28.8 C
Chania
Wednesday, June 26, 2024

Τραγωδία στην Κρήτη: Σκοτώθηκε μπροστά στη γυναίκα και το ανήλικο παιδί του

Τα τραύματα τόσο τα σωματικά όσα και τα ψυχικά θα προσπαθήσουν να επουλώσουν μάνα και κόρη μετά το τραγικό παιχνίδι, που επεφύλαξε η μοίρα για την οικογένεια τους.
Οι δύο γυναίκες επέβαιναν στο αυτοκίνητο τους μαζί με τον πατέρα της οικογένειας, που βρήκε τραγικό θάνατο στο τροχαίο, που σημειώθηκε το απόγευμα της Κυριακής στις Βούτες. Η 50χρονη γυναίκα νοσηλεύεται στο νοσοκομείο με τραύματα στα νεφρά, ενώ το ανήλικο κορίτσι της οικογένειας νοσηλεύεται στην Παιδοχειρουργική Κλινική του ΠΑΓΝΗ με ελαφριά κάκωση στο κεφάλι.

Στο νοσοκομείο όμως νοσηλεύεται και ο νεαρός οδηγός του δεύτερου οχήματος, που ενεπλάκη στο τροχαίο, ο οποίος έχει τραυματιστεί σοβαρότατα, στο θώρακα και τη λεκάνη. Το νέο θανατηφόρο δυστύχημα σημειώθηκε λίγο μετά τις 19.00 το απόγευμα στις Βούτες, όταν τα δύο οχήματα, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες μέχρι τώρα, συγκρούστηκαν πλαγιομετωπικά. Ο άτυχος 52χρονος τραυματίστηκε σοβαρά και λίγη ώρα μετά την εισαγωγή του στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ, το οποίο τον δέχτηκε, αν και δεν εφημέρευε, κατέληξε.

cretapost.gr

Κρήτη: Ο 90χρονος μηχανικός που έκλεψε την παράσταση στις εκλογές του ΤΕΕ

Έχει δυναμική και συμμετοχή στις εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην Κρήτη, αλλά… όχι την αναμενόμενη!

Θα περίμενε κανείς πως λόγω των προβλημάτων των μηχανικών αλλά και του αυξημένου ενδιαφέροντος για την πολιτική σημασία της ψήφου του κλάδου, η συμμετοχή θα ήταν μεγάλη στην ψηφοφορία για την ανάδειξη των νέων οργάνων του ΤΕΕ τόσο στη δυτική όσο και στην ανατολική Κρήτη.

Δεν ειναι πάντως έτσι: όπως έλεγε στο cretalive μηχανικός που έκανε μια μικρή έρευνα λίγο πριν το μεσημεριανό διάλειμμα της ” μάχης ” είχαν ψηφίσει 623 σε επίπεδο Ανατολικής Κρήτης, πάνω κάτω όσοι είχαν ψηφίσει κσι το 2010!

Αλλά ποια συμμετοχή όταν στη…δυτική Κρήτη την παράσταση έκλεψε ο Παύλος Παυλάκης! Που είναι ο αρχαιότερος εν ενεργεία Διπλωματούχος Μηχανικος στην χώρα με Αρ μητρώου 6.066 !

Ο Παυλάκης όχι μόνο παρά τα 90 του χρόνια -γεννήθηκε το 1926- εργάζεται ακόμη(έχει κάνει μερικές από τις πιο σπουδαίες μελέτες στην Κρήτη), αλλά έσπευσε να ασκήσει και το εκλογικό του καθήκον!

“Αποτελεί πραγματική τιμή στον κλαδο μας και το τοπικό μας τμήμα ΤΕΕΤΔΚ η παρουσία του και η συμμετοχή του στις εκλογές μας.” έλεγε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ Λευτέρης Κοπάσης.

πηγή: cretalive

Supermarketnow: Φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης δημιούργησαν online πλατφόρμα για να ψωνίζει ο καθένας από το σπίτι του | Βίντεο

132 ώρες ετησίως σύμφωνα με έρευνες, δαπανά ετησίως ο μέσος καταναλωτής στα ψώνια του σουπερμάρκετ! Αυτά τα στοιχεία είδαν κάποιοι φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης και είπαν να κάνουν κάτι γι’ αυτό. Έτσι, δημιούργησαν την online πλατφόρμα Supermarketnow όπου ο καθένας, διαδικτυακά, θα μπορεί να παραγγέλνει τα προϊόντα και αυτά, με ένα μικρό κόστος, να φτάνουν στο σπίτι του.

Το supermarketnow είναι η καινοτόμα υπηρεσία που δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να ψωνίσει ηλεκτρονικά με το κινητό το laptop/pc ή το tablet του και να παραλάβει τα ψώνια στην πόρτα του την ώρα που θέλει.

Έτσι εξοικονομείται χρόνος, ενέργεια και χρήμα από μετακινήσεις, ουρές και κουβάλημα, για μια ξεκούραστη καθημερινότητα!

 

Στην online πλατφόρμα του supermarketnow, ο χρήστης διαλέγει κατάστημα σούπερμάρκετ και βάζει στο καλάθι τα προϊόντα που προτιμά, σε τιμές ραφιού. Ένας προσωπικός βοηθός αγοράς εκτελεί την παραγγελία και μεταφέρει τα ψώνια στον χώρο του. Κι όλα αυτά με κόστος που ξεκινά από 2,90 ευρώ, ανεξαρτήτως μεγέθους παραγγελίας.

 

Το επιχειρηματικό μοντέλο αλλά και η τεχνολογική εφαρμογή του supermarketnow, αναπτύχθηκαν ως startup εγχείρημα από μια ομάδα νέων μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, με αγάπη για την επιχειρηματικότητα και την εξεύρεση έξυπνων και προσοδοφόρων λύσεων.

 

Το προϊόν, λανσάρεται με αυτή τη μορφή για πρώτη φορά στην Ελλάδα με έναρξη τα Χανιά. Έχει δεχθεί πολυάριθμες διακρίσεις σε διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς και έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον επενδυτών, με σχέδια επέκτασης σε όλη τη χώρα αλλά και στο εξωτερικό.

 

Παράλληλα η ομάδα του supermarketnow, δημιουργεί και ένα δίκτυο ανεξάρτητων διανομέων αναπτύσσοντας ένα API (Application Programming Interface) στο οποίο εγγράφονται όσες επιχειρήσεις θα ήθελαν να έχουν διανομείς. Έτσι το δίκτυο θα εκτελεί παραδόσεις και για άλλες επιχειρήσεις ή ιδιώτες με το deliverynow.io

 

Το όραμα του supermarketnow είναι να κάνει πιο εύκολη την καθημερινότητα των χρηστών μετατρέποντας τα ψώνια σε μια ευχάριστη διαδικασία. Στηρίζει επίσης την τοπική οικονομία, με νέες θέσεις εργασίας και δημιουργεί ένα digital marketplace για τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις

 

Το supermarketnow αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τα ψώνια. Αλλάζει και τον τρόπο που βλέπουμε την δραστηριότητα των νέων που τολμούν στη χώρα μας, συνδυάζοντας την επιστημονική γνώση με τις ανάγκες της αγοράς!

 

Δείτε πως λειτουργεί και κάντε την παραγγελία σας στο http://supermarketnow.gr/

Δείτε το βίντεο:

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=U18gW9iHvO8″]

Εξιτήριο από το νοσοκομείο για τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης

Τέλος καλό όλα καλά για τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης Ειρηναίου. Ο Αρχιεπίσκοπος, μετά τη διακομιδή του χθες στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο, υποβλήθηκε σε εξετάσεις οι οποίες είναι καθαρές.

Αφού και ο ίδιος αισθάνεται καλά, αύριο πιθανότατα θα πάρει εξιτήριο.

Με τη συμμετοχή πλήθους πιστών γιορτάστηκαν τα Εισόδια της Θεοτόκου | Φωτορεπορτάζ

Παρουσία πλήθους πιστών και με κάθε επισημότητα γιορτάστηκαν σήμερα τα Εισόδια της Θεοτόκου, Πολιούχου των Χανίων.

Η επίσημη δοξολογία πραγματοποιήθηκε στον Μητροπολιτικό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου για να ακολουθήσει η περιφορά της Εικόνας της Πολιούχου από τους κεντρικούς δρόμους.

Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα μας ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης δήλωσε:

DSCF8411

“Διπλή γιορτή σήμερα, τα Εισόδια της Θεοτόκου, της Παναγίας μας. Εύχομαι να δίνει δύναμη, υγεία και αισιοδοξία σε όλο τον κόσμο. Όσο για τη γιορτή των Ενόπλων Δυνάμεων, αξίζουν συγχαρητήρια για τις ένοπλες δυνάμεις μας και η Παναγία να μας βλέπει όλους.”

Καθ’ όλη τη διαδρομή υπήρχαν πιστοί που χειροκροτούσαν ενώ στην πορεία συμμετείχαν επίσημοι, εκπρόσωποι αρχών και φορέων.

Η διαδρομή της λιτανείας ήταν η εξής: Αναχώρηση από τον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων, Χάληδων, Πλατεία 1866, Λεωφ. Κυδωνίας, Ν. Πλαστήρα, Πλατεία Αγοράς, Πλατεία Μαρκοπούλου, Τσουδερών, Ποττιέ, Καραολή Δημητρίου και Χάληδων γωνία, επιστροφή στον Ι. Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων.

DSCF8367

 

Να σημειώσουμε ότι έξω από το Δημαρχείο έγινε η Ακολουθία της αρτοκλασίας ενώ τόσο στην Πλατεία Αγοράς όσο και Καραολή Δημητρίου και Χαληδών γωνία πραγματοποιήθηκε δέηση.

Ακολούθησε Δοξολογία στο Μητροπολιτικό Ναό για την ημέρα των Ενόπλεων Δυνάμεων και η ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής του κ. Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

Μετά το τέλος της δοξολογίας πραγματοποιήθηκε Επιμνημόσυνη Δέηση στο Πάρκο Ειρήνης & Φιλίας, κατάθεση στεφάνων, ενός λεπτού σιγή και ανάκρουση Εθνικού Ύμνου.

Χωρίς διόδια στα όρια του Δήμου τους, οι κάτοικοι, μέσα στο 2017

Μέσα στο 2017, οι κάτοικοι Δήμων δεν θα πληρώνουν διόδια στα όρια του Καλλικρατικού Δήμου τους, ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας το πρωί της Κυριακής στην ΕΡΤ1, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, με αφορμή τις κατά καιρούς κινητοποιήσεις κατοίκων του Δήμου Ωρωπού και όμορων Δήμων και αιτία το μεγάλο αυτό θέμα.«…Σε τέτοιες περιπτώσεις έχουμε προχωρήσει ήδη και έχουμε κάνει συμφωνία με τους παραχωρησιούχους και έχουμε συγκεκριμένες προβλέψεις για τους μόνιμους κατοίκους. Σε βήματα υλοποιείται αυτή η συμφωνία βήμα – βήμα. Πολύ πιο σύντομα οι κάτοικοι του Δήμου Ωρωπού, ή αντίστοιχων Δήμων δεν θα πληρώνουν διόδια στα όρια του Δήμου τους», τόνισε ο Υπουργός, για να απαντήσει στο δημοσιογραφικό ερώτημα, «…από πότε μπορεί να ισχύσει αυτό;»: «Μέσα στο ’17. Σε επίπεδο Καλλικρατικού Δήμου».

«Όπως έχουν προβλεφθεί εκπτώσεις για τους πολύ συχνούς χρήστες που είναι οι μόνιμοι κάτοικοι και είναι εργαζόμενοι σε όμορο Δήμο, όπως έχουν προβλεφθεί να περνάνε ελεύθερα τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν άτομα με ειδικές ανάγκες. Πιστεύω ότι αυτά όφειλαν να τα έχουν οι συμβάσεις στην αρχή, όποιο και να ήταν το οικονομικό μοντέλο», σύμπληρωσε.

Η Κρήτη «αντιγράφει» το Νοσοκομείο Καλαμάτας

Κλιμάκιο μηχανικών από τα νοσοκομεία της Κρήτης θα επισκεφτεί την Πέμπτη 24 του μήνα το Νοσοκομείο Καλαμάτας, για να δει από κοντά τη λειτουργία του συγκροτήματος αυτοπαραγωγής οξυγόνου ιατρικής χρήσης.

Την εντολή για την επίσκεψη του κλιμακίου έδωσε η διοικήτρια της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, Ελένη Μαυρομάτη, με στόχο να προχωρήσουν αντίστοιχα έργα στα νοσοκομεία της Κρήτης.

Με αφορμή την επίσκεψη των μηχανικών, ο διοικητής του Νοσοκομείου Καλαμάτας Γιώργος Μπέζος δήλωσε:

«Η επίσκεψη κλιμακίου μηχανικών από τα νοσοκομεία της Κρήτης στο Νοσοκομείο μας, προκειμένου να δουν από κοντά τη λειτουργία του συγκροτήματος αυτοπαραγωγής οξυγόνου και να προχωρήσουν και αυτοί, μας γεμίζει αισιοδοξία στη συνεχή προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων, και οφείλω να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου στη διοικήτρια της 7ης ΥΠΕ Ελένης Μαυρομάτη.

Εχουμε δηλώσει πολλές φορές ότι η εξοικονόμηση που μπορεί να επιτύχει το ΕΣΥ από αυτή τη δράση είναι ιδιαίτερα σημαντική. Για μας εδώ στην Καλαμάτα σημαίνει 300.000 ευρώ ετησίως, γεγονός που μας δίνει σήμερα τη δυνατότητα να έχουμε προσλάβει 32 επικουρικούς ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων.

Θα είμαστε δίπλα με όλες μας τις δυνάμεις σε κάθε νοσοκομείο που θέλει να προχωρήσει σε αντίστοιχα έργα. Αυτό επιβάλλει το χρέος μας και ο σεβασμός και στο τελευταίο ευρώ του κάθε Ελληνα φορολογούμενου πολίτη».

Kyrvan: Οι εσπαντρίγιες από την Κρήτη που εμπνέονται από την λαϊκή παράδοση και τα υφαντά

Η Εύη και Μυρτώ Κριτσωτάκη και η αδερφική τους φίλη, Μαριάννα Κοντοπόδη, μπορεί να προέρχονται όλες από διαφορετικά επαγγέλματα, αλλά έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Τις συνδέει η αγάπη τους για την τέχνη, την μόδα και την κοινή τους καταγωγή από την Ιεράπετρα Κρήτης. Όλα τα παραπάνω τις οδήγησαν να δημιουργήσουν μοναδικές εσπαντρίγιες που συνδυάζουν την λαϊκή παράδοση με την μόδα. Και το όνομα αυτών, Kyrvan!

Πείτε μου λίγα λόγια για εσάς και πώς αποφασίσατε να δημιουργήσετε τα Kyrvan

Είμαστε δύο αδερφές Εύη και Μυρτώ Κριτσωτάκη και η αδερφική μας φίλη Μαριάννα Κοντοπόδη που μας συνδέει η κοινή αισθητική, η αγάπη για την τέχνη και την μόδα, και η κοινή μας καταγωγή από την Ιεράπετρα Κρήτης.

Έχοντας την ανάγκη να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας, αυτό έγινε αβίαστα παρόλο που η κάθε μια κάνει ένα επάγγελμα τελείως διαφορετικό (παιδοψυχολόγος, fashion editor, και αισθητική οδοντίατρος).

kyrvan

Πού κατασκευάζονται οι εσπαντρίγιες σας;

Οι εσπαντρίγιες μας κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου στην Κρήτη.

Πώς προέκυψε το όνομα αυτό;

Το όνομα του brand προέκυψε από την κοινή μας καταγωγή που είναι η Ιεράπετρα Κρήτης, καθώς η Ιεράπετρα στην αρχαιότητα ονομαζόταν «Κύρβα».

kyrvan

Πώς και επιλέξατε να ασχοληθείτε με ένα τόσο εποχικό προϊόν;

Πάντα αγαπούσαμε και φορούσαμε εσπαντρίγιες, θελήσαμε λοιπόν να σχεδιάσουμε τις δικές μας συνδυάζοντας ποιοτικά υλικά 100% ελληνικά, με μοτίβα και κεντήματα με τα οποία έχουμε μεγαλώσει. Κάνοντας μια έρευνα αγοράς διαπιστώσαμε πως το συγκεκριμένο προϊόν λείπει από την ελληνική και, με τη συγκεκριμένη μορφή, από τη διεθνή αγορά.

Η δημιουργία μιας εταιρίας βασιζόμενη σε εποχικό προϊόν είναι αρχικά περιοριστική, αλλά υπάρχουν ιδέες και τρόποι να την εξελίξουμε στην πορεία. Παρ όλα αυτά, σε μια ζεστή χώρα όπως η Ελλάδα η έννοια του εποχικού δεν είναι τόσο δεσμευτική ειδικά όσον αφορά στο συγκεκριμένο είδος παπουτσιού που μπορεί να φορεθεί από άνοιξη έως φθινόπωρο.

Στο μυαλό των Ελλήνων το ελληνικό προϊόν θα πρέπει να είναι και πιο φτηνό από τα εισαγόμενα, κάτι που δεν ισχύει πάντα. Τι είναι αυτό που ανεβάζει την τιμή ενός ελληνικός προϊόντος;

Στην Ελλάδα της κρίσης είναι πολλοί οι παράγοντες οι οποίοι ανεβάζουν την τιμή ενός ελληνικού, και όχι μόνο, προϊόντος. Υψηλός ΦΠΑ, η αύξηση φόρων εισοδήματος σε συνδυασμό με την επιβολή νέων χαρατσιών, οι κλειστές αγορές και σαφώς το γεγονός ότι όταν απευθύνεται κανείς σε «ντόπιες» επιχειρήσεις και όχι σε ξένες, τόσο για την παραγωγή όσο για τις πρώτες ύλες το κόστος αυξάνεται ως αποτέλεσμα των ανωτέρω παραγόντων. Σε ό,τι αφορά τα Kyrvan, η τελική τιμή είναι αποτέλεσμα τόσο των ανωτέρω παραγόντων, όσο, όμως, και της υψηλής ποιότητας και μοναδικότητας των χρησιμοποιούμενων υλικών, της ειδικής τεχνογνωσίας και του γεγονότος ότι κάθε παπούτσι είναι φτιαγμένο στο χέρι, από εξειδικευμένο τεχνίτη.

kyrvan

Στα σχέδιά σας χρησιμοποιείτε πολύ τα υφαντά. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

Η υφαντική τέχνη είναι μια πολύ υποτιμημένη μορφή τέχνης στο ευρύτερο κοινό. Η τέχνη αυτή τείνει προς εξαφάνιση και ένας από τους λόγους θεωρούμε ότι είναι η ανεπαρκής προώθησή της προς τους νέους ανθρώπους. Εμείς επιλέγουμε υφαντά αφενός γιατί μεγαλώσαμε με αυτά και η αισθητική τους μας εκφράζει και αφετέρου ελπίζουμε να βοηθήσουμε έστω και λίγο στην ανάδειξή τους

kyrvan

Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι κάνει τα Kyrvan να ξεχωρίζουν σε σχέση με άλλες εσπαντρίγιες;

Τα παπούτσια μας ενώ θεωρούνται εσπαντρίγιες, είναι ουσιαστικά ένα παραδοσιακό, χειροποίητο δερμάτινο υπόδημα που «δανείζεται» την ισπανική σόλα από γιούτα. Είναι η δική μας εκδοχή ενός όχι τόσο «αναλώσιμου» παπουτσιού, που συνδυάζει παραδοσιακά μοτίβα και μια σύγχρονη αισθητική, καθιστώντας το άνετο, ευκολοφόρετο, ανθεκτικό, διαχρονικό, μοναδικό και περιορισμένου αριθμού. Για κάθε ζευγάρι χρειάζονται 4 ώρες για να ολοκληρωθεί στο χέρι και κάποια από τα υφαντά που χρησιμοποιούμε είναι από υφαντουργίες που έχουν κλείσει και που δεν μπορούν να ξαναπαραχθούν.

Πού μπορεί να τα βρει κανείς;

Μπορεί να τα βρει κανείς στο eshop μας και σε καταστήματα στην Αθήνα και σε επιλεγμένα νησιά της χώρας, περιλαμβανομένης φυσικά της Κρήτης.

Εντεύθεν ο ού (πλέον) τόπος

Της Κωνσταντίνας Γεωργαντά

Τον Απρίλιο του 2016 ο συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης έγραφε τα παρακάτω λόγια:

Τι γίνεται άραγε με μας; Ευτυχώς υπάρχουν πολλοί που στηρίζονται σε κάποια ασήμαντα πράγματα. Κάποια γωνιά στην επαρχία με μοσχομυριστά αγριολούλουδα. Μια βουνοκορφή που την κατοικούν θεοί. Δέντρα και χωράφια που καρποφορούν.Και φυσικά η απέραντη θάλασσα. Δηλαδή η ζωή. Ξέρουμε πως όλοι είμαστε κοινωνικά άρρωστοι. Αν αυτή η αρρώστια μεταφερθεί στην ψυχή μας και το σώμα μας, τότε πεθάναμε και αν ακόμα αναπνέουμε. Να πάμε με αυτούς που αντιστέκονται και δημιουργούν. Αυτό είναι το αντίδοτο. Η αντίσταση είναι Υγεία. Η δημιουργία, υπέρβαση του μικρού εαυτού μας.[1]

Στον απόηχο αυτών των γραμμών, το Εντεύθεν του Γιώργου Χατζελένη (Γαβριηλίδης, 2016) είναι, για μένα, μια προτροπή. Παραφράζοντας τα λόγια του ποιητή και δοκιμιογράφου Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου που θωρούσε τον ενεστώτα κάθε ποιήματος έναν ενεστώτα ιστορικό και τον τόπο του ού (πλέον) τόπο, η παρουσία του βιβλίου αυτού, όπως και ενός ποιήματος, «δηλώνει ήδη την απουσία, την έλλειψη από την οποία γεννιέται».[2]

Το ‘εντεύθεν’ του τίτλου είναι ο ου (πλέον) τόπος του συγγραφέα·είναι και ο συγγραφέας μαζί, αυτός που, ως πρωταγωνιστής της ίδιας του της αφήγησης, μας εκμυστηρεύεται πως πάντα του άρεσε να φυτρώνει εκεί που δεν τον σπέρνουν, «με το ‘εκεί’ να ορίζεται άλλες φορές ως τοπικό επίρρημα κι άλλες ως χρονικό» (σελ. 117). Η δυναμική της κίνησης αυτής σε κάποιον άλλο τόπο είναι η προτροπή που κάνει τελικά την αφήγηση να πιάνει το αρχικό της νήμα από το τέλος, σαν το ίδιο το κουβάρι της Ιστορίας, με τον πρωταγωνιστή να κατανοεί τελικά πως το ταξίδι του στην Ιστορία για την ανεύρεση της α-λήθειας ως αντίβαρου της λήθης γέννησε πολλές ιστορίες μιας ζωντανής μνήμης που ζητά να καταγραφεί.

Έτσι η αφήγηση αναγεννάται στην τελευταία της σελίδα:

Αυτές τις μέρες στο νησί γέμισα από αφηγήσεις, εικόνες κι εμπειρίες. Αυτές οι μέρες στάθηκαν η αφορμή να ανακαλύψω το ρόλο μου σ’ αυτήν την κοινωνία. Και τον βρήκα.

Έβγαλα από το σάκο το σημειωματάριό μου. Το άνοιξα διάπλατα στο σημείο όπου ξεκινούσαν οι άδειες σελίδες. Αφαίρεσα το καπάκι από το στυλό. Η μεταλλική μύτη ήταν έτοιμη να αφήσει το ίχνος της στη λευκή σελίδα. Εξάλλου, από τις μικρές ιστορίες χτίζεται η Ιστορία. Άρχισα να γράφω…

(Εντεύθεν, σελ. 239)

31dbb903-1049-458a-b61d-75a28a41ce02

Η προτροπή λοιπόν της αφήγησης είναι η προτροπή στην αφήγηση. Στην τέχνη αυτή που είναι μια πράξη επαναστατική, αφού αφήνει το ίχνος του ρόλου μας μέσα στην κοινωνία που θα θέλαμε να ζούμε, μια δράση μέσα από την οποία ανακαλύπτουμε τους γύρω μας και τον εαυτό μας. Μαθαίνουμε να ανακαλύπτουμε ξανά τη γλώσσα στη νεανική της μορφή, να μιλάμε με εικόνες, «με παραμύθια και παραβολές» κατά τον Σεφέρη, και να ερμηνεύουμε έτσι ό,τι συμβαίνει γύρω μας.  Καταγράφοντας αυτά τα λόγια και αυτές τις εικόνες, γινόμαστε κοινωνοί της συλλογικής μνήμης που χτίζεται από το ζωντανό μωσαϊκό γύρω μας και έτσι γινόμαστε εμείς οι ίδιοι αυτό το οποίο τα λόγια και οι εικόνες προσπαθούν να εκφράσουν. Τη στιγμή αυτή, υπάρχουμε ξανά μέσα από τη σύνθεση κάποιου νοήματος εντός του λόγου έχοντας επιπλέον τη δύναμη να κάνουμε το λόγο απρόβλεπτο και έτσι, όπως σημειώνει ο GastonBachelard, να μαθητεύσουμε στην ελευθερία.

Μνήμη, αυτή η λέξη, η γένους θηλυκού ύπαρξη, με είχε σκλαβώσει τα τελευταία χρόνια. […] Αναζητούσα το πρόβλημα της λήθης στα πρόσωπα των συνανθρώπων μου. Στα βλέμματά της ήταν εμφανή τα αίτια. Η απώλεια της συλλογικής μνήμης οφείλεται στην κρίση της ατομικής μνήμης. […] Ανήκουμε σε μια γενιά που έχει μάθει να περνάει τον περισσότερο χρόνο της μέρας μπροστά σε μια οθόνη, μια γενιά αποκομμένη από τις ρίζες και τις παραδόσεις. Γκρεμίζουμε τις γέφυρες με το παρελθόν όταν παύουμε να συγκινούμαστε με τραγούδια που ακούγαμε από τα χείλη των γιαγιάδων μας. Αυτό μας οδηγεί αναπόφευκτα στην απώλεια της ατομικής και συλλογικής μας μνήμης.

(Εντεύθεν, σελ. 95)

Η αφήγηση του Εντεύθεν γίνεται κάτω από τους χτύπους ενός ρολογιού, ενός από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα της αφήγησης. Ενός ρολογιού που «προσθέτει όλο και περισσότερο χρόνο στο παρελθόν» (σελ. 96), που σβήνει με το πέρασμά του «τη νεανική διάθεση για αλλαγή που όλοι ποθούμε» (σελ. 115), που συνδέεται με τόπους μνήμης, όπως όταν η γιαγιά του κεντρικού αφηγητή θυμάται πώς ο προπάππος της έπαιρνε τη μητέρα της στην πλατεία με το ρολόι στο Μπουρνόβα για να ψωνίσουνε και να δούνε καμήλες (σελ. 124). Το ρολόι, ένα μέσο χειροπιαστό, καμωμένο από ανθρώπινα χέρια, που όμως προσθέτει, σβήνει και κυλά μαζί με τις μνήμες μας ως μια αδυσώπητη υπενθύμιση πως είμαστε εγκλωβισμένοι σε ένα «διευρυμένο παρόν» (σελ. 159).

Ο αστικός τρόπος ζωής είχε αλλάξει το ρου του προγράμματός μας, μετατρέποντας το μεσημεριανό φαγητό σε απογευματινό. Τουλάχιστον έπεφτε πάνω σε ειδήσεις. Κάθε μπουκιά συνοδευόταν και με έναν βομβαρδισμό, με έναν αποκεφαλισμό, με έναν φόνο, με νέα μέτρα λιτότητας κι άλλα δεινά που συνέβαιναν στη χώρα και στη φλεγόμενη γειτονιά μας. Αυτό μ’ έκανε να νιώθω τυχερός που έχω ακόμη ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι μου κι ένα πιάτο γεμάτο φαγητό. Ένα συναίσθημα αρκετά αρεστό για το σύστημα που υπηρετώ και συναναστρέφομαι καθημερινά. Παράλληλα, μαζί με το στομάχι, ικανοποιούνταν και τα μάτια από πλούσια θεάματα. Αδιάφοροι βλέπαμε το κακό που έρχεται. Είχαμε συνηθίσει στην τρομοκρατία των τηλεοπτικών καναλιών. Είχαμε εξοικειωθεί με τα ποτάμια αίματος, τους θανάτους, τις νέες χαράξεις συνόρων. Είχαμε παραμορφωθεί.

(Εντεύθεν, σελ. 71)

Ανάμεσα στους χτύπους του ρολογιού, που μετρά την αφήγηση σαν ιδιότυπος μετρονόμος, η αφήγηση του Εντεύθεν σταματά, για στιγμές μονάχα, το χρόνο για να μας παρουσιάσει φιγούρες που μιλούν για ένα σωρό πράγματα, πράγματα ευφάνταστα, όπως «η ηλικία της φαντασίας» και η άυλη μορφή της, πράγματα καθημερινά, όπως η ύπουλη ανάγκη για μοναξιά και μοναχικότητα, αλλά και για να μας συστήσει φιγούρες περαστικές, που τονίζουν όμως το φόντο των καρέ εικόνων που παρελαύνουν, όπως τις δυο «γερασμένες μορφές» που ισορροπούν αρμονικά μέσα στο κομφούζιο μιας διασταύρωσης, τον «φρόνιμο ρεαλιστή» που από οραματιστής μερά τώρα τα χρόνοα για να βγει στη σύνταξη ή εκείνον που ενσαρκώνει την πιο αγνή μορφή αναρχισμού, τον πρωταγωνιστή μας, που φωνάζει: «Aγωνίσου και χάσε».

Μα μέσα σε όλες τις φιγούρες της μνήμης, μία έχει τη δύναμη να σταματά το χρόνο. Όταν εκείνη μιλά, η αφήγηση ξεφεύγει από το χρόνο του ρολογιού και ακολουθεί τα αργά βήματα της μνημοσύνης:

Μέσα στα λόγια της γιαγιά μου εντόπιζα έναν σιωπηλό φόβο. Το φόβο της λήθης. Την ανακούφιζε η ιδέα πως δεν είχα ξεχάσει την προγιαγιά μου. Τη μάνα της. Δε φοβόταν το θάνατο όσο φοβόταν ότι ίσως ξεχαστεί με το πέρασμα του χρόνου. […]

«Τι θυμάσαι από τη ζωή της γιαγιάς στη Σμύρνη; Τι σου έχει πει για την καταστροφή και για τον ερχομό της στη Χίο;»

«Πάνε χρόνια…»

Έσκυψε πάνω από το τραπέζι. Τα μάτια της κοιτούσαν μέσα στις δυο ανοιχτές της παλάμες. Προσπαθούσε να επαναφέρει το παρελθόν μέσα από τη ζεστασιά των χεριών της. Αναζητούσε την πορεία της στο χρόνο και τις οικογενειακές της ρίζες πάνω στις γραμμές που διέσχιζαν το φθαρμένο της δέρμα. Το βλέμμα της χάθηκε στα βάθη του χρόνου.

(Εντεύθεν, σελ. 123)

Η ζεστασιά των χεριών της γιαγιάς που μνημονεύει τους νεκρούς της σαν να ζουν ακόμη κοντά της συντροφεύεται αλλού με την κορμοστασιά της, τον τρόπο που κάθεται, τις αργές κινήσεις της, το ευλαβικό σκύψιμο του κεφαλιού της προς το σημείο όπου έχει στραμμένη την προσοχή της. Η γιαγιά σιγοτραγουδά και το τραγούδι που βγαίνει από τα χείλη της μας οδηγεί στην αλήθεια.

Αυτό το γλυκό τραγούδι, ενσαρκωμένο μέσα σε γυναικεία ανθρώπινη μορφή, διασώζεται μέσα στο βιβλίο του Γιώργου Χατζελένη που, σαν άλλη σειρήνα, μας ωθεί να το αδράξουμε κι εμείς, μελάνι και χαρτί, μελάνι και χαρτί.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=r1xzKJIR0Z0″]

Σημειώσεις

[1] Περικλής Κοροβέσης, «Η αγία ζώνη του ευρώ», Εφημερίδα των Συντακτών, 29.04.2016.

[2]Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, «Γράμμα σ’ έναν πεθαμένο ποιητή», Μίμηση Ήχων: Σημειώσεις για την Ποίηση, Αθήνα: ύψιλον, 2014, σελ. 60.

Πάπας Φραγκίσκος ενάντια στον Τραμπ για την “επιδημία εχθρότητας” που σπέρνει

Ο πάπας Φραγκίσκος δήλωσε πως μια «επιδημία εχθρότητας» ενάντια σε ανθρώπους διαφορετικής φυλής και θρησκείας πλήττει τους πλέον αδυνάμους στην κοινωνία, επισύροντας την προσοχή στην άνοδο του εθνικιστικού λαϊκισμού.

Λίγο περισσότερο μετά από μια εβδομάδα από την νίκη Τραμπ στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ και την συγκράτηση στην επιφάνεια αντιμεταναστευτικών και ξενοφοβικών κομμάτων στην Ευρώπη και αλλού στον κόσμο, ο ποντίφικας τόνισε πως οι άνθρωποι δεν πρέπει να θεωρούνται εχθροί μόνο και μόνο επειδή είναι διαφορετικοί.

«Παρατηρούμε, για παράδειγμα, πόσο γρήγορα εκείνοι ανάμεσα σε εμάς που φέρουν την ιδιότητα του ξένου, ένας μετανάστης ή ένας πρόσφυγας, μετατρέπονται σε μια απειλή και τους αποδίδεται η ιδιότητα ενός εχθρού», τόνισε ο πάπας Φραγκίσκος σε μια τελετή ανάδειξης νέων καρδινάλιων στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου.

«Εχθρός επειδή έρχεται από μια μακρινή χώρα ή επειδή έχει διαφορετικές παραδόσεις. Εχθρός εξαιτίας του χρώματος του δέρματος του, της γλώσσας που ομιλεί, ή της κοινωνικής του τάξης. Εχθρός γιατί σκέφτεται διαφορετικά ή ακόμη έχει διαφορετική πίστη», πρόσθεσε.

Χωρίς να αναφέρεται σε κάποια χώρα ονομαστικά, ο πάπα Φραγκίσκος φέρεται να απευθυνόταν στις στάσεις εναντίον μεταναστών και μουσουλμάνων που ήρθαν στην επιφάνεια κατά την διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας των αμερικανικών προεδρικών εκλογών και έπειτα από την διεξαγωγή αυτών με την επικράτηση Τραμπ.

Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ την Παρασκευή ανακοίνωσε πως διεξάγει έρευνα έπειτα από καταγγελίες που δέχθηκε για περιστατικά εκφοβισμών και παρενοχλήσεων, που συνέβησαν ακόμη και σε σχολεία και εκκλησίες, έπειτα από τις εκλογές.

«Πόσες πολλές πληγές γίνονται βαθύτερες, εξαιτίας αυτής της επιδημίας εχθρότητας και βίας που αφήνει το σημάδι της στην σάρκα πολλών ανυπεράσπιστων, επειδή η φωνή τους είναι αδύναμη και καταπνίγεται από αυτή την παθογένεια της αδιαφορίας», επισήμανε ο ηγέτης της παγκόσμιας καθολικής εκκλησίας.

Η εκκλησία η ίδια δεν είναι απρόσβλητη από αυτό τον «ιό της πόλωσης και της εχθρότητας», σημείωσε, σε μια προφανή του αναφορά στην δημόσια κριτική που του ασκήθηκε από τέσσερις συντηρητικούς καρδινάλιους ότι διαχέει την σύγχυση σε σημαντικά ηθικά ζητήματα.

Κληθείς να εκφράσει την άποψή του για τον εκλεγέντα πρόεδρο των ΗΠΑ, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα La Repubblica πριν μία εβδομάδα ο ποντίφικας είχε δηλώσει πως: «Δεν κρίνω τους ανθρώπους και τους πολιτικούς, θέλω μόνο να κατανοώ τον πόνο που προκαλεί η συμπεριφορά τους στους φτωχούς και τους αποκλεισμένους».

Νωρίτερα μέσα στο χρόνο, ο πάπας είχε υπαινιχθεί ότι η προεκλογική δέσμευση του Τραμπ για την ανέγερση τείχους στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό ώστε να μην εισέρχονται παράτυποι μετανάστες «δεν ήταν χριστιανική».