20.8 C
Chania
Sunday, May 19, 2024

Στην Κάσο προσέκρουσε το Βιτσέντζος Κορνάρος της ΛΑΝΕ

Στον προβλήτα του λιμανιού της Κάσου, λόγω κακών καιρικών συνθηκών, προσέκρουσε, τις πρωινές ώρες, κατά τη διάρκεια της πρυμνοδέτησης, το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος», με αποτέλεσμα να προκληθούν ζημιές  στη δεξαμενή έρματος.

Το πλοίο με 232 επιβάτες, 21 ΙΧ αυτοκίνητα και 9 φορτηγά απέπλευσε κανονικά για το λιμάνι της Καρπάθου, όπου του απαγορεύθηκε προσωρινά ο απόπλους μέχρι την αποκατάσταση της ζημιάς.

Οι επιβάτες του πλοίου με προορισμό τη Χάλκη και τη Ρόδο αναμένεται να προωθηθούν με μέριμνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

 

topontiki.gr

Κώστας Καραμανλής: Δεν βλέπω σύντομα εκλογές

«Δεν βλέπω σύντομα εκλογές, δηλαδή μέχρι τον Μάρτιο» λέει ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής σε συνομιλητές του. «Ο Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί να αναστρέψει το κλίμα στον κόσμο, αλλά δεν θα καταφέρει. Η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Ακόμα και αν τα δημοσιονομικά είναι καλύτερα, στον κόσμο δεν θα περάσει» προσθέτει.

«Aργά ή γρήγορα, έστω και με καθυστέρηση, η αξιολόγηση θα κλείσει. Οι δανειστές δεν θα πιέσουν τον Τσίπρα πάρα πολύ και ο Τσίπρας δεν θα τραβήξει το σχοινί για εκλογές», σημειώνει ο κ. Καραμανλής απευθυνόμενος σε συνομιλητές του, σύμφωνα με το ρεπορτάζ που μεταφέρει η Real News.

Ωστόσο σε επίμονες ερωτήσεις συνομιλητών του για τι θα συμβεί εάν οι δανειστές έχουν αποφασίσει να τραβήξουν την κατάσταση στα άκρα, απαντά: «Υπό αυτή την έννοια τα πάντα είναι ανοιχτά. Δεν αποκλείεται ο Τσίπρας να πάει σε πρόωρες εκλογές αν του βάλουν το μαχαίρι στο λαιμό σε σχέση με το πακέτο των νέων μέτρων μετά το 2019 λέει ο πρώην πρωθυπουργός.

Ο κ. Καραμανλής εμφανίζεται προβληματισμένος σε ό,τι αφορά τους χειρισμούς για το Κυπριακό, τονίζοντας ότι «ο Τσίπρας στερείται της εμπειρίας που απαιτείται, ώστε να διαχειριστεί όπως πρέπει τα εθνικά θέματα».

Μεταξύ άλλων εμφανίστηκε ιδιαίτερα επικριτικός, σχολιάζοντας την ομιλία Τσίπρα κατά την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2017. «Ο Τσίπρας ήταν απογοητευτικός στην ομιλία του για τον προϋπολογισμό», ενώ εκτίμησε ότι σε περίπτωση που στηθούν πρόωρες εκλογές, «είναι βέβαιο ότι η Ν.Δ. και ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα κερδίσουν με διακριτή διαφορά»

Δημοσκόπηση: Δύσπιστοι οι Έλληνες απέναντι στην ΕΕ – Το 84% δηλώνει πως κινείται σε λάθος κατεύθυνση

Η πανελλαδική έρευνα της Palmos Analysis, που διενεργήθηκε για λογαριασμό της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, καταδεικνύει τη δυσπιστία που διέπει τις σχέσεις των Ελλήνων με τους ευρωπαϊκούς θεσμού και συγκεκριμένα με την Ε Ε και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Ειδικότερα, η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων και συγκεκριμένα το 84% θεωρεί ότι η ΕΕ κινείται σε λάθος κατεύθυνση, ενώ η κοινή γνώμη είναι μοιρασμένη αναφορικά με το εάν η συμμετοχή της Ελλάδας στην Ε.Ε κρίνεται θετική ή αρνητική για τη χώρα, με ποσσοστά 44% και 45% αντίστοιχα. Ταυτόχρονα 6 στους 10 τάσσονται υπέρ της συμμετοχής της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ.

Η πλειονότητα των Ελλήνων πολιτών δεν μπορούν να ανακαλέσουν στη μνήμη τους κατά τον τελευταίο μήνα κάποια αναφορά στα MME που παρακολουθούν σχετικά με το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και η μεγάλη πλειοψηφία, πάνω από 7 στους 10, θεωρεί ότι δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τις δραστηριότητες του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Συγκριτικά για τις δραστηριότητες του ελληνικού κοινοβουλίου 4 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν ανεπαρκή ενημέρωση σχετικά με αυτές.

Οι ‘Ελληνες πολίτες θα ήθελαν να είχαν δοθεί αυξημένες αρμοδιότητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με πλειοψηφία που κυμαίνεται από 47% (για έλεγχο κρατικών προϋπολογισμών) έως και 86% (για προσφυγικό). Τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που αποφασίστηκαν στο τελευταίο Eurogroup, περίπου 1 στους 3, τα θεωρούν θετικά αλλά όχι επαρκή, ενώ 4 στους 10 τα θεωρούν αρνητικά. Παράλληλα, περίπου οι μισοί Ελληνες επιθυμούν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα χρηματοδότησης του ελληνικού χρέους είτε ως χρηματοδότη είτε μόνο ως τεχνικού συμβούλου.

Σχετικά με τους ‘Ελληνες ευρωβουλευτές, από την έρευνα προκύπτει ότι μόνο 1 στους 4 Έλληνες συμφωνεί ότι οι ευρωβουλευτές εκπροσωπούν επάξια τη χώρα στο ευρωκοινοβούλιο και 2 στους 4 διαφωνεί. Παράλληλα, για την πλειονότητα των Ελλήνων ευρωβουλευτών η αξιολόγηση που καταγράφεται από τους πολίτες έχει θετικό ισοζύγιο θετικών-αρνητικών γνωμών.

topontiki.gr

 

Σε επίπεδα ρεκόρ η νατοϊκή παρουσία: 1600 τανκ στέλνουν οι ΗΠΑ στην Ευρώπη

H παρουσία του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη αγγίζει επίπεδα ρεκόρ με την ατμόσφαιρα κοντά στα ρωσικά σύνορά να είναι τεταμένη

“Τεταμένη” ατμόσφαιρα στην Ευρώπη διαπιστώνει το αμερικανικό πεντάγωνο που μέσω του ΝΑΤΟ  στέλνει άμεσα στην Ευρώπη μια ποικιλία στρατιωτικού εξοπλισμού, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τις όποιες βλέψεις της Ρωσίας στη περιοχή.

Όπως αναφέρει η Βρετανική Express, οι ΗΠΑ θα στείλουν άμεσα 1.600 τανκ στην Ολλανδία τα οποία θα εγκατασταθούν στο νοτιοανατολικό χωριό Eygelshoven, σε μια βάση που λειτουργεί από το 1985 επιτρέποντας στους Αμερικανούς να κάνουν διάφορες ασκήσεις σε σενάρια πιθανής ρωσικής εισβολής.

Μάλιστα, σχεδιάζεται επέκταση των σημείων αποθήκευσης στρατιωτικού υλικού, σε Πολωνία, Βέλγιο και Γερμανία με το συνολικό πρόγραμμα να αγγίζει τα 3,7 δισ. δολάρια.

Δηλώσεις για το θέμα έκανε και ο επικεφαλής των Ολλανδικών ενόπλων δυνάμεων, ο στρατηγός Tom Middendorp, τονίζοντας πως οι στρατιωτικές δυνάμεις της Ρωσίας κοντά στα σύνορά των Βαλτικών χωρών δεν αποτελούν απειλή μόνο για τις ίδιες αλλά για όλες τις ανατολικές χώρες της συμμαχίας.

Η απόφαση για την αποστολή τανκ έρχεται μετά τις δηλώσεις της Υπουργού Άμυνας της Πολωνίας η οποία ανακοίνωσε την εγκατάσταση 4.000 Αμερικανών στρατιωτών στη δυτική πόλη της Zagan από το νέο έτος.

Τέλος, το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει ότι τον περασμένο μήνα η Γερμανία παρέλαβε 600 εμπορευματοκιβώτια πυρομαχικών από τις ΗΠΑ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη προμήθεια υλικών της τελευταίας 20ετιας.

Εxpress

 

Κοινωνική δημοκρατία και κρητική μαντινάδα

Του Παναγιώτη Γεωργούδη

Tο μείζον θέμα της Κοινωνικής Δημοκρατίας και των ηθικών αξιών που «χτίζονται» και λειτουργούν γύρω από αυτήν, με άξονα την ποιοτική Κρητική μαντινάδα ως έργο τέχνης υψηλής λαϊκής δημιουργίας, αναδύεται από το καλογραμμένο βιβλίο του λόγιου γιατρού και συγγραφέα, Γιώργη Μαρκάκη, ο οποίος αγωνίζεται πολλά χρόνια να διασώσει και να μεταγγίσει στις νέες γενιές τα πολυτιμότερα στοιχεία του λαϊκού μας πολιτισμού.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΜΑΡΚΑΚΗΣ
Οι πρωτοθυγατέρες
Η Μαντινάδα στη ζωή της Κρήτης
ΕΚΔΟΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟ «ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ»

Μάλιστα σε μια εποχή κυριαρχίας των άθλιων προτύπων του Διαδικτύου, των ηλεκτρονικών μέσων και συνολικότερα της βιομηχανίας του θεάματος που ισοπεδώνουν την πολιτισμική ποιότητα των λαών και των ατομικών δημιουργών, η μαντινάδα είναι φορέας ηθικοπνευματικής αντίστασης και αυθεντικής δημιουργίας, που εμπλουτίζει και ενδυναμώνει την κοινωνική συλλογικότητα, την ελευθερία κριτικής σκέψης, την ομορφιά, την φιλία, τη δικαιοσύνη κ.λπ.

Ο μελετητής εμβαθύνει σε έναν τρόπο ζωής υψηλών αξιών, στον οποίο η μαντινάδα υπήρξε καθολική έκφραση σε όλα σχεδόν τα πεδία δραστηριοτήτων του Κρητικού: γλέντι, γέννηση, έρωτας, γάμος, θάνατος, αποχωρισμός, ξενιτιά, σάτιρα, φιλία, κοινωνική και προσωπική κριτική, κ.λπ.

Υπάρχουν φορές που γίνονται μονομαχίες με μαντινάδες από καλούς μαντιναδολόγους με μεγάλο ακροατήριο μέχρι τα ξημερώματα, στο οποίο πολλές φορές μετέχουν ως κριτές οι κάτοικοι ενός ολόκληρου χωριού.

Δηλαδή έχουμε μία πρωτογενή Εκκλησία του Δήμου, η οποία μέσω της λειτουργίας του υψηλού ποιητικού – νοηματικού Λόγου, αποφασίζει για τον νικητή αξιολογώντας τα ποιητικά-νοητικά επιχειρήματα, την κοινωνική βαρύτητα των επιχειρημάτων και το αισθητικό ύψος του Λόγου.

Πολλές φορές οι μονομαχίες αυτές έχουν μία αριστοφανική υφή.

Ο συγγραφέας παραθέτει ένα αντιπροσωπευτικό στιγμιότυπο μιας τέτοιας μονομαχίας μαντιναδολόγων από το χωριό Μυρσίνη Σητείας ανάμεσα στον Πίτροπο και τον Μπρόκα στο καφενείο του χωριού με πυκνό ακροατήριο.

Αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Στους αγώνες αυτούς με αυτοσχέδιες μαντινάδες οι δύο μονομάχοι, ο ένας απέναντι από τον άλλον, και πάντα με ακροατήριο δίπλα τους, έλεγαν μαντινάδες πάνω σε κάποιο θέμα, συνήθως επίκαιρο.

»Στην περίπτωση ισοδύναμων, περίπου, μαντιναδολόγων έλεγε ο ένας μια μαντινάδα και απαντούσε ο άλλος με μια δική του.

»Συνήθως λίγο μετά την αρχή, άρχιζε να φαίνεται ποια θα είναι η τελική έκβαση του αγώνα, γιατί ο ικανότερος έλεγε και δεύτερη ή τρίτη, μέχρι ο άλλος να απαντήσει με μια δική του.

Δεν αποκλειόταν όμως και ένα “νοκ-άουτ” με μια ιδιαίτερα καίρια μαντινάδα, που έκανε “ματ” στον αγώνα. Και μια και αναφέρθηκε εδώ ως παράδειγμα ο Μπρόκας και ο Πίτροπος, ας παρακολουθήσουμε έναν από τους πολλούς και “ιστορικούς” αγώνες στη Μυρσίνη Σητείας:

»Μπρόκας:
-΄Εχω ένα γέρο γάιδαρο θα πα ΄να τον γκρεμίσω / να βγάλω το τομάρι ν- του, Πίτροπε, να σε ντύσω.

Πίτροπος :
– Σ’ ευχαριστώ, Μπροκάκη μου, που κάνεις μου τη χάρη / εγώ να πάρω την προβιά κι εσύ το καλαμάρι (εννοεί το γεννητικό όργανο του αρσενικού γαιδάρου!)

Μπρόκας:
-Να μην εμίλειες, Πίτροπε, θα να ‘τανε καλλιά σου / γιατί κατέχω να σου πω τσι δίπλες της κοιλιάς σου (εννοώντας ότι γνωρίζει όλα τα κρυφά μυστικά του, που θα αποκάλυπτε εκθέτοντάς τον).

Πίτροπος :
– Η εδική μου η κοιλιά δίπλα καμιά δεν έχει / μόνο κάτ’ απ’ τον αφαλό που ένα πηρούλι στέκει (πηρούλι σημαίνει μια προεξοχή).

»Η απάντηση του Πίτροπου κρίθηκε από το ακροατήριο πολύ εύστοχη και με ένα θερμό χειροκρότημα τον ανακήρυξε νικητή της συνάντησης.

»Και ήταν η πρώτη φορά που ο Μπρόκας έχανε αγώνα από τον Πίτροπο. Αργότερα ο Μπρόκας απέδωσε την ήττα αυτή στο ότι είχε πιει προηγουμένως δυο τρία ποτηράκια κρασί, πράγμα που δεν συνήθιζε ποτέ πριν από τέτοιες μονομαχίες», καταλήγει ο Γιώργης Μαρκάκης.

Αυτή η διαδικασία, η οποία διαπλάθει συνειδήσεις και χαρακτήρες, δημιουργώντας ένα ήθος και μία κουλτούρα συλλογικότητας, διαπερνούσε παλιότερα τον τρόπο ζωής στην Κρήτη και η αξία ενός ποιητή-μαντιναδολόγου αναγνωριζόταν από τον κοινωνικό περίγυρο ως κάτι σημαντικό.

Μπορεί να φανταστεί κάποιος στις μονομαχίες εκφοράς γνωμικών μαντινάδων, που είναι συμπυκνώματα κοινωνικής σοφίας, οι οποίες θυμίζουν αρκετές φορές τις φιλοσοφικές ρίμες Προσωκρατικών φιλοσόφων πόσο διαπαιδαγωγούν ηθικά, κοινωνικά και αισθητικά τον άνθρωπο πάνω στην αξία του στοχασμού και της ποίησης για την ίδια τη ζωή.

Ή όταν ασκούν κριτική, κοινωνική και πολιτική, σε περιόδους που η Ελλάδα είχε δικτατορικά καθεστώτα και η μαντινάδα στην Κρήτη λειτουργούσε ως απελευθερωτικό όχημα σκέψης και κοινωνικής δράσης.

Πολιτική Μαντινάδα

Σε φάσεις πολιτικής κρίσης και μεγάλων ανακατατάξεων ο μαντιναδολόγος πολλές φορές έπαιρνε θέση ευθέως στα πολιτικά δρώμενα και η καλή μαντινάδα που συμπύκνωνε ομορφιά και πολιτική σκέψη επηρέαζε τους ανθρώπους. Τέτοιες μαντινάδες, σημειώνει ο Γιώργης Μαρκάκης, διεκδικούνται από πολλές περιοχές της Ελλάδος και όχι μόνο της Κρήτης, όπως η μαντινάδα για τον Μεταξά και τον φασισμό:

«Μια μαντινάδα θα σας πω, έτσι για χάρη γούστου, / να χέσω και τον Μεταξά και την τετάρτη Αυγούστου».

Αυτή η αλληλεπίδραση κοινωνικού και πολιτικού σε καίριες στιγμές δημιουργεί ένα δυναμικό υποστύλωμα της Δημοκρατίας το οποίο διαμορφώνει συνειδήσεις σε ένα μεγάλο μέρος των πολιτών, πολύ περισσότερο μάλιστα όταν συνοδευόταν στην έκφρασή του από ένα είδος θεατρικής τελετουργίας με την πάνδημη συμμετοχή του κόσμου. Ουσιαστικά δημιουργεί το υπόβαθρο μιας ηθικοπνευματικής αντίστασης στον ολοκληρωτισμό πολύ βαθύτερη από ένα ρηχό πολιτικό λόγο ή σύνθημα, αφού ανασύρει στον ψυχισμό του ανθρώπου όλο τον πλούτο αξιών της πολιτισμικής του παράδοσης που έχει ριζοσπαστικό χαρακτήρα από μία θέση αυτονομίας έναντι της εξουσίας, γεγονός που τον καθιστά αυτεξούσιο πολίτη, χωρίς τη διαμεσολάβηση προπαγανδιστικών μηχανισμών.

Κοινωνική δημοκρατία του φύλου

Υπάρχουν μαντινάδες ή και μονομαχίες μαντινάδας με τις οποίες αναδεικνύεται σε δύσκολες εποχές η κοινωνική βαρύτητα της γυναίκας που κράτησε την αξιοπρέπειά της και διεκδικεί στον δημόσιο χώρο να καταξιωθεί ως φορέας αξιών με τον δημόσιο λόγο της μαντινάδας.

Σε αυτό το πεδίο η έννοια της λειτουργίας της Κοινωνικής Δημοκρατίας με βάση την γυναίκα έχει ξεχωριστή θέση.

Στο κεφάλαιο «Βάρκα Σπιναλογγίτικη», ο συγγραφέας θίγει αυτό το μείζον ζήτημα το οποίο έχει τεράστια αξία όχι μόνο για τη μαντινάδα και τον λαϊκό πολιτισμό, αλλά και για έναν επαναστοχασμό σήμερα, πάνω στην έννοια της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της έκφρασης και της γυναικείας ισότητας και χειραφέτησης στην καθημερινή ζωή και όχι με όρους μόνο νομικούς και διανοητικούς.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

«Ένας λεβεντονιός, ο Γιακουμής, πανώριο παλικάρι, αγαπούσε τη Λενιώ, μια όμορφη και έξυπνη φτωχοκοπέλα. Όμως πολύ του άρεσε του Γιακουμή ο ποδόγυρος και όλο και με κάποια άλλη κοπελιά φλέρταρε, ώσπου κάποια ημέρα παράτησε τη Λενιώ και παντρεύτηκε μια μεγαλοκοπέλα, την πιο πλούσια νύφη της περιοχής.

»Σύντομα, όμως, το μετάνιωσε και ζούσε κοντά της μια άσχημη ζωή.

Παράλληλα, η Λενιώ παντρεύτηκε έναν κοντοχωριανό, ένα πλούσιο νοικοκύρη, που την έκανε πραγματική αρχόντισσα. Βέβαια, η Λενιώ δεν ξέχασε ποτέ την προσβολή από τον Γιακουμή και πάντα αποζητούσε να πάρει κάποια στιγμή την εκδίκησή της. Και η ευκαιρία δόθηκε με το πανηγύρι, που γινόταν στο χωριό της για τη γιορτή του αγίου του χωριού.

Ντύθηκε λοιπόν η Λενιώ, που έμενε στο κοντινό χωριό, με τα καλά της, στολίστηκε και λαμποκοπώντας από ομορφιά και βαρύτιμα στολίδια, πήγε στο χωριό της.

»Την είδε ο Γιακουμής και τρελάθηκε. Και κοιτώντας την στα μάτια, την ώρα του χορού, της πέταξε:

– Θε μου, και ποιος σου τα ΄δωκε τα κάλλη σου, κερά μουκι εθάμπωσες τα μάτια μουκι ήκαψες την καρδιά μου;

– Εκείνες απού διάλεξες έκαψαν την καρδιά σου κι εκείνες τα τυφλώσανε τα μάτια τα δικά σου

»Του απάντησε θαρρετά η Λενιώ, ενώ γύρω οι χωριανοί, που γνώριζαν την ιστορία των δύο νέων, παρακολουθούσαν τον αγώνα με ιδιαίτερη προσοχή:

– Αμοναχός μου τα ΄βαλα τα ξύλα στην ποδιά μου κι ύστερα ήβαλα φωτιά κι ήκαψα την καρδιά μου, παραδέχτηκε ειλικρινά ο Γιακουμής.

–  Δε με ΄θελες κι όλο κακά για μένα εμιλούσες, αλλιώς πράμα δε θα΄χανες κι ως ήθελες θα ζούσες

»Του υπενθύμισε φιλέκδικα η Λενιώ. Και ο πάντα αθυρόστομος, αλλά σε δύσκολη θέση τώρα Γιακουμής προσπαθεί να δικαιολογηθεί:

– Αν είπα το ζαράρι σου κι αν είπατο κακό σου, να κάμουν το μεζάρι μου στη μέση τω βυζώ σου.

»Μα η Λενιώ με την ελευθερόστομη γλώσσα της μαντινάδας τον αποπαίρνει δηλώνοντάς του:

– Εγώ δεν τα ΄χω τα βυζά να θάβω ποθαμένους, μέσα στη γητσι θάβουνε όλους τσι τελειωμένους.

– Σήμερο μου τα μάρανες τα φύλλα της καρδιάς μου κι ανέ μιλώ κι ανέ γελώ, δεν είμαι στα καλά μου

Παρατηρεί ο Γιακουμής. Και η Λενιώ:

– Γελάς δα μπλιο γ-η δε γελάς, μιλήσεις δε μιλήσεις σαν είν’ το σίντερο ζεστό πρέπει να το κολλήσεις.

»Αποθαρρημένος απ’ την εξέλιξη της υπόθεσης ο Γιακουμής παραπονιέται, ελπίζοντας ίσως σε μεγαλοψυχία ή έστω οίκτο της παλιάς αγαπημένης:

– Άχισαίτες τσι πετάς περίσσα πυρωμένες, που στην καρδιά μου μπαίνουνε και βγαίνουν ματωμένες.

»Μα η Λενιώ του ρίχνει τη χαριστική βολή υπενθυμίζοντάς του ότι ήταν ανόητος στις επιλογές του και ότι ο καθένας είναι άξιος της μοίρας του, ανάλογα με τον τρόπο που χειρίστηκε τις υποθέσεις του.

»Και ακόμη, ότι γι’ αυτήν έχει κλείσει η ιστορία με τον ευτυχέστερο τρόπο, σ’ αντίθεση με τον δυστυχή Γιακουμή. Του υπενθυμίζει μάλιστα, ότι τώρα προσπαθεί να ψαρέψει σε ξένα νερά παράνομα και χωρίς να έχει πια καμία πιθανότητα επιτυχίας.

– Βάρκα Σπιναλογγίτικη στον Αλμυρό ψαρεύγει, ευρήκα εγώ το ταίρι μου κι απού΄χασε, ας γυρεύγει.

»Αυτήν ήταν η χαριστική βολή για τον Γιακουμή, που εγκαταλείπει τον αγώνα κατατροπωμένος».

Η λέξη ζαράρι σημαίνει ελάττωμα και η λέξη μεζάρι τάφος.

Ο Γιώργης Μαρκάκης με το λογοτεχνικό του ταλέντο και το οξύ λαϊκό του αισθητήριο αναπλάθει αριστουργηματικά μία εικόνα με ζωντάνια κινηματογραφικής ομορφιάς, για μία μονομαχία σε ένα πανηγύρι χωριού της Ανατολικής Κρήτης, του Γιακουμή και της Λενιώς, που ήταν ερωτευμένοι, γνωστό ως σχέση στους χωριανούς, οι οποίοι παρακολουθούσαν τη λεκτική μονομαχία βαθμολογώντας, την ποίηση και την ηθική βαρύτητα των δύο μονομάχων, γνωρίζοντας οι μονομάχοι του

Λόγου πως το αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης θα ήταν κύριο θέμα συζήτησης για πολλά χρόνια ενδεχόμενα σε όλη την Ανατολική Κρήτη.

Επομένως διακύβευαν την κοινωνική τους υπόληψη και την υστεροφημία τους.

Η αναγνώριση του Γιακουμή δημόσια πως έκανε λάθος, και η άτεγκτη στάση της Λενιώς πως τέτοια λάθη στον Έρωτα που εμπεριέχουν υπολογισμό και δόλο δεν συγχωρούνται, διότι παραμορφώνουν το ηθικό και αξιακό υπόβαθρο μιας βαθύτερης σχέσης αγάπης, είναι αυτό που της δίνει τη νίκη στη μονομαχία με την επιβράβευση των κατοίκων, οι οποίοι λειτουργούν μέσα στο πλαίσιο της λαϊκής παράδοσης ως δημόσιοι κριτές.

Έχουμε ένα αναγνωρισμένο θεσμικά άτυπο λαϊκό δικαστήριο στην ποινική διάσταση με την ηθική, κοινωνική και αξιακή λειτουργία του.

Η οποία εμπεριέχει την πνευματική και ψυχική ευχαρίστηση των συμμετεχόντων πολιτών, δηλαδή την δημιουργία ενός υψηλού κοινωνικού ψυχαγωγικού παιχνιδιού ποιητικού και στοχαστικού Λόγου, που αναπλάθει συνειδήσεις ως θεατρικό δρώμενο.

Ταυτόχρονα όμως, παραμένει ένα διαχρονικό μήνυμα για την εκφυλισμένη αξιακά εποχή μας.

Το σημαντικό επιπρόσθετα είναι πως με όχημα την μαντινάδα η γυναίκα αντιπαρατίθεται ισότιμα στον άντρα σε δημόσιο χώρο και ο δημόσιος λόγος που εκπέμπεται με το ποιητικό αυτό είδος την καταξιώνει ως αυτόνομη κοινωνικοπολιτικά παρουσία, αφού την απελευθερώνει ηθικοπνευματικά ως οντότητα.

Ανοίγει επιπλέον η φιλοσοφική παράμετρος της οντολογίας της μαντινάδας που χρήζει ειδικής εργασίας.

Η μελέτη του Γιώργη Μαρκάκη για τη μαντινάδα της Κρήτης διερευνά πολλές πλευρές και θίγει πολλά καίρια ζητήματα. Η επιλογή των εξαιρετικών μαντινάδων που δημοσιεύονται έγινε από δεκαμελή επιτροπή πνευματικών ανθρώπων που έχουν σχέση με τον λαϊκό πολιτισμό του νησιού και τη μαντινάδα.

Ο συγγραφέας ίδρυσε το εξαιρετικό Μουσείο παραδοσιακής ζωής Κρήτης «Λυχνοστάτης», το οποίο πραγματοποιεί πολύπλευρη δουλειά στη διάσωση και διάδοση του λαϊκού πολιτισμού με υψηλά κριτήρια λειτουργίας μέσα στην καταναλωτική λαίλαπα.

efsyn.gr

Ανοίγει τις πόρτες του το πλανητάριο στην Κρήτη στην πρώην αμερικάνικη βάση Γουρνών

Ένα εικονικό ταξίδι στο διάστημα, προσφέρει το πλανητάριο Κρήτης από το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου, σε έναν χώρο στην Πρώην Αμερικάνικη Βάση Γουρνών.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πληροφορίες για το σύμπαν, με προβολές ταινιών και να ζήσουν την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας, στην αίθουσα προβολών του θόλου.

Εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και με το «9D Spaceship Virtual Experience», οι επισκέπτες θα ζήσουν μια μοναδική εμπειρία, με επίκεντρο την επιστήμη της αστρονομίας ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα για εκπαιδευτικές εκδρομές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, με εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Πήγαν να ανάψουν φωτιά για να ζεσταθούν και παραλίγο να καούν 4 άστεγοι στα Χανιά

Με το κρύο να είναι τσουχτερό και τα σχέδια για δημιουργία νυκτερινού καταφυγίου με διευρυμένες αρμοδιότητες να υπάρχουν μεν, αλλά δίχως να έχει λειτουργήσει ακόμα, πολλοί είναι οι άστεγοι της πόλης μας που ψάχνουν τρόπους να ζεσταθούν για να μη πεθάνουν από το κρύο.

Αυτή φαίνεται ότι ήταν η αιτία της πυρκαγιάς που ξέσπασε το πρωί της Πέμπτης σε ημιτελής οικοδομή, στην οδό Μανουσογιαννάκηδων στο Φράγκικο Χανίων.

Οι τέσσερις άνθρωποι που έμεναν εντός της μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Χανίων με αναπνευστικά προβλήματα. Να σημειώσουμε ότι στο συγκεκριμένο κτίριο βρίσκουν καταφύγιο και άλλοι άστεγοι ενώ αιτία της φωτιάς, ήταν αυτοσχέδιο μέσο θέρμανσης.

Να σημειώσουμε ότι στο σημείο έσπευσαν δύο οχήματα της πυροσβεστικής που έθεσαν άμεσα τη φωτιά υπό έλεγχο πριν δημιουργηθει κίνδυνος για άλλα κτίρια.

Τα παράπονά τους εξέφρασαν οι κάτοικοι της περιοχής αλλά και οι ιδιοκτήτες του ακινήτου σημειώνοντας τους κινδύνους που δημιουργούνται τόσο για αυτούς αλλά και για την ίδια την ασφάλεια των άστεγων.

Χειρότερη από πέρυσι η χρονιά για τους καζανάρηδες της Κρήτης

Αντίστροφα μετράνε οι καζανάρηδες σε ολόκληρη την Κρήτη τις ημέρες για την ολοκλήρωση της αποσταγματικής περιόδου, με τις εκτιμήσεις ωστόσο να μην αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς από τις 3 χιλιάδες περίπου πράξεις απόσταξης που καταγράφηκαν πέρυσι, δίνοντας στο προϊόν μια δυναμική που ξεπέρασε τους 150 τόνους στον Νομό Ηρακλείου, η φετινή μείωση αναμένεται να «σταματήσει» την παραγωγή στους 100-110 τόνους, με το ίδιο να ισχύει και στους άλλους νομούς. «Είναι μια εξέλιξη που λίγο έως πολύ την αναμέναμε, γνωρίζοντας ότι έχουμε να κάνουμε με μια χρονιά που δεν υπήρχαν οι ποσότητες σταφυλιών που θα επιθυμούσαμε. Ελπίζαμε βέβαια μέχρι τελευταία στιγμή, δυστυχώς όμως οι άσχημες προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αποσταγματοποιών Ν. Ηρακλείου, Στάθης Φραγκιαδάκης.

Όπως αναφέρει στην «ΥΧ», σε ένα ποσοστό που ξεπέρασε το 90%, τα «ρακοκάζανα» στο Ηράκλειο άνοιξαν κανονικά, ωστόσο οι ποσότητες σε «στράφυλα» ήταν περιορισμένες. Στο Ηράκλειο λειτουργούν νόμιμα (έχοντας τη σχετική άδεια) 180/190 ρακοκάζανα, στα Χανιά ο αριθμός τους φτάνει τα 130, στο Λασίθι περίπου 70 και στο Ρέθυμνο περίπου 60. «Είναι περίπου 450 ρακοκάζανα σε όλη την Κρήτη που θα λειτουργούν μέχρι τις 10 του Δεκέμβρη εκτός από κάποια που θα παραμείνουν ανοιχτά εξαιτίας των περιοχών που βρίσκονται ένα επιπλέον δεκαήμερο, αφού έχει να κάνει με την πρωιμότητα των καλλιεργειών. Εκείνο όμως που μας προβληματίζει δεν είναι ο περιορισμός μιας συγκεκριμένης χρονιάς σε ό,τι αφορά την ποσότητα, αλλά κυρίως ότι το ίδιο το προϊόν δεν εμφανίζει τη δυναμική που έδειχνε να έχει», εξήγησε ο κ. Φραγκιαδάκης, σημειώνοντας ότι η κρίση που μέχρι πρότινος είχε στρέψει το ενδιαφέρον σε παραδοσιακά ποτά, δείχνει ότι πλέον γυρίζει την πλάτη και σε αυτά. «Η αλήθεια είναι ότι το προϊόν χρειάζεται στήριξη και μάλιστα όχι μόνο από εμάς τους ίδιους. Είναι και θέμα της πολιτείας, το οποίο πρέπει να το δει σοβαρά», μας τόνισε.

Χειρότερη από πέρυσι η χρονιά για τους καζανάρηδες της Κρήτης

Άλλωστε, στην Κρήτη, ένα μεγάλο μέρος νέων έχει στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως στην περίπτωση του Παύλου Κουτεντάκη από τη Γέργερη, που φιλοξένησε την «ΥΧ» στο ρακοκάζανό του στην περιοχή. «Κάνουμε ό,τι μπορούμε να κρατάμε την παράδοση και να στηρίζουμε το προϊόν. Χρειάζεται όλος ο πρωτογενής τομέας στήριξη, όμως και αυτό δεν χωράει άλλη αναβολή», είπε, επιφυλάσσοντας ένα τρικούβερτο γλέντι που τα είχε όλα. Από ρακή, λύρα, καλό φαγητό και… ασκομαντούρα!

Κρήτη: Νεοναζί απειλούν και τραμπουκίζουν μετανάστες εργάτες

Καταγγελία για τραμπουκισμούς και απειλές από νεοναζί της Χρυσής Αυγής στο Ζαρό Ηρακλείου εξέδωσε η «Πρωτοβουλία Ηρακλείου για τους Πρόσφυγες και Μετανάστες».

Συγκεκριμένα, καταγγέλλονται εκφοβισμοί και απειλές σε βάρος αλλοδαπών εργατών από βαλκανικές κυρίως χώρες, σε μια περίοδο όπου έχει ξεκινήσει το μάζεμα των ελιών στο νησί.

Αναλυτικά, η ανάρτηση από την «Πρωτοβουλία Ηρακλείου για τους Πρόσφυγες και Μετανάστες»:

“Μαθαίνουμε πως στην ευρύτερη περιοχή του Ζαρού, κάποια γνωστά “φίδια” βγήκαν για ακόμα μία φορά από τις τρύπες τους.

Αυτή τη φορά τα έβαλαν με εργάτες γης που έρχονται αυτό το διάστημα από βαλκανικές χώρες και απασχολούνται στο λιομάζωμα (με τρίμηνη άδεια εργασίας – νόμιμοι).

Τα μεροκάματα που κάνουν φυσικά και δεν είναι περιζήτητα από ντόπιους, μιας και η εργασία είναι δύσκολη και τα τελευταία χρόνια αρκετά κακοπληρωμένη.

Το αποτέλεσμα των τραμπουκισμών (επίθεση την Κυριακή και σήμερα σπάσιμο πόρτας, εισβολή σε σπίτι και απειλές με μαχαίρι), ήταν να φύγουν απ΄ την περιοχή οι εργάτες. Στη συνέχεια μάθαμε ότι η τοπική κοινωνία, δεν έδωσε καμία σημασία: ένα “δε βαριέσαι, συμβαίνουν αυτά, από τον τάδε” ή ακόμα και γέλια ήταν η απάντηση.

Υπενθυμίζουμε πως το φθινόπωρο του 2012, μέλη της Χ.Α. ξυλοκόπησαν άτομα που πήγαν να μοιράσουν κείμενο για τον αντιφασισμό, εν όψει και της επίσκεψης Κασσιδιάρη στη Χερσόννησο, και η δίκη εκκρεμεί ακόμη, ενώ πάλι, οι αντιδράσεις του χωριού ήταν “χλιαρές”…

Δεν ξέρουμε αν μια από τις αιτίες είναι το ξέπλυμα της νεοναζιστικής συμμορίας από την κυβέρνηση, όμως καμία επίθεση, καμία ρατσιστική συμπεριφορά δεν πρέπει να μένει αναπάντητη, και το ίδιο εγκληματική είναι η σιωπή της κοινωνίας. Είναι συνενοχή!

Καμία ανοχή σε παρόμοιες τακτικές και συμπεριφορές, κανένας μόνος, καμία μόνη, απέναντι στη δολοφονική συμμορία των τραμπούκων.

Με αφορμή την παρακάτω δημοσίευση που έκανε η Πρωτοβουλία Ηρακλείου για τους Πρόσφυγες και Μετανάστες, καθώς και βάσει προηγούμενων γεγονότων που έχουν συμβεί στο παρελθόν στην περιοχή αυτή, καλούμε σε αντίφα συνέλευση την Παρασκευή 16/12, 19:00 στην κατάληψη Ευαγγελισμού.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΣΕ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ”

Άρχισε η υποβολή αιτήσεων για πρόσληψη 57 ατόμων στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων και 7 επτά στα Κέντρα Υγείας Κισσάμου, Βάμου και στο Π.Π.Ι. Χώρας Σφακίων

Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη για την πρόσληψη :

  • (57) πενήντα επτά υπαλλήλων για το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων – οι (18) δέκα οκτώ για τον Ψυχιατρικό Τομέα – ,
  • (2) δύο υπαλλήλων για το Κ.Υ. Κισσάμου,
  • (2) δύο υπαλλήλων για το Κ.Υ. Βάμου και
  • (3) τριών υπαλλήλων για το Π.Π.Ι. Χώρας Σφακίων,

Η διάρκεια της σύμβασης θα είναι (12) δώδεκα μήνες.

Δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν μόνο οι μακροχρόνια άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ (12 μήνες και άνω). Οι αιτήσεις υποβάλλονται μόνον ηλεκτρονικά στη διαδικτυακή πύλη του ΟΑΕΔ (www.oaed.gr) από 12/12/2016 έως την 12η μεσημβρινή της 22ης/12/2016 (αναλυτικά πληροφορίες στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ επιλέγοντας την έναρξη ειδικού προγράμματος απασχόλησης 4000 μακροχρόνια ανέργων στην Υγεία)

Αναλυτικά προκηρύχθηκαν οι εξής θέσεις:

Γενικό Νοσοκομείο Χανίων «Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ»

  • (3) τρείς θέσεις ΔΕ Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων
  • (8) οκτώ θέσεις ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής
  • (2) δύο θέσεις ΔΕ Οδηγών – ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων
  • (2) δύο θέσεις ΔΕ Χειριστών Ιατρικών Συσκευών
  • (1) μία θέση ΤΕ Ιατρικών Εργαστηρίων
  • (3) τρεις θέσεις ΤΕ Μαιών – Μαιευτών
  • (10) δέκα θέσεις ΤΕ Νοσηλευτικής
  • (1) μία θέση ΤΕ Ραδιολογίας – Ακτινολογίας
  • (3) τρεις θέσεις ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού ειδικότητας Βοηθών Θαλάμου
  • (3) τρεις θέσεις ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού ειδικότητας Μεταφορέων Ασθενών
  • (3) τρεις θέσεις ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού ειδικότητας Γενικών Καθηκόντων

Γενικό Νοσοκομείο Χανίων «Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ» –
Ψυχιατρικός Τομέας

  • (8) οκτώ θέσεις ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής
  • (1) μία θέση ΔΕ Οδηγών – ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων
  • (1) μία θέση ΔΕ Τεχνικών ειδικότητας Ξυλουργών
  • (2) δύο θέσεις ΤΕ Νοσηλευτικής
  • (2) δύο θέσεις ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού ειδικότητας Βοηθών Θαλάμου
  • (3) τρεις θέσεις ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού ειδικότητας Γενικών Καθηκόντων
  • (1) μία θέση ΥΕ Εργατών

ΠΕΔΥ – Κ.Υ. Κισσάμου

  • (2) δύο θέσεις ΔΕ Οδηγών – ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων

ΠΕΔΥ – Κ.Υ. Βάμου

  • (1) μία θέση ΔΕ Οδηγών – ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων
  • (1) μία θέση ΔΕ Χειριστών Ιατρικών Συσκευών

Π.Π.Ι. Χώρας Σφακίων

  • (1) μία θέση ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής
  • (1) μία θέση ΔΕ Οδηγών – ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων
  • (1) μία θέση ΤΕ Νοσηλευτικής