22.8 C
Chania
Thursday, October 10, 2024

1821: Ποιοι «όλοι μαζί», βρε ζαγάρια; – Όταν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός έλεγε τον Παπαφλέσσα “απατεών”

Του Νίκου Μπογιόπουλου

«Ό,τι ξέρουμε για το 1821 μοιάζει με αντεστραμμένο είδωλο στον καθρέφτη. Υπάρχουν δύο ‘21, αυτό των αρχόντων, των Φαναριωτών και της επίσημης διπλωματίας και αυτό του λαού και των προοδευτικών ανθρώπων όλου του κόσμου…» 

                                                                    (Δ. Φωτιάδης, από την ιστορική μονογραφία «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ»)

Πώς γίνεται η Καλαμάτα να έχει απελευθερωθεί από τον τουρκικό ζυγό στις 23 Μάρτη του 1821, αλλά να γιορτάζουμε την έναρξη της Επανάστασης στις 25 Μάρτη;

Η απάντηση είναι απλή: Έπρεπε ο ξεσηκωμός να εγκιβωτιστεί σε ένα σχήμα που θα εξυπηρετούσε τους επί τουρκοκρατίας εξουσιαστές του λαού που παρέμειναν τέτοιοι και μετά την Επανάσταση. Ανάμεσά τους οι σεβάσμιοι δεσποτάδες της εποχής. Κι αφού οι τελευταίοι δεν είχαν να επιστρατεύσουν τίποτα άλλο για να οικειοποιηθούν την Επανάσταση, επιστράτευσαν την Παναγία.

Ήταν 17 ολόκληρα χρόνια μετά την Επανάσταση, με διάταγμα του 1838, που ως εθνική γιορτή ορίστηκε η μέρα του Ευαγγελισμού ώστε το ιερατείο να καμώνεται ότι ευλόγησε τον ξεσηκωμό…

Η αλήθεια, βέβαια, είναι ελαφρώς διαφορετική: Η σημαία της επανάστασης πρωτοσηκώθηκε από το λαογέννητο ηγέτη και δολοφονημένο αργότερα από τους πρόκριτους, Παναγιώτη Καρατζά, στην Πάτρα στις 21 Μάρτη. Όσο για τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, που όπως επιβεβαιώνουν τα απομνημονεύματά του απλώς… απουσίαζε, θυμήθηκε να «ευλογήσει» τα όπλα μόνο αφότου η Επανάσταση είχε ξεσπάσει και επιβληθεί.

Και τούτο συνέβη γιατί ο λαός (ανάμεσά του και ο λαϊκός κλήρος) δεν άκουσε τις «νουθεσίες» του ραγιαδισμού ούτε τις φοβέρες των φορέων του. Αυτοί, οι δεύτεροι, αντί του «Ελευθερία ή θάνατος» είχαν άλλη αντίληψη:

«Ας αφήσουμε τα παιδιά του Μωάμεθ να αποτελειώσουν τα παιδιά του Ροβεσπιέρου», έλεγαν…

***

Ας δούμε τι έλεγαν τα «παιδιά του Ροβεσπιέρου» και γιατί δεν άρεσαν στο αρχοντολόι:

«Σ’ Ανατολή και Δύση και Νότον και Βοριά

για την πατρίδα όλοι να ‘χωμεν μία καρδιά

στην πίστη του καθένας ελεύθερος να ζει

στη δόξαν του πολέμου να τρέξωμεν μαζί

Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,

αράπηδες και άσπροι, με μια κοινή ορμή,

για την Ελευθερίαν να ζώσωμεν σπαθί

πως είμαστ’ αντρειωμένοι παντού να ξακουστεί.

Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί

Αράπηδες και άσπροι με μια κοινή ορμή

για την ελευθερία να ζώσουμε σπαθί

να σφάξουμε τους λύκους που το ζυγόν βαστούν

και Χριστιανούς και Τούρκους σκληρά

τους τυραννούν».

Αυτά έγραφε τότε ο Ρήγας Φεραίος. Έγραφε κι αυτά:

«Όταν η Διοίκησις βιάζη, αθετή, καταφρονή τα δίκαια του λαού και δεν εισακούη τα παράπονά του, το να κάμη τότε ο λαός ή κάθε μέρος του λαού επανάστασιν, να αρπάζη τα άρματα και να τιμωρήση τους τυράννους του, είναι (το) πλέον ιερόν από όλα τα δίκαιά του και το πλέον απαραίτητον από όλα τα χρέη του.

Αν ευρίσκωνται όμως εις τόπον, όπου είναι περισσότεροι τύραννοι, οι πλέον ανδρείοι πατριώται και φιλελεύθεροι πρέπει να πιάσουν τα περάσματα των δρόμων και τα ύψη των βουνών, εν όσω ν’ ανταμωθούν πολλοί, να πληθύνη ο αριθμός των, και τότε να αρχίσουν την επιδρομήν κατά των τυράννων (…)».

Κι επειδή έγραφε κι έλεγε αυτά, γι’ αυτό και ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε’ και οι αυλικοί του είχαν αποφανθεί ότι ο Ρήγας ήταν ένας «διεφθαρμένος τη φρένα»…

Όταν, δε, ο Ρήγας και οι σύντροφοί του δολοφονήθηκαν, οι …άνθρωποι του Θεού και …προστάτες του Γένους, αγαλλίασαν! Όπως έγραφε ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων, ο Ρήγας και οι σύντροφοί του «εσκόπευον να κάμουν επανάστασιν κατά του κραταιωτάτου Σουλτάνου αλλ’ ο μεγαλοδύναμος Θεός τους επαίδευσε κατά τας πράξεις των με τον θάνατον όπου τους έπρεπε (…)».

Έχουν κάποιο νόημα όλα αυτά ή μήπως να τα αγνοήσουμε και να το ρίξουμε στο τσάμικο αυτής της περίφημης… «εθνικής ομοψυχίας» και του «όλοι μαζί» που διακινούν αιώνες τώρα οι «από πάνω», οι οποίοι συνήθως απουσιάζουν και από το «όλοι» και από το «μαζί»;

***

Τι ήταν ο Παπαφλέσσας; Ήταν ο φλογερός αγωνιστής που γνωρίζουμε; Για το λαό ναι. Αλλά οι κοτσαμπάσηδες και οι σεβάσμιοι δεσποτάδες που τα είχαν κάνει τάτσι μήτσι κότσι με τους πασάδες είχαν άλλη άποψη.

Για παράδειγμα, και σύμφωνα με τα λόγια του Παλαιών Πατρών Γερμανού όπως καταγράφονται στα απομνημονεύματά του, ο Παπαφλέσσας – αυτός που θα μνημονεύεται στους αιώνες για τη θυσία του στο Μανιάκι – ήταν «… άνθρωπος απατεών και εξωλέστατος περί μηδενός άλλου φροντίζων ειμή τινί τρόπω να ερεθίση την ταραχήν του έθνους…».

Όταν ο Παπαφλέσσας συναντήθηκε με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό για να του πει ότι όλα ήταν έτοιμα για την Επανάσταση, ο τελευταίος αυτό το «πατριωτικό» του απάντησε: «Είσαι απατεώνας».

Ποιο το συμπέρασμα; Μήπως να αδιαφορήσουμε για την αλήθεια και να συνεχίσουμε το «εθνικό» τσάμικο εκείνων που όποτε ακούνε για «ελευθερία» και «δικαιώματα» βλέπουν «ταραχήν του έθνους»;

***

Τι ήταν το κίνημα του Υψηλάντη και του Σούτσου που ξεδιπλώθηκε τον Μάρτη του ’21 στην Μολδοβλαχία; Τι ήταν αυτή καθ’ αυτή η Επανάσταση του 1821; Αν μιλάμε για το λαό ήταν η λύτρωση. Ήταν το σάλπισμα για την διεκδίκηση της λευτεριάς και του δίκιου.

Για τους προύχοντες, όμως, τι ήταν; Για το «ιερατείο» των «κεφαλών του Έθνους» τι ήταν; Μας το πληροφορεί το φιρμάνι του αφορισμού (!) της Επανάστασης (ο αφορισμός εκτός από την υπογραφή του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, φέρει την υπογραφή του μητροπολίτη Ιεροσολύμων, καθώς και, μεταξύ άλλων, των μητροπολιτών Καισαρείας, Νικομήδειας, Δέρκων, Ανδριανουπόλεως, Βιζύης, Σίφνου, Ηρακλείας, Νικαίας, Θεσσαλονίκης, Βέροιας, Διδυμοτείχου, Βάρνης, Φαναρίου, Ναυπάκτου, Χαλκηδόνος, Τυρνάβου…):

«… αμφότεροι (Υψηλάντης και Σούτσος) αλαζόνες και δοξομανείς, ή μάλλον ειπείν ματαιόφρονες εκήρυξαν του γένους την ελευθερίαν και με την φωνήν αυτήν εφείλκυσαν πολλούς των εκεί κακοήθεις και ανοήτους (…) έγινε γνωστή εις το πολυχρόνιον κράτος η ρίζα και η βάσις όλου αυτού του κακοήθους σχεδίου. Με τοιαύταςραδιουργίας εσχημάτισαν την ολεθρίαν σκηνήν οι δύο ούτοι και τούτων συμπράκτορες φιλελεύθεροι, μάλλον δε μισελεύθεροι, και επεχείρησαν έργον μιαρόν, θεοσταγές και ασύνετον, θέλοντες να διακηρύξωσι την άνεσιν και ησυχίαν των ομογενών μας πιστών ραγιάδων της κραταιάς βασιλείας (…) Αντί λοιπόν φιλελευθέρων εφάνησαν μισελεύθεροι, και αντί φιλογενών και φιλοθρήσκων εφάνησαν μισογενείς, μισόθρησκοι και αντίθετοι, διοργανίζοντες, φευ, οι ασυνείδητοι με τα απονενοημένα κινήματά των την αγανάκτησιν της ευμενούς κραταιάς βασιλείας (…)».

Και οι εκπρόσωποι του …Θεού και του Έθνους φτάνουν στο διά ταύτα και «παραγγέλλουν»:

«Διά τούτο (…) συμβουλεύομεν και παραινούμεν και εντελλόμεθα και παραγγέλλομεν πάσιν υμίν (…) να διακηρύξητε την απάτην των ειρημένων κακοποιών και κακόβουλων ανθρώπων και να τους αποδείξητε και να τους στηλιτεύσητε πανταχού (…) Εκείνους δε τους ασεβείς πρωταιτίους και απονενοημένους φυγάδας και αποστάτας ολεθρίους να τους μισήτε και να τους αποστρέφεστε και διανοία και λόγω, καθότι και η εκκλησία και το γένος τούς έχει μεμισημένους, και επισωρεύει κατ’ αυτών τας παλαμναιοτάτας και φρικωδεστάτας αράς: ως μέλη σεσηπότα, τους έχει αποκεκομμένους της καθαράς και υγιαινούσης χριστιανικής ολομελείας. Ως παραβάται δε των θείων νόμων και κανονικών διατάξεων… αφορισμένοι υπάρχειεν και κατηραμένοι και ασυγχώρητοι και μετά θάνατον (…)».

Ωραίο δεν είναι το τσάμικο της… «εθνικής ομοψυχίας»;

***

Αυτά, λοιπόν, με τους «μέσα». Αλλά υπήρχαν και οι «φίλοι» μας οι «απ’ έξω». Ας πάμε να δούμε τι συνέβη και με τους «έξω». Ο λόγος στον Στρατηγό, τον Μακρυγιάννη:

«Και παραδοθήκαμεν εις την τιμή εσάς των ομοθρήσκων μας Ρούσσων και Άγγλων και Γάλλων να μας σώσετε – κ’ εσείς οι φιλάνθρωποι της πρώτες χρονιές πιάνατε ένα αθώον παιδί, ένα αρφανό, οπού γύρευε η τυραγνία να του πάρη την ζωή του και την τιμή του και θρησκεία του και με την βοήθεια του Θεού εσώθη· και οι τρεις εσείς το κιντυνεύετε να το πάτε πάλε εις την δικαιοσύνη του τύραγνου·(…) Τι φαντάζεστε, ότι μας βοηθήσετε, ή μας μολύνετε και μας αφανίσετε; Ξίκι να γίνεταν από ‘μας ήταν καλύτερα και το καλό σας και το κακό σας!Ευγνωμονούμεν οι Ελληνες γενικώς τους φιλανθρώπους υποκόγους σας, έχομεν χάριτες εις αυτούς τους ευεργέτες μας –καμμιά χάρη ‘σ εσάς της ανεμοδούρες, της διαφταρμένες μηχανές δεν έχομεν! Οι τίμιοι άνθρωποι να μην σας ακούσουνε! Ούτε το καλό σας θέλουν να τους κάμετε. Ας σας ευγνωμονήσουνε εκείνοι οπού τους δώσετε τα δάνεια και τα ‘φκειασαν λούσια και πολυτέλειες κι’ άλλα τοιούτα. Εκεινών εκάμετε καλό με τα δάνειά σας, του Αρμασπέρη, του Κωλέτη, του Μαυροκορδάτου, του Μεταξά και συντροφιές τους (…) δεν θέλω σας ξέρη, ούτε να σας ακούσω! Από αυτά όλα η πατρίδα κλονίζεται, από της οδηγίες της πατρικές των Πρέσβεων και δικώ μας ξενολάτρων».

Αυτά συνέβαιναν, γράφονταν και λέγονταν δυο αιώνες προ ΝΑΤΟ και προ ΕΕ. Και μάλλον δεν χρειάζεται κάποιο πιο επίκαιρο σχόλιο.

***

Τα συμπεράσματα – τα δικά μας τουλάχιστον – από όλα αυτά παραμένουν αναλλοίωτα:

Πρώτο: Τιμή και δόξα στην Επανάσταση του ’21. Τιμή και δόξα στους επαναστάτες, σε εκείνους που ανάμεσά τους δεν υπήρξε «κανένας φρόνιμος», όπως το λέει ο Κολοκοτρώνης.

Δεύτερο: Τιμή και δόξα στην «επαναστάτισσα Ελλάδα» που ύμνησε ο Πούσκιν και λάτρεψε ο Μπάιρον, τιμή και δόξα στον επαναστατημένο λαό που δεν αρνήθηκε το ευκταίο στο όνομα του «εφικτού», τιμή και δόξα στους «Καραισκάκηδες» που δεν διαπραγματεύτηκαν τον ξεσηκωμό τους με τον Μέτερνιχ.

Τρίτο: «Όσοι το χάλκεον χέρι του φόβου βαρύ αισθάνονται, ζυγόν δουλείας, ας έχουσι. Θέλει αρετήν και τόλμην η Ελευθερία» (Αντρέας Κάλβος). Η’ όπως το έλεγε 120 χρόνια μετά την Επανάσταση του ’21 ο ύμνος του ΕΛΑΣ: «Αντάρτης, κλέφτης, παλικάρι, πάντα είναι ο ίδιος ο λαός».

Τέταρτο: Ο λαός. Ο μόνος που μπορεί να βάζει τέλος στις τυραννίες. Που ακόμα κι όταν «χάνονται» οι Επαναστάσεις του, δεν έχει άλλο δρόμο από εκείνον που γράφει: «Πέθανε η Επανάσταση. Ζήτω η Επανάσταση»!

 [youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=uAHX6BVfRxY”]

enikos.gr

Ο φασισμός κάποιων αντιφασιστών

Του Κώστα Ντουντουλάκη *

Με αφορμή τις συγκρούσεις ανεγκέφαλων και βαλτών αποπροσανατολιστών του λαού μας, στην τραμπούκικη προσπάθεια για κλείσιμο των γραφείων της εξίσου με αυτούς τραμπούκικης Χρυσής Αυγής στα Χανιά:

Επειδή οι περισσότεροι μασούν τα λόγια τους ή συγχέουν τον φασισμό με ορισμένα μόνο κλισέ και σχήματα, θεωρώ χρέος μου ως ελεύθερα σκεπτόμενος και με αρκετό προσωπικό κόστος πολύμηνων δικαστικών διώξεων πρωτοστατήσας σε πολύμορφους κοινωνικούς αγώνες ανένταχτος σήμερα, πασίγνωστος μαρξιστής-λενινιστής, να διαλαλήσω:

Φασισμός είναι και οι τραμπούκικες πράξεις και η δολοφονία που διέπραξε η ΧΑ και μέλος της Χ.Α. ΜΑ ΚΑΙ ΟΛΟΙ όσοι αντί να την αντιμετωπίζουν σήμερα με πολιτικά επιχειρήματα και με σύνδεση του πατριωτικού εθνικοανεξαρτησιακού ζητήματος με το κοινωνικό-αντικαπιταλιστικό, δολοφόνησαν εν ψυχρώ επίσης δυο μέλη της ή προσπαθούν βίαια, με το έτσι θέλω, αντισυνταγματικά, να της απαγορέψουν να έχει γραφεία.
Αλήθεια, η ψυχορραγία του 70% του λαού και οι χιλιάδες αυτοκτονίες, που έγιναν εξαιτίας της κατά μέγα μέρος του λαού μας φασιστικότατης(ή όχι κατ΄αυτούς;…)  πολιτικής των μνημονίων από ΠΑΣΟΚ,ΝΔ,ΣΥΡΙΖΑ,ΑΝΕΛ,ΠΟΤΑΜΙ, γιατί δεν είναι λόγος να γίνονται τα ίδια από τέτοιους συστημικότατους ψευτοεπαναστάτες κατά των κομμάτων αυτών;…
Ας σκεφτούμε όλοι το γιατί…

* δάσκαλος, ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής Κατά των Βάσεων και της Εξάρτησης

Μουζάλας: Δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε ούτε έναν πρόσφυγα παραπάνω

«Η Ελλάδα φέρει ήδη ένα βαρύ φορτίο. Φιλοξενούμε 60.000 πρόσφυγες. Αναλογικά με τον πληθυσμό είναι μέγεθος συγκρίσιμο με αυτό της Γερμανίας. Θα ήταν λάθος να επιβαρυνθεί η Ελλάδα κι άλλο με την επιστροφή στην εφαρμογή των κανόνων του Δουβλίνου. Μόλις καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση στο θέμα της στέγασης των προσφύγων στην ηπειρωτική χώρα και βρισκόμαστε στη διαδικασία επίλυσης των προβλημάτων στα νησιά. Η πίεση από την Τουρκία στο προσφυγικό δεν μειώνεται επίσης», είπε ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, σε συνέντευξή του στο Spiegel.

Στο ερώτημα του γερμανικού περιοδικού αν αποκλείει κατηγορηματικά την επιστροφή της εφαρμογής των κανόνων του Δουβλίνου (σ.σ. όπερ θα σήμαινε επαναπροώθηση όλων των προσφύγων των οποίων απορρίπτεται η αίτηση ασύλου από άλλη χώρα μέλος της Ε.Ε. στην στην πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έφτασαν, δηλαδή ουσιαστικά μόνο στην Ελλάδα και την Ιταλία, κάτι το οποίο υποστηρίζει και ο Γερμανός υπουργός Εσωτερικών Τόμας Ντε Μεζιέρ) απάντησε: «ναι, δεν είμαστε σε θέση να εφαρμόσουμε τους κανόνες του Δουβλίνου. Θέλω να κατανοήσουν οι Γερμανοί ότι δεν έχει να κάνει με πολιτικούς ή ιδεολογικούς λόγους ή ότι δεν εκτιμούμε δεόντως τη βοήθεια της Γερμανίας. Απλώς, η Ελλάδα δεν έχει τη δυνατότητα να αντεπεξέλθει στην άφιξη άλλων προσφύγων. Mόλις σηκωθήκαμε. Μη μας κάνετε να σκοντάψουμε πάλι».

Στο ερώτημα εάν η Ελλάδα δεν προτίθεται να δεχτεί ούτε έναν πρόσφυγα, ο οποίος θα σταλεί πίσω, ο κ. Μουζάλας απάντησε: «Μπορούμε να δεχτούμε το πολύ μία μικρή ομάδα, ως σύμβολο ότι δεν απορρίπτουμε τους κανόνες του Δουβλίνου εξολοκλήρου. Αυτήν τη στιγμή έχουμε εξαντλήσει τις δυνατότητές μας. Από τους συμφωνηθέντες 32.000 πρόσφυγες, μόλις οι 10.000 έχουν κατανεμηθεί σε άλλες χώρες μέλη. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε ούτε έναν προσφυγα παραπάνω. Κάνω έκκληση στη νοημοσύνη της Ευρώπης».

Για τη συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης -Τουρκίας είπε ότι «είναι σύνθετη και παραμένουν τα γκρίζα σημεία, αλλά η συμφωνία είναι μία επιτυχία, διότι οι ροές των προσφύγων περιορίστηκαν πάρα πολύ και μάλιστα χωρίς φράχτες. Μετά τη συμφωνία έρχονται μόνο 60 πρόσφυγες τη μέρα».

Ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής θεωρεί, επίσης, «φυσικό να υπάρχουν καθυστερήσεις ως προς την επαναπροώθηση Σύρων προσφύγων στην Τουρκία» και τούτο διότι προσπαθεί να τηρεί το διεθνές δίκαιο «σε κάθε μεμονωμένη πρίπτωση».

Τέλος, πρόσθεσε ότι προκειμένου να αποφευχθούν άλλα προβλήματα στους καταυλισμούς των προσφύγων στα νησιά, διότι ακόμα και με εκατό περισσότερους πρόσφυγες την ημέρα η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί, όπως στην Μόρια, «ζητήσαμε από την Ε.Ε. την άδεια να ανακουφίσουμε τα νησιά και να μεταφέρουμε περισσότερους πρόσφυγες στην ηπειρωτική χώρα σε κλειστές εγκαταστάσεις στην Αθήνα. Δεν έχουμε όμως πάρει ακόμα καμιά απάντηση».

AΠΕ – ΜΠΕ

Σήμερα, 1η ημέρα της άνοιξης, η ανοιξιάτικη Κρήτη μέσα από 15 πανέμορφες φωτογραφίες

Η Κρήτη είναι όμορφη όλες τις εποχές. Και την άνοιξη, τα βουνά και οι πεδιάδες σα να γεννιούνται ξανά μέσα από τα ανθισμένα πολύχρωμα λουλούδια που γεμίζουν κάθε ικμάδα γης. Στο χώμα, μα ακόμα και πάνω στους βράχους, με θέα τη θάλασσα ή τα λευκά όρη.

Φωτογραφίες που μας θυμίζουν ότι η Κρήτη είναι ένας τόπος ευλογημένος, που δίνει χαρές κάθε εποχή. Αρκεί να την προσέξουμε κι εμείς. Να σεβαστούμε τη γη, για να μας ανταποδώσει, με ομορφιά και καρπούς.

Ξεχωρίσαμε εδώ 15 φωτογραφίες από την ανοιξιάτικη Κρήτη. Φωτογραφίες από τον Θεόφιλο Παπαδόπουλο, τον Γιώργο Πενθερουδάκη, τον Tony Cradlock,  τον Geoff Clegg, Aperturix, αλλά και από ιστοσελίδες όπως το purecrete.com, το west-crete.com, το cretanchronicles.wordpress.com

Δείτε τις φωτογραφίες και κρίνετε και μόνοι σας:

Wildflower meadow
Wildflower meadow, Κρήτη, Tony Craddock
Wild red tulips in meadow above Spili
Άγριες κόκκινες τουλίπες στο Σπήλι, creatanchronicles.com
Theophilos Papadopoulos
Παπαρούνες με θέα τη θάλασσα, Θεόφιλος Παπαδόπουλος
Spring in Harkia, flowers
Άνοιξη στη Χαρκιά, Θεόφιλος Παπαδόπουλος
spring flowers with snow on the far mountains
Λουλούδια με θέα τα Λευκά Όρη, Geoff Clegg
Spring flowers on Elafonisi island
Ανοιξιάτικα λουλούδια στο νησί του Ελαφονησίου, west-crete.com
sfakia-1
Σφακιά, west-crete.com
Malaxa
Μαλάξα, purecrete.com
giorgos Pentheroudakis
Η φύση τον Μάη με θέα τα Λευκά Όρη, Γιώργος Πενθερουδάκης
Field of Crocus sieberi
Αγρός με Crocus Sieberi, λουλούδι που φυτρώνει στα κρητικά βουνά στο σημείο που λιώνει το χιόνι, west-crete.com
Dreaming Of Spring
Ονειρεύομαι την άνοιξη, Irene
anoiksh
Με θέα τον Ψηλορείτη την άνοιξη, Aperturix
4ee773423ebed65078edc337e1324c89
Στο Παλιό Λιμάνι
+White_Mountains_750_500_s_c1
Λευκά Όρη, west-crete.com

Διαδήλωση έξω από τα Mikel στο Ηράκλειο για τον θάνατο ντελιβερά

Με κείμενο που αναρτήθηκε στο indymedia γίνεται αναφορά σε παρέμβαση “εργαζόμενων – άνεργων από τον αναρχικό χώρο του Ηρακλείου” καθώς και από την οργάνωση “ATTACK στην ανεργία και την επισφάλεια” στα Mikel της Λ. Κνωσού, με αφορμή τον θάνατο 22χρονου ντελιβερά, εργαζόμενοι στα καφέ Mikel στην Αθήνα. Όπως αναφέρεται, μοιράστηκε κείμενο στους εργαζόμενους των Mikel, στους πελάτες αλλά και γενικότερα στην περιοχή, ενώ ταυτόχρονα οι συγκεντρωμένοι φώναζαν συνθήματα.

Το κείμενο που μοιράστηκε είναι το εξής:

Νεκρός ντελιβεράς στα Mikel: δεν ήταν η κακιά στιγμή… είναι η εγκληματική στάση των αφεντικών

Την Κυριακή 12 Μαρτίου πέθανε σε νοσοκομείο της Αθήνας ο 22χρονος Μέμο, ντελιβεράς στα γνωστά καφέ-κάτεργα Mikel. Ο Μέμο είχε τραυματιστεί εν ώρα εργασίας στις αρχές του μήνα.

Τα Mikel δεν είναι μια τυχαία αλυσίδα καταστημάτων. Τα εκατομμύρια που βάζουν στην τσέπη οι ιδιοκτήτες τους δεν οφείλονται μόνο στο ότι ο κόσμος πίνει πολύ καφέ… τα κλέβουν από το ξεζούμισμα των εργαζομένων: ατομικές συμβάσεις, προσωρινή απασχόληση, σπασμένα ωράρια, ελλιπής ασφάλιση, μεροκάματα φτώχειας, ολιγόλεπτα διαλείμματα, εντατικοποιημένη εργασία, εργαζόμενοι για όλες τις δουλειές.

Σαν να μην αρκούν όλα τα παραπάνω, για να εργαστείς στα Mikel υπογράφεις ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο δεσμεύεσαι ότι για 1 χρόνο αφού απολυθείς ή διακόψεις την εργασία σου, δεν θα δουλέψεις σε επιχείρηση επισιτισμού, ενώ αν παραβιάσεις τον συγκεκριμένο όρο η εταιρεία έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει αποζημίωση μέχρι και 10 χιλιάδες ευρώ. Ταυτόχρονα, δεσμεύεσαι ότι δεν θα ενεργήσεις «ανταγωνιστικά» προς την εταιρεία, χωρίς να προσδιορίζεται το είδος της ενέργειας αυτής, ενώ δεν προσλαμβάνεσαι καν αν συγγενικό σου πρόσωπο α’ βαθμού δουλεύει στον ίδιο κλάδο. Φυσικά, όποιος εργαζόμενος τολμήσει να «διαπραγματευθεί» για τις παραπάνω συνθήκες εργασιακής ομηρίας απολύεται, όπως συνέβη με εργαζόμενη των Mikel στην Θεσσαλονίκη.

Ο θάνατος του Μέμο δεν ήταν απλά ένα ατύχημα. Τα κακοσυντηρημένα μηχανάκια, η πίεση να βγει γρήγορα η δουλειά υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και η απουσία μέτρων ασφαλείας, γλιτώνουν τα αφεντικά από πολλά χιλιάρικα ετησίως. Και γιατί να τα πληρώσουν αφού δεν τους υποχρεώνει κανείς; Ίσα-ίσα που τους λένε και μπράβο γιατί «δίνουν δουλειά» στον κόσμο…

Οι νεκροί ντελιβεράδες λοιπόν και οι τραυματισμένοι εργαζόμενοι, είναι κομμάτι της κερδοφορίας των αφεντικών. Εκτός κι αν κάποιοι θέλουν να πιστέψουμε ότι η αύξηση των ατυχημάτων στον κλάδο της εστίασης κατά 101,8% από το 2012 μέχρι το 2014 (στοιχεία ΣΕΠΕ), οφείλεται στο ότι μέσα στην κρίση, μπήκαν μαζικά στον κλάδο πάρα πολλοί «απρόσεχτοι» και «άτυχοι» εργαζόμενοι…

Μην ξεχνάμε τον νεκρό διανομέα της Speedex τον Φλεβάρη στην Αθήνα, τον θάνατο 50χρονου εργάτη στο εργοτάξιο του ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη στις 13 του μήνα, την νεκρή εργαζόμενη στα Everest της Βικτώριας τον Δεκέμβρη και τον ακρωτηριασμό ντελιβερά στα Χανιά τον Μάιο του 2016.

Ο Μέμο είναι δικός μας νεκρός. 

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, οι επισφαλείς εργαζόμενοι-ανέργοι που χτυπάμε 10ωρα για 300-400 ευρώ τον μήνα· που δεχόμαστε καθημερινά τις προσβολές και τις απειλές του αφεντικού. Εμείς, που προσληφθήκαμε για ντελιβεράδες, πωλητές-τριες, καθαρίστριες, σερβιτόροι-ες κι έχουμε καταντήσει να τα κάνουμε όλα σε 2 και 3 πόστα, για να γλιτώνει λεφτά η εργοδοσία.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, οι άφραγκοι που μένουμε ακόμα με τους δικούς μας γιατί το νοίκι δεν βγαίνει ούτε για πλάκα, αλλά κι εμείς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία που δουλεύουμε όλη μέρα και δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες των παιδιών μας.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, οι «τρελαμένοι» που παθαίνουμε κρίσεις πανικού και αγχωτικές διαταραχές γιατί δεν βλέπουμε κανένα μέλλον. Που το βουλώνουμε επειδή έχουμε ανάγκη τη δουλειά, κι όταν δεν το βουλώνουμε μας περιμένει η ανεργία.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, οι εργαζόμενες που δουλεύουμε ανάμεσα σε «ατάκες» και βλέμματα, σιχαμένα όσο και αυτοί που τα ρίχνουν˙ που βιώνουμε καθημερινά τη σεξιστική χυδαιότητα των εργοδοτών και των πελατών, κι ευχόμαστε κάθε μέρα να μπορούσαμε να σπάσουμε τα μούτρα και των δύο, αλλά έχουμε ανάγκη τη δουλειά.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, που εξοργιζόμαστε με τα αφεντικά και τα τσιράκια τους, τους χρυσαυγίτες, που αντί για ταξικό μίσος απέναντι στα αφεντικά, έχουν μίσος φυλετικό απέναντι σε συναδέλφους μετανάστες εργάτες επειδή δεν τους αρέσει η μούρη τους και δεν καταλαβαίνουν ότι το αφεντικό μας εκμεταλλεύεται και τους δύο.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, που πρέπει να οργανωθούμε συλλογικά για να τους πάρει ο διάολος όλους: και τα αφεντικά και τους φασίστες και τους εργατοπατέρες. Να οργανωθούμε σε εργατικές συνελεύσεις και σωματεία βάσης, να σπάσουμε τη σιωπή, να διεκδικήσουμε το δίκιο και την αξιοπρέπειά μας συλλογικά· μέσα στους χώρους δουλειάς αλλά και στον δρόμο.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ, που κουβαλάμε στα χέρια μας έναν άλλο κόσμο· τον κόσμο της αλληλεγγύης και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Και θα αγωνιστούμε μέχρι τέλους για να τον κατακτήσουμε.

ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ

ΤΑΞΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΝΑΣ  ΣΕ ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΒΑΣΗΣ

Εργαζόμενοι/ες – άνεργοι/ες  από τον αναρχικό χώρο του Ηρακλείου

Ρέθυμνο: Μητέρα και κόρη σχεδιάζουν χειροποίητες τσάντες με τον αργαλειό της γιαγιάς! | Φωτός

*Συνέντευξη στην Μαριάννα Τζιράκη

Έλα να σου πω μια ιστορία. Από αυτές που έχουν πολύ όνειρο, μεράκι και αγάπη. Αγάπη για δημιουργία, για την παράδοση, για το ωραίο. Για ανθρώπους που με όπλο την δημιουργικότητα καταφέρνουν να συστήσουν τα ελληνικά προϊόντα στις αγορές του εξωτερικού, να διαφημίσουν την ελληνική κουλτούρα και να αναδείξουν την ομορφιά της ελληνικής μόδας. Τέτοιους ανθρώπους αξίζει μόνο να τους θαυμάζεις και να τους υποστηρίζεις.

Μια φορά και έναν καιρό, στο χωριό Αργυρούπολη Ρεθύμνου, μαμά και κόρη ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν με τον αργαλειό της γιαγιάς τις πιο όμορφες χειροποίητες τσάντες. Το όνομά τους «Loomhandmade»-τσάντες όνομα και πράγμα! (loom σημαίνει αργαλειός)

Εμείς λοιπόν συναντήσαμε την μαμά Ελένη Κουίδη και την κόρη Αντωνία Σταθάκη και είδαμε από κοντά τον δικό τους κόσμο γεμάτο από χρώματα, κλωστές, και φαντασία!

Επηρεασμένη από την μητέρα της, η Αντωνία πήρε την απόφαση πριν μερικά χρόνια να επιστρέψει στο χωριό της και να συνεχίσει την τέχνη της υφαντικής. Για την ίδια, αποτέλεσε τεράστιο βήμα καθώς οι ρυθμοί της καθημερινότητάς της άλλαξαν από την μια στιγμή στην άλλη. Το αποτέλεσμα όμως, όπως μας είπε η ίδια, την δικαίωσε και την επιβεβαίωσε. Η φρεσκάδα και ο νέος αέρας που έφερε στο εργαστήρι, οδήγησαν στην από κοινού απόφαση με την μητέρα της στην δημιουργία του brand «loomhandmade», με κύριο προϊόν τις χειροποίητες τσάντες.

Ποιο είναι όμως το βασικό τους χαρακτηριστικό; Οι δημιουργοί σου εγγυώνται ότι αυτό που κρατάς στα χέρια σου είναι μοναδικό καθώς το κάθε σχέδιο βγαίνει μόνο μία φορά. Δεύτερον, χρησιμοποιούνται υλικά πρώτης ποιότητας, κυρίως φυσικά, όπως μαλλί προβάτου, το οποίο βάφεται από τις ίδιες, κουρέλια από παλιά ρούχα, δέρμα αλλά και βαμβακερά νήματα.

Οι τσάντες «Loomhandmade» έχουν ακόμη ένα λόγο να είναι υπερήφανες καθώς το brand τους έχει διακριθεί σε δύο διαγωνισμούς («Best Brand Awards» σε Ευρώπη και Ρωσία και στα βραβεία“Wave”)! Ένα επίσης σπουδαίο γεγονός είναι ότι ταξιδεύουν (ήδη από πέρυσι) σε χώρες του εξωτερικού όπως η Αυστραλία, το Τορόντο, το Λονδίνο ενώ μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων της Ελλάδας, καλωσόρισαν στα καταστήματά τους τα χειροποίητα αυτά κομψοτεχνήματα.

Τι άλλο πρέπει να ξέρετε για τις «loomhandmade»; Η κάθε μία έχει δικό της όνομα! «Κίρκη», «Πηνελόπη», «Αφροδίτη», «Άτροπος», «Εστία» και πολλά ακόμα που αυξάνονται και πληθύνονται!

Μαμά και κόρη βρίσκονται σε τρελούς ρυθμούς παραγωγής αυτήν την περίοδο, όμως οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται μπορεί να τις επισκεφθεί στο εργαστήριό τους στην Αργυρούπολη και να γνωρίσει από κοντά την μαγεία της χειροποίητης δημιουργίας! Πολλές ακόμα ιδέες ξεπηδούν από το μυαλό της Αντωνίας που, όπως μας είπε, εύχεται να πραγματοποιηθούν στο μέλλον, με κύριο μότο της «ένα βήμα την φορά».

Ελένη και Αντωνία… keep looming!

INFO:
www.loomhandmade.com
Fb: Loomhandmade.com
Instagram: loomhandmade
Email: info@loomhandmade.com

 

daynight.com.gr

 

Ζοφερό μέλλον και για τις Κρητικές επιχειρήσεις – Τρομάζει η έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ – Επιδείνωση ρευστότητας και έλλειψη κεφαλαίων

Στο «κόκκινο» λειτουργούν πολλές επιχειρήσεις στο Ηράκλειο και σε όλη τη χώρα και το μέλλον του επιχειρείν για την Ελλάδα διαγράφεται ζοφερό!

Το παραπάνω ομολογεί και η έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, σύμφωνα με την οποία τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (ποσοστό 40,3%) θεωρούν αρκετά και πολύ πιθανό ότι θα κλείσουν. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό για τους αυτοαπασχολούμενους, γεγονός που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στην αδήλωτη εργασία μεγάλο ποσοστό αυτών των επιχειρήσεων.

Πνιγμένες στα χρέη επιχειρήσεις και στο Ηράκλειο

«Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι δεν περιμένουμε κάτι διαφορετικό από την προηγούμενη χρονιά, αναμέναμε μία βελτίωση αλλά δεν τη βλέπουμε ακόμα», αναφέρει στην «Π» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, κ. Μανόλης Αλιφιεράκης.

Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, το 2016 δημιουργήθηκαν 1.009 επιχειρήσεις και έκλεισαν 1.138, ενώ το 2015 είχαν ανοίξει 1.130 επιχειρήσεις και είχαν κλείσει 1.386.

Ο κ. Αλιφιεράκης τονίζει πως κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον, όμως ομάδες επιχειρήσεων, κυρίως μικρομεσαίες, δεν διευκολύνονται από τις καταστάσεις που επικρατούν.

Οι αλλαγές στο ασφαλιστικό προστίθενται στο γενικότερο κλίμα, αλλά επιβαρύνουν ορισμένους επιχειρηματίες, κυρίως όσους εμφάνιζαν κερδοφορία τα προηγούμενα χρόνια.

Αναφέρει, ακόμα, πως οι επιχειρήσεις της χώρας βρίσκονται σε πιο δεινή σχέση συγκριτικά με τις επιχειρήσεις σε γείτονες χώρες.

«Η κατάσταση δεν ευνοεί, δε δίνει ώθηση στο να δημιουργηθούν νέες ή να υπάρχει περισσότερη δράση στο χώρο της οικονομίας», αναφέρει.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου τονίζει πως πολλές επιχειρήσεις και στο Ηράκλειο λειτουργούν «στο κόκκινο», έχουν πολλά χρέη και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν πλήρως στις υποχρεώσεις τους.

Θα “βρέξει” λουκέτα στη χώρα

Την ίδια στιγμή οι επτά στις δέκα επιχειρήσεις μιλούν για επιδείνωση της ρευστότητας και έλλειψη κεφαλαίων από την αγορά που οδηγεί σε ασφυξία τις επιχειρήσεις, ενώ προκύπτει αύξηση των οφειλετών κατά 10% όχι μόνο προς το Δημόσιο αλλά και προς τους προμηθευτές τους.

Πάνω από τέσσερις στις πέντε μικρομεσαίες επιχειρήσεις δηλώνουν ότι βρίσκονται εκτεθειμένες σε πιστωτικούς κινδύνους, παρουσιάζουν κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας και λειτουργούν με ορίζοντα συρρίκνωσης και όχι επέκτασης.

Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, οι προοπτικές για το α’ εξάμηνο του 2017 ως προς το λόγο προσλήψεων-απολύσεων δείχνουν ότι σε δύο επιχειρήσεις που κάνουν προσλήψεις (8,1% των επιχειρήσεων) αντιστοιχούν τρεις επιχειρήσεις που προχωρούν σε απολύσεις.

Για το επόμενο εξάμηνο, σύμφωνα με την έρευνα, αναμένονται 2.000 επιπλέον απώλειες θέσεων μισθωτής απασχόλησης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι απώλειες από τα λουκέτα.

Αλλά ακόμα και από αυτές τις επιχειρήσεις που θα προχωρήσουν σε προσλήψεις και αύξηση του προσωπικού κατά το α΄εξάμηνο του 2017 το 40% περίπου θα προχωρήσει σε προσλήψεις είτε με το καθεστώς της μερικής απασχόλησης είτε με το καθεστώς του εξωτερικού συνεργάτη.

Γενικά οι προσδοκίες σχετικά με την πορεία των επιχειρήσεων για το α’ εξάμηνο του 2017 παραμένουν αρνητικές, αφού το 58,8% των επιχειρήσεων αναμένει επιδείνωση ενώ μόλις το 11% των επιχειρήσεων αναμένει βελτίωση.

Ωστόσο, μεγαλύτερο βαθμό αισιοδοξίας παρουσιάζουν οι σχετικά νεότερες σε ηλικία επιχειρήσεις καθώς και οι σχετικά μεγαλύτερες σε μέγεθος ως προς την απασχόληση.

Όμως, τη δυσκολία της κατάστασης δείχνει το γεγονός ότι μόλις το 3,6% των επιχειρήσεων σκοπεύει να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις ενώ μόλις το 6,4% έχει υπαχθεί σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης επενδύσεων (π.χ. ΕΣΠΑ).

patris.gr

Ποιος ήταν ο Ναπολέων Σουκατζίδης, ο κρητικός μικρασιατικής καταγωγής και κεντρικό ιστορικό πρόσωπο της νέας ταινίας του Παντελή Βούλγαρη;

Τέσσερα χρόνια μετά την επιτυχημένη και πολυβραβευμένη «Μικρά Αγγλία», ο Παντελής Βούλγαρης, σκηνοθέτης των μεγάλων και αγαπημένων από τον κόσμο κινηματογραφικών επιτυχιών «Νύφες», «Ψυχή Βαθιά», «Η Φανέλα με το 9», «Πέτρινα Χρόνια» επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με την ταινία «Το Τελευταίο Σημείωμα» που τα γυρίσματά της ξεκίνησαν πριν λίγες ημέρες στα Χανιά.

Στη νέα του κινηματογραφική δουλειά ο Βούλγαρης καταπιάνεται με μια από τις πιο γνωστές σελίδες της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας, την εκτέλεση από τους Γερμανούς κατακτητές 200 αγωνιστών την 1η Μαΐου 1944 στην Καισαριανή, ως αντίποινα για τη δράση της ελληνικής αντίστασης.

Ο Παντελής Βούλγαρης, με την Ιωάννα Καρυστιάνη («Μικρά Αγγλία», «Νύφες») να υπογράφει το σενάριο, θα μας μεταφέρουν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου το διάστημα πριν την Πρωτομαγιά του ’44, και θα μας γνωρίσουν τους ανθρώπους πίσω από τα τραγικά γεγονότα.

Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας ο 34χρονος Ναπολέων Σουκατζίδης, Κρητικός μικρασιατικής καταγωγής, αγωνιστής του λαϊκού κινήματος και κρατούμενος σε εξορίες και φυλακές από το 1936.

Ποιος ήταν όμως ο Ναπολεών Σουκατζίδης;

Στους 200 εκτελεσθέντες της Καισαριανής, δεσμωτές οι περισσότεροι της Ακροναυπλίας και εξόριστοι οι υπόλοιποι της Ανάφης, που η μεταξική δικτατορία τους είχε παραδώσει στους χιτλερικούς, υπήρχαν και τρεις με καταγωγή την Κρήτη. Ήταν ο Ναπολέον Σουκατζίδης, μικρασιάτης από το Αρκαλοχώρι Ηρακλείου, ο Νίκος Μαριακάκης από τα Χανιά και ο Παναγιώτης Κορνάρος από το Σφακοπηγάδι Χανίων. Σήμερα θα μάθουμε την ιστορία του Ναπολέον Σουκατζίδη, ο μεγάλος ήρωας του Χαϊδαρίου.

Από τη θέση του διερμηνέα, την οποία είχε από την ίδρυση του στρατοπέδου, ο Σουκατζίδης προσπαθούσε να βοηθά με κάθε δυνατό τρόπο, αλλά και με αυτοθυσία τους συγκρατουμένους του.

Ο Ναπολέων Σουκατζίδης γεννήθηκε στην Προύσα το 1909. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Κρήτη. Σπούδασε στη Μέση και Ανώτατη Εμπορική Σχολή, εργάστηκε ως λογιστής και υπήρξε πρόεδρος των Εμποροϋπαλλήλων Ηρακλείου. Ανέπτυξε σημαντική συνδικαλιστική δράση, εξαιτίας της οποίας συνελήφθη και εξορίστηκε στον Αϊ Στράτη. Ακολούθως μεταφέρθηκε στις φυλακές της Ακροναυπλίας, των Τρικάλων και της Λάρισας και τελικά κατέληξε στο Χαϊδάρι.

Η εφημερίδα Καθημερινή στις 30.4.1944 δημοσίευσε την παρακάτω ανακοίνωση:

1m

“Την 27ην Απριλίου 1944 κομμουνιστικαί συμμορίαι παρά τους Μολάους κατόπιν μιας εξ ενέδρας επιθέσεως εδολοφόνησαν ανάνδρως έναν Γερμανόν Στρατηγόν και τρεις συνοδούς του. Πολλοί Γερμανοί στρατιώται ετραυματίστησαν. Ως αντίποινα διατάχτηκε: 1. Ο τυφεκισμός 200 Κομμουνιστών την 1.5.1944.

2. Ο τυφεκισμός όλων των ανδρών τους οποίους θα συναντήσουν τα γερμανικά στρατεύματα επί της οδού Μολάοι προς Σπάρτην έξωθεν των χωρίων. Υπό την εντύπωσιν κακουργήματος τούτου Έλληνες εθελονταί εφόνευσαν αυτοβούλως 100 άλλους κομμουνιστάς.

Ο Στρατιωτικός Διοικητής Ελλάδος”.

Η αναφορά του ονόματος του Σουκατζίδη στη λίστα των μελλοθανάτων της 1ης Μαΐου 1944 προκάλεσε μεγάλη κατάπληξη και δέος στους κρατουμένους του Χαϊδαρίου. Ο ίδιος αποδέχθηκε τη μοίρα με ένα χαμόγελο και παρέδωσε τη σφυρίχτρα και τα χαρτιά του στον βοηθό διερμηνέα Θανάση Μερεμέτη λέγοντάς του:

«Θανάση, μη ξεχνάς ποτέ πως είσαι Έλληνας κρατούμενος και εξυπηρετείς Έλληνες αγωνιστές. Να είσαι πάντα καλός και μαλακός μαζί τους. Στο πρόσωπό σου τους αποχαιρετώ όλους».

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Karl Fischer πρότεινε στον Σουκατζίδη να του χαρίσει τη ζωή, εκτελώντας αντί γι’ αυτόν κάποιον άλλο κρατούμενο. Ο ανδρείος διερμηνέας αρνήθηκε κατηγορηματικά.

Ο Δ. Ψαθάς διηγείται την ιστορία:

assets_LARGE_t_420_53425671_type12128

Κι εκεί στο Χαϊδάρι… Διακόσια ονόματα φωνάζει ο στρατοπεδάρχης. Οι Ακροναυπλιώτες. Άνθρωποι που λιώσαν στα μπουντρούμια και τις εξορίες της τετάρτης Αυγούστου, που δεμένους χειροπόδαρα τους άφησε στον Γερμανό.

-Ναπολέων Σουκατζίδης¹!

Βγαίνει κι ο Ναπολέων. Και ο στρατοπεδάρχης κομπιάζει μπροστά σ’ αυτόν τον ήρωα που μιλά εφτά γλώσσες και δέχεται μέσα στο Χαϊδάρι με θεϊκή γαλήνη τα μαρτύρια και κρατά στις καρδιές των μαρτύρων αναμμένη τη φλόγα της ελπίδας και του αγώνα.

-Όχι εσύ, Ναπολέων!
-Γιατί όχι εγώ;
-Εσύ δεν θα τουφεκιστείς.
-Και πόσους θα τουφεκίσεις, αν εξαιρεθώ εγώ;
-Διακόσιους.
-Όχι. Δεν δέχομαι κανένας να μ’ αντικαταστήσει. Είμ’ Έλληνας!

Επιμένει ο στρατοπεδάρχης. Αλύγιστος ο Ναπολέων. Και βγαίνουν έξω απ’ τον σωρό οι διακόσιοι και στήνουνε χορό: Έχε γεια, καημένε κόσμε, έχε γεια, γλυκειά ζωή! Βλέπει ο Γερμανός στρατοπεδάρχης τούτους τους διακόσιους που απάνω τους βαραίνει ο ίσκιος του θανάτου να χορεύουν, να τραγουδούν και ν’ αποχαιρετάνε τους συντρόφους τους -σαστίζει. Τι είναι τούτο δω;

Αντηχεί ο αέρας από αντάρα αντρίκια:

-Έχετε γεια, παιδιά.
-Ζήτω η Ελλάδα!
-Σαν άντρες θα πάμε!

Στη διαδρομή για την εκτέλεση

soukatzidis1

Με δέκα φορτηγά έγινε η μεταφορά. Στη διαδρομή για την εκτέλεση, από το Χαϊδάρι στην Καισαριανή, ορισμένοι μελλοθάνατοι πετούν στο δρόμο τα στερνά τους σημειώματα. Αποτυπώνουν έτσι με λίγες λέξεις το μεγαλείο της ανδρείας τους.

Ο Ναπολέων Σουκατζίδης γράφει στον πατέρα του: «Φώτην Σουκατζίδην, Αρκαλοχώρι Ηρακλείου Κρήτης. Πατερούλη, Πάω για εκτέλεση, να ‘σαι περήφανος για τον μονάκριβο γιο σου…» Στην αρραβωνιαστικιά του: «Η τελευταία σκέψη μαζί σου. Θα ‘θελα να σε κάνω ευτυχισμένη. Να βρεις σύντροφο άξιό σου και άξιό μου».

Ο Νίκος Μαριακάκης γράφει: «Καλύτερα να πεθαίνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά, παρά να ζει σκλάβος, N.Μαριακάκης Γεωπόνος Χανιά, 1-5-44, Όποιος το βρει να μην το καταστρέψει»

Το Γερμανικό απόσπασμα τους εκτελούσε σε εικοσάδες. Δέκα φορές στήθηκαν στον τοίχο του σκοπευτηρίου της Καισαριανής. Οι επόμενοι μελλοθάνατοι κάθε φορά, μέσα στα αίματα, φόρτωναν τους εκτελεσμένους στα φορτηγά για να ταφούν. Πολλοί από τους εκτελεσμένους, δεν πέθαναν αμέσως και ξεψυχούσαν στο δρόμο.

Γιάννης Ρίτσος – Σκοπευτήριο Καισαριανής

«Εδώ πέσαμε. Παιδιά του λαού. Γνωρίζετε γιατί.
Γυμνοί: κατάσαρκα φορώντας σημαίες –
η Ελλάδα τις έραψε με ουρανό και άσπρο κάμποτο.
Ακούσατε τις ομοβροντίες στα μυστικόφωτα αττικά χαράματα.
Είδατε τα πουλιά που πέταξαν αντίθετα στις σφαίρες
αγγίζοντας με τα φτερά τους τον ανατέλλοντα πυρφόρον.
Είδατε τα παράθυρα της γειτονιάς να ανοίγουν στο μέλλον. Εμείς
μερτικό δε ζητήσαμε. Τίποτα. Μόνο θυμηθείτε το: αν η ελευθερία
δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας,
εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα. Γεια σας»»

Η εξιστόρηση της αρραβωνιαστικιάς του

…Tον είχα δει* πριν από 2 μέρες. Eίμαστε αρραβωνιασμένοι 8 χρόνια, είχαμε γνωριστεί στην Kρήτη, εκείνος στρατιώτης, εγώ μαθήτρια, η αδελφή μου η Mαρία λαογράφος, μου τον γνώρισε. Ήταν Mικρασιάτης, είχαν έρθει με την καταστροφή του ’22. Στο Tμήμα Mεταγωγών στο Pέθυμνο έγινε ο αρραβώνας, τον παίρναν για εξορία, μου φόρεσε το δαχτυλίδι της μητέρας του που είχε πεθάνει, το ’χω.

Eγώ τότε ήμουν δευτεροετής φοιτήτρια στην Aθήνα. Eκείνον τον μεταφέρανε στην Aκροναυπλία. Όσο μπορούσα τον φρόντιζα.

Έχω δυο αδέλφια θύματα του Aλβανικού, ένας σκοτωμένος, ένας τραυματίας. Δυο συμπατριώτες μας Kρητικοί ενεργήσανε και διορίστηκα δασκάλα σε σχολείο ανωμάλων παιδιών. Eπί Kατοχής μάς είχαν στεγάσει δυο τάξεις στο Δρομοκαΐτειο. Ήταν κοντά το Xαϊδάρι. Πήγαινα 2 φορές τη βδομάδα. Mια μέρα ο διευθυντής τον έφερε στο γραφείο. Xαιρετισθήκαμε από κοντά. Ήταν στρατιωτικός αυτός πριν παραλάβουν τα Eς Eς.

Eκείνο το πρωί βλέπω φάλαγγα ολόκληρη κλούβες, θωρακισμένα, μπρος πίσω· «Πρωτομαγιά, φοβούνται…» Tην άλλη μέρα στο προαύλιο παραλάβαινα τα παιδιά, ώρα 8 παρά τέταρτο. Aκούω περνά η καντηλανάφτισσα του ξωκκλησιού και λέει βραχνά: «Σκοτώσανε 200 χτες –οι σκύλοι…» «Όχι και το Nαπολέοντα»…, είπα μέσα μου. Kλότσησε η καρδιά μου.

Έπειτα με φωνάζουνε στο γραφείο.

«Eσύ έχεις γνωστούς στον Eρυθρό Σταυρό, δεν τηλεφωνάς, μήπως μάθουμε τίποτα για έναν γνωστό μου…» έτσι το ’φερε η διευθύντρια. Παίρνω τηλέφωνο. «Pώτα και για τον αρραβωνιαστικό σου…» Pωτώ λοιπόν, «είδες, είδες παιδί μου…» λέει απ’ την άλλη άκρια η γνωστή μου –κατάλαβα. Πρώτα το κόλλησα στ’ αυτί μου, ύστερα πετώ τ’ ακουστικό. Δεν ξέρω και πώς έφυγα. Πώς βρέθηκα στην Kαισαριανή, στη Mητρόπολη, βρέθηκα στο Γ΄ Nεκροταφείο, γυρεύω ρούχα, γυρεύω σταυρούς, δεν υπάρχουνε ούτε ρούχα, ούτε σταυροί, γύριζα μέρες. Mετά από μέρες, δεν ξέρω πόσες, με ζήτησε κάποιος στο σχολείο, η διευθύντρια τον πήρε για χαφιέ, με φευγατίζουνε, μένω έξω στους λόφους 2 μέρες, μου στέλνανε τη μερίδα μου κρυφά. Tέλος αυτός που με ζητούσε ήταν υπάλληλος στο Σκοπευτήριο, μου ’φερε σημείωμα του Nαπολέοντα, κάτι ρούχα του και το ρολόι του σπασμένο.

Και τους ανεβάζουν στ’ αυτοκίνητο -σωρό. Κι είναι πρωτομαγιά. Κι είναι γλυκός ο πρωινός αέρας, ολόχρυση η αυγή κι ο Υμηττός κεντιέται με χρυσάφι. Κι εκεί στο σφαγείο στήνονται τα πολυβόλα για το μεγάλο μακελειό. Μαζί θα πέσει κι ο Ναπολέων, που ένα “ναι” να ‘λεγε του Γερμανού είχε γλυτώσει.

Το περιστατικό με τον Radomski

soykatzidhs
Ναπολέων Σουκατζίδης

Χαρακτηριστικό είναι επίσης το περιστατικό που μας παραδίδει ο Φλούντζης. Κάποια στιγμή, λοιπόν, ο τρομερός Radomski επέβλεπε μία ομάδα Εβραίων που μετέφεραν μπάζα και αντιλήφθηκε ότι ένας από τους εργάτες δεν είχε εντελώς γεμάτο τον ντενεκέ του και βάδιζε με πιο αργό βήμα.

Ο «Σύρμας» έβαλε τις φωνές και ζήτησε από τον Σουκατζίδη να τον χτυπήσει. Εκείνος, φυσικά, αρνήθηκε με επιμονή, πράγμα που εξαγρίωσε τον διοικητή.Έτσι, άρχισε να χτυπά με μεγάλη αγριότητα τον διερμηνέα. Εν τω μεταξύ ο Εβραίος έφυγε.

Όταν το είδε αυτό ο Radomski, είπε στον Ναπολέοντα ότι ο άνθρωπος που υπεράσπιζε ήταν τεμπέλης και θρασύς. Έτσι, του ζήτησε ξανά να τον χτυπήσει. Ο Σουκατζίδης αρνήθηκε και αναγκάστηκε να υποστεί νέο ξυλοδαρμό από τον βάναυσο διοικητή.
¹ στο βιβλίο του Δ. Ψαθά ο ήρωας Σουκατζίδης αναφέρεται ως Τσουκατζίδης.

Πηγές:

– Δημήτρης Ψαθάς, “Αντίσταση”, Εκδόσεις Μαρία Δ. Ψαθά

– Γιώργος Αγοραστάκης, “Καλύτερα να πεθαίνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά, παρά να ζει σκλάβος

– Nαπολέων Σουκατζίδης. Eξιστορεί μιαν αρρεβωνιαστικιά

 

Κουτσούμπας: Το ΚΚΕ προβάλλει το μόνο φιλολαϊκό δρόμο της αποδέσμευσης από την ΕΕ

«Η επέτειος των 60 χρόνων από την ίδρυση της ΕOK και στη συνέχεια της EE, γιορτάζεται από τους ιδρυτές της που είναι τα καπιταλιστικά κράτη – μέλη, τα μονοπώλια των ευρωπαϊκών χωρών. Γιατί η ΕΕ, είναι δικό τους δημιούργημα για τα δικά τους συμφέροντα. Δεν γιορτάζεται από τους λαούς των κρατών – μελών της, γιατί η ΕΕ δεν ήταν ποτέ, δεν είναι, ούτε μπορεί να γίνει ΕΕ των λαών», σημειώνει ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, σε άρθρο του στην εφημερίδα Ναυτεμπορική για τα 60 χρόνια από την ίδρυση της ΕΕ.

«Στο ερώτημα», σημειώνει, «ποιος ωφελήθηκε οι λαοί ή τα μονοπώλια, απαντούν τα εκατομμύρια των ανέργων, των φτωχών, των άστεγων, των ξεριζωμένων, των ανθρώπων που πρέπει να ζήσουν με λιγότερο από ένα ευρώ την ημέρα. Απαντούν όμως και οι λαοί της Γιουγκοσλαβίας, της Μ. Ανατολής, της Β. Αφρικής εναντίον των οποίων η ΕΕ εξαπόλυσε πολέμους κι επεμβάσεις μαζί με τις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ. Και στη χώρα μας ο μεγάλος ωφελημένος ήταν το κεφάλαιο, το οποίο θωράκισε την πολιτική εξουσία του, βρήκε νέες αγορές, ιδιαίτερα στις βαλκανικές χώρες. Το γεγονός αυτό δεν αναιρείται από την εκδήλωση της κρίσης, η οποία επιδείνωσε τη θέση της ελληνικής καπιταλιστικής οικονομίας στο πλαίσιο της Ευρωζώνης και της ΕΕ.».

«Επιβεβαιώνεται η εκτίμηση μας ότι η συνοχή της ΕΕ και της Ευρωζώνης θα δοκιμαστεί περισσότερο το επόμενο διάστημα, μπορεί να πάρει διαφορετικές μορφές, όχι μόνο αποπομπής χωρών αλλά και ΕΕ – ευρωζώνης διαφορετικών ταχυτήτων κλπ.», αναφέρει ο Κουτσούμπας και τονίζει οτι: «Το ΚΚΕ από την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ αποκάλυψε στο λαό τους στόχους, τις επιδιώξεις της, προειδοποίησε για το Μάαστριχτ, την ΟΝΕ, αντιπάλεψε τις αντιλαϊκές αντεργατικές πολιτικές της, κόντρα στους μύθους της σύγκλισης και της αλληλεγγύης, του μονόδρομου, του “μπαμπούλα” της απομόνωσης που πρόβαλαν τότε το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ. Αλλά και των αυταπατών του ΣΥΡΙΖΑ ότι η ΕΕ μπορεί να γίνει φιλολαϊκή. Σήμερα, τη θέση αυτών των χρεοκοπημένων στα μάτια των λαών μύθων, παίρνουν νέοι παραλλαγμένοι, όπως η “επιστροφή της ΕΕ στις ρίζες της, απ’ τις οποίες” –δήθεν- “ξεστράτισε”. Στη νέα εξαπάτηση πρωταγωνιστεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ».

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας καταλήγει στο άρθρο του λέγοντας ότι «το ΚΚΕ προβάλλει το μόνο φιλολαϊκό δρόμο της αποδέσμευσης από την ΕΕ, για ανάπτυξη σε όφελος του λαού, με την εργατική τάξη στην εξουσία. Η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ εκφράζει, δίνει διέξοδο στη λαϊκή δυσαρέσκεια που δυναμώνει απέναντι στην ΕΕ. Αχρηστεύει τις παγίδες που στήνουν τμήματα του κεφαλαίου που καλούν το λαό να παλέψει κάτω από τις δικές του σημαίες».

 

Πορτογάλος υπ. Οικονομίας: Η παραίτηση Ντάισελμπλουμ θα είναι το καλύτερο για την Ευρώπη

Ο Πορτογάλος υπουργός Οικονομίας κάλεσε τον Γερούν Ντάισελμπλουμ να παραιτηθεί από τη θέση του επικεφαλής του Eurogroup, καθώς συνεχίζονται οι αντιδράσεις στις δηλώσεις του Ολλανδού για τις χώρες του Νότου.

«Θα είναι το καλύτερο για την Ευρώπη και το καλύτερο που μπορεί να κάνει», είπε ο Μανουέλ Καλντέιρα Καμπράλ στο Bloomberg. «Μόλις έχασε στις εκλογές και νομίζω ότι δεν θα έπρεπε να προσπαθεί να κατηγορεί τους άλλους για τις δικές του αποτυχίες», πρόσθεσε, αναφερόμενος στο γεγονός ότι το κόμμα στο οποίο ανήκει ο Ντάισελμπλουμ καταποντίστηκε στις ολλανδικές εκλογές.

Η επίμαχη δήλωση του Ντάισελμπλουμ «Δεν μπορώ να ξοδεύω όλα μου τα χρήματα σε γυναίκες και ποτά και μετά να ζητώ τη βοήθειά σας», αναζωπύρωσε τις εντάσεις ανάμεσα στις ισχυρότερες και τις πιο αδύναμες οικονομίες στην ευρωζώνη. Μετά τις αντιδράσεις, ο Ντάισελμπλουμ δήλωσε ότι λυπάται για όσους προσβλήθηκαν, αλλά δεν σκοπεύει να παραιτηθεί.

«Δεν νομίζω ότι μπορούμε να επιτρέψουμε να διαιρεθεί το Eurogroup με αυτόν τον τρόπο και για αυτόν τον λόγο αυτό το άτομο πρέπει να φύγει», πρόσθεσε ο Καμπράλ. «Ενα από τα χειρότερα πράγματα που έχουν κάνει Ευρωπαίοι σε υπεύθυνες θέσεις στο παρελθόν είναι να μην είναι ηγέτες και ότι προσπαθούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη χώρα τους κατηγορώντας άλλες χώρες. Αυτός είναι ο τρόπος να καταστραφεί η Ευρώπη», τόνισε ο Πορτογάλος υπουργός.

iefimerida.gr