22.8 C
Chania
Monday, September 30, 2024

Η Περιστέρα Μπαζιάνα διορίζεται μόνιμη διοικητική υπάλληλος στο ΕΜΠ

Διοικητική υπάλληλος του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου είναι πλέον η σύντροφος του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, Περιστέρα Μπαζιάνα, μετά από δική της αίτηση.

Όπως δημοσιεύει η εφημερίδα «Ελευθερία του Τύπου», σύμφωνα με το ΦΕΚ 496/30-5-2017, η Περιστέρα Μπαζιάνα εντάσσεται στους διοικητικούς υπαλλήλους του ΕΜΠ, ως υπάλληλος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στο χώρο της Πληροφορικής.

Με πρόσφατη ρύθμιση κάθε αποσπασμένος εκπαιδευτικός είχε δικαίωμα να ζητήσει μετάταξη στον φορέα που είχε αποσπαστεί.

Η σύντροφος του πρωθυπουργού έχει ήδη καταθέσει υποψηφιότητα για να εκλεγεί σε θέση διδάσκοντα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ έχει καταθέσει αντίστοιχη αίτηση και σε περιφερειακό πανεπιστήμιο.

 

18767633_10154700117000765_2365679695764294628_n (1)

eleftherostypos.gr

Νέα εποχή: Ο Τραμπ γυρίζει την πλάτη στην Ευρώπη, η Κίνα έρχεται

Την ώρα που ο Ντόναλντ Τραμπ απομακρύνεται από τις συμφωνίες και τις αξίες της Δύσης και ειδικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κίνα δείχνει έτοιμη να προσεγγίσει τη Γηραιά Ηπειρο και να συσφίξει ακόμη περισσότερο τις σχέσεις της μαζί της.

Αύριο, Παρασκευή 1 Ιουνίου, και μεθαύριο, Σάββατο 2 Ιουνίου, συγκαλείται στις Βρυξέλλες η 19η Σύνοδος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κίνας, η οποία κρίνεται ιστορική. Οι δύο γίγαντες δηλώνουν έτοιμοι να υπερασπιστούν τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, την οποία ο Ντόναλντ Τραμπ απορρίπτει, να αγωνιστούν μαζί για την κλιματική αλλαγή και να εξετάσουν όλα τα μεγάλα οικονομικά και εμπορικά θέματα.


Η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία δείχνει απογοητευμένη από τον προστατευτισμό του Τραμπ και από το γεγονός ότι απορρίπτει τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα (οικονομία με στόχο τη χαμηλή έκλυση διοξειδίου του άνθρακα), περιμένει πολλά από την Κίνα. Ελπίζει, κυρίως, ότι ο ασιατικός γίγαντας θα δεσμευτεί να σεβαστεί τη Συμφωνία του Παρισιού στην εν λόγω Σύνοδο.

«Η συμπεριφορά του αμερικανού προέδρου κακοποιεί τις διατλαντικές σχέσεις, αλλά μπορεί να ξυπνήσει την αποκοιμισμένη Ευρώπη», γράφει, χαρακτηριστικά, σε σημερινό της άρθρο, η γαλλική Le Figaro.
«Με τη στάση του ο Ντόναλντ Τραμπ κατάφερε αυτό που πολλοί θεωρούσαν αδύνατο: να βγάλει από τη μούχλα την Ευρώπη και να της δώσει την όρεξη να υπάρξει από μόνη της. Οσο βίαιο κι αν ήταν το ξύπνημα», προσθέτει η εφημερίδα.

«Η Κίνα θέλει να υπογράψει αυτή τη συμφωνία», γράφει ο έμπειρος Κινέζος αναλυτής Xinning Song, καθηγητής στην Ακαδημία των Βρυξελλών για ευρασιατικές σπουδές (μια ακαδημαϊκή πλατφόρμα με στόχο να διευκολυνθεί η κατανόηση μεταξύ ευρωπαϊκών λαών και κινεζικού). «Η Κίνα έχει τεράστια προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ειδικά στο Πεκίνο. Και νομίζω ότι η κινεζική πολιτική για την οικονομική ανάπτυξη είναι πολύ σαφής και λέει ότι θα πρέπει μια από τις στρατηγικές προτεραιότητες της Κίνας να γίνει η πράσινη ανάπτυξη», δηλώνει ο καθηγητής.


Το εμπόριο και οι επενδύσεις είναι τα άλλα μεγάλα θέματα της Συνόδου ΕΕ-Κίνας που ξεκινάει σήμερα στις Βρυξέλλες. Οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να κατηγορούν την Κίνα για πρακτικές ντάμπινγκ και για κυβερνητικές παρεμβάσεις στην οικονομία. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ενωση δείχνει τώρα πιο ανοιχτή για να επιταχύνει ένα Σύμφωνο Επενδύσεων, το οποίο συζητείται στα χαρτιά από το 2013. Αυτό δήλωσε εξάλλου ο πρόεδρος της αντιπροσωπείας του Ευρωκοινοβουλίου, επιτετραμμένος των σχέσεων με την Κίνα, Jo Leinen, σοσιαλδημοκράτης βουλευτής.

«Αναζητούμε μια ισότιμη εμπορική σχέση και έναν δίκαιο ανταγωνισμό. Κατά συνέπεια, επιθυμούμε να καταλήξουμε σε ένα Σύμφωνο Επενδύσεων και σε μια δήλωση για το κλίμα, τα οποία θα εμβάθυναν τη συνεργασία μας. Δεν θα πρέπει να μιλάμε υπερβολικά για ιδεολογίες, αλλά περισσότερο για πρακτικές λύσεις», δήλωσε.

Ολα στο τραπέζι από την πρόθυμη Κίνα

Στην ατζέντα της Συνόδου ΕΕ-Κίνας βρίσκονται επίσης η ασφάλεια, οι κυβερνοεπιθέσεις και η τρομοκρατία, καθώς και οι διπλωματικές προσπάθειες για τη διαχείριση της βορειοκορεατικής απειλής για πυρηνικό πόλεμο. Οι δύο πλευρές θα πρέπει τώρα να «τσιμεντώσουν» τους στρατηγικούς τους δεσμούς, γνωρίζοντας ότι έχουν περισσότερα κοινά συμφέροντα απ’ ό,τι διαφορές, αναφέρουν οι αναλυτές.

Αυτή η 19η Σύνοδος ΕΕ-Κίνας θα γίνει υπό την κοινή προεδρία του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ, του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ και του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Στις συνομιλίες θα γίνει ανταλλαγή απόψεων για τα διεθνή και τοπικά θέματα κοινών συμφερόντων, όπως ανέφερε το περασμένο Σάββατο ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Κίνας Γουάνγκ Χσιάο, σε συνέντευξη Τύπου.

Διαφωνίες για τα «κινέζικα» προϊόντα
Δεν αποτελεί μυστικό για κανέναν ότι αυτή η Σύνοδος γίνεται σε μια στιγμή που οι δύο μεγάλες οικονομίες διαφωνούν για το θέμα «των ενδιάμεσων χωρών», μια αμφιλεγόμενη μεθοδολογία για να μετρηθούν τα μέτρα αντι-ντάμπινγκ. Με τα μέτρα αυτά, η Ευρωπαϊκή Ενωση συγκρίνει με μια τρίτη χώρα για να καθορίσει αν τα προϊόντα μιας χώρας εξαγωγών πωλούνται κάτω από τις τιμές της αγοράς (τα «κινεζικά»).

Σύμφωνα με τους κανόνες του OMC (Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου), η Ευρωπαϊκή Ενωση θα πρέπει να είχε εγκαταλείψει αυτή τη μέθοδο μετά τις 11 Δεκεμβρίου 2016. Η Κίνα κατέφυγε στον OMC για να ρυθμίσει αυτό το πρόβλημα. Σύμφωνα με τα κινεζικά ΜΜΕ, τα δεδομένα δείχνουν ότι τα κινεζικά προϊόντα τα οποία είναι στόχος των ευρωπαϊκών μέτρων αντι-ντάμπινγκ εκπροσωπούν μόνο το 2% του συνολικού όγκου των εμπορικών συναλλαγών, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 547 δισ. δολάρια το 2016.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι από χρόνια ο πρώτος εμπορικός εταίρος της Κίνας, ενώ η Κίνα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εταίρος του ευρωπαϊκού μπλοκ. Τον Μάρτιο του 2017 το σύνολο των απευθείας επενδύσεων της Κίνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιστοιχούσε σε 73,3 δισ. δολάρια, έναντι 114,6 δισ. δολαρίων στην αντίθετη κατεύθυνση.


Σε μια συνέντευξη Τύπου που έγινε την παραμονή της Συνόδου των G7 στην Ταορμίνα, ο Γιούνκερ είχε υπογραμμίσει τη σημασία του εμπορίου για το ευρωπαϊκό μπλοκ, αποκαλύπτοντας ότι «περίπου το 1/3 του εθνικού μας προϊόντος προέρχεται από το εμπόριο με τον υπόλοιπο κόσμο. Εκπροσωπεί 1 θέση εργασίας στις 7 στην ΕΕ και για κάθε δισ. ευρώ το οποίο κερδίζουμε στις εξαγωγές, δημιουργούμε 14.000 θέσεις εργασίας επιπλέον».

Υπάρχουν περίπου 20 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν λιγότερους από δέκα εργαζομένους. Ο ρόλος των ΜμΕ δεν διαφεύγει της προσοχής της Κίνας και ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ θα υπογράψει και σύμφωνα συνεργασίας μεταξύ ΜμΕ.

Η Κίνα, η οποία γνωρίζει επιβράδυνση της οικονομικής της ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, περιμένει ώστε η συνεργασία μεταξύ μικρομεσαίων επιχειρήσεων να γίνει το μοτέρ στις ευρασιατικές οικονομικές σχέσεις.


Κλιματική αλλαγή
Σήμερα, Παρασκευή, η Κίνα θα βρεθεί στο πλευρό της ΕΕ για μια κοινή δήλωση απέναντι στον προστατευτισμό των ΗΠΑ, ώστε «να επιβεβαιωθεί η δέσμευσή τους απέναντι στην ιστορική Συμφωνία του Παρισιού και να επιταχυνθεί η συνεργασία για να την υλοποίησή της», όπως αναφέρει ένα κοινό προσχέδιο το οποίο αποκάλυψε το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Πολλά αμερικανικά μίντια ανακοίνωσαν την Τετάρτη την απόφαση του Τραμπ να αποσυρθεί από τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, αλλά με ένα tweet, την Τετάρτη, ο Αμερικανός πρόεδρος δεσμεύτηκε να κάνει σχετική δήλωση «τις προσεχείς ημέρες». Οι ΗΠΑ εκπέμπουν το περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στον κόσμο και η απόσυρσή τους από τη Συμφωνία για το Κλίμα θα αποτελέσει πολιτικό και κλιματικό χτύπημα, μετά την ευφορία που προκάλεσε η υπογραφή της από την προηγούμενη διοίκηση των ΗΠΑ.

Αναζητώντας νέους συμμάχους, η Άνγκελα Μέρκελ υποδέχθηκε την Τρίτη τον πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντα Μόντι και υπέγραψε πολλές εμπορικές συμφωνίες.

Την Τετάρτη έκανε δεκτό τον πρωθυπουργό της Κίνας. Στόχος της επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού ήταν η υπογραφή διμερών εμπορικών συμφωνιών και η συνεννόηση για τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, στην οποία ο Τραμπ γυρίζει την πλάτη.

Ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ έγινε δεκτός με μεγάλες στρατιωτικές τιμές από τη Γερμανίδα καγκελάριο. Η επίσκεψη είχε οικονομικό περιεχόμενο, αλλά ήταν και συμβολική, μετά τη δήλωση της Άνγκελα Μέρκελ ότι η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο και ότι οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία δεν είναι πλέον αξιόπιστοι σύμμαχοι.

 

iefimerida.gr

Το παραμύθι του «μεγάλου νοικοκύρη» Κων. Μητσοτάκη

Του Διονύση Ελευθεράτου

Έλεος, πια… Από την 29η Μαΐου, κάθε ημέρα και κάθε βράδυ τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης βομβαρδίζουν το κοινό τους με το ίδιο κλισέ: «Ό,τι κι αν πιστεύει κανείς για τον τεθνεώτα Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και τη συνολική πολιτική του, υποχρεούται να του αναγνωρίσει την οξυδέρκεια που επέδειξε ως προς τα δημοσιονομικά». Συχνότατα έπεται η επωδός που ήταν μόνιμη στα χείλη του ίδιου του Κων. Μητσοτάκη: Πως αν είχε κυβερνήσει «μερικά ακόμη χρόνια, η χώρα δεν θα είχε φθάσει έως εδώ». Διότι ο επίτιμος θα είχε νοικοκυρέψει, αν μη τι άλλο, τα οικονομικά… Ποιος; Ο άνθρωπος που «πρόλαβε» να αυξήσει το ποσοστό του δημόσιου χρέους επί του ΑΕΠ κατά σαράντα – και πλέον- εκατοστιαίες μονάδες, σε 3,5 έτη πρωθυπουργικής θητείας!

Στην περίπτωση του Κων. Μητσοτάκη δεν χρειάστηκε να επενεργήσει κανένας κανόνας εξ όσων υπαγορεύουν αβρότητα μέχρι του σημείου να αποσιωπούνται δυσάρεστα στοιχεία, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα, όταν αποτιμάται το έργο ενός σημαντικού αστού πολιτικού που έφυγε από τη ζωή. Ο επίτιμος απολάμβανε αυτήν την ευτυχία, αυτή τη μακαριότητα, πολλά χρόνια προτού γίνει μακαρίτης. Σε κάθε του παρέμβαση ή συνέντευξη, από την προ μνημονίων εποχή ήδη, το ίδιο έλεγε, με την ίδια εμμονή και κατηγορηματικότητα: Ότι θα είχε νοικοκυρέψει τα οικονομικά, αν δεν τον ανέτρεπαν πρόωρα…

Ε, δεν θυμόμαστε να βρέθηκε ένας δημοσιογράφος που να τον κάλεσε – ευγενικά μεν, καθαρά δε- να εξηγήσει πώς στην ευχή συμβιβαζόταν η εν λόγω αυτάρεσκη σιγουριά με όσα έγιναν επί των ημερών του. Ένας βρε αδελφέ, έστω κι ένας, έτσι για να «έσπαγε η μονοτονία» (αν υπήρξε και δεν υπέπεσε στην αντίληψή μας, ας μας συγχωρήσει). Όλοι αδαείς ή αδιάβαστοι ήταν ή τους αδαείς παρίσταναν. Ας υποθέσει ο αναγνώστης σε ποιο βαθμό μπορεί να ίσχυε το ένα και σε ποιον το άλλο.

Επειδή, λοιπόν, στην Ελλάδα δεν είσαι μόνον ό,τι δηλώσεις αλλά και ό,τι θέλουν μερικοί «βαρόνοι» της «ενημέρωσης» να φαίνεσαι, σταθεροποιήθηκε για τα καλά η εικόνα του Κων. Μητσοτάκη ως του κατ’ εξοχήν πολιτικού που θα εμπόδιζε τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της οικονομίας, ανεξαρτήτως κοινωνικού κόστους. Ενός κόστους που, όσο μεγάλο κι αν θα απέβαινε, θα ήταν απείρως προτιμότερο από την τραγωδία του 2010 και εντεύθεν.

Ε, λοιπόν, ως εδώ και μη παρέκει… Ας τελειώνουμε με τις ανοησίες που αναπαράγουν άσχετοι και υποκριτές, δίνοντας το λόγο πρώτα στα στοιχεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας («Η Ελληνική Οικονομία 1960-1997» Αθήνα 1998).

Το 1989, το ποσοστό δημόσιου χρέους επί του ΑΕΠ, ήταν 69,9%. Στις 11 Απριλίου του 1990 σχηματίστηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το έτος εκείνο «έκλεισε» με δημόσιο χρέος 80,7%. Σχεδόν 11 εκατοστιαίες μονάδες παραπάνω, «με το καλημέρα».

Η αύξηση ήταν ήδη σοβαρότατη, για τα μέτρα της εποχής. Στην τετραετία 1986 – 1989, δηλαδή έπειτα από το «σταθεροποιητικό πρόγραμμα» της κυβέρνησης Α. Παπανδρέου (1985) και έως το … ποικιλοτρόπως ταραγμένο ’89, το ποσοστό του δημόσιου χρέους είχε ανέβει από το 55,9% στο 69,9%. Παρουσίαζε δε μικρότερους ρυθμούς ανόδου από το 1987 (τότε ήταν 62,2%). Αλλά το 1990 τινάχτηκε σαν ελατήριο…

Το μητσοτακικό ελατήριο, στα έτη 1991 και 1992 έφερε το ποσοστό του χρέους στο 83,3% και 89,% αντίστοιχα. Και κατόπιν το έκανε… πύραυλο! Στα 111,6% βρέθηκε το δημόσιο χρέος στο 1993, έτος κατά το οποίο επίσης κυβέρνησε ο… μεγάλος νοικοκύρης, με εξαίρεση το τελευταίο τρίμηνο (παρά ένα δεκαήμερο, για την ακρίβεια).

Για κάθε ιδιωτικοποίηση, μια εκατοστιαία μονάδα δημόσιου χρέους…

Χρειαζόταν ασφαλώς μεγάλη… προσπάθεια, για να εκτοξευθεί το χρέος κατά 22,6 εκατοστιαίες μονάδες στα ¾ ενός μόλις έτους. Εκείνου, μάλιστα, του έτους, κατά το οποίο το κράτος υποτίθεται πως θα έδρεπε τους καρπούς της περιλάλητης «βαλκανιο – θατσερικής» πολιτικής Μητσοτάκη (ιδιωτικοποιήσεις, απαλλαγή του δημοσίου από «προβληματικές επιχειρήσεις», κλπ).

Διαβάζαμε ένα στατιστικό στοιχείο, σύμφωνα με το οποίο επί κυβέρνησης Μητσοτάκη ιδιωτικοποιήθηκαν, με την «άλφα» ή τη «βήτα» μορφή, 111 συνολικά επιχειρήσεις. Βρίσκουμε χαριτωμένη τη σύμπτωση, από συμβολικής πλευράς: Ο «μεγάλος νοικοκύρης» παρέδωσε μια εκατοστιαία μονάδα χρέους, για κάθε ιδιωτικοποίηση που έκανε.

Αν ρωτήσεις δέκα ακραιφνείς μητσοτακικούς ποια περίοδος, ποιος πρωθυπουργός ευθύνεται κυρίως για τη διόγκωση του δημόσιου χρέους, θα σου απαντήσουν οι… δεκαπέντε (διότι θα πεταχτούν και πέντε «σοσιαλφιλελέδες», της μητσοτακικής «κεντροαριστεράς») χωρίς κανένα δισταγμό: «Μα φυσικά ο Ανδρέας Παπανδρέου, ιδίως της πρώτης τετραετίας, με την μεγέθυνση του Δημοσίου, την αύξηση κοινωνικών δαπανών, κλπ». Έλα όμως που στην πρώτη, την «απλόχερη» τετραετία του ΠΑΣΟΚ το χρέος αυξήθηκε κατά 20,2 εκατοστιαίες μονάδες, αλλά πάνω από τις διπλάσιες (για την ακρίβεια, 41,7) «αυγάτισε» στα 3,5 έτη της διακυβέρνησης Μητσοτάκη…

Το επαναλαμβάνουμε για να εμπεδώσουν οι «φιλελέδες» κάθε απόχρωσης και ταυτότητας: Όσες εκατοστιαίες μονάδες αυξήθηκε το δημόσιο χρέος στην πρώτη «παπανδρεϊκή» τετραετία (ήταν 34,5% το 1981 και ανέβηκε στο 54,7% το 1985), τόσες- συν δυο και κάτι «ψιλά» – «ψήλωσε» μόνο στην τελευταία «μητσοτακική» χρονιά. Κάτι ακόμη: Στην επταετία που κύλησε από την απαρχή της περιόδου ΠΑΣΟΚ μέχρι και το 1988, δηλαδή έως το τελευταίο ολόκληρο έτος «παπανδρεϊκής» διακυβέρνησης, το χρέος ανέβηκε 32,3 εκατοστιαίες μονάδες. Σχεδόν δέκα λιγότερες από όσες αυξήθηκε στην περίοδο Μητσοτάκη, που ήταν μισή σε διάρκεια.

Στη συνέχεια, από τις 13 Οκτωβρίου του 1993 έως την 1 Ιανουαρίου 1996 πρωθυπουργός ήταν ο Α. Παπανδρέου και κατόπιν ανέλαβε ο Κ. Σημίτης. Στην τετραετία 1994 – 1997 καταγράφηκαν, κατά σειρά, ποσοστά δημόσιου χρέους 109,3%, 110,1%, 112,2%, 109, 5%. Σε αδρές γραμμές στασιμότητα, δηλαδή. Είναι κοινό μυστικό πως επί Σημίτη οι αλχημείες της «δημιουργικής λογιστικής» εξωράισαν ασύστολα την πραγματικότητα, αλλά «έτερον εκάτερον». Το τρομακτικό «σαράντα εκατοστιαίες μονάδες παραπάνω» της περιόδου Μητσοτάκη αποτελεί, ούτως ή άλλως, ανυπέρβλητη «επίδοση»…

Τα ελλείμματα και μια κωμικοτραγική «δικαιολογία»

Ανάλογη υπήρξε και η μητσοτακική τραγωδία με το δημόσιο έλλειμμα. Μόνο στους έσχατους προ- μνημονιακούς καιρούς η χώρα γνώρισε τέτοιους αριθμούς. Ένα θεόρατο 16,1% επί του ΑΕΠ σφράγισε το 1990. Οικτρά διαψεύστηκαν όσοι πίστεψαν ότι το 11,5% του επόμενου έτους προμήνυε τιθάσευση του ελλείμματος. Το 1992 το έλλειμμα ανέβηκε στο 12,8% και το 1993 στο 13,8% του ΑΕΠ. Κι ήταν η περίοδος κατά την οποία, εκτός των άλλων, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Στέφανος Μάνος τάραζε τον κόσμο στους έμμεσους φόρους…

Τα ποσοστά του δημόσιου ελλείμματος θα παραμείνουν θηριώδη, ανεπανάληπτα, ακόμη κι αν κάποιος προτιμήσει τα στοιχεία που προέκυψαν από την κατοπινή αναθεώρηση, την οποία έκανε η Eurostat. Σύμφωνα με αυτήν, από το 1990 έως και το 1993 το δημόσιο έλλειμμα ήταν 14%, 9,9%, 10,9%, 11,9%. Και πάλι, μαύρο χάλι.

Σπανιότατα βρέθηκαν στην ανάγκη οι οπαδοί του μητσοτακικού «βαλκανιο- θατσερισμού» να τα «εξηγήσουν» όλα αυτά, για χρέος και έλλειμμα, διότι, απλούστατα, ήταν και παραμένουν σχεδόν απαγορευμένα στο δημόσιο διάλογο. Στις ελάχιστες φορές που χρειάστηκε να το κάνουν, ψέλλισαν μια «δικαιολογία» της…κακιάς ώρας: Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, είπαν, ανακάλυψε κρυμμένες «μαύρες τρύπες» από τη διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κι αυτές μοιραία επιβάρυναν τα δημοσιονομικά στοιχεία του 1990- 93.

Η «δικαιολογία» είναι εξωφρενική και φαιδρή, συνάμα. Εάν ανακαλύπτεις «μαύρες τρύπες» και τις φανερώνεις, θα επιβαρύνεις τα στοιχεία ενός έτους – και τέρμα. Δηλαδή, κάθε χρόνο ανακάλυπταν «λαγούς» τα σαΐνια του Κων. Μητσοτάκη, από τότε που σχηματίστηκε η κυβέρνηση μέχρι και την πτώση της; Και πώς στην ευχή δεν «ξεσκεπάστηκαν» οι… ζαβολιές του ΠΑΣΟΚ νωρίτερα, επί κυβέρνησης Τζανετάκη, που σχηματίστηκε στις αρχές Ιουλίου του 1989 και της οποίας όλα – μα όλα – τα οικονομικά πόστα ανατέθηκαν σε στελέχη της ΝΔ;

Εξυπακούεται πως για τους καθαρόαιμους «φιλελέδες», πολλά στοιχεία της οικονομικής και κοινωνικής κυβερνητικής πολιτικής που ασκήθηκε το 1990 -1993 είναι, ούτως ή άλλως, «ψιλά γράμματα». Μπορεί και… χρυσά γράμματα, σε ένα ένδοξο κεφάλαιο ανένδοτου πολέμου εναντίον του «κρατισμού» και του «μεταπολιτευτικού λαϊκισμού».

Απολύθηκαν σε ένα βράδυ 8.000 εργαζόμενοι της ΕΑΣ; Δεν πείραζε, καλά έπαθαν στο κάτω – κάτω, διότι έπρεπε να τιμωρηθούν που το έριξαν στις κινητοποιήσεις, αντί να συνεργαστούν με την κυβέρνηση. Έχαναν τις δουλειές τους και άνθρωποι που δεν είχαν «βγει στο δρόμο» για κάτι; Δεν πείραζε, διότι προείχε ο στόχος του περιορισμού του κράτους, που θα έδινε ώθηση στις δυνάμεις της αγοράς, άρα στην οικονομία, άρα και στην απασχόληση.

Καταργήθηκε η επίσημη τιμή πώλησης καυσίμων και έγινε «το έλα να δεις», ή μάλλον το… «σκάσε και πλήρωνε πολύ παραπάνω»; Ούτε αυτό πείραζε. Διότι η αγορά έπρεπε να απελευθερωθεί. Και στο κάτω – κάτω, όπως έλεγε κι ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος, κανείς δεν εμπόδιζε τους καταναλωτές να ψάξουν να βρουν τις φθηνότερες τιμές, κάνοντας υγιεινούς περιπάτους από τη μία συνοικία στην άλλη.

Θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά η «διαπλοκή» αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων με χρηματοπιστωτικά παράγωγα, σε ποσοστό 20% (Ν. 042, ΦΕΚ 14/5/92); Ε, κακό ήταν αυτό; Ξυπνάτε, μόνο έτσι θα δουν άσπρη μέρα τα ταμεία (πολύ θα θέλαμε να ξέρουμε τι θα έλεγαν επ’ αυτού οι «φιλελέδες», τώρα, δηλαδή σε εποχές κατά τις οποίες είναι πασίγνωστο πού οδήγησε η εν λόγω «αξιοποίηση» των αποθεματικών, την οποία λάνσαρε ο επίτιμος και επέκτεινε ο Κ. Σημίτης).

Θεσπίστηκαν μαθηματικοί νεολογισμοί του τύπου «0+ 0 = 14%», για να δικαιολογηθεί το «πάγωμα» των μισθών; Και πολύ ήταν που ο Κων. Μητσοτάκης υποβλήθηκε στον κόπο να εκπονήσει νέους αριθμητικούς κανόνες, για να παρηγορήσει τους μισθωτούς. Μεγάλη τους τιμή και σ’ όποιον άρεσε.

Τα «αβγά έσπασαν» ηρωικώς, αλλά η ομελέτα… αγνοείται

Όλα τα παραπάνω και κάμποσα ακόμη ήταν «τα αβγά που έπρεπε να σπάσουν», για να «γίνει η ομελέτα». Μια ομελέτα που υποτίθεται πως θα επέφερε κάποιο «συλλογικό καλό» (ακόμη και ο νεοφιλελευθερισμός ψάχνει ηθική και πολιτική νομιμοποίηση), με τον δικό του τρόπο. Με την πρόταξη των «θέλω» της αγοράς, με την επέκταση των ιδιωτικών κεφαλαίων σε τομείς που υπόσχονταν υψηλή κερδοφορία (ήταν και αυτή μια θεμελιώδης αποστολή των ιδιωτικοποιήσεων), με τη συμπίεση του εργατικού κόστους (τα διάφορα «0+0 = 14%»), με, με, με… Κι όλα αυτά τα «με» θα συνέθεταν, υποτίθεται, μια με- γάλη άνθιση των αριθμών, που κάποια στιγμή θα επέφερε και ευημερία ανθρώπων, πέραν των «ατσίδων» της οικονομικής ελίτ και των στελεχών τους.

Αντί όλων αυτών, τι συνέβη στην περίοδο 1990 – 1993; Πού πήγε… η ομελέτα, έστω κι εκείνη των αριθμών;

Δείκτης πρώτος: Ανάπτυξη. Αυτήν που θα κόμιζαν οι απελευθερωμένες δυνάμεις της αγοράς, κλπ, κλπ. Μια απλή επεξεργασία των επίσημων στοιχείων του ΥΠΕΘΟ καταδεικνύει ένα μεγαλοπρεπές «άνθρακες ο θησαυρός». Ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης στην περίοδο 1984 – 1989 ήταν 1,8%, μολονότι το 1986 «έκλεισε» με ένα πενιχρότατο 0,5% και το 1987 με αρνητικό πρόσημο, μείον 2,3%. Στα έτη 1990 – 1993 ο μέσος ετήσιος ρυθμός έπεσε στο 0,55%. Ειδικά κατά το 1993, επήλθε ύφεση του 1,6%.

Εν ολίγοις ο μεγάλος… απελευθερωτής των «αστείρευτων δημιουργικών δυνάμεων της αγοράς» παρέδωσε το 1993 μια οικονομία σε ύφεση, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά από το 1987 και για δεύτερη από το 1983. Τόσο «καλά»…

Δείκτης δεύτερος: Βιομηχανία – μεταποίηση. Έτσι, για να δούμε πως εξελίχθηκαν τα πράγματα στον πυρήνα της «πραγματικής οικονομίας».

Πότε με θετικό πρόσημο και πότε με αρνητικό κινήθηκε στη δεκαετία 1980 – 1989 το συνολικό προϊόν μεταποίησης. Οριακά αυξητικός (0,48%) ήταν ο μέσος ετήσιος ρυθμός κατά τη συγκεκριμένη περίοδο. Κατά πολύ καλύτερος εμφανίστηκε στη υπο- περίοδο 1988 – 1989, τη διετία που προηγήθηκε της πρωθυπουργίας Μητσοτάκη. Τότε καταγράφηκαν ποσοστά αύξησης 4,5% και 2,2% αντίστοιχα.

Ε, ανέλαβε ο «μεγάλος απελευθερωτής» των δυνάμεων της αγοράς και μονιμοποιήθηκαν τα αρνητικά πρόσημα. Μείον 2,6% το 1990, μείον 0,8% το 1991, μείον 1,5% το 1992 και, για επίλογο, μείον 4,3% το 1993. Τα θετικά πρόσημα επέστρεψαν το 1994 (1,2%).

Δείκτης τρίτος: Ιδιωτικές ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου. Για να δούμε πόσο συγκινήθηκε η «ιδιωτική πρωτοβουλία» από την πολιτική ενός πρωθυπουργού που ορκιζόταν στο όνομά της.

Στα πρώτα πέντε χρόνια της δεκαετίας του 1980 η πορεία του συγκεκριμένου δείκτη ήταν διαρκώς πτωτική, κάτι που ίσως σχετίζεται και με τα συμπτώματα της διεθνούς οικονομικής κρίσης του 1979, της δεύτερης μεγάλης που βίωσε ο μεταπολεμικός κόσμος (προηγήθηκε εκείνη του 1973). Από το 1985 και έως το 1990 όμως, η ροή των πραγμάτων άλλαξε. Κατά το 1990 μάλιστα η αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων ιδιωτικού κεφαλαίου έφθασε στο εκπληκτικό 14, 7%, ποσοστό που είχε να… φανεί από το 1977.

Η συνέχεια όμως επεφύλαξε μια μεγάλη «βουτιά» το 1991, της τάξης του μείον 10,4% και άλλες δυο στη διετία 1992- 93. Μείον 2,2% και 2,6%. «Τζίφος», δηλαδή, και σ’ αυτό το πεδίο. Το «συν» επέστρεψε το 1994 (2,6%).

Δείκτης τέταρτος: Απασχόληση. Ωραία, το αφομοιώσαμε το δόγμα: Ας «πάνε να πνιγούν» όσοι εργαζόμενοι είναι (προορισμένοι) να πνιγούν, αλλά για τους ικανούς και τους άξιους οι ευκαιρίες για δουλειά θα πληθύνουν, με την εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Φαίνεται όμως πως κάτι δεν πήγε καλά με την «κοινωνικά ευεργετική» διάσταση αυτών των συνταγών, επί πρωθυπουργίας Μητσοτάκη. Είδαμε ήδη την αναπτυξιακή – βιομηχανική «αποτελμάτωση» της εποχής, οπότε είναι μάλλον περιττές οι πολυδαίδαλες αναζητήσεις εξηγήσεων.

Σύμφωνα με την έρευνα Εργατικού Δυναμικού της ΕΣΥΕ, ο Κων. Μητσοτάκη παρέλαβε την ανεργία στο 7,5% το 1989 και την έφερε στο 9,7% το 1993. Δεν ήταν μόνο οδυνηρή, την εποχή εκείνη, μια αύξηση άνω των δυο μονάδων, σε τόσο χρόνο. Ήταν και ασυνήθιστη.

Παράδειγμα: Στην επταετία 1983 – 1989 το επίσημο ποσοστό ανεργίας υπερέβη μόνο μία φορά το 8% (1984, 8,1%) και ήταν μίνιμουμ 7,4% (1986, 1987). Κατέβηκε στο 7% τον πρώτο χρόνο μητσοτακικής διακυβέρνησης, το 1990, αλλά στη συνέχεια πήρε την πάνω βόλτα: 7,7% το 1991, 8,7% το 1992, 9,7% το 1993. Θα ανέβαινε πάλι κατά μία ολόκληρη ποσοστιαία μονάδα έπειτα από μια πενταετία, το 1998 (10,8%).

Σε απόλυτους αριθμούς: το 1989 οι άνεργοι ήταν, επισήμως, 296 χιλιάδες κι έπειτα από 3,5 έτη κυριαρχίας των… θαυματουργών δυνάμεων της νεοφιλελεύθερης «δημιουργικότητας» έφθασαν τις 398,2 χιλιάδες.

Επιλέξαμε τέσσερα (*) «θαύματα» της εποχής Μητσοτάκη τα οποία, μαζί με τα προαναφερθέντα δημοσιονομικά, θα μπορούσαν να συνθέσουν ένα ωραίο «Top – 5». Με μεγάλη ευκολία θα μπορούσαμε να επιλέξουμε άλλα τρία, τέσσερα ή πέντε. Τα συμπεράσματα θα ήταν ανάλογα, παραπλήσια ή ταυτόσημα.

Όπως είδαμε, η γενική επιδείνωση έφθασε στο απροχώρητο το 1993 (ύφεση, υψηλή ανεργία, βιομηχανική καθίζηση, τρομακτική αύξηση του δημόσιου χρέους κλπ). Δηλαδή όχι όταν άρχιζε, αλλά όταν είχε ήδη προχωρήσει αρκετά η ετεροχρονισμένη ελληνική βερσιόν της «θατσερικής αντεπανάστασης». Και μόνη αυτή η παρατήρηση επαρκεί για να ακυρώσει τον παντελώς αστήρικτο, σχεδόν «θεολογικό» ισχυρισμό, ότι ο Κων. Μητσοτάκης θα είχε «βελτιώσει την οικονομία» (φυσικά με αυτόν τον όρο καθένας εννοεί ό,τι θέλει), εάν είχε περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του.

Τα παραμύθια κράτησαν πολλά χρόνια, νισάφι πια… Κι αν κάποιος θέλει να προβάλλει αντίλογο, ευχαρίστως να τον ακούσουμε. Θα του ζητούσαμε απλώς να αρχίσει από μία απόπειρα δικής του απάντησης στο (ρητορικό) ερώτημα που θέσαμε: Καλά με τον θαυμασμό για όσους «τολμούν» να «σπάσουν αβγά». Η…ομελέτα όμως ποια ήταν; Ποιοι τη γεύθηκαν;

ΥΓ: (*) Παραθέσαμε επίσημα στατιστικά στοιχεία και αποτελέσματα επεξεργασιών τους. Ο αναγνώστης μπορεί να δει αυτά τα στοιχεία συγκεντρωμένα, σε πίνακες, στο βιβλίο του καθηγητή Χρυσάφη Ι. Ιορδάνογλου «Η Ελληνική Οικονομία στη ‘Μακρά Διάρκεια’ 1954 – 2005» (εκδόσεις «Πόλις», 2008). Τα στοιχεία για το προϊόν της Μεταποίησης δημοσιεύονται σε πίνακα, στις σελίδες 179 -180. Για τις ακαθάριστες ιδιωτικές επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου, στις σελ. 94 – 95. Για την έρευνα Εργατικού Δυναμικού της ΕΣΥΕ, στις σελ. 113- 114.

kommon.gr

H ομάδα TUC Eco Racing κατακτά για 4η φορά το Βραβείο Ασφάλειας (Safety Award) στο διεθνή διαγωνισμό οικονομίας Shell Eco Marathon

Η ομάδα TUC Eco Racing (TUCer) του Πολυτεχνείου Κρήτης συμμετείχε για δέκατη φορά στον διεθνή διαγωνισμό οικονομίας Shell Eco Marathon 2017, που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο από τις 25 μέχρι τις 28 Μαΐου. Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 171 ομάδες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από 29 χώρες της Ευρώπης και της ευρύτερης Μεσογείου.

Η ομάδα TUCer σχεδιάζει και αναπτύσσει ηλεκτρικά οχήματα πόλης, χαμηλής κατανάλωσης και μηδενικών ρύπων, που χρησιμοποιούν υδρογόνο ως καύσιμο. Εφέτος συμμετείχε στο διαγωνισμό με το εξελιγμένο όχημά της «Σπύρος Λούης» το οποίο διέθετε νέο πλαίσιο,  νέες αναρτήσεις, νέο σύστημα διεύθυνσης και νέο ηλεκτρικό κινητήρα ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό απέναντι στον διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό.

Δόθηκε μεγάλη σημασία στις προδιαγραφές ασφαλείας οδηγού και οχήματος. Αναπτύχθηκε, δοκιμάστηκε και τοποθετήθηκε πρωτότυπο σύστημα τηλεμετρίας που καθιστά εφικτή τη πρόσβαση, μέσω μιας ιστοσελίδας, σε ζωντανά δεδομένα από την κατάσταση του οδηγού και του οχήματος. Η συνεχής προσπάθεια της ομάδας να αντιμετωπίζει με απόλυτη σοβαρότητα όλα τα θέματα ασφάλειας στη σχεδίαση του οχήματος, στις κατασκευαστικές διαδικασίες, στις δοκιμές και κύρια στην αγωνιστική της παρουσία, δεν πέρασε απαρατήρητη. Για τέταρτη φορά στην αγωνιστική της πορεία κέρδισε το Βραβείο Ασφάλειας Οχημάτων και συγκέντρωσε διθυραμβικές κριτικές από την επιτροπή του διαγωνισμού.

Ο υπεύθυνος ασφαλείας των εξεδρών άντλησης της Shell παρατήρησε ότι η εταιρεία του έχει να μάθει αρκετά από την ομάδα TUCer και η διευθύντρια της Linde Ηνωμένου Βασιλείου και Αφρικής ξεκαθάρισε ότι η ομάδα TUCer κέρδισε το βραβείο ούσα πολύ μπροστά από τις υπόλοιπες ομάδες στον τομέα της ασφάλειας.

Στην πίστα, μετά από ένα δύσκολο αγώνα, ο οποίος άφησε εκτός κατάταξης δέκα από τις δεκαπέντε συμμετοχές στην κατηγορία της, η ομάδα TUCer βρέθηκε στην τέταρτη θέση της κατάταξης επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία της και την αγωνιστική της εμπειρία.

Το Πολυτεχνείο Κρήτης με την ομάδα TUC Eco Racing έχει κατακτήσει έξι τρόπαια τα τελευταία δέκα χρόνια καθώς καταφέρνει, επανειλημμένα, να διακρίνεται ανάμεσα στα καλύτερα ιδρύματα της Ευρώπης.

Η ομάδα του 2017 αποτελείται από τους: Σπανουδάκη Πολυχρόνη, Πιπερίδη Σάββα, Σαραντινούδη Νίκο, Παπαδοκοκολάκη Ευτύχη, Μοσχόπουλο Γεράσιμο, Στεφανούλη Θεόδωρο και Τσουρβελούδη Νίκο.

Την ομάδα υποστηρίζουν κάθε χρόνο πλήθος από ενθουσιώδεις φίλους της πράσινης αυτοκίνησης, το Πολυτεχνείο Κρήτης, καθώς και οι χορηγοί της.

•            Μεγάλος χορηγός: BETACAE Systems S.A.

•            Χρυσοί χορηγοί: ΑΝΕΚ LINES, IPG Automotive

•            Ασημένιοι χορηγοί: Φωτεινάκης Store, ABB, Xerox, Ideal Bikes, B&T Composites, Nesto, Aegean

•            Χάλκινοι χορηγοί: IΚΤΕΟ Κρήτης, Επιγραφές ΠΑΝΟΣ, Chandris Hotels

 

Μ. Γλέζος: Σχετικά με τον εμφύλιο στην Κρήτη, στο αποχαιρετιστήριο μου σημείωμα αναφέρομαι καθαρά για την περίοδο της Κατοχής

Με σημείωμα που ανέρτησε στη σελίδα της Κίνησης Ενεργών Πολιτών με τον τίτλο “Για να σταματήσει η παραπληροφόρηση” ο Μανώλης Γλέζος αναφέρει τα εξής σχετικά με τη δήλωσή του περί του εμφυλίου της Κρήτης:

“Από την “παρέα” που κρατήθηκε στις φυλακές Πικερμίου, τις ημέρες της Χούντας, μετά και τον θάνατο του Λεωνίδα Κύρκου, είχαμε μείνει εμείς οι δυό.

Θεώρησα σωστό και πιστεύω ότι είχα υποχρέωση, να αποχαιρετήσω τον Κώστα Μητσοτάκη, ιδιωτικά με την επίσκεψη μου στο σπίτι της οικογένειάς του.

Όσο για την ιστορία και το αν έγινε εμφύλιος στην Κρήτη, στο αποχαιρετιστήριο μου σημείωμα αναφέρομαι καθαρά για την περίοδο της Κατοχής.

Αυτό έχει καταγραφεί στην ιστορία του τόπου.

Όσα γράφονται και όσες αναφορές γίνονται, αφορούν την περίοδο του Ελληνικού εμφυλίου και έχουν άλλο στόχο και όχι την αποκατάσταση της αλήθειας.”

Να υπενθυμίσουμε ότι, σύμφωνα με την εφημερίδα “Ελευθερία του Τύπου” η οποία δημοσίευσε το σημείωμα, σε αυτό αναγραφόταν τα εξής:

«Πιστός στο αξίωμα αυτό ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης υπήρξεν ο πρωτουργός να αποφευχθεί και να μην υπάρξει εμφύλιος πόλεμος στην Κρήτη, στη διάρκεια της κατοχής. Oποια αντίθεση και αν έχεις μαζί του, οφείλεις να του το αναγνωρίσεις.

Γνωρίστηκα μαζί του το 1953 και υπήρξαν διαφορετικές οι απόψεις μας για το πολιτικό γίγνεσθαι. Η διαφορά, όμως, αυτή δεν υπήρξε να γίνουμε οχτροί.

Η χούντα στις 21 Απριλίου 1967 μας ξαναντάμωσε στον ίδιο θάλαμο στο Γουδή και μετά στο Πικέρμι. Γνωστή η ιστορία που έχουμε από κοινού δημοσιοποιήσει».

Η Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων ν. Χανίων για το νέο χαράτσι στο νερό

Με ανακοίνωσή της η Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων ν. Χανίων μιλά για νέο χαράτσι στο νερό που επιβάλλεται από την συγκυβέρνηση  ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, , πλήττοντας διπλά τους αγρότες, αφού, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση θα το πληρώσουν τόσο για την ύδρευση του αγροτικού νοικοκυριού,  όσο και για άρδευση των καλλιεργειών μας.

Στο σχετικό κείμενο πιο αναλυτικά σημειώνονται τα εξής:

Πρόκειται  για το πρόσθετο «περιβαλλοντικό» τέλος  που επιβάλλεται  με απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, στα πλαίσια εφαρμογής από τη χώρα μας  της Οδηγίας – Πλαίσιο της ΕΕ 2000/60 για τα νερά κι έρχεται να προστεθεί στα υψηλό ποσό που, ήδη, πληρώνουμε  και για το πόσιμο, αλλά, μέσω των ΤΟΕΒ και για το νερό άρδευσης. Το τέλος  θα το εισπράττει ο δήμος, ο οποίος θα μετρά την κατανάλωση στις ιδιωτικές αγροτικές γεωτρήσεις και θα το αποδίδει στο Πράσινο Ταμείο της ΕΕ, κρατώντας ως προμήθεια το 2,5% του ποσού.

Στις πλάτες των αγροτών, αλλά και των άλλων λαϊκών νοικοκυριών,  θέλει να φορτώσει η κυβέρνηση και το  λογαριασμό των έργων για το νερό που είτε έχουν γίνει στο παρελθόν, είτε είναι σε φάση κατασκευής ή πρόκειται να κατασκευαστούν στο μέλλον, καθώς στα νέα τιμολόγια ύδρευσης και άρδευσης θα συνυπολογίζεται και το κόστος απόσβεσης αυτών των έργων. Και όλα αυτά την στιγμή που στα Χανιά από την μία εκκρεμούν για χρόνια μια σειρά από έργα απαραίτητα για τους αγρότες, αλλά και γενικότερα για τους κατοίκους της υπαίθρου, και από την άλλη βλέπουμε να κατασκευάζονται φράγματα και λιμνοδεξαμενές με ένα σωρό κακοτεχνίες τα οποία καλούμαστε να πληρώσουμε εις διπλούν για να επισκευαστούν.

Η επιβάρυνση από το νέο «περιβαλλοντικό» χαράτσι για το νερό  θα είναι πολύ μεγάλη  για τους παραγωγούς  αγρότες καθώς υπολογίζεται ότι θα φτάνει σε εκατοντάδες ευρώ κι έρχεται να προστεθεί στα άλλα πολλά  και δυσβάστακτα  βάρη με τα οποία μας έχει φορτώσει η πολιτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων, όπως:

* Ο τριπλασιασμός των ασφαλιστικών εισφορών, σταδιακά, μέχρι το 2022, που αυξάνονται κι άλλο με την απόφαση που πάρθηκε, στα πλαίσια του 4ου Μνημονίου, το οποίο ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, να υπολογίζονται ως ποσοστό επί του φορολογητέου εισοδήματος του προηγουμένου έτους και χωρίς την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών που έχουν καταβληθεί.

*  Η φορολόγηση με υψηλούς φορολογικούς συντελεστές και με  τεκμήρια διαβίωσης, καθώς και το τέλος επιτηδεύματος  που θα εφαρμοστεί μετά από  5 χρόνια, ενώ στα πλαίσια του 4ου μνημονίου πετσοκόβεται το αφορολόγητο που είχαμε κερδίσει με τους πολυήμερους σκληρούς  αγώνες μας στα μπλόκα.

* Τα υπέρογκα ασφάλιστρα στον ΕΛΓΑ, ο αναχρονιστικός κανονισμός του οποίου δεν αναγνωρίζει και δεν αποζημιώνει όλων των ειδών τις ζημιές, ούτε και στο 100% της καταστροφής.

* Ο ΕΝΦΙΑ για τα σπίτια, τις αγροτικές αποθήκες και  τους στάβλους, τα οικόπεδα και τα χωράφια .

*  Η πολύ  αυξημένη τιμή του αγροτικού ρεύματος και ο υψηλός  ΦΠΑ στα αγροτικά μέσα και εφόδια .

* Ο επιπλέον φόρος στο κρασί και η κατάργηση των διήμερων στο τσίπουρο.

* Τα χαράτσια για τις δηλώσεις ΟΣΔΕ,  τις  αδειοδοτήσεις αρδευτικών γεωτρήσεων και σταβλικών εγκαταστάσεων,  την πιστοποίηση  ψεκαστικών,  το  ΚΤΕΟ για τα αγροτικά μηχανήματα, την ηλεκτρονική σήμανση των ζώων κ.α.

* Τις περικοπές των επιδοτήσεων – ενισχύσεων στα πλαίσια της νέας ΚΑΠ της ΕΕ για το 2015 – 2020, που συνολικά θα ξεπεράσουν το 60%, ενώ με  βάση τις κατευθύνσεις της νέας ΚΑΠ και με εργαλείο το νόμο για το διαχωρισμό των αγροτών  σε «κατά κύριο επάγγελμα, ή μη»,  αποκλείονται, εντελώς, από τις επιδοτήσεις – ενισχύσεις κοντά στις 250.000 μικροκαλλιεργητές, στην πλειοψηφία τους  φτωχοί αγρότες που, επειδή το αγροτικό τους εισόδημα δε φτάνει για να ζήσουν τη οικογένειά τους, αναγκάζονται να κάνουν και μια άλλη δουλειά.

Ο ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι τάχα δεν θα επιβαρυνθούν «όσοι εφαρμόζουν καλές πρακτικές στην κατανάλωση του νερού» – χωρίς να διευκρινίζει τι ορίζει ως καλές πρακτικές –  καθόλου δεν μας καθησυχάζει, ενώ κοροϊδεύει κατάμουτρα τους  μικρομεσαίους αγρότες, υποστηρίζοντας  ότι  «θέτει σε προτεραιότητα τη βιωσιμότητα της αγροτικής δραστηριότητας, του αγροτικού εισοδήματος, εισάγει κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, δίνει έμφαση στη μείωση κόστους λειτουργίας και θέτει περιβαλλοντικούς στόχους μείωσης της κατανάλωσης».

Ως οργανωμένο αγροτικό κίνημα της μικρομεσαίας αγροτιάς, που εκφράζεται από τους Αγροτικούς Συλλόγους και την Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων, θα πολεμήσουμε κι αυτό το μέτρο της κυβέρνησης και της ΕΕ, όπως πολεμάμε την γενικότερη πολιτική τους, η οποία, με όλα τα μέτρα που παίρνει για τον αγροτικό τομέα, στοχεύει στην επιτάχυνση της συγκέντρωσης της γης, της παραγωγής και της εμπορίας των αγροτικών προϊόντων στα χέρια λίγων μεγαλοεπιχειρηματιών και μονοπωλιακών ομίλων, με αποτέλεσμα το παραπέρα ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών και κτηνοτρόφων.

Μαζί με τους συμμάχους μας, τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα, θα στήσουμε αγωνιστικά μπλόκα παντού ενάντια στα αντιλαϊκά μέτρα και θα περάσουμε στην αντεπίθεση  με στόχο την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής, που μας οδηγεί μαζικά στη φτώχεια και στην εξαθλίωση και το άνοιγμα του δρόμου για μια άλλη αγροτική ανάπτυξη, κατά των συμφερόντων των  μονοπωλίων και προς όφελος του ελληνικού λαού.

Σε πληροφοριοδότες κάθε οικονομικής αρχής επιχειρεί να μετατρέψει το υπουργείο Οικονομικών τους δικηγόρους – Τι λένε Κρήτες δικηγόροι

Σε πληροφοριοδότες κάθε οικονομικής αρχής επιχειρεί να μετατρέψει το υπουργείο Οικονομικών μια σειρά επαγγελματικών κλάδων, με το νομοσχέδιο – σοκ που κατέθεσε τελευταία στην βουλή.

Διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπει την κατάργηση του επαγγελματικού απορρήτου, με το δικηγορικό σώμα της χώρας να ξεσηκώνεται, ζητώντας από τον υπουργό Δικαιοσύνης την άμεση απόσυρση της επίμαχης διάταξης.

Έρμαιο σε κάθε οικονομική αρχή της χώρας, τείνουν να γίνουν οι έλληνες από το νομοσχέδιο – σοκ που κατέθεσε τελευταία στην βουλή το υπουργείο Οικονομικών. Διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπει την κατάργηση κάθε επαγγελματικού απορρήτου, βάσει του οποίου προστατεύονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.

Η πρώτη αντίδραση καταγράφεται από το δικηγορικό σώμα της χώρας με τον πρόεδρο της ολομέλειας των δικηγορικών συλλόγων Ελλάδας να ζητά με επιστολή του στον υπουργό Δικαιοσύνης την άμεση απόσυρση της επίμαχης διάταξης που καταργεί το δικηγορικό απόρρητο.

Από την επίμαχη διάταξη του νομοσχεδίου δεν πλήττονται μόνο οι δικηγόροι, αλλά και άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι, όπως γιατροί, συμβολαιογράφοι και δημοσιογράφοι.

Όπως εξηγεί στην «Ν.Τ.Κ.» το μέλος της συντονιστικής επιτροπής της ολομέλειας των δικηγορικών συλλόγων και πρόεδρος του δικηγορικού σώματος Ρεθύμνου, Βαγγέλης Μουνδριανάκης, οι δικηγόροι δεν προτίθενται να γίνουν πληροφοριοδότες καμιάς οικονομικής αρχής και μάλιστα, εάν η φωνή τους δεν εισακουσθεί στο εσωτερικό, θα προσφύγουν ακόμα και σε ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Σύμφωνα πάντως, με τους νομικούς η κατάργηση του επαγγελματικού απορρήτου, αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος, αλλά και της ευρωπαϊκής και ενωσιακής δικαιοταξίας.

Άμεση απόσυρση της διάταξης ζητά ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας

Την άμεση απόσυρση διάταξης νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που καταργεί το δικηγορικό απόρρητο, ζητεί με επιστολή προς τον υπουργό Δικαιοσύνης Σταύρο Κοντονή(ο οποίος είναι στο  Στρασβούργο) ζητεί ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος Βασίλης  Αλεξανδρή.

Στην εν λόγω επιστολή ο κ. Αλεξανδρής  χαρακτηρίζει απολύτως επιβεβλημένη, την άμεση απόσυρση διάταξης στο νομοσχέδιο  του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε στις 26.5.2017, στη Βουλή και αφορά την «προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2015/2376/ΕΕ».

Η επίμαχη ρύθμιση σύμφωνα με τους δικηγόρους είναι αντίθετη στο Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), την Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομολογία και την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Όπως επισημαίνει, μεταξύ των άλλων, στην επιστολή ο κ. Αλεξανδρής   «η προτεινόμενη –πλήρως αόριστη κατά περιεχόμενο-  ρύθμιση, η οποία καταργεί συλλήβδην κάθε επαγγελματικό απόρρητο, παραγνωρίζει την ιδιαιτερότητα του δικηγορικού απορρήτου και αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος, αλλά και της ευρωπαϊκής και ενωσιακής δικαιοταξίας».

Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

«Προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Κύριο Σταύρο Κοντονή

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Όπως μας γνωστοποιήθηκε, στις 26.5.2007 κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την «προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2015/2376/ΕΕ και άλλες διατάξεις». Στο εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη (: άρθρο 12 παρ. 3) που τροποποιεί το αρ. 15 παρ. 5 του ν. 4174/2013 (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας) ως εξής

«5. Τρίτα πρόσωπα που δεσμεύονται από επαγγελματικό απόρρητο υποχρεούνται στη χορήγηση των πληροφοριών της παραγράφου 3, εφόσον αυτές αφορούν οικονομικές συναλλαγές του φορολογουμένου. Για τις λοιπές πληροφορίες που προστατεύονται από επαγγελματικό απόρρητο απαιτείται έγγραφη άδεια από τον αρμόδιο Εισαγγελέα. Για τη χορήγηση της άδειας αυτής, ο Γενικός Γραμματέας υποβάλλει στον αρμόδιο Εισαγγελέα αίτημα, στο οποίο περιλαμβάνονται:

α) το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση και η δραστηριότητα του φορολογούμενου,

β) το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση και η δραστηριότητα του προσώπου που δεσμεύεται από επαγγελματικό απόρρητο,

γ) οι σημαντικές ενδείξεις φοροδιαφυγής που έχει στη διάθεση της η Φορολογική Διοίκηση εναντίον του φορολογούμενου,

δ) οι λόγοι για τους οποίους η Φορολογική Διοίκηση επιθυμεί να αποκτήσει πληροφορίες από το πρόσωπο που δεσμεύεται από επαγγελματικό απόρρητο.

Αντίγραφο της άδειας επισυνάπτεται στο αίτημα πληροφοριών. Σε περίπτωση χορήγησης της άδειας, ο τρίτος δεν ευθύνεται ποινικά ή αστικά για παραβίαση του επαγγελματικού απορρήτου».

Η προτεινόμενη –πλήρως αόριστη κατά περιεχόμενο-  ρύθμιση, η οποία καταργεί συλλήβδην κάθε επαγγελματικό απόρρητο, παραγνωρίζει την ιδιαιτερότητα του δικηγορικού απορρήτου και αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος, αλλά και της ευρωπαϊκής και ενωσιακής δικαιοταξίας.

Είναι γνωστό ότι η προστασία του δικηγορικού απορρήτου απολαύει συνταγματικής (άρθρα 5 παρ. 1, 9, 9 Α, 19, και 20 παρ. 1 Συντ.) και υπερνομοθετικής κατοχύρωσης.

Ειδικότερα, κατά την πάγια νομολογία του ΕΔΔΑ (βλ. Niemietz κατά Γερμανίας 6.12.1992,  Michaud κατά Γαλλίας 2.4.2015, Vinci Construction κατά Γαλλίας 2.4.2015,  Britto Ferrinho κατά Πορτογαλίας 1.12.2015), το εν λόγω απόρρητο «συνιστά τη βάση της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ του δικηγόρου και του εντολέα του», αλλά και «το επιστέγασμα του δικαιώματος του ατόμου στην μη αυτοενοχοποίηση», με συνέπεια η τυχόν παραβίασή του «να έχει επιπτώσεις στην ορθή λειτουργία της δικαιοσύνης».

Ως εκ τούτου, εμπίπτει κατά την ουσιαστική του έκφανση στο δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής ζωής (άρθρο 8 της ΕΣΔΑ) κατά δε τη διαδικαστική του έκφανση στο δικαίωμα δίκαιης δίκης (ά. 6 της ΕΣΔΑ) και αποτελεσματικής δικαστικής προσφυγής (ά. 13 ΕΣΔΑ). Σχετικώς νομολογείται ότι θεμελιώδεις –αναγκαίες- εγγυήσεις για τη διασφάλιση της προστασίας του δικηγορικού απορρήτου είναι αφενός η εκ των προτέρων ουσιαστική παρέμβαση ενός «ανεξάρτητου Οργανισμού», ήτοι του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου, αφετέρου ο αποτελεσματικός δικαστικός έλεγχος εκ μέρους δικαστικής –και όχι εισαγγελικής- Αρχής.

Ανάλογης κατοχύρωσης τυγχάνει το δικηγορικό απόρρητο και στο ΧΘΔΕΕ, κατ’ άρθρο 7 (σεβασμός της ιδιωτικής ζωής) και 47 (δικαίωμα πραγματικής προσφυγής ενώπιον αμερόληπτου δικαστηρίου).

Εν προκειμένω, είναι σαφές ότι η προτεινόμενη διάταξη δεν πληροί τους όρους της «ποιότητας του νόμου», κατά την έννοια της ΕΣΔΑ, δεν εξυπηρετεί κάποια υπέρτερη αναγκαιότητα, δεν σέβεται την αρχή της αναλογικότητας και δεν είναι συμβατή με τις ανωτέρω επιταγές της ευρωπαϊκής δικαιοταξίας. Η αοριστία και η ευρύτητα της εν λόγω διάταξης ισοδυναμεί ουσιαστικά με ανεπίτρεπτη κατάλυση του ίδιου του πυρήνα του δικηγορικού απορρήτου και ακολούθως των θεμελιωδών δικαιωμάτων, με τα οποία αυτό συνέχεται.

Ο δικηγόρος μετατρέπεται από νομικός παραστάτης σε «πληροφοριοδότη» των φορολογικών αρχών, κατά πλήρη διαστροφή του θεσμικού του ρόλου. Τόσο ο ίδιος όσο και ο θιγόμενος εντολέας του στερείται στοιχειωδών  διαδικαστικών εγγυήσεων προστασίας, όπως εξάλλου προβλέπεται στον Κώδικα Δικηγόρων, στον ΚΠΔ, ακόμη δε και στις ειδικές διατάξεις για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες

Πρόκειται συνεπώς για απροκάλυπτη θεσμική οπισθοδρόμηση, η οποία μάλιστα επιχειρείται χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και χωρίς την απαιτούμενη -σε θεσμικό επίπεδο- σύμπραξη του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Συνεπώς, η άμεση απόσυρση της διάταξης είναι απολύτως επιβεβλημένη.

Με τιμή

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΒΑΣΙΛΗΣ  Ε.  ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ»

neatv.gr, protothema.gr

Αποχαιρετισμός στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη από την Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης

Το συλλυπητήριο μήνυμα της Ιστορικής, Λαογραφικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Κρήτης:

Η Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης, μαζί με όλη την Κρήτη, προπέμπει σήμερα τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη στην τελευταία του κατοικία.

Με την εκδημία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη η Ελλάδα έχασε ένα μεγάλο πολιτικό, η Κρήτη ένα μεγάλο τέκνο της και η Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης ένα εκλεκτό μέλος της.

Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης άφησε σε πολλά πεδία τα αποτυπώματά του με τα οποία θα ασχοληθούν οι ιστορικοί του μέλλοντος.

Ας είναι ελαφρύ το χώμα του Ακρωτηρίου που σήμερα θα τον σκεπάσει.

Κατάθεση ποσού από τη Βουλή στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού εις μνήμην του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη

Η Βουλή των Ελλήνων πλην της κατάθεσης στεφάνου στη μνήμη του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη κατέθεσε συμβολικό ποσό στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού προκειμένου να διατεθεί για τη δεντροφύτευση των Λευκών Ορέων της Κρήτης σύμφωνα με την επιθυμία του εκλιπόντος πρώην Πρωθυπουργού.

 

Η επιμνημόσυνη δέηση και η κηδεία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη μέσα από φωτογραφίες

Παρουσία πλήθος κόσμου και πολλών επισήμων, εκπροσώπων φορέων, κομμάτων, συγγενών και φίλων, πραγματοποιήθηκε αρχικά η επιμνημόσυνη δέηση στον Ιερό Ναό Αγίας Μαγδαληνής στη Χαλέπα και μετά η ταφή στο κοιμητήριο του Αργουλιδέ του πρώην πρωθυπουργού και προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.

Από χθες το βράδυ πολλές εκατοντάδες Χανιωτών επισκέφθηκαν τον Ιερό Ναό της Αγίας Μαγδαληνής κατά την αγρυπνία που τελέστηκε έως και τις 3 το μεσημέρι όπου και ξεκίνησε η επιμνημόσυνη δέηση.

Συγκίνησε με τα λόγια αποχαιρετισμού της η Ντόρα Μπαλογιάννη, κόρη του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη η οποία εμφανώς φορτισμένη είπε τα παρακάτω λόγια για τον πατέρα της:

Μίλησαν πολλοί για εσένα αυτές τις ημέρες καλά και τιμητικά. Σήμερα όμως δεν είμαστε εδώ για να μιλήσουμε για την πολιτική, για όλα εκείνα τα σωστά που είπες και έκανες. Είμαστε εδώ για να σου πούμε το μεγάλο ευχαριστώ και το πικρό αντίο.

Σε ευχαριστούμε για την ανθρωπιά σου, για τη λεβεντιά σου, για την καλοσύνη σου, για το περίσσευμα καρδίας που μας δίδαξες με το παράδειγμά σου.

Σε ευχαριστούμε που μας έμαθες να αγαπάμε την Κρήτη.

Σε ευχαριστούμε που μας δίδαξες να τιμάμε τις φιλίες μας, τον λόγο μας, το χρέος και την ευθύνη μας.

Σε ευχαριστούμε για την αστείρευτη, πηγαία αισιοδοξία σου. Για την πίστη σου ότι όλα θα πάνε καλά. Όταν σου είπε πριν κάποιες ημέρες ότι η χώρα δεν πάει καλά είπες ότι έχω πίστη στους Έλληνες, ότι εσύ τους ξέρεις, ότι η Ελλάδα θα ξανασηκωθεί.

Σε ευχαριστούμε που μας έμαθες να λυγίζουμε αλλά να μη σπάμε, να πέφτουμε αλλά να ξανασηκωνόμαστε.

Σε ευχαριστούμε γιατί μας έδωσες δύναμη. Που όμως να βρω τώρα τη δύναμη να σε αποχαιρετήσω. Λέξεις δένονται κόμπος στο λαιμό.

Ίσως είμαι η πιο ακατάλληλη να μιλώ αυτή την ώρα. Πιστεύω όμως στη γη που τόσο αγάπησες και προσπαθώ την περηφάνειά μου για εσένα να βρω την αντοχή.

Δε ζύγιαζες, δε μετρούσες, δεν χώρεσες ποτέ σε όλες τις μικρότητες και τους μικρούς. Δε χώρεσες, ήσουν ψηλός βλέπεις. Και το βλέμμα σου δεν ήξερε παρά να απλώνεται.

Δε χώρεσε και η αγάπη σου για τη γη που σε γέννησε, για έναν ολόκληρο τόπο που τον πόνεσες, για τον λαό που πίστεψες, για έναν έναν τους ανθρώπους του, για τη μάνα μας κυρίως, για εμάς.

Δε χωράς εδώ, και δε χωράς ψηλέ.

Περήφανε πατέρα μου, σήκω πάνω. Σήκω πάνω γιατί χρειαζόμαστε λίγο ακόμα, ίσα για να μας ξαναφέρεις πάλι στο ξέφωτο.

Σήκω πάλι γιατί άδειασε ο τόπος.

Σήκω πάνω γιατί έχουν έρθει φίλοι πολλοί και δεν πάει να τους πω ότι απόθανες.

Σήκω πάνω γιατί θα χαράξει και δε θα ‘σαι.

Βρακοφόροι πήραν στους ώμους τους το τυλιγμένο με την ελληνική σημαία φέρετρο και το επαπόθεσαν σε κιλλίβαντα πυροβόλου όπλου ενώ το συγκεντρωμένο πλήθος χειροκροτούσε.

Λίγο πριν τις 4, οι επίσημοι αλλά και οι συγγενείς ξεκίνησαν από τον Ιερό Ναό Αγίας Μαγδαληνής με προορισμό την τελευταία κατοικία του πρώην πρωθυπουργού, δίπλα στη γυναίκα του Μαρίκα, στο κοιμητήριο του Αργουλιδέ.

Κατά τη διαδρομή μέχρι το κοιμητήριο υπήρχε ανά σημεία συγκεντρωμένος κόσμος που αποχαιρετούσε τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.

Κρητικοί ριζίτες τραγούδησαν πάνω από το φέρετρο το ριζίτικο «σε ψηλό βουνό» ενώ μετά, οι κρητικοί καλλιτέχνες Μανώλης Κονταρός και Νίκος Ζωιδάκης απήγγειλαν μαντινάδες προς τιμή του νεκρού.

Ο γιος του Κυριάκου Μητσοτάκη εναπόθεσε μία κατσούνα στο φέρετρο ενώ λίγο πριν το τέλος οι παρευρισκόμενοι τραγούδησαν τον εθνικό ύμνο και φώναξαν δυνατά «Αθάνατος».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Ντόρα Μπακογιάννη παρέλαβαν τη σημαία και τα μετάλλιά του.