22.8 C
Chania
Saturday, October 5, 2024

Με λαμπρότητα οι επετειακές εκδηλώσεις για τη Μάχη της Κρήτης στα Τσικαλαριά

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα πραγματοποιήθηκαν σήμερα, Παρασκευή 19/5/2017, στα Τσικαλαριά της Δ.Ε. Σούδας και ειδικότερα στο Μνημείο του στρατιωτικού εκστρατευτικού σώματος Αυστραλών και Νεοζηλανδών (ANZAC), που έχει δημιουργηθεί εις μνήμη της Μάχης της 42ης Οδού, οι επετειακές εκδηλώσεις για τη Μάχη της Κρήτης.

“Η οδός Τσικαλαριών έχει βρει τη θέση, που της αξίζει στην πρόσφατη Ιστορία. Τα τελευταία χρόνια συνεργαστήκαμε στενά με τους βετεράνους και τους απογόνους τους, προκειμένου να τιμήσουμε τους ήρωες μας”, επεσήμανε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας,

«Η οδός Τσικαλαριών την περίοδο εκείνη αποτελούσε τη μοναδική διέξοδο προς τη Μαλάξα και σε αυτή βρίσκονταν στρατοπεδευμένες δυνάμεις των συμμάχων. Η Μάχη της τεσσαρακοστής δεύτερης (42ης) οδού ήταν μία άγρια αντεπίθεση από τους Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς, ενάντια στον εχθρό και έγινε το πρωί της 27ης Μαΐου 1941. Κατά τη διάρκεια της Μάχης 200 και πλέον Γερμανοί σκοτώθηκαν, ενώ επιβραδύνθηκε η διαδρομή των Γερμανών προς Ανατολάς», πρόσθεσε ο κ. Βάμβουκας, τονίζοντας ότι θα είμαστε για πάντα ευγνώμονες προς όλους εκείνους, που απέδειξαν αγωνιζόμενοι ηρωικά την πίστη τους στις αξίες της ελευθερίας.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους μεταξύ άλλων ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ναύαρχος, Ευάγγελος Αποστολάκης, ο Ακόλουθος Άμυνας της Μ. Βρετανίας, Richard Blackwell, o Αυστραλός Πρέσβης στην Ελλάδα, John Griffin, και η Αναπληρώτρια Πρέσβης της Ν. Ζηλανδίας, Joanna Heslop, η οποία απηύθηνε σύντομο χαιρετισμό.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε ριζίτικο τραγούδι από το Δημοτικό Σχολείο Τσικαλαριών.

Στο μεταξύ, εκδήλωση μνήμης θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Παρασκευή 19/5/2017, στις 18.30, στο Μνημείο Ελληνο – Νεοζηλαδών στην περιοχή του Γαλατά.

Κλειστός παραμένει ο Εθνικός Δρυμός Σαμαριάς

Η Δ/νση Δασών Χανίων ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους ότι λόγω των ισχυρών βροχοπτώσεων που έχουν προκαλέσει ζημιές στη βατότητα των περασμάτων του κεντρικού μονοπατιού, ο Εθνικός Δρυμός Σαμαριάς θα παραμείνει κλειστός. Συνεργείο εργάζεται ήδη για την αποκατάστασή τους, ώστε να είναι πάλι ο Δρυμός επισκέψιμος το συντομότερο δυνατόν.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το φυλάκιο στην Αγία Ρουμέλη στο τηλέφωνο 2825091254.

Ενίσχυση της Κοινωνικής Κουζίνας στη μνήμη του Βαρδή Τσουρή

Στη μνήμη του Βαρδή Τσουρή ενίσχυσαν την «Κοινωνική Κουζίνα» οι Γιάννης Γιακουμάκης, Γιώργος Αλεξόπουλος, Μαρίνα Τσουρή, Γιώργος Σταυρόπουλος και Ευαγγελία Τσουρή, τα παιδιά της Ειρήνης Τσουρή και η οικογένεια του.

Η ανάγκη υγιεινής σίτισης των παιδιών στα σχολεία

Του Φώτη Ποντικάκη *

Πρόσφατες είναι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τη δωρεάν σίτιση του 50% των μαθητών των ολοήμερων σχολείων. Το αίτημα των εκπαιδευτικών και η ανάγκη της κοινωνίας από την αρχή της κρίσης είναι για δωρεάν υγιεινή σίτιση όλων των μαθητών σε όλα τα σχολεία.

Η δωρεάν υγιεινή σίτιση των μαθητών στα σχολεία είναι απολύτως αναγκαία λόγω της κρίσης και της οικονομικής εξαθλίωσης μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού που βιώνουν συνθήκες φτώχειας και ανεργίας. Μέχρι τώρα όμως, η δωρεάν σίτιση περιορίστηκε σε πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών και γονέων σε ορισμένα σχολεία, και μόνο πρόσφατα υπήρξε περιορισμένο πρόγραμμα για δωρεάν σίτιση ελάχιστων φτωχών μαθητών σε ορισμένα σχολεία από το Υπουργείο, συνήθως με τη βοήθεια διαφημιζόμενων χορηγών. Η σίτιση ορισμένων μόνο μαθητών βάζει τους εκπαιδευτικούς στη δυσάρεστη θέση να επιλέγουν ποιος μαθητής θα φάει και ποιος όχι και στιγματίζουν τους μαθητές αυτούς στο σχολείο. Κι αυτοί είναι επιπλέον λόγοι για να πάμε σε σίτιση για όλους τους μαθητές κι όχι μόνο για ορισμένους. Έτσι θα αποφύγουμε και πελατειακά συστήματα και θα προωθήσουμε την υγιεινή διατροφή για όλα τα παιδιά.

Παράλληλα, χάθηκαν όλα αυτά τα χρόνια ευκαιρίες χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια. Το ευρωπαϊκά επιδοτούμενο πρόγραμμα για «Φρούτα και λαχανικά στα σχολεία» στην Ελλάδα είτε δεν εφαρμόστηκε κάποια χρόνια, λόγω του ότι κανείς αρμόδιος δε φρόντισε να φτιάξει ένα αξιοπρεπές σχέδιο και να διεκδικήσει ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία απορροφούνταν σε άλλες χώρες, είτε, όταν τελικά εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, κατασπαταλήθηκαν τα χρήματα με πάρα πολύ φτωχά αποτελέσματα, για να το πούμε ευγενικά. Διότι, όταν προκηρύσσεται σε πανελλαδικό επίπεδο η διανομή φρούτων στα σχολεία, είναι «φυσιολογικό» φαινόμενο μετά να φτάνουν σε σχολεία των Χανίων ….πορτοκάλια από το Άργος (!) και τα χανιώτικα πορτοκάλια να στέλνονται στη Θεσσαλονίκη -εάν είχαν συμπεριληφθεί στη διανομή. Διότι παίχτηκε τότε και το ποια προϊόντα θα μπουν στη δωρεάν διανομή, θα μπει παραδείγματος χάρη η γραβιέρα ή όχι;

Η διανομή διατροφικών προϊόντων σε σχολεία σε πανελλαδικό επίπεδο έδινε τη δυνατότητα να γίνουν διαγωνισμοί γι α την προμήθεια και διανομή σε κεντρικό επίπεδο, όμως αυτό δημιούργησε διάφορα προβλήματα. Σε κάποιες περιπτώσεις υπήρξαν καταγγελίες για χαλασμένα φρούτα που έφταναν σε σχολεία. Επίσης, η ανάγκη μεταφοράς προϊόντων σε μεγάλες αποστάσεις επιβάρυνε το όλο εγχείρημα με επιπλέον κόστος συσκευασιών και μεταφορικών. Δε θα μιλήσουμε δε για τα διαβόητα «τροφοχιλιόμετρα», τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τα σκουπίδια των συσκευασιών αλλά και την ατμοσφαιρική ρύπανση από τη μεταφορά προϊόντων σε μεγάλες αποστάσεις. Όλα αυτά ήταν χρήματα που αφαιρέθηκαν από την προμήθεια τροφίμων και από τους παραγωγούς, είχαμε δηλαδή μεταφορά χρημάτων προς τις εταιρείες μεταφορών και συσκευασίας, οπότε έμεναν λιγότερα για την προμήθεια αγροτικών προϊόντων, άρα χαμένοι ήταν οι αγρότες και, βέβαια οι μαθητές, αφού έφταναν σε αυτούς λιγότερα χρήματα.

Γι’ αυτό το λόγο, ο μόνος οικονομικός και αποτελεσματικός (αλλά και πιο διαφανής παράλληλα) τρόπος είναι η σίτιση των μαθητών να γίνεται σε αποκεντρωμένο τοπικό επίπεδο. Μόνο έτσι θα αξιοποιηθεί το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων στη σίτιση και στους αγρότες σε τοπικό επίπεδο κι όχι σε συσκευασίες και μεταφορές.

Τα όποια κονδύλια διατεθούν για τη δωρεάν σίτιση των μαθητών θα πρέπει να δοθούν στους Δήμους, στις σχολικές επιτροπές, οι οποίες θα πρέπει να αναλάβουν σε τοπικό επίπεδο την προμήθεια τοπικών και μόνο προϊόντων (έτσι ώστε να ωφεληθούν οι ντόπιοι αγρότες και η τοπική οικονομία).

Παράλληλα, οι Δήμοι θα πρέπει να καταγράψουν σε τοπικό επίπεδο όλες τις δημόσιες επαγγελματικές κουζίνες (νοσοκομείων, γηροκομείων, στρατοπέδων κλπ), έτσι ώστε να μπορέσουν να οργανώσουν την προετοιμασία μαγειρεμένου ζεστού φαγητού για τα σχολεία ευθύνης τους, με βάση ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής με τοπικά προϊόντα.

Κάτι τέτοιο δεν είναι μόνο αναγκαιότητα λόγω της κρίσης, είναι και ζήτημα υγείας και προώθησης της υγιεινής διατροφής στα σχολεία. Σε χώρες π.χ. όπως η Σουηδία, ο Δήμος του Γκέτεμποργκ, της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης, δεν έχει αναλάβει απλώς τη διατροφή των παιδιών στα σχολεία, έχει βγάλει οδηγό υγιεινής διατροφής που περιλαμβάνει καθημερινά σαλάτα, φρούτα κλπ. Και βέβαια, ο Δήμος του Γκέτεμποργκ έχει φροντίσει τα προϊόντα που διατίθενται στα σχολικά γεύματα να είναι βιολογικά (τουλάχιστον 40% μέχρι το 2019), να μην περιέχουν δηλαδή χημικά λιπάσματα κι εντομοκτόνα. Κι όχι απλώς βιολογικά, αλλά παράλληλα στρέφονται και προς προϊόντα fair trade (δίκαιου εμπορίου), δηλαδή τα όποια χρήματα δαπανώνται γι’ αυτά να πηγαίνουν στους αγρότες που τα παράγουν κι όχι στους δεκάδες μεσάζοντες και χονδρέμπορους, να μην εργάζονται παιδιά ή ανασφάλιστοι εργαζόμενοι για την παραγωγή τους κ.ο.κ.

Ξέρω ότι κάποιοι θα τα απορρίψουν όλα αυτά ως ουτοπικά για τα Χανιά και την Ελλάδα. Η νοοτροπία της μιζέριας και η μοιρολατρία αξιοποιείται καταλλήλως από όλους αυτούς που δε θέλουν τίποτα ν’ αλλάξει, από τους διάφορους μεσάζοντες που εκμεταλλεύονται τους αγρότες μέχρι τους πολιτικούς ταγούς που μοιράζουν δημόσια κονδύλια σε μεγαλοεπιχειρηματίες αλλά αδυνατούν να βρουν τρόπο να οργανώσουν την υγιεινή διατροφή των παιδιών μας στα σχολεία.

Κάποτε, θα πρέπει να μπει και στην Ελλάδα προτεραιότητα στην Παιδεία και στην υγιεινή διατροφή των μαθητών –όλων των μαθητών στα σχολεία. Γι’ αυτό λέμε, δωρεάν υγιεινή διατροφή όλων των μαθητών σε όλα τα σχολεία, με ευθύνη των Δήμων σε τοπικό επίπεδο με τοπικά προϊόντα. Και πρέπει να πάψει η αλληλομετάθεση ευθυνών μεταξύ Δήμων και κυβέρνησης να χρησιμοποιείται ως δικαιολογία για να μην αλλάζει τίποτα.

* Υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου

Μουσείο Μάχης και Αντίστασης της Κρήτης: Μια πρόταση που έχει υποβληθεί στο Δήμο Χανίων

Στην επικαιρότητα φέρνει ο Αλέξανδρος Παπαδερός, Α’ Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου πρόταση που είχε κατατεθεί για την αναγκαιότητα «προστασίας, ανάδειξης και αξιοποίησης τόπων ιδιαίτερης εθνικής και ιστορικής σημασίας»

Πιο συγκεκριμένη με την πρόταση καλούνται να επιδιωχθεί η αναγνώριση των φυλακών της Αγυιάς ως μνημείου της νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας και εισηγήθηκε να αναλάβει η Εταιρεία πρωτοβουλία, προκειμένου να κινηθούν οι διαδικασίες για την επίτευξη του σκοπού αυτού  και ένα μέρος των φυλακών αυτών να διατεθεί άμεσα για τη δημιουργία ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ και να αρχίσει το ταχύτερο η συλλογή υλικού και η μελέτη των  σχετικών ζητημάτων.

Διαβάστε την πρόταση που είχε υποβληθεί και στο Δήμο Χανίων μέσα από το απόσπασμα της υπ’ αριθμ. 3/3-10-2016 ΠΡΑΞΗΣ  ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ – ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΨΩΜΕΝΟΥ:

Σήμερα, Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2016, ώρα 19.30, συνεδρίασε το νεοεκλεγέν Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας στην έδρα του Ιδρύματος, στον Πύργο Αλικιανού. Τα θέματα που ζητήθηκαν είναι τα εξής: α) Απολογισμός δράσης της θερινής περιόδου 2016 από τον πρόεδρο του Ιδρύματος.  β) Κατανομή αρμοδιοτήτων και Τομέων δράσης.  γ) Προγραμματισμός δράσης για το έτος 2017 και  δ)  Προτάσεις.

Δ΄  ΖΗΤΗΜΑ

Όσον αφορά το Δ΄ ζήτημα προτάθηκαν από τα μέλη του Δ.Σ. οι κατωτέρω δράσεις και αποφασίστηκαν τα εξής…..

Ο  κ.  Αλέξανδρος Παπαδερός, Α΄ Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, αναφέρθηκε στην ανάγκη προστασίας, ανάδειξης και αξιοποίησης τόπων ιδιαίτερης εθνικής και ιστορικής σημασίας. Ανέφερε ως παράδειγμα τις  Φυλακές της Αγυιάς, όπου υπήρξε δέσμιος και ο ίδιος το 1943, 10ετής μόλις. Είπε ότι, ύστερα από την ανέγερση νέων φυλακών στην περιοχή, γίνεται ενδεχομένως επισφαλές το μέλλον του παλαιού συγκροτήματος, το οποίο υπήρξε το φοβερό κολαστήριο της Κρήτης κατά τη γερμανική κατοχή· και συνεπώς, μνημείο της πρόσφατης ηρωικής και μαρτυρικής ιστορίας του τόπου μας και του λαού μας.  Πρότεινε να επιδιωχθεί η αναγνώριση των φυλακών ως  μνημείου της νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας και εισηγήθηκε να αναλάβει η Εταιρεία πρωτοβουλία, προκειμένου να κινηθούν οι διαδικασίες για την επίτευξη του σκοπού αυτού  και ένα μέρος των φυλακών αυτών να διατεθεί άμεσα για τη δημιουργία ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ και να αρχίσει το ταχύτερο η συλλογή υλικού και η μελέτη των  σχετικών ζητημάτων.                                                            Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών είναι πρόθυμη να θέσει στη διάθεση του αρμόδιου οργάνου το σχετικό υλικό της Πατριωτικής Ένωσης Κυδωνίας, που ιδρύθηκε κατά την πρώτη Μεταπολεμική περίοδο και εξέδιδε επί σειρά ετών, υπό τη διεύθυνση του Γεωργίου Δ. Καψωμένου και εν συνεχεία, της Αρτεμισίας Χαριτάκη-Καψωμένου, το περιοδικό «Αρχείο της Μάχης της Κρήτης», όπου είναι δημοσιευμένες μαρτυρίες πρωταγωνιστών και αυτοπτών μαρτύρων του ιστορικού δράματος.

Το Δ.Σ. της Εταιρείας ομόφωνα έκανε αποδεκτή την πρόταση του κ. Παπαδερού και εξουσιοδότησε τον Πρόεδρο, τον Γ΄ Αντιπρόεδρο κ.  Δημήτρη Νικολακάκη και τον γενικό Γραμματέα της Εταιρείας για τα περαιτέρω.

Ακριβές αντίγραφο από το Βιβλίο Πρακτικών

της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών-Ίδρυμα Καψωμένου

Πύργος Αλικιανού,  24/4/2017

Όλο το πρόγραμμα των εκδηλώσεων για την 76η επέτειο της Μάχης της Κρήτης

Πλούσιες θα είναι και φέτος οι επετειακές εκδηλώσεις για την 76η επέτειο της Μάχης της Κρήτης.

Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στα Χανιά από τις 16 έως τις 21 Μαΐου.

Όπως ανακοίνωσε σήμερα η αντιπεριφέρεια, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνει τελετές μνήμης, ομιλίες, εκθέσεις ζωγραφικής ενώ θα πραγματοποιηθούν παράλληλα και αθλητικές εκδηλώσεις.

Η κεντρική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το βράδυ του Σαββάτου 20 Μαΐου στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, ενώ το απόγευμα της Κυριακής, 21/5, στο ιστορικό αεροδρόμιο Μάλεμε θα πραγματοποιηθεί πτήση επίδειξης αεροσκάφους F16 και πτώση αλεξιπτωτιστών.

Εκδηλώσεις μνήμης θα πραγματοποιηθούν ακόμα στο συμμαχικό νεκροταφείο Σούδας και στο γερμανικό νεκροταφείο Μάλεμε.

Να σημειώσουμε πάντως οτί αντιδράσεις είχε προκαλέσει ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Απόστολος Βουλγαράκης όταν σε συνάντησή του με τον Ακόλουθο Άμυνας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα Σμήναρχος ε.ε. κ. Ulrich Pfeiffer είπε ότι «όλοι είναι θύματα σ’ έναν πόλεμο, αυτό το μήνυμα πρέπει να περάσει στις επόμενες γενιές και αυτό το μήνυμα θα είναι και το κεντρικό του φετινού εορτασμού της Μάχης της Κρήτης».

Στο πρόγραμμα των εορτασμών δε γίνεται αναφορά στο “μήνυμα” της επετείου.

Πιο αναλυτικά το πρόγραμμα εκδηλώσεων για την 76η Επέτειο της Μάχης της Κρήτης για τις επόμενες ημέρες έχει ως εξής:

Α΄ ΓΕΝΙΚΑ

Από τις 8 το πρωί της Παρασκευής 19ης Μαΐου μέχρι το βράδυ της Κυριακής 21ης Μαΐου 2017 ορίζεται σημαιοστολισμός των καταστημάτων, των Δημοσίων Υπηρεσιών, των ΟΤΑ, των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, των Τραπεζών, καθώς και των πλοίων που βρίσκονται στο λιμάνι της Σούδας.

Επίκαιρες Εορταστικές Εκδηλώσεις στα σχολεία, τις δύο (2) τελευταίες διδακτικές ώρες της Παρασκευής 19 Μαΐου 2017, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων.

Β΄ ΕΙΔΙΚΑ: ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 20 ΜΑΪΟΥ 2017

11:00 – ΑΛΙΚΙΑΝΟΣ – ΜΝΗΜΕΊΟ ΚΕΡΊΤΗ

Επιμνημόσυνη Δέηση
Προσκλητήριο Πεσόντων
Κατάθεση στεφάνων
Ενός λεπτού σιγή στη Μνήμη των Πεσόντων
Εθνικός Ύμνος
Χαιρετισμός από τον Δήμαρχο Πλατανιά, κ. Ιωάννη Μαλανδράκη
Ομιλία για τα γεγονότα της εποχής
Διοργάνωση: Δήμος Πλατανιά

18:00 – ΣΟΎΔΑ – ΕΚΔΉΛΩΣΗ ΣΤΟ ΣΥΜΜΑΧΙΚΌ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΊΟ

Επιμνημόσυνη Δέηση
Κατάθεση στεφάνων
Διοργάνωση: Βρετανική Πρεσβεία της Αθήνας

20:00 – ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΝΙΩΝ – ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ Π.Ε. ΧΑΝΊΩΝ

Χαιρετισμός από τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Απόστολο Βουλγαράκη
Απονομή τιμητικής πλακέτας στον επιζώντα Έλληνα αξιωματικό της Μάχης της Κρήτης,
κ. Νικόλαο Κοπάση
Πρώτη προβολή στην Ελλάδα ντοκιμαντέρ με τίτλο “Beyond the Battalion”, των Νεοζηλανδών σκηνοθετών, Michael Havas και Julian Arahanga, με μαρτυρίες για τη Μάχη της Κρήτης και την συμμετοχή των Μαορί στην ιστορική Μάχη.
Απονομή τιμητικών πλακετών στους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ
Συναυλία με την Μπάντα της 5ης Ταξιαρχίας Πεζικού «V Μεραρχία Κρητών»
Διοργάνωση: Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων – Πνευματικό Κέντρο Χανίων –
5η ΤΑΞ.ΠΖ «V Μεραρχία Κρητών» – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων/Chania Film Festival

ΚΥΡΙΑΚΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2017

11:00 – ΙΕΡΌΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΌΣ ΝΑΌΣ ΧΑΝΊΩΝ – ΕΠΊΣΗΜΗ ΔΟΞΟΛΟΓΊΑ

Επίσημη Δοξολογία χοροστατούντος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου, κ.κ. Δαμασκηνού
Διοργάνωση: Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας & Αποκορώνου – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων – Δήμος Χανίων

13:00 – ΜΆΛΕΜΕ – ΕΚΔΉΛΩΣΗ ΣΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΌ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΊΟ

Επιμνημόσυνη Δέηση
Κατάθεση στεφάνων
Διοργάνωση: Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα

18:30 – ΑΕΡΟΔΡΌΜΙΟ ΜΆΛΕΜΕ – ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ – ΜΝΗΜΕΙΟ ΜΑΧΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Α’ ΜΕΡΟΣ
Επιμνημόσυνη Δέηση
Κατάθεση στεφάνων
Ενός λεπτού σιγή στη Μνήμη των Πεσόντων
Εθνικοί Ύμνοι

Β’ ΜΕΡΟΣ

Χαιρετισμός από τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Απόστολο Βουλγαράκη
Χαιρετισμός από τον Δήμαρχο Χανίων, κ. Αναστάσιο Βάμβουκα
Ομιλία από τον Δήμαρχο Πλατανιά, κ. Ιωάννη Μαλανδράκη
Χαιρετισμός από Εκπρόσωπο της Ελληνικής Κυβέρνησης
Πτήση επίδειξης (demo flight) από α/φ F-16 BLK 52+ της 115 ΠΜ
Ρίψη αλεξιπτωτιστών από την 1η ΜΑΛ
Διοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων – Δήμος Πλατανιά – Δήμος Χανίων – 5η ΤΑΞ.ΠΖ «V Μεραρχία Κρητών» – 115 ΠΜ – 1η ΜΑΛ

ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

ΓΙΑ ΤΗΝ 76Η MAXH ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Αγώνες Πρακτικής Σκοποβολής Επιπέδου 2 «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνία διεξαγωγής: 6 και 7 Μαΐου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Σκοπευτήριο Σκινέ
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, Δήμος Πλατανιά & Αθλητικός Σκοπευτικός Όμιλος Χανίων.

Αγώνες Στίβου «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνία διεξαγωγής: 7 Μαΐου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Χανίων
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων & Αθλητικός Όμιλος Χανίων «Ο ΚΥΔΩΝ».

Παγκρήτιοι Αγώνες Κυπέλλου Ζίου – Ζίτσου «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνίες διεξαγωγής: 20 και 21 Μαΐου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Κλειστό Γυμναστήριο Ταυρωνίτη
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, Ε.Φ.Ε.Ο.Ζ-Ζ, Δήμος Πλατανιά & Α.Π.Σ. «ΚΕΡΙΤΗΣ».

Περιφερειακοί Αγώνες ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνίες διεξαγωγής: 26, 27 και 28 Μαΐου 2017
Τόπος διεξαγωγής: Αεροδρόμιο του Μάλεμε
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία, Δήμος Πλατανιά και Αερολέσχη Σούδας

Διεθνείς Αγώνες Ξίφους Μονομαχίας Ανδρών – Γυναικών «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνία διεξαγωγής: 27 Μαΐου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Κλειστό Γυμναστήριο του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Χανίων
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων & Αθλητική Λέσχη Ξιφασκίας Χανίων.

Διεθνές GRAND PRIX Σταθερού Στόχου «Μάχη της Κρήτης».
Ημερομηνία διεξαγωγής: 28 και 29 Μαΐου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Εθνικό Σκοπευτήριο Χανίων
Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Χανίων & Σκοπευτική Λέσχη Κρήτης.

Πανελλήνιοι Ποδηλατικοί Αγώνες Δρόμου «Μάχη της Κρήτης»
Ημερομηνία διεξαγωγής: 18 και 19 Ιουνίου 2017
Τόπος Διεξαγωγής: Παλαιόχωρα
Συνδιοργάνωση: Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, Δήμος Καντάνου – Σελίνου &
Ποδηλατικός Όμιλος Χανίων «Ο ΤΑΛΩΣ – ANEK LINES».

 

Αποκατάσταση του ρολογιού στον δημοτικό κήπο Χανίων με έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων

Το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του έργου αποκατάστασης του Ρολογιού στον Δημοτικό Κήπο Χανίων, ενός από τα εμβληματικά τοπόσημα της πόλης, που όμως σήμερα διατηρείται σε κακή κατάσταση, έδωσε ομόφωνα κατά τη χτεσινή του συνεδρίαση το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Το έργο θα υλοποιηθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Χανίων, με επίβλεψη του υπουργείου Πολιτισμού. Είχε προηγηθεί το 2014 η έγκριση από το ΚΣΝΜ της μελέτης αποκατάστασής του.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 528.736,41 ευρώ και έχει προταθεί για ένταξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κρήτη 2014-2020». Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο 2017 και να διαρκέσουν μέχρι το 2023.

Το Ρολόι βρίσκεται στη βορειοανατολική πλευρά του δημοτικού κήπου Χανίων. Έχει χαρακτηριστεί ως έργο τέχνης που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας και ως ιστορικό κτίριο. Οικοδομήθηκε την περίοδο 1924-1927. Η διάρθρωσή του είναι τριμερής, καθώς διαχωρίζεται σε βάση, κορμό και στέψη που διαμορφώνεται σε κυκλικό περίπτερο.

Οι επεμβάσεις ενίσχυσης και επισκευών του μνημείου αποσκοπούν στην ανάδειξή του, την αποκατάσταση της αρχικής μορφής του, την προστασία του από περαιτέρω φθορά και την προστασία των διερχόμενων πεζών.

Εξάλλου, το 2012 είχε συγκληθεί επιτροπή για την εξέταση της ετοιμορροπίας του μνημείου, σύμφωνα με το άρθρο 41 του νόμου 3028/2002, η οποία είχε καταθέσει προτάσεις για την αποκατάσταση του μνημείου, ενώ επιπλέον, ως προσωρινό μέτρο, είχε ζητήσει την άμεση τοποθέτηση σκάφης περιμετρικά του μνημείου στη βάση του κωδωνοστασίου για να μην κινδυνεύουν οι πεζοί.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

“Στην κρίσιμη αυτή στιγμή κι οι πιο σακάτες γίνουνταν ήρωες”: H Κρήτη που αντιστάθηκε στους ναζί μέσα από τα λόγια του Νίκου Καζαντζάκη

Σοβαρό είναι το πρόσωπο της Κρήτης, πολυβασανισμένο. Μαδάρες γυμνές, τραχειές, αγέλαστες. Κοιτάζεις από το αεροπλάνο την Κρήτη ν’ απλώνεται στη θάλασσα και νιώθεις πώς αληθινά το νησί τούτο είναι γιοφύρι ανάμεσα στις τρεις τούτες μεγάλες Μοίρες. Για πρώτη φορά στην Ευρώπη πήδηξε κι’ έχτισε φωλιά στην Κρήτη το πεινασμένο αρπαχτικό πουλί πού το λέμε Πνεύμα. Άπλωσε τις φτερούγες του στο Κρητικό χώμα και γέννησε το μυστηριώδη, βουβό ακόμα, όλο ζωή, χάρη, κίνηση και λαμπρότητα, Κρητικό πολιτισμό.

Η Κρήτη έχει αληθινά κάτι το πανάρχαιο, το άγιο, το πικραμένο και περήφανο, που έχουν οι χαροκαμένες μάνες που γέννησαν παλικάρια. Έχει τόσο πολύ πολεμήσει κι υποφέρει η γης ετούτη, έχει τόσο πολύ συνηθίσει το θάνατο, που τον ξεφοβήθηκε πια και μπορεί να γελάει και να παίζει μαζί του.

Σαράντα μέρες γύριζα το περασμένο καλοκαίρι την Κρήτη, για να δω τα χωριά που γκρέμισαν κι έκαψαν οι βάρβαροι και τους άντρες και τις γυναίκες που τους έντυσαν τη μαύρη αρματωσιά του πένθους. Περίμενα ν’ ακούσω κλάματα και να δω χέρια ν’ απλώνονται να ζητούν την βοήθεια. Και βρήκα ανυπόταχτες, απαράδοτες ψυχές και κορμιά μισόγυμνα πεινασμένα Κι’ αλύγιστα.

Τι δύναμη και τι αντοχή είναι τούτη, συλλογιζόμουν, και πού βρίσκουν τα κορμιά τούτα τόση ψυχή; Και ποια ακριτική πνοή τους δίνει τόση αψηφισιά να παλεύουν με το θάνατο;

Οι Κρητικοί αλήθεια αγαπούν παράφορα τη ζωή και συνάμα ποτέ δεν φοβούνται το θάνατο. Μέσα από τα χαλασμένα χωριά που πέρασα, πάνω από τα νεοανοιγμένα μνήματα που δρασκέλισα, πίσω από τις κουβέντες που άκουσα, ακατάπαυτα διαπίστωσα τούτη τη μεγάλη δισυπόστατη παλικαριά: παράφορη αγάπη για τη ζωή και άφοβο αντίκρισμα του θανάτου.

Τούτος είναι και ο πρώτος πολύτιμος καρπός που γεύεται όποιος, τώρα που καπνίζουν ακόμα τα ερείπια κι είναι ακόμα νωπά τα αίματα στις πέτρες, περιοδεύει τα χωριά της Κρήτης.

Αδάμαστες ψυχές οι Κρητικοί, χιλιάδες τώρα χρόνια, παλεύουν στα κακοτράχαλα Κρητικά βουνά την πείνα, την γύμνια, τους βαρβάρους. Κι’ ούτε η μοίρα ούτε οι άνθρωποι μπόρεσαν ποτέ να τους κάμουν να σκύψουν το κεφάλι.

Οι Κρητικοί, όπως όλες οι γενναίες ψυχές, στην άκρα απελπισία βρίσκουν τη λύτρωση. Πολλοί Κρητικοί, μπροστά από τα τουφέκια των Γερμανών, τη στιγμή που θα τουφεκίζονταν, έβρισκαν τη γαλήνη, κι όχι μονάχα τη γαλήνη παρά και τη χαρά της αδάμαστης ψυχής που αναγαλλιάζει γιατί της δίνεται η ευκαιρία να δείξει την αρετή της. Πολλοί, την ύστερή τους στιγμή, μπροστά από το εχτελεστικό απόσπασμα, τραγουδούσαν μαντινάδες Κρητικές ή τον Εθνικό Ύμνο. Στα Χανιά, μέσα από το γκρεμισμένο σπίτι του, ένας γεροντάκος πρόβαλε και μας είπε:

– Ένα δάσκαλο, τον λέγαν Παπαδάκη, πήγαιναν να τον εκτελέσουν. Ένας μαθητής του τού λέει: γιατί να σκοτωθείς; Καλλίτερο είναι να φύγεις. Κι ο διδάσκαλος του αποκρίθηκε: Όχι! εγώ αυτό που τόσα χρόνια σας δίδασκα, τώρα θα το εφαρμόσω: θα πεθάνω για την πατρίδα.

Στην κρίσιμη αυτή στιγμή κι οι πιο σακάτες γίνουνταν ήρωες. Στις φοβερές φυλακές της Αγιάς, κοντά στα Χανιά, οι Γερμανοί διάλεξαν 42 παλικάρια (διάλεγαν πάντα τους καλύτερους) και πήγαιναν να τους σκοτώσουν. Στο δρόμο ένας σακάτης, καμπούρης, τους συνάντησε. Στάθηκε και φώναξε στους Γερμανούς: «Σκοτώστε με εμένα να γλυτώσει ένα παλικάρι».

– «Όχι, φύγε!» του είπαν εκείνοι. «Τότε σκοτώστε με και μένα, να γίνουν 43», φώναξε ό καμπούρης. Ντρέπουμαι να ζω εγώ ο σακάτης και να σκοτωθούν τούτοι οι λεβέντες».

Ανήμπορες γριές, γέροι σαράβαλα, σήκωναν την φωνή τους και μιλούσαν ατρόμητα στους Γερμανούς. Σ’ ένα ωραιότατο χωριό, στα Μεσκλά, μια γριά έκρυβε έξη μήνες, με κίνδυνο της ζωής της, δύο Εγγλέζους στο σπίτι της. Μια μέρα οι Γερμανοί τους έπιασαν. Η γριά τρέχει στον άγριο Γερμανό φρούραρχο, στάθηκε μπροστά του και του φώναξε:

– Να ξέρεις, Κομαντάντε, πως όλες οι μανάδες στον κόσμο πονούνε κι αυτός ο πόνος των μανάδων θα φάει την Γερμανία. Η Γερμανία θα χαθεί, βάνω την κεφαλή μου! Βάνεις στοίχημα Κομαντάντε; Εγώ βάνω την κεφαλή μου!

Στεκόταν απάνω σε μια πέτρα, απόξω από το καμένο σπίτι της η γριά τούτη και μας μιλούσε, με ορθό το κεφάλι, κουρελιασμένη σαν φάντασμα. Τι δύναμη λοιπόν έχει η ψυχή του ανθρώπου και πώς μπορεί να νικήσει το θάνατο, συλλογιζόμουν.

Άοπλοι, ανοργάνωτοι, χωρίς βοήθεια από κανένα, οι Κρητικοί από τα χωριά, από τα βουνά, κατέβαιναν στ’ ακρογιάλια, να υπερασπιστούν το νησί τους από τους άγριους, πάνοπλους αλεξιπτωτιστές που κατέβαιναν.

Στις 19 του Μάη 1941 σκοτείνιασε ο ουρανός της Κρήτης από τα γερμανικά αεροπλάνα, άρχισαν οι βομβαρδισμοί, οι πρώτοι αλεξιπτωτιστές έπεφταν στο αεροδρόμιο του Μάλεμε, κοντά στα Χανιά, ύστερα στο Ρέθυμνο, στο Ηράκλειο, παντού. Ένας γέρος, από ένα χωριουδάκι κοντά στο Μάλεμε, μας διηγάται:

– Ευτύς ως είδαμε τ’ αεροπλάνα, φωνάζαμε: Απάνω τους, μωρέ παιδιά! Πήραμε τ’ άρματα και χυθήκαμε.

– Ποια άρματα; ρώτησα. Είχατε άρματα;

– Πώς δεν είχαμε; μού αποκρίθηκε. Άλλοι είχαν παλιές καραμπίνες, άλλοι μαχαίρες κι όλοι είχαν ραβδιά. Την ώρα που έπεφτε ένας «ουρανίτης» ήταν ακόμα ζαλισμένος και μεις χιμούσαμε απάνω του, τον σκοτώναμε με τα ραβδιά, με τις μαχαίρες, τον ξαρματώναμε και σιγά – σιγά γέμιζε και μας η φούχτα μας πολυβόλο και περίστροφο.

Οι Γερμανοί είχαν ορίσει να πάρουν την Κρήτη σε 24 ώρες. Η παραμικρή αργοπορία θα τους ήταν θανάσιμη. Ήξεραν πως οι Κρητικοί ήταν άοπλοι, πως όλοι οι νέοι ήταν επιστρατευμένοι και βρίσκονταν ακόμη στην Ελλάδα και πως οι Άγγλοι μήτε στρατό αρκετό είχαν μήτε αεροπλάνα. Ήταν λοιπόν σίγουροι πως σε 24 ώρες θα παίρναν την Κρήτη. Έκαμαν 8 μέρες. Έξη χιλιάδες αλεξιπτωτιστές σκοτώθηκαν από τα ραβδιά και τις μαχαίρες. Ένας Κρητικός χωριάτης, όταν μ’ είδε να ξαφνιάζομαι για την παλικαριά και την αυτοθυσία αυτών των Κρητικών, μου είπε τα καταπληχτικά τούτα λόγια:

– Γιατί παραξενεύεσαι; Εμείς ξέραμε πως γράφαμε Ιστορία!

Δεν ξέρω αν υπάρχει στον κόσμο μια άλλη χώρα, όπου οι χωρικοί να βλέπουν τον πόνο, τη θυσία, την ατομική τους καταστροφή από τόσο ύψος. Ήξερε ο Κρητικός αυτός χωριάτης πως υπάρχει στον κόσμο τούτο ένα αγαθό ανώτερο από τη ζωή και πως για το αγαθό αυτό πάλεψε και θυσιάστηκε όλη η ράτσα μας και πρέπει τώρα κι αυτός, ο Κρητικός χωριάτης, να παλέψει και να θυσιαστεί, και το αγαθό αυτό λέγεται Ιστορία, δηλαδή υστεροφημία, δηλαδή αθανασία.

Πιστεύουν στο αγαθό αυτό οι Κρητικοί, όπως πιστεύουν στην ελευθερία. Πολεμούν, ξέροντας πως αν δεν μείνει τ’ όνομά τους, θα μείνει και θα ζήσει το έργο τους. Και τώρα πού κανείς δε φαίνεται να θυμάται πως η Κρήτη έσωσε τον συμμαχικόν αγώνα στην Εγγύς Ανατολή και πως επέδρασε οριστικά στην πορεία του παγκοσμίου πολέμου, και τώρα πού οι ξένοι δεν φαίνονται να θυμούνται τη θυσία και την εποποιΐα της Κρήτης, οι Κρητικοί δεν έχασαν το θάρρος τους και την πίστη τους. Άστεγοι, πεινασμένοι, αδικημένοι, στέκουνται μέσα στα χαλάσματα των σπιτιών τους και δε μιλούν. Σφίγγουν, βλέπετε, το χρέος τους και τα καλά παλικάρια δεν προσμένουν αμοιβή. Η Ιστορία θα τους κρίνει κάποτε. Και θα πει τότε για την περηφάνια τους και την παλικαριά τους — και θα τους προβάλει τότε σαν παράδειγμα ηρωισμού και αυταπάρνησης σ’ όλους τους μεγάλους και τους ζωντανούς αυριανούς λαούς.

– Δεν έχουμε ένα σκαμνί να σε βάλουμε να καθίσεις, δεν έχουμε ένα ποτήρι να σου δώσουμε νερό, δεν έχουμε κομμάτι ψωμί, αν πεινάς, δεν έχουμε τίποτα, τίποτα! Όλα μας τα κάψαν και μας τα πήραν οι Γερμανοί. Έτσι μου λέγαν κάτω από ένα πλάτανο στη μέση του γκρεμισμένου χωριού, οι μαυροφόρες πού ξεπρόβαλαν από τα χαλάσματα.

Δεν έχουμε μήτε και άντρες να κουβεντιάσουν μαζί σου! Να, μόνο τούτα τ’ αρσενικά απομείναν, είπε μια χλωμή γυναικούλα δείχνοντάς μου δυο τρία μωρά που βύζαιναν στον κόρφο τους οι μανάδες.

– Φτάνουν αυτά για μαγιά! φώναξε μια γριά. Τα ίδια δεν πάθαμε και στην επανάσταση του 66; Εγώ ήμουν μικρή, μα θυμούμαι. Δυο τρία μωρά είχαν πάλι απομείνει κι’ από αυτά αναπιάστηκε πάλι όλο το χωριό. Μη φοβάστε, μωρέ γυναίκες, είπε, γυρίζοντας στις μαυροφόρες που σώπαιναν, μη φοβάστε, μαγιά πάντα απομένει!

Τα περισσότερα χωριά στην Κρήτη χάθηκαν, οι περισσότεροι άντρες σκοτώθηκαν γιατί φιλοξενούσαν Άγγλους. Σ’ ένα χωριό, τα Μεσκλά, είδα μια μάνα που της είχαν σκοτώσει τους δυο γιούς της, γιατί είχε σπίτι της κι έκρυβε 8 μήνες δύο Άγγλους στρατιώτες. Το μάθαν οι Γερμανοί κι ήρθαν, της έκαψαν το σπίτι, της σκότωσαν τους γιούς της, και τώρα στέκουνταν απόξω από τα χαλάσματα λιγνή χαροκαμένη, με μάτια όλο φλόγα, και μου μιλούσε:

– Το ίδιο βράδυ που σκότωσαν τους γιούς μου πέρασαν, νύχτα βαθειά, δυο Εγγλέζοι που τους κυνηγούσαν οι σκύλοι οι Γερμανοί. Κάπνιζε ακόμη το σπίτι μου, μα εγώ είχα τρυπώξει σε μία γωνιά και έκλαιγα. Με άκουσαν οι Εγγλέζοι, ζύγωσαν.

– Ψωμί! μου φώναζαν, ψωμί! Οι χωριανοί μου είχαν δώσει μια κουλούρα κριθαρόψωμο, μα εγώ δεν είχα όρεξη να φάω, δεν κατέβαινε η μπουκιά από το λαιμό μου. Τους έδωκα το ψωμί. Κρύωναν τούς έδωκα και μια κουβέρτα, που μου είχαν δώσει βγήκα από τη γωνιά τους έβαλα να κοιμηθούν.

– Γιατί τάκαμες όλα αυτά; ρώτησα. Οι Εγγλέζοι δε φταίγαν που σκότωσαν τους γιούς σου;

– Το καμα, αποκρίθηκε, γιατί είχαν κι αυτοί μανάδες, και κατέχω ίντα θα πει πόνος τής μάνας.

Ανθρωπιά μεγάλη είναι τούτη• η μεγάλη ψυχή νικάει τον πόνο το ατομικό και τον πιο φοβερό: άκουγα τη γριά και τα μάτια μου βούρκωναν. Οι δυσκολίες και οι τραχύτητες της ζωής δε λυγίζουν την Κρητική ψυχή. Αντίθετα την πυρώνουν και την δυναμώνουν. Ζόρικη, αβόλευτη, τραχιά είναι η γη της Κρήτης. Κι’ όταν τα βουνά της κι οι θάλασσες ή οι ψυχές που πλάστηκαν από τέτοιους βράχους και τέτοιαν αρμύρα δεν σου επιτρέπουν ούτε στιγμή να βολευτείς, να γλυκαθείς, να πεις: Φτάνει! τότε η Κρήτη έχει κάτι το απάνθρωπο• δεν ξέρω πια αν αγαπάει ή αν μισεί τα παιδιά της• ένα μονάχα ξέρω: ότι τα μαστιγώνει ως το αίμα.

Υπάρχει και κάτι άλλο όμως στην Κρήτη. Υπάρχει κάποια φλόγα — ας την πούμε ψυχή — κάτι πιο πάνω απ’ τη ζωή κι απ’ το θάνατο, πού είναι δύσκολο να το ορίσεις. Υπάρχει αυτή η περηφάνια, το πείσμα, κάτι άλλο, ανέκφραστο κι’ αστάθμητο, που σε κάνει να χαίρεσαι που είσαι άνθρωπος. Να χαίρεσαι, μα και συνάμα σου δίνει μεγάλη ευθύνη. Γιατί ενώ νιώθει πως έχεις χρέος να κάμεις ό,τι μπορείς, για να σώσεις αυτό το λαό, εκείνος βλέπει την προσπάθειά σου με ειρωνεία και περιφρόνηση. Δεν έχει την ανάγκη κανενός για να σωθεί. Σώζει, δεν σώζεται. — Ένα μονάχα σου μένει τότε: να δοκιμάσεις να γίνεις άξιος αυτού του λαού, να κερδίσεις τη δύναμη της δικής του ψυχής, που ποτέ δεν καταδέχτηκε ν’ απατήσει τον εαυτό της ή τούς άλλους και που πάντα τολμάει ν’ αντικρύζει, πρόσωπο με πρόσωπο, τη θεά εκείνη που δεν κάνει χατίρια και δεν κάθεται στα πόδια κανενός: την αγέλαστη κι’ αδάκρυτη θεά, την ευθύνη.

Ένας 92χρονος θυμάται: «Έτσι έζησα την εισβολή των Γερμανών στην Κρήτη»

Αμούστακο κοπέλι το 1941 έζησε από κοντά τη γερμανική εισβολή στην Κρήτη.

Γνώρισε τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και περιγράφει τις δύσκολες εκείνες ημέρες.
Ο Σταύρος Παπουτσάκης 92 χρόνων σήμερα, με γερασμένο πρόσωπο, αλλά με καθαρή ματιά και σκέψη ξετυλίγει τα γεγονότα εκείνης της εποχής.

Το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων τον συνάντησε στο χωριό Μεσκλά, όπου γεννήθηκε και μένει μόνιμα, για να μας ανοίξει τη δική του σελίδα στην ιστορία της αντίστασης των Κρητικών κατά των Γερμανών.

«Θυμάμαι εκείνες τις ημέρες και τώρα ακόμα κοιτώ προς τον ουρανό. Έβλεπα παντού αεροπλάνα και λίγο μετά, τα αλεξίπτωτα. Ακούγαμε το θόρυβο από τα στούκας και τα μεγάλα αεροπλάνα. Στην αρχή φοβήθηκα και εγώ αλλά και οι άλλοι χωριανοί. Μετά άρχισαν να χτυπούν οι καμπάνες την ώρα που έπεφταν οι βόμβες», λέει.

Και προσθέτει: «Ο κόσμος ξεσηκώθηκε. Με χαρά και ψυχή, κάποιοι τραγουδούσαν. Ο μεγαλύτερος αδελφός μου 20 χρόνων τότε αποχαιρέτησε την μάνα μου. “Μάνα πάω με τους άλλους στην πλατεία”. Πήρε τον κατήφορο προς τα εκεί. Όπλα δεν υπήρχαν, μόνο κάτι μονόκανα και κάτι τσιφτέδες. Οι περισσότεροι κρατούσαν γκράδες και μαγκούρες. Πήρανε το δρόμο για τον Κερίτη και το Μάλεμε για να συναντήσουν τους άλλους, να πολεμήσουν όλοι μαζί».

«Λίγες ημέρες μετά στο χωριό ήρθαν οι Γερμανοί. Ανάμεσα στο Φουρνέ και τα Μεσκλά άρχισαν οι πρώτες εκτελέσεις. Ήθελαν να φοβηθεί ο κόσμος. Σε ένα ύψωμα άρχισαν να κατασκευάζουν έναν χώρο κάτι σαν εργοστάσιο. Εκεί έφτιαχναν λάστιχα και μηχανές για τα στρατιωτικά τους αυτοκίνητα. Εδώ, στα Μεσκλά, ήταν μόνιμα περίπου 30 Γερμανοί. Από τις 6 το απόγευμα δεν υπήρχαν στο δρόμο χωριανοί. Όλοι κλεινόμαστε μέσα στα σπίτια μας. Απαγορευόταν η κυκλοφορία», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπουτσάκης.

Ο Σταύρος Παπουτσάκης δεν σταματάει την αφήγηση του και θυμάται και τις ημέρες της Αντίστασης.

22025862

«Στο χωριό μας οργανώθηκε αμέσως μια ομάδα αντίστασης του ΕΛΑΣ. Θέλαμε οι κατακτητές να νιώσουν τον φόβο. Σε ένα σημείο υπήρχε και ασύρματος. Εγώ στις 22 Ιουνίου του 1943 μαζί με άλλους ανέβηκα στο βουνό. Στις 10 Φεβρουαρίου του 1944 ανάμεσα στο Θέρισο και στο χωριό έπεσα σε μπλόκο. Ήμασταν και άλλοι.

Μας πήγανε στην Αγιά, στις φυλακές. Από εκεί με στρατιωτικά αεροπλάνα στις φυλακές Αβέρωφ. Έκατσα εκεί 20 μέρες.

Η συνέχεια… Με τραίνο στη Μπάνιτσα στη Σερβία και μετά γραμμή για Πολωνία, στο Μανχάουζεν.

Από τα Μεσκλά πήγαμε 36 γυρίσαμε 11 στο χωριό. Πέρασα 18 μήνες σε ένα κολαστήριο. Δέκα άτομα μοιραζόμαστε μια κουραμάνα ψωμί. Τρώγαμε ακόμα και τα ψίχουλα για να ζήσουμε. Μπήκα στο στρατόπεδο 60 κιλά. Βγήκα από εκεί 22 κιλά. Ήταν 5 Μαΐου του 1944, ημέρα της Αγίας Ειρήνης. Οι σύμμαχοι σπάσανε τις πόρτες για να είμαστε ελεύθεροι».

Ο 92χρόνος συνεχίζει την αφήγηση του. «Ο καθένας μπορούσε να πάει όπου ήθελε. Πήγα στο Λίντς στην Αυστρία. Από κει στη Βιέννη και με ένα ποταμόπλοιο μέχρι τη Σερβία. Μας συνόδευαν Ρώσοι στρατιώτες. Μετά από 3 μήνες φύγαμε. Το δρομολόγιο… Τσεχοσλοβακία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σιδηρόκαστρο και τέλος Θεσσαλονίκη. Εκεί βρήκαμε ένα δικό μας χωριανό αξιωματικό. Έκανε έρανο για να φθάσομε στην Αθήνα. Κατέβηκα στον Πειραιά και πήρα το πλοίο “Έλενα” και έκαμα ταξίδι 3 ημέρες για το Ηράκλειο. Μέσα φθινοπώρου ήρθα στα Χανιά, στο χωριό μου».

Ο Σταύρος Παπουτσάκης τελειώνει την αφήγηση του.

«Σας τα είπα όλα αυτά γιατί θέλω να στείλω ένα μήνυμα. Να μαθαίνουν οι νέοι μας την ιστορία. Όπως οι παλιοί την δίδαξαν σε εμάς έτσι και εμείς πρέπει να τη διδάσκομε. Εγώ έχω ένα παράπονο. Το δημοτικό σχολειό του χωριού μου είχε την περίοδο του πολέμου 106 μαθητές. Σήμερα, 3 μαθητές πηγαίνουν στο κοντινό δημοτικό σχολείο…».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

“Όχι” στην αίτηση ασφαλιστικών μέτρων των αγροτών Ηρακλείου – Ιεράπετρας εναντίον της ΠΝΟ – Λήγει πάντως η απεργία

Αγώνα ξεκίνησαν (για ακόμη μια φορά) οι αγρότες της ανατολικής Κρήτης ενάντια στους αγώνες άλλων εργαζομένων, όμως ούτε το Πρωτοδικείο Πειραιά τους δικαίωσε.

Απορρίφθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά, η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχε καταθέσει ο αγροτικός σύλλογος Τυμπακίου Κρήτης εναντίον της ΠΝΟ, ζητώντας τη δρομολόγηση ενός πλοίου την ημέρα για τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων, στη διάρκεια των απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτικών στα πλοία της ακτοπλοΐας.

Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων είχε κατατεθεί αρχικά στο Πρωτοδικείο Ηρακλείου στην Κρήτη, αλλά εκδικάσθηκε σήμερα το μεσημέρι στον Πειραιά.

Το δικαστήριο απέρριψε την αίτηση, ελλείψει εννόμου συμφέροντος, ενώ κατατέθηκε απόσπασμα των πρακτικών της συνεδρίασης της Διοίκησης της ΠΝΟ, όπου αναφερόταν η απόφαση για τη μη συνέχιση της απεργίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νομικός σύμβουλος της ΠΝΟ ανέφερε στο δικαστήριο ότι οι ναυτικοί είναι σκληρά εργαζόμενοι, όπως και οι αγρότες και δεν διανοείτο ποτέ ότι ένας εργαζόμενος θα στρεφόταν εναντίον άλλου εργαζόμενου.

Σημειώνεται ότι η εκτελεστική επιτροπή της ΠΝΟ, στη σημερινή της συνεδρίαση, αποφάσισε τη μη συνέχιση της απεργιακής κινητοποίησης των ναυτικών στα πλοία της ακτοπλοϊας, που λήγει απόψε, ενώ ζήτησε από την κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς να δώσουν απαντήσεις στα θέματα που τους έχουν τεθεί.

Οι επιβάτες που πρόκειται να ταξιδέψουν, πρέπει να επικοινωνούν με τα κατά τόπους λιμεναρχεία και τουριστικά πρακτορεία, για τυχόν τροποποιήσεις και αλλαγές των δρομολογίων.

Με ανακοίνωσή της η ΠΝΟ ευχαριστεί όλα τα πληρώματα των πλοίων και τους ναυτικούς για τη συμμετοχή στις κινητοποιήσεις, ενώ ζητά από την κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς να δώσουν απαντήσεις στα θέματα που τους έχουν τεθεί.

ΑΠΕ-ΜΠΕ