ζωή μας.

 

tvxs.gr

Ο Alpha θέλει να επιστρέψει πίσω η Ελληνοφρένεια

Όχι μόνο δεν περίμεναν τις αντιδράσεις που υπήρξαν.

Στη συνέχεια συνειδητοποίησαν ότι έκαναν γκάφα ολκής κόβοντας την Ελληνοφρένεια. Και τώρα προσπαθούν να διορθώσουν το λάθος τους, αλλά μάλλον είναι αργά!

Ο λόγος για τους υπεύθυνους του Alpha που παρακαλάνε τους συντελεστές της εκπομπής να επιστρέψουν στο κανάλι.

Για την ακρίβεια λέγεται ότι πραγματοποιήθηκε επαφή σε μια προσπάθεια της διοίκησης του σταθμού να βολιδοσκοπήσει την κατάσταση και κυρίως να διαπιστώσει αν υπάρχει πρόθεση να επιστρέψει η εκπομπή στο πρόγραμμα του σταθμού.

Η σατιρική εκπομπή μετά από τεσσερισήμισι περίπου χρόνια έριξε αιφνιδιαστικά τίτλους τέλους. Ο γνωστός και ως Τσολιάς, Απόστολος Μπαρμπαγιάννης μέσα από συνεντεύξεις του έριξε τα βέλη του στο κανάλι της Κάντζας για τη διακοπή προβολής της εκπομπής.

Στην τελευταία του συνέντευξη στο περιοδικό «Down Town» σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η Ελληνοφρένεια δε θα ζήσει και θα πεθάνει στον ALPHA. Οι ιθύνοντες της εκπομπής μελετούσαν τις προτάσεις που έπεσαν στον τραπέζι μετά το τέλος της συνεργασίας τους με το κανάλι της Κάντζας.

Μία από αυτές ήταν από την ΕΡΤ. Η κρατική τηλεόραση ήθελε να εντάξει στο πρόγραμμά της τη σατιρική εκπομπή, για να κάνει στροφή. Ωστόσο η «Ελληνοφρένεια» δε θα συνεχίστει τηλεοπτικά τη φετινή σεζόν.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Dailymedia οι άνθρωποι της «Ελληνοφρένειας» θα επικεντρωθούν στη ραδιοφωνική τους εκπομπή στον «Real». Η εκπομπή θα ανανεωθεί προκειμένου το κόνσεπτ να μην είναι ίδιο με εκείνο που είδαμε στον ALPHA και από τη νέα χρονιά θα συζητήσουν τις προτάσεις που έχουν.

 

enimerosi24.gr, enikonomia.gr

Σφίγγει ο κλοιός για όσους χρωστούν στο Δημόσιο – ‘Έρχονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί

Σφίγγει ο κλοιός και για τους οφειλέτες του Δημοσίου, καθώς με σχετική διάταξη που θα έρθει σύντομα στη Βουλή καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και για οφειλές προς την εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία.

Πρόκειται για νομοθετική παρέμβαση στις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προκειμένου να ξεκινήσουν ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και από το Ελληνικό Δημόσιο.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, θα πραγματοποιούνται στην εμπορική αξία των ακινήτων. Η διάταξη αναμένεται να κατατεθεί από το ΥΠΟΙΚ εντός του Ιανουαρίου. Στόχος είναι το Φεβρουάριο ή το αργότερο έως τον Μάρτιο να ξεκινήσουν οι πλειστηριασμοί και από το Δημόσιο.

Όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου το Δημόσιο θα χρησιμοποιήσει την ίδια πλατφόρμα με την οποία γίνονται σήμερα οι πλειστηριασμοί ιδιωτικού δικαίου

Σημειώνεται πως το 2017 δεν διενεργήθηκε κανένας πλειστηριασμός από το ελληνικό δημόσιο, ενώ το αμέσως προηγούμενο έτος πραγματοποιήθηκαν 11 τους οποίος μάλιστα ζήτησαν οι ίδιοι οι οφειλέτες προκειμένου να αποπληρώσουν τα χρέη τους στην Εφορία.

Μάχη στη ΜΕΘ για τον πατέρα, σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση η κόρη

Την μάχη της ζωής του δίνει στην ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ ο 47χρονος Νίκος Κωστίδης πατέρας της άτυχης Μαρίας που άφησε την τελευταία της πνοή στην άσφαλτο μαζί με τη μητέρας της Δέσποινα και τον αρραβωνιαστικό της στο τροχαίο που σημειώθηκε στην Αγία Πελαγία.

Ο πατέρας της κοπέλας υποβλήθηκε σε επέμβαση στην κοιλιακή χώρα και νοσηλεύεται σε ιδιαιτέρως κρίσιμη κατάσταση στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να υποβληθεί σε δύο ακόμη επεμβάσεις στο κεφάλι και τον αυχένα.

Την ίδια ώρα σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση νοσηλεύεται στην ΜΕΘ Παίδων η 15χρονη Χριστίνα μικρότερη αδερφή της Μαρίας που φέρει ορθοπεδικά τραύματα. Το κορίτσι υποστηρίζεται ψυχολογικά από ειδικούς ενώ από χτες έχει στο πλευρό της συγγενείς της που κατέφτασαν από την Τήλο για να της συμπαρασταθούν.

Στο μεταξύ σύμφωνα με τον διοικητή του ΠΑΓΝΗ κ. Τασσόπουλο οι σοροί μητέρας και κόρης επιστρέφουν στην Τήλο όπου αναμένεται να τελεστεί η κηδεία του.

Ανοιξιάτικος καιρός τις επόμενες ημέρες στην Κρήτη

Πολύ καλές καιρικές συνθήκες αναμένεται να επικρατήσουν για τις επόμενες ημέρες, έξω απο τα συνήθη της εποχής, με τη θερμοκρασία να σημειώνει αρκετά υψηλές τιμές κατα τη διάρκεια της ημέρας. Διαβάστε την αναλυτική πρόγνωση καιρού από τον μετεωρολόγο Εμμανουήλ Λέκκα:

Ημέρες καλύτερες και από τις Αλκυονίδες μας περιμένουν στην Κρήτη μέχρι και τα μέσα της επόμενης εβδομάδας.  Η επικράτηση ενός πεδίου Υψηλών πιέσεων,  με το κέντρο του στη ΒΑ Ευρώπη ευνοεί τη διατήρηση της καλοκαιρίας, με ηλιοφάνεια, ενώ και η νότια τάση των ανέμων σε συνδυασμό με μία θερμότερη εισβολή από τα νότια στην ανώτερη ατμόσφαιρα θα αποδώσει αρκετά υψηλότερες τιμές στη θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της ημέρας,  με τις μέγιστες τιμές να ξεπερνούν τους 20°C, κυρίως μετά την Κυριακή. Οι πολύ καλές αυτές καιρικές συνθήκες, τυπικά , δε μπορούν να χαρακτηρισθούν ως Αλκυονίδες ημέρες μιας και η διάταξη των Βαρομετρικών συστημάτων δεν είναι συνακόλουθη με αυτή που τυπικά προσδιορίζει τις ημέρες αυτές, όπως έχουν καταγραφεί από τους Αρχαίους  Έλληνες.

Συνήθως από τα μέσα Ιανουαρίου αναμένουμε την εισβολή ψυχρότερων αερίων μαζών από τα Βόρεια, προκαλώντας ένα βαρύτερο χειμωνιάτικο σκηνικό με χαμηλότερες θερμοκρασίες και σημαντικότερες χιονοπτώσεις να κάνουν την εμφάνιση τους στα ορεινά. Προς το παρόν ο Σιβηρικός Αντικυκλώνας, η “Πολική αρκούδα” όπως χαρακτηριστικά την αποκαλούσαν οι παλαιότεροι Μετεωρολόγοι, παραμένει αρκετά αδρανής δίνοντας ακόμη κυρίαρχη θέση στα Βαρομετρικά χαμηλά που κινούνται από τα Δυτικά – ΝΔ της Κρήτης να έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην καιρική κατάσταση του νησιού μας. Έτσι λοιπόν από τα μέσα της επόμενης εβδομάδας αναμένεται και πάλι η κίνηση ενός Βαρομετρικού χαμηλού από τα Δυτικά, ελπίζοντας ότι θα αλλάξει αυτό το σκηνικό της καλοκαιρίας με κάποιες βροχές να σημειώνονται, έστω και κατά τόπους στην Κρήτη, ενώ η θερμοκρασία θα υποχωρήσει αισθητά σε χαμηλότερα και πιο κανονικά για την εποχή επίπεδα.

Για αύριο Σάββατο, ημέρα της Μεγάλης εορτής των Θεοφανείων αναμένεται πολύ καλός καιρός σε ολόκληρη την Κρήτη, με ηλιοφάνεια. Οι άνεμοι θα είναι πολύ ασθενείς, με την πρωινή άπνοια και τις χαμηλές θερμοκρασίες να ευνοεί και το σχηματισμό ομίχλης κατά τόπους στο νησί. Λίγο αργότερα όμως αναμένεται να επικρατήσουν Ανατολικοί έως και ΝΑ άνεμοι με την ένταση του να κυμαίνεται στα 1 – 3 Μποφώρ. Οι θάλασσες όμως θα παραμένουν γαλήνιες δίνοντας την ευκαιρία για ένα λαμπρό εορτασμό στον Αγιασμό των υδάτων. Η θερμοκρασία κατά τόπους στην ενδοχώρα θα υποχωρήσει σε χαμηλότερα επίπεδα, με την ελάχιστη όμως να διαμορφώνεται στις παράκτιες πόλεις κοντά στους 11°C , ενώ η μέγιστη αναμένεται να πλησιάσει προς τους 20°C.

Από την Κυριακή έως και το πρωί της Τετάρτης  αναμένεται να διατηρηθούν πολύ καλές καιρικές συνθήκες σε ολόκληρο το νησί με λίγες νεφώσεις , πρόσκαιρα αυξημένες, στα νότια. Οι άνεμοι θα διατηρήσουν μία Νότια τάση χωρίς όμως να ενισχύονται ιδιαίτερα και μόνο κατά τόπους μπορεί να φθάνουν τα 3 έως και 4 Μποφώρ. Η θερμοκρασία θα σημειώσει άνοδο με την ελάχιστη να ανέρχεται και πάνω από τους 12°C ενώ σημαντικά αυξημένες αναμένεται να είναι οι μέγιστες τιμές αφού θα ξεπερνούν και τους 20°C.

Σταδιακή αλλαγή στο σκηνικό αυτής της καλοκαιρίας αναμένεται από την Τετάρτη, από την κίνηση ενός Βαρομετρικού χαμηλού από τα δυτικά και θα πρέπει να αναμένουμε νεότερα προγνωστικά δεδομένα προκειμένου να προσδιορίσουμε με αξιοπιστία τα όποια καιρικά φαινόμενα θα κάνουν την εμφάνιση τους στην Κρήτη. Πάντως, αναμένεται αισθητή πτώση της θερμοκρασίας και επαναφορά της διακύμανσης της σε κανονικά για την εποχή επίπεδα.

 

Υπο-νοούμενα

– Οι υπηρεσίες κινητής επικοινωνίας είναι περισσότερο απαραίτητες έτσι που διαμορφώθηκαν οι ανάγκες της ζωής, στις γιορτινές μέρες.
Τρεις φορές έβαλε κάρτα, Χανιώτης που διαθέτει καρτοκινητό WIND (3×10=30). Τριάντα ευρώ έδωσε και δεν κατάφερε να στείλει τα πρωτοχρονιάτικα μηνύματα που ήθελε παρά μόνο 10 εξ αυτών.
Μόλις έβαζε την κάρτα, χωρίς κανένα μήνυμα στο τηλέφωνό του, για εισαγωγή προγράμματος του ανακοίνωνε ο τηλεφωνητής, ότι έχει μόνο 1 λεπτό και δεν επαρκεί να κάνει τίποτα… Στο τέλος δανείστηκε χρήμα από την ανάλογη υπηρεσία της WIND για την αποστολή 26 μηνυμάτων και εδώ ΤΖΙΦΟΣ.
Η απάτη συνεχίστηκε και το κλέψιμο ήταν άγριο, ή μάλλον εορταστικό λόγω των ημερών. Τελικά ο αναγνώστης μας δεν κατάφερε να στείλει τις ευχές του μέσω SMS και εγκατέλειψε την προσπάθεια «αιμοδοσίας» της WIND.
Ήθελα και να ‘ξερα, υπάρχει σ’ αυτό το γκουβέρνο της ασυδοσίας κάποια αρχή που να την ελέγχει; Αν υπάρχει περιμένομε τις αντιδράσεις έστω της WIND που απ’ ότι φαίνεται έχει ως αρχή της τον εμπαιγμό και την εκμετάλλευση των άτυχων πελατών της!!!

– Περίπτωση 2: Ένας άλλος Χανιώτης πάλι δεν είχε τόσο καιρό αποκωδικοποιητή. Είπε λοιπόν να πάρει έναν αλλά όχι από πολυεθνική ή μεγάλο κατάστημα. Πήγε λοιπόν από ένα τοπικό πήρε έναν αξίας 30 ευρώ, αλλά εικόνα δεν είδε. Κλείνει και ανοίγει μόνος του μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Τέτοια γίνονται και χάνουν ορισμένοι την πελατεία τους.

– Ξεκίνησαν χθες πάλι, οι πλειστηριασμοί στη διάρκεια των οποίων πολλές χιλιάδες Ελλήνων θα οδηγηθούν στο περιθώριο. Κατά τα άλλα η κυβέρνηση προσδοκά στην απόδοση των ωφελημάτων… από τη διανομή μερισμάτων και από τις χιλιάδες των διορισμών στο Δημόσιο και αλλού. Το θέατρο του παραλόγου συνεχίζεται.
Υπονομευτής

Λαϊκό γλέντι του ΚΚΕ στο μεζεδοπωλείο «Αυλή» στη Νέα Χώρα

Οι Κλαδικές Κομματικές Οργανώσεις Βάσης Χανίων του ΚΚΕ οργανώνουν λαϊκό γλέντι με μουσική και φαγητό στα πλαίσια της Οικονομικής Εξόρμησης Νοέμβρη – Δεκέμβρη 2017.

Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2018 ώρα 8:30 μμ στο μεζεδοπωλείο «Αυλή» στη Νέα Χώρα (Σελίνου 123)

Θα υπάρχει τιμή ενίσχυσης των οργανώσεων στα 10 €.

Η πρόσκληση είναι ανοιχτή σε όλους.

Ξέσκολα των Χριστουγέννων «Καθ’ υπερβολήν θεωρούμενα»

Του π. Στυλιανού Θεοδωρογλάκη

«Μυστήριον ξένον ορώ και παράδοξον, ουρανόν το σπήλαιον, θρόνον χερουβικόν την παρθένον»

Το μυστήριο προέρχεται από το ρήμα μύω που σημαίνει αρχικά κλείνω το στόμα, κλείνω τα μάτια και αναφερόταν σ’ αυτόν που δεν αποκαλύπτει ότι είδε και ότι άκουσε σχετικά με τα αρχαία ελευσίνια μυστήρια.

Μυώ: σημαίνει ότι εισάγω κάποιον στο μυστήριο ή στα μυστήρια της θρησκείας ή αποκαλύπτω την ύπαρξη και τη λειτουργία μυστικής οργάνωσης, συνομωσίας

Άρα το μυστήριο προσεγγίζεται και μάλιστα από πολλές πλευρές. Δεν είναι απλησίαστο. Μπορεί από κάποιο λάθος ενός μυημένου ή και από σκοπιμότητά του να αποκαλύψει κάποια πλευρά του μυστηρίου που έζησε.

Λογικά ο λόγος για το μυστήριο φαίνεται να είναι παραδοξότητα. Ο ποιητής βλέπει αυτή την παραδοξότητα και δεν κάμπτεται, δεν υποχωρεί, τολμά, επιμένει, προχωρεί για να ανασύρει μέσα από αυτή την παραδοξότητα την ομορφότερη πλευρά της σύνθεσης, της δημιουργίας, του σύμπαντος κόσμου, του ουρανού και της γης «πάντων ορατών τε και αοράτων».

Βλέπει καθαρά και κρυστάλλινα το σπήλαιο της Βηθλεέμ να μεταβάλλεται αμετάβλητα σε θρόνο του ουρανού, που το περιβάλλουν τιμητικά τάγματα αγγέλων και στο κέντρο του θρόνου βλέπει την Παναγία ως πλατυτέρα των ουρανών να κρατά στην αγκαλιά της τον Λόγο της δημιουργίας και ακατανοήτως κατανοεί την παντοδυναμία του Παντοκράτορος ποιητή πάντων «ορατών και αοράτων».

Αυτό είναι Χριστούγεννα ως εορτή και πανηγύρι υπέρβασης.

Μιας υπέρβασης με ουράνια, θεϊκή καταβολή καθόσον ο ίδιος ο Θεός, υπερβαίνει τον εαυτό του και τον καθιστά ικανό να προσεγγίζει και να προσεγγίζεται με το ανθρώπινο «χωρίς τροπήν η φυρμόν ή αλλοίωσιν» ενθάδε, εκείθεν.
Ο άνθρωπος θεώνεται χωρίς να χάνει την ανθρώπινη ταυτότητά του και ο Θεός ενανθρωπίζεται χωρίς επίσης να χάνει την ουράνια θεϊκή του ταυτότητα.

Παρατηρούμε πλήρη και καθολική ενότητα γης και ουρανού, θείου και ανθρώπινου, πρόσκαιρου και αιώνιου.

Η συνειδητοποίηση της επιτυχίας αυτής της τολμηρής υπερβατικότητας και από τις δύο πλευρές την ουράνια και την γήινη, τη θεϊκή και την ανθρώπινη, ισχυροποιεί στην πληρότητά της τη ζωή και την κοινωνία των εθνών και των λαών της γης.

Τα Χριστούγεννα είναι εορτή πληρότητας της ζωής και ως πρόσωπο και ως κοινωνίας προσώπων, λαών και εθνών.
Τόσο ισχυρή που καθίσταται απρόσβλητη από τις εχθρικές δαιμονικές δυνάμεις που κατά κανόνα ταλαιπωρούν τα έθνη και τους λαούς.

Η κατά Χριστόν ισχυροποίηση της ζωής, δηλαδή τα Χριστούγεννα σημαίνουν: απελευθέρωση από τη δυναστεία της χρονικότητας. Τα γηρατειά τα αφήνουμε πίσω. Ζούμε μόνιμα και διαχρονικά την νεότητα της θεϊκής παρουσίας «πεδίον νέον εγεννήθη ημίν ο σωτήρ Χριστός».

Ο Χριστός είναι πάντοτε ο αυτός, «χθες και σήμερον και εις τους αιώνας».

Αυτά τα Χριστούγεννα σημαίνουν ακόμα την απελευθέρωσή μας από την ένδεια, την στέρηση των αγαθών της παραγωγής, ακόμα και από την πείνα.

Η πηγή της ζωής δεν βρίσκεται στις τροφές, βρίσκεται στη θεανθρώπινη υπάστασή μας καθόσον ο Θεός είναι η πηγή της ζωής.

Θεανθρώπινα είμαστε και εμείς πηγή της ζωής. Διασκεδάζουμε και όταν τρώμε και τραγουδούμε και όταν ακόμα δεν έχουμε να φάμε.

Ο Χριστός ερωτά «έχετε τη βρώσιμον ενθάδε» δηλαδή έχετε κάτι να φάμε; Ερωτά τους μαθητές του και εκείνοι του προσφέρουν «οψαρίου οπτού μέρος και από μελισσίου Κύριου»

Και έφαγε μπροστά τους ενώ την ίδια ώρα τους αποκαλύπτει και τους βεβαιώνει ότι «σάρκα και οστέα ουκ έχω καθώς εμέ θεωρείτε έχοντα».

Όταν λέμε λοιπόν ότι τα Χριστούγεννα είναι γιορτή για όλες τις πλευρές της ζωής. Και της χαράς και της λύπης.
Ο Χριστός εδάκρυσε όταν έμαθε ότι πέθανε ο φίλος του ο Λάζαρος, ύστερα τον ανάστησε. Δεν κολλούμε στο θάνατο, ελέγχουμε και κυριαρχούμε στη ζωή.

Τα αγαθά της δημιουργίας, της παραγωγής και της παραγωγικότητας δεν τα έχουμε για αποθήκευση αλλά για διασκέδαση.

Γι’ αυτά τα Χριστούγεννα της χαράς και της διασκέδασης παλεύουμε, προσδοκούμε, αποζητούμε επίμονα.
Δεν ανεχόμαστε να ζούμε άλλο ουτοπιστικά και παρελκυστικά. Θέλουμε να ζούμε πραγματικά την του Κυρίου αόρατη μεν, αλλά ορατή και χειροπιαστή παρουσία και μάλιστα όχι μόνον «κατά διάνοιαν» αλλα και «εν τη σαρκί ημών».
Οι προφήτες, οι απόστολοι, οι απολογητές, οι όσιοι, οι δίκαιοι, οι μάρτυρες και όλοι οι άγιοι συνειδητοποίησαν «εν τη σαρκί αυτών την εν Χριστώ» υπέρβαση της χριστουγεννιάτικης εορτής και παρουσίας του, την έζησαν στην καθημερινότητά τους, νικηφόρα, αποτελεσματικά και κυρίαρχα εφ’ όλης της οικουμένης.

Και η φύση και η κτίση υποκλίνονται μπροστά τους γιατί όλοι τους κυοφορήθηκαν, εκυοφόρησαν και έζησαν και ζουν Χριτούγεννα.

Το ερώτημά μας χριστουγεννιάτικα είναι γιατί εμείς να μένουμε πίσω και μακριά από αυτούς.

Έχουμε ευθύνη να τρέξουμε να τους φτάσουμε για να ζήσουμε σαν κι αυτούς και εμείς τα φετινά Χριστούγεννα δηλαδή να ζήσουμε την υπέρβαση στη θεανθρώπινη διάστασή της ως τα όρια του παντοδύναμου. Να ζήσουμε τις στερήσεις μας με πληρότητα, τις λύπες μας με ευχαρίστηση, τις δυσκολίες μας με άνεση και υπομονή «ο υπομείνας εις το τέλος ούτος σωθήσαται».

«Χριστός γεννάται δοξάσατε», όχι ουτοπιστικά, όχι παραμυθένια αλλά ορθόδοξα, χριστιανικά, αληθινά και παραδοσιακά.

Με τις πόρτες μας ανοιχτές και την τάβλα μας στρωμένη.

Να ετοιμάζουμε τη φάτνη της γέννησης του Χριστού στη Βηθλεέμ της καρδιάς και της ύπαρξής μας «εν ενί στόμασι και μία καρδία και εν φιλήματι αγίω».

Έχουμε ηρωικό, θεϊκό, ουράνιο DNA.

Για να τολμήσουμε την υπέρβαση, να φτάσουμε εκεί που δεν μπορούμε, να το γυρίσουμε τον ήλιο με τα μπράτσα μας.

Να ζήσουμε τα Χριστούγεννα των προγόνων μας που και όταν δεν είχαν κεραμίδι να βάλουν το κεφάλι τους από κάτω γιόρταζαν και τραγουδούσαν, και μάλιστα τραγούδια ηρωικά που έκρυβαν μέσα τους τον πόθο για τη λευτεριά του Γένους, τραγούδια για τους ξενιτεμένους, για την αγάπη, για τον έρωτα. Τα παιδιά κάλαντα και άλλα τραγούδια από την καθημερινή τους ζωή τις πιο πολλές φορές αυτοσχέδια.

Να ζήσουμε τη χαρά και την ευλογία του Θεού εκείνων των ανθρώπων που πάλευαν ανυπεράσπιστοι με όλα τα στοιχεία της φύσεως και την κακότητα και το μίσος των κατακτητών για την επιβίωσή τους και πάρα ταύτα τραγουδούσαν.

Τα Χριστούγεννα πήγαιναν στην Εκκλησία, λειτουργούνταν, κοινωνούσαν σώμα και αίμα Χριστού, επεδίωκαν να ζουν την υπέρβαση τω ευλογία Κυρίου και θείον Αυτού έλεος.

Τραγουδούσαν… Γιόρταζαν… ζούσαν τα Χριστούγεννα