20.8 C
Chania
Thursday, October 10, 2024

Βαρουφάκης: Θα ήθελα να γίνω καγκελάριος της Γερμανίας, για να αλλάξω την Ευρώπη

Τι θα επέλεγε να κάνει ο Γιάνης Βαρουφάκης, αν μπορούσε να διαλέξει οποιαδήποτε δουλειά εντός της Ευρώπης.

Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος ο πρώην υπουργός Οικονομικών όταν ρωτήθηκε σχετικά από δημοσιογράφο στα πλαίσια συνεδρίου που διοργανώνουν οι Financial Times στο Λονδίνο.

«Θα ήθελα να γίνω Καγκελάριος της Γερμανίας, φυσικά», είπε ο Γ. Βαρουφάκης, σύμφωνα με το Business Insider.  Και πρόσθεσε αστειευόμενος: «Θα έπρεπε βέβαια να φρεσκάρω τα γερμανικά μου».

Ο κ. Βαρουφάκης μάλιστα αποκάλυψε και το γιατί θα ήθελε να γίνει καγκελάριος της Γερμανίας. Για να θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο τεσσάρων σημείων προκειμένου να τονώσει την οικονομία της ευρωζώνης. Το σχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός ταμείου φτώχειας από την ΕΚΤ και επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια και start-ups που ασχολούνται με την τεχνολογία από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

thetoc.gr

Με αφορμή τις δηλώσεις Φίλη: Ποια η ερμηνεία του όρου γενοκτονία;

Tου Βλάση Αγτζίδη

Είναι άχαρο να βλέπεις να διαδραματίζονται στο δημόσιο βίο συγκρούσεις για ένα θέμα που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα και να εξευτελίζονται με πολιτικάντικο τρόπο μεγάλα ιστορικά γεγονότα. Και εννοώ βέβαια τη σύγκρουση του N. Φίλη με τους αντιπάλους του για το ανύπαρκτο ερώτημα εάν τα όσα συνέβησαν στο μικρασιατικό Πόντο ήταν εθνοκάθαρση ή γενοκτονία.

Το ερώτημα «γενοκτονία ή εθνοκάθαρση;» είναι άτοπο και δεν έχει τη παραμικρή σημασία γιατί  ο όρος «γενοκτονία» είναι ένας νομικός όρος που δημιουργήθηκε μόλις του 1944 και εισήχθη στη διεθνή νομολογία το 1948, ενώ ο όρος «εθνοκάθαρση» είναι ένας κοινός όρος που περιγράφει συμπεριφορές και πρακτικές. Αυτό που φαίνεται είναι ότι τόσο ο Φίλης όσο και οι αντίπαλοί του αγνοούν αυτή τη βασική διαφορά των δύο αυτών πολύ συγκεκριμένων όρων.

Αυτά όλα τα είχα απαντήσει αρκετά παλιά σε μια συνέντευξη στο σάιτ «Πεμπτουσία», απ’ όπου προέρχεται και το παρακάτω απόσπασμα:anselm-kiefer-das-buch-1335972752_orgΠοια η ερμηνεία του όρου γενοκτονία;

Ο όρος «genocide» (γενοκτονία) αποτελεί ένα νέο όρο που δημιουργήθηκε μετά το τέλος του Β’ παγκοσμίου Πολέμου από τον πολωνοεβραίο Ραφαήλ Λέμκιν  (Raphael Lemkin) καθηγητή  του Πανεπιστημίου του Γέιλ για να περιγράψει το έγκλημα της μαζικής εξόντωσης των Εβραίων από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του  πολέμου.  Oόρος αναδείχθηκε και καθιερώθηκε λίγο πριν από τη Δίκη της Νυρεμβέργης. Αποτέλεσε ομόφωνη Σύμβαση ΟΗΕ του1948 «για την Πρόληψη και Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας» και από το 1951 τέθηκε σε ισχύ στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου.

Η νέα αυτή λέξη, που εισήχθη στη νομική ορολογία, βασίστηκε στη σύνθεση της ελληνικής λέξης «γένος» (οικογένεια ή φυλή) και της λατινικής «cidium» (κτείνω-σκοτώνω). Ο Λέμκιν για να υποστηρίξει την άποψή του, ότι πρόκειται για ένα νέο είδος εξόντωσης που οργανώνουν οι εξουσίες κατά ανεπιθύμητων πληθυσμών, αναφέρθηκε στις μαζικές σφαγές και την εξόντωση των Ελλήνων και των Αρμενίων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας  από τους Νεότουρκους. Ουσιαστικά, τη συνείδηση ότι η ανθρωπότητα βρίσκεται μπρος σ’ ένα νέο τύπο μαζικού εγκλήματος ο Λέμκιν  την απέκτησε μετά τις σφαγές των Ελλήνων, των Αρμενίων και αρχικά το περιέγραψε: «Έγκλημα της Βαρβαρότητας»

Σύμφωνα με τη σχετική Σύμβαση, γενοκτονία είναι: «η εσκεμμένη προσπάθεια καταστροφής εν όλω ή εν μέρει, μιας εθνικής, εθνοτικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας», με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

α) τον φόνο μελών της ομάδας,

β) την πρόκληση σοβαρής σωματικής ή διανοητικής βλάβης σε μέλη της ομάδας,

γ) τη σκόπιμη επιβολή στην ομάδα συνθηκών ζωής υπολογισμένων, έτσι ώστε να επιφέρουν τη φυσική τους καταστροφή, εν όλω ή εν μέρει,

δ) την επιβολή μέτρων που αποσκοπούν στην αποτροπή γεννήσεων στο εσωτερικό της ομάδας και

ε) την υποχρεωτική μεταφορά των παιδιών της ομάδας σε κάποια άλλη» Στην περίπτωση των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εφαρμόστηκαν και οι πέντε τρόποι, σε διαφορετικό χρόνο και με διαφορετικό τρόπο στους επιμέρους πληθυσμούς.

Συμπερασματικά, ο όρος «γενοκτονία» αποτελεί νομικό όρο του διεθνούς δικαίου και όχι λέξη της καθομιλουμένης για να χαρακτηριστεί μια συγκεκριμένη βίαιη πράξη. Η «εθνοκάθαρση» ή το «έγκλημα πολέμου»ή η «Καταστροφή» ή η «μαζική σφαγή» μπορεί να χαρακτηριστεί γενοκτονία μόνο εάν υπακούει στα σχετικά κριτήρια , όπως ορίστηκαν από τον ΟΗΕ με τη Σύμβαση του 1948.

Αυτή η ερμηνεία είναι σήμερα ευρύτερα αποδεκτή;

Όσον αφορά  το έγκλημα της «γενοκτονίας» δεν πρόκειται για νομική ερμηνεία αλλά για τελεσίδικο και εντελώς σαφή ορισμό μιας βίαιης πράξης κατά ενός άμαχου πληθυσμού.

Η Γενοκτονία των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ανήκει στην ίδια ιστορική κατηγορία με τις γενοκτονίες των Αρμενίων και των Ασσυροχαλδαίων που εκπόνησαν και υλοποίησαν οι Νεότουρκοι και στη συνέχεια οι κεμαλικοί. Με τις γενοκτονίες των χριστιανικών λαών της Ανατολής εγκαινιάζεται μια νέα πολιτική αντιμετώπισης διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων από σκληρές εξουσίες, που επιδιώκουν την ομογενοποίηση του χώρου που ελέγχουν ή την κυνική μεταφορά πλούτου από τις ομάδες-θύματα στους θύτες. Η κορύφωση αυτής της νέας πολιτικής θα είναι το Ολοκαύτωμα που θα πραγματοποιήσουν οι Ναζί, οι οποίοι κυριολεκτικά «βιομηχανοποίησαν» την εξόντωση των στοχευμένων πληθυσμών.

Όσον αφορά το ιστορικό γεγονός της Γενοκτονίας, δεν είναι κοινά αποδεκτό στην Ελλάδα, ούτε απολύτως συνειδητοποιημένο στις λεπτομέρειές του ακόμα και από αυτούς που ειλικρινά ή υποκριτικά το αποδέχονται και τιμούν τα θύματα. Οι εξηγήσεις αυτής της κατάστασης είναι ενδιαφέρουσες και θα τις παρουσιάσουμε στη συνέχεια, κατά την απάντηση στην πέμπτη κατά σειρά ερώτησή σας.

Πάντως σε διεθνές επίπεδο τα πράγματα βαίνουν πολύ καλύτερα, εφόσον αποφάνθηκε επί του συγκεκριμένου η Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών (International Association of Genocide Scholars – IAGShttp://www.genocidetext.net) -δηλαδή ο καθ’ ύλη διεθνής οργανισμός για την γνωμοδότηση εάν μια βίαιη πράξη νομικά μπορεί να χαρακτηριστεί «γενοκτονία» και αν εμπίπτει στον ορισμό που εμπεριέχεται στη Σύμβαση του ΟΗΕ του1948 «για την Πρόληψη και Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας». Στις 16 Δεκεμβρίου 2007 η IAGS εξέδωσε το παρακάτω ψήφισμα, με το οποίο αναγνωρίζεται ότι η εθνική εκκαθάριση που υπέστησαν οι ελληνικοί πληθυσμοί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από τους Νεότουρκους και τους Κεμαλικούς ανήκει στην νομική κατηγορία των «εγκλημάτων Γενοκτονίας», όπως αυτή ορίστηκε από τον ΟΗΕ. Συγκεκριμένα αναφέρει:

«-ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ η άρνηση της γενοκτονίας αναγνωρίζεται ευρέως ως το τελικό στάδιο της γενοκτονίας, που επιφυλάσσει στους δράστες της γενοκτονίας την ατιμωρησία και αποδεδειγμένα προετοιμάζει το έδαφος για μελλοντικές γενοκτονίες. -ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ η γενοκτονία μειονοτικών πληθυσμών από το οθωμανικό κράτος κατά τη διάρκεια και μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο απεικονίζεται συνήθως ως γενοκτονία των Αρμενίων αποκλειστικά, με μερική μόνο αναγνώριση των ποιοτικά όμοιων γενοκτονιών άλλων χριστιανικών μειονοτήτων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. -ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ είναι πεποίθηση της Διεθνούς Ενώσεως Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη των Γενοκτονιών ότι η εκστρατεία των Οθωμανών εναντίον των χριστιανικών μειονοτήτων της Αυτοκρατορίας μεταξύ 1914 και 1923 αποτέλεσε μια γενοκτονία των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Ελλήνων του Πόντου και της Ανατολίας.

-ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΟΤΙ η Ένωση ζητά εκ τούτου από την κυβέρνηση της Τουρκίας να αναγνωρίσει τις γενοκτονίες αυτών των πληθυσμών, να εκδώσει μια επίσημη απολογία και να προχωρήσει σε άμεσα και σημαντικά βήματα για αποκατάσταση.»

Ποιες γενοκτονίες έχουν σήμερα αναγνωριστεί από τη διεθνή κοινότητα και ποιες όχι;

Η πρώτη γενοκτονία που αναγνωρίστηκε επισήμως είναι το Ολοκαύτωμα των Εβραίων από τους Ναζί. Ακριβώς αυτό το γεγονός, η ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης και η κινητοποίηση του διεθνούς εβραϊκού παράγοντα άνοιξε για πρώτη φορά τις νομικές αλλά και πολιτικές οδούς, ώστε να διεκδικηθεί η αναγνώριση  και άλλων βίαιων πράξεων κατά εθνικών ή θρησκευτικών ομάδων. Στο δρόμο που άνοιξαν οι Εβραίοι βάδισαν με επιτυχία και οι Αρμένιοι, λόγω της μεγάλης κινητοποίησης της αρμενικής διασποράς και της απουσίας ενός αρμενικού έθνους-κράτους, που θα έθετε τα κρατικά συμφέροντα πάνω από την ιστορική Μνήμη, όπως έγινε στην περίπτωση των Ελλήνων με τη στάση της Ελλάδας.

Οι γενοκτονίες των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έχουν αναγνωριστεί από το ελληνικό κράτος μόλις τη δεκαετία του ’90. Το 1994 αναγνωρίστηκε η Γενοκτονία που έγινε στο μικρασιατικό Πόντο ενώ το 1998 αναγνωρίστηκε η Γενοκτονία στο σύνολο της Μικράς Ασίας. Συγκεκριμένα, η 19η Μαϊου έχει οριστεί ως συμβολική Ημέρα Μνήμης, εφόσον εκείνη τη μέρα του 1919 ο Μουσταφά Κεμάλ πασά αποβιβάστηκε στην Σαμψούντα του Πόντου, αυτονομήθηκε από την κεντρική Οθωμανική κυβέρνηση και συγκρότησε τα εθνικιστικά του στρατεύματα, τα οποία εν τέλει θα κατανικήσουν τους Έλληνες (ελληνικό στρατό στην Ιωνία και Πόντιους αντάρτες στο Βορρά της Μικράς Ασίας). Θα ολοκληρώσουν την προαποφασισμένη από τους Νεότουρκους (1911) εθνική εκκαθάριση με τη σφαγή και την πυρπόληση της Σμύρνης το Σεπτέμβριο του 1922. Η 14η Σεπτεμβρίου, ημέρα πυρπόλησης της Σμύρνης από τους κεμαλικούς εθνικιστές, ορίστηκε ως Ημέρα Μνήμης για τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Μπορούμε να πούμε ότι από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 έως και σήμερα έχουν γίνει σημαντικά βήματα τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Από την αναγνώριση των Ημερών Μνήμης για τις Γενοκτονίες, έως τις προσπάθειες για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου ιστορικού αφηγήματος, που λαμβάνει υπόψη και την ιστορική εμπειρία του προσφυγικού ελληνισμού. Η σημαντικότερη όμως εξέλιξη ήταν η απόφαση του IAGS, που αναφέρθηκε στην προηγούμενη απάντηση.

Όσον αφορά τις διεθνείς αναγνωρίσεις, η Γενοκτονία στον Πόντο –αποκομμένη δυστυχώς από το ευρύτερο ιστορικό της πλαίσιο που είναι η γενοκτονία όλων των Ελλήνων της Ανατολής- έχει αναγνωριστεί από την Κύπρο (1994) και τη Σουηδία (2010), ενώ αναγνωρίσεις έχουν υπάρξει από περιφερειακές κυβερνήσεις της Αυστραλίας (ολομέλεια της πολιτειακής βουλής της Νότιας Αυστραλίας το 2009). Η Γενοκτονία του Πόντου έχει αναγνωριστεί επίσης και στις Ηνωμένες Πολιτείες από κάποιες πολιτείες και πόλεις, μεταξύ των οποίων είναι και η Νέα Υόρκης (2002). Ενδιαφέρον έχει ότι ο Mitt  Romney νυν υποψήφιος για την προεδρεία των ΗΠΑ, ως Κυβερνήτης Μασαχουσέτης είχε αναγνωρίσει τη Γενοκτονία των Ποντίων (2006).

Αναγνωρίστηκε επίσης από  το Ευρωκοινοβούλιο(2006) μαζί με τη γενοκτονία των Ασσυροχαλδαίων ως ανάλογη της γενοκτονίας των Αρμενίων.

Από τις πρόσφατες μεγάλες γενοκτονίες, έχει αναγνωριστεί διεθνώς η γενοκτονία των Τούτσι από τους Χούτου στη Ρουάντα (1994).

Είναι αλήθεια βέβαια ότι έχουν εμφανιστεί και αρνητικές χρήσεις της δυνατότητας που δίνει η Σύμβαση του 1948. Η δυνατότητα να χαρακτηριστεί μια βίαιη πράξη με το νομικό όρο «γενοκτονία», φαίνεται ότι αποτελεί πολιτικό μέσο κάποιων κρατών για τη διαμόρφωση στερεοτύπων και καλλιέργεια αντιπαλοτήτων. Αυτή η πολιτική, πρακτικά υπονομεύει τις πραγματικές γενοκτονίες. Σ’ αυτή την περίπτωση ανήκει και ο  Μεγάλος Λιμός της Ουκρανίας της περιόδου που ακολούθησε τη σταλινική κολεχτιβοποίηση και έγινε γνωστός ως «Holodomor» (1932 – 1933). Η εθνικιστική πολιτική κρατική ηγεσία χρησιμοποίησε το ιστορικό αυτό γεγονός ως «γενοκτονία των Ουκρανών» δίνοντάς του εθνική χροιά, προσπαθώντας να οριοθετήσει ψυχολογικά τον ουκρανικό λαό και να διαμορφώσει μια αντιρωσική ψύχωση. Όμως η ιστορική αλήθεια φαίνεται να είναι διαφορετική: Η κολεχτιβοποίηση, δηλαδή η υποχρεωτική καταστροφή της παραδοσιακής αγροτικής δομής με την κρατικοποίηση της γης, τη δημιουργίας μεγάλων αγροκτημάτων και τη μετατροπή των αγροτών σε εργάτες γης  είχε ένα μεγάλο αριθμό θυμάτων που προερχόταν από όλες τις εθνικές ομάδες που κατοικούσαν σε σιτοπαραγωγικές περιοχές. Στα θύματα συμπεριλαμβάνονται Ουκρανοί, Ρώσοι, Έλληνες της Νότιας Ουκρανίας και Νότιας Ρωσίας κ.ά. Εάν θα θέλαμε να κατηγοριοποιήσουμε το «Holodomor», θα λαμβάναμε υπόψη τα κοινωνικά και όχι εθνικά χαρακτηριστικά και θα το περιγράφαμε ως αποτέλεσμα της βίας μιας γραφειοκρατικής τάξης επί της αγροτικής.

Για ποιους λόγους υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και ευαισθητοποίηση θα μπορούσε να πει κανείς για τη γενοκτονία των Αρμενίων, ενώ παρατηρείται στασιμότητα στην έρευνα για τη γενοκτονία των Ελλήνων στη Μικρά Ασία;

-H γενοκτονία των ελληνικών πληθυσμών της Ανατολής παρέμενε για πολλές δεκαετίες ένα ζήτημα-ταμπού για την καθεστωτική Ελλάδα, της οποίας η επίσημη πολιτική χαρακτηριζόταν από αντιπροσφυγικά και αντιμικρασιατικά χαρακτηριστικά. Δύο αποκαλυπτικά στιγμιότυπα αυτής της στάσης αποτελεί η συμπεριφορά του εθνικιστή δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, ο οποίος εν μέσω της δικτατορίας του τίμησε τον Μουσταφά Κεμάλ, χαρίζοντας το 1938 στο τουρκικό κράτος το σπίτι στη Θεσσαλονίκη (νυν τουρκικό προξενείο) όπου υποτίθεται ότι γεννήθηκε ο Τούρκος ηγέτης και μετονομάζοντας την Οδό Αποστόλου Παύλου σε Οδό Κεμάλ Ατατούρκ. Ακόμα και ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο μόνος Έλληνας πολιτικός που εξέφρασε την τάση για εθνική ολοκλήρωση αλλά και τους πολιτικούς πόθους των Ελλήνων της Ανατολής, μετά την υπογραφή της Ελληνοτουρκικής Συμφωνίας του 1930 πρότεινε το Μουσταφά Κεμάλ για Νόμπελ Ειρήνης.

Στην ίδια ακριβώς γραμμή κινήθηκε και η Αριστερά, η οποία διαμόρφωσε ένα φιλοκεμαλικό ερμηνευτικό πλαίσιο, το οποίο επιβιώνει με ιδιαίτερη ένταση έως τις μέρες μας και ιστορικά αποτυπώθηκε με την κυνική δήλωση του Νίκου Ζαχαριάδη στο «Ριζοσπάστη» (12-7-1935) : «.Η Μικρασιατική εκστρατεία δεν χτυπούσε μόνο τη νέα Τουρκία, μα στρεφότανε και ενάντια στα ζωτικότατα συμφέροντα του Ελληνικού λαού. Γι αυτό εμείς όχι μόνο δεν λυπηθήκαμε για την αστικοτσιφλικάδικη ήττα στη Μικρασία ΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΔΙΩΞΑΜΕ…»

Έτσι εξηγείται ο αγνωστικισμός και η αδιαφορία που χαρακτηρίζουν το μεγαλύτερο μέρος των Ελλήνων ιστορικών. Βέβαια, την τιμή της νεοελληνικής ιστοριογραφίας σώζει εν μέρει η ερευνητική δραστηριότητα εκείνης της σχολής που αποκαλώ με την προσφυγική ιστοριογραφία.

Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι η τουρκική αντιεθνικιστική ιστοριογραφία έχει κάνει πολύ μεγάλα βήματα στην αποκάλυψη των άγνωστων πτυχών εκείνης της κρίσιμης εποχής και δεν διστάζει καθόλου να εντοπίσει τις ευθύνες του τουρκικού εθνικισμού και να περιγράψει με σαφήνεια  το έγκλημα Γενοκτονίας κατά των χριστιανικών οθωμανικών πληθυσμών.

Τέτοια κείμενα, που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στην Ελλάδα, τα προτείνω ανεπιφύλακτα ώστε να πληροφορηθούν όσοι ενδιαφέρονται για εκείνη την εποχή και τις τραγικές τις συνέπειες:

–του Fikret Baskaya : Η συνείδηση της Ιστορίας θα μας απελευθερώσει,

του Ahmet Oral: Για το Αρμενικό, Ελληνικό, Κουρδικό και Αλεβίτικο Ζήτημα,

-του Attila TuyganΓενοκτονία για την “ιερή πατρίδα”,

-του Τaner AkçamΟι εκτοπίσεις και οι σφαγές των Ελλήνων του 1913-1914:  Πρόβα για τη Γενοκτονία των Αρμενίων

-του Sait ÇetinoğluΗ ιδέα του ανεξάρτητου Πόντου και η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου,  και Το Τέλος του Κινήματος και η Εκδίωξη

-της Pervin ErbilΜια τραγική σελίδα στην εκκαθάριση των Ρωμιών, 1914-1924

Εντυπωσιάζει η συνάφεια των θέσεων της συγκεκριμένης τουρκικής ιστοριογραφικής σχολής με την ελληνική προσφυγική ιστοριογραφία, που αναπτύσσεται αργά αλλά σταθερά στην Ελλάδα την τελευταία 25ετία, αμφισβητώντας τα στερεότυπα και αποδομώντας τους κυρίαρχους μύθους.  Πάντως, η αλλαγή της ατμόσφαιρας θα έρθει μόνο τη δεκαετία του ’80 με την εμφάνιση της κοινωνίας των πολιτών και την εμφάνιση ενός πολιτικού διεκδικητικού κινήματος των προσφυγικών οργανώσεων και με τις πολιτικές κατακτήσεις της δεκαετίας του ’90 που σχηματοποιήθηκαν με την αναγνώριση των δύο Ημερών Μνήμης για τη Γενοκτονία.

Σε  ό,τι αφορά τώρα στην έκδοση The Genocite of the Ottoman Greeks, θα ήθελα να σας ρωτήσω τις ακριβώς περιλαμβάνει;

Παρά το ότι σε μεγάλο μέρος της κοινότητας των ιστορικών της Ελλάδας κυριαρχεί η αδιαφορία, τα παλιά αντιδραστικά και αντιπροσφυγικά στερεότυπα, ο αγνωστικισμός και η άρνηση να τοποθετηθούν σωστά τα δεδομένα ώστε να εξαχθούν ακριβή συμπεράσματα, εν τούτοις σε διεθνές επίπεδο υπάρχει αξιόλογη ερευνητική παραγωγή. Ένα τέτοιο κορυφαίο συλλογικό έργο είναι αυτό που μόλις κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ από τις εκδόσεις Melissa:

Tessa Hofmann, Matthias Bjørnlund, Vasileios Meichanetsidis, με τη συμμετοχή των: J. Mourelos, R. Donef, N. Hlamides, M. Stewart, St. T. Stavridis, St. Leonard Jacobs, Alfred de Zayas, R. Levitsky, M. Bruneau and K. Papoulidis, A. Kalaitzidis and D. Wallace, Abr. Der Krikorian and E. Taylor, The Genocide of the Ottoman Greeks: Studies on the State-Sponsored Campaign of Extermination of the Christians of Asia Minor (1912-1922) and Its Aftermath: History, Law, Memory, Νέα Υόρκη, εκδ. Melissa, 2012.

Μια πολύ καλή περιληπτική παρουσίαση των επιμέρους κειμένων του τόμου δίνει ο επιμελητής της έκδοσηςΒασίλειος Μεϊχανετσίδης:

«Η ανθολογία χωρίζεται σε 4 μέρη: Το Πρώτο Μέρος εμπεριέχει την Εισαγωγή, το Δεύτερο Μέρος την Ιστορική Επισκόπηση, Τεκμηρίωση και Ερμηνεία, Το Τρίτο Μέρος τη Νομική Προσέγγιση, το Τέταρτο Μέρος το Ζήτημα της Διδασκαλίας στα Σχολεία, το Πέμπτο την Μνημόνευση, το Έκτο την Ενοιοποίηση και το Έβδομο το Χρονολόγιο, το Γλωσσάριο των Όρων, την Επιλεκτική Βιβλιογραφία, το Index και το Χάρτη.

Η ανθολογία ξεκινά με άρθρο της Tessa Hofmann, η οποία παρουσιάζει μια περιεκτική διαπεριοχική επισκόπηση της Ελληνικής Γενοκτονίας και προσφέρει το πλαίσιο για την κατανόηση του γεγονότος. Το άρθρο αποτελεί έκθεση αυτού που η Tessa αποκαλεί ««συσσωρευτική/επισωρευτική καταστροφή/γενοκτονία με μετακινούμενο/μεταλασσόμενο επίκεντρο (Cumulative Destruction with Shifting Focus)». Η Hofmann συγκρίνει την Αρμενική και Ελληνική Γενοκτονία, σημειώνοντας ότι μολονότι η πρώτη, δηλαδή η Αρμενική γενικώς διαφέρει από τη δεύτερη, την Ελληνική, στο να είναι πιο εντατική και κατά τα φαινόμενα πιο ριζοσπαστική, και οι δύο απεδείχθησαν εξίσου μοιραίες για τους δύο πληθυσμούς, τον Αρμενικό και τον Ελληνικό.

Ακολουθεί το άρθρο του Israel W. Charny, ευρύτερα γνωστού ως ενός εκ των πρωτεργατών στις γενοκτονικές σπουδές. Ο Charny, ο οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στην αναγνώριση των γενοκτονιών, αλλά και στη μάχη κατά της άρνησης τους, κατά του αποκλεισμού θυμάτων, της παραποίησης της ιστορίας, της ηθικής σχετικοποίησης, αναφέρει τις προσωπικές και πολύ ενδιαφέρουσες εμπειρίες στο ζήτημα της προώθησης της αναγνώρισης της Ελληνικής Γενοκτονίας. Η συμβολή του Charny αποτελεί μια δυνατή υπενθύμιση της αναγκαιότητας αναγνώρισης όλων των Γενοκτονιών.

Ο Ιωάννης Μουρέλος παρουσιάζει τις αποτυχημένες προσπάθειες του 1914 για την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων/Μουσουλμάνων. Οι προσπάθειες αυτές είχαν ξεκινήσει από την Οθωμανική Κυβέρνηση εν μέσω σκληρών διωγμών κατά των Ελλήνων της Ιωνίας. Το βασικό ερώτημα, που θέτει ο Μουρέλος είναι αν οι διώξεις αυτές είχαν ως σκοπό να εξαναγκάσουν την Ελληνική Βασιλική Κυβέρνηση να αποδεχθεί την ανταλλαγή, ή αν οι προταθείσες διαπραγματεύσεις για ανταλλαγή υπηρετούσαν τις προσπάθειες της Οθωμανικής Κυβέρνησης να καλύψει τις διώξεις. Ο Μουρέλος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πρόθεση της Οθωμανικής Κυβέρνησης ήταν να ξεφορτωθεί το Ελληνικό στοιχείο της περιοχής. Κατά το Μουρέλο, η πολιτική της οθωμανικής Κυβέρνησης θα επιτυγχάνετο δια της βίας και όχι δια της υπογραφής συνθήκης για την οικειοθελή ανταλλαγή των πληθυσμών, η οποία θα εμπεριείχε παραχωρήσεις προς την Ελληνική πλευρά πράγμα που δεν επιθυμούσε η Οθωμανική Κυβέρνηση.

Στην παρουσίαση της Καταστροφής των Οθωμανών Ελλήνων από τις Διπλωματικές Πηγές του Δανικού Υπουργείου Εξωτερικών, ο Matthias Bjornlundλαμβάνει ως σημείο αφετερίας την επιχειρηθείσα εθνοκάθαρση των Ελλήνων της Ιωνίας το 1914, την οποία ο Βρετανός Διπλωμάτης στη Κωνσταντινούπολη το 1914 Henry Beaumont χαρακτήριζε ως « μερική εξόντωση του Ελληνικού πληθυσμού (partial elimination of the Greek population)», η οποία συνετελέσθη την περίοδο μεταξύ των Βαλκανικών Πολέμων και την Έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Bjornlund στο άρθρο περιγράφει πως ουδέτεροι παρατηρητές, όπως οι Δανοί διπλωμάτες στην Κωνσταντινούπολη και στη Σμύρνη, δικαίως θεωρούσαν πως οι διώξεις και η γενοκτονία των Ελλήνων και των Αρμενίων την περίοδο 14-16 ως διασυνδεδεμένα μέρη της πολιτικής του Κόμματος Ένωση και Πρόοδος για το βίαιο εκτουρκισκμό με σκοπό τη δημιουργία μιας « Τουρκίας για τους Τούρκους». Με άλλα λόγια, ο Bjοrnlund υποστηρίζει ότι τέτοιες πολιτικές, οι οποίες συνεχίσθηκαν και κατά τη διάρκεια της Κεμαλικής περιόδου, αποσκοπούσαν σκοπίμως στην εθνική και θρησκευτική ομογενοποίηση της Ιωνίας και της Ανατολίας.

Ο Racho Donef επικεντρώνεται στο ρόλο της Ειδικής Οργάνωσης (Teskilat-i Mahsusa) στην καταστροφή των Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων/Αραμαίων πριν και κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Αντλώντας στοιχεία από ποικιλία πηγών, μεταξύ των οποίων και έγγραφα από τα οθωμανικά αρχεία, ο Donef ιχνηλατεί την ιστορία της Οργάνωσης από την γένεση της κατά την κατάληψη της οθωμανικής εξουσίας από τοΚομιτάτο Ένωση και Πρόοδος έως την περίοδο μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η τουρκική ιστοριογραφία έχει γενικώς αναγάγει όλους αυτούς που αναμείχθηκαν στην εγκληματική αυτή Ειδική Οργάνωση ως ήρωες και τα θύματα τους, Αρμενίους, Έλληνες κ.α. ως προδότες, αν και η προσέγγιση αυτή πλέον αμφισβητείται ανοικτά από σειρά φιλελελευθέρων Τούρκων ιστορικών. Η τεκμηρίωση που παρουσιάζεται εδώ διαδεικνύει ότι η Οργάνωση, με τις συμμορίες των « δολοφόνων και των κλεπτών » ήταν ένα ιδιαιτέρως ζωτικό και κτηνώδες όργανο στην εφαρμογή εθνοκάθαρσης και γενοκτονίας του Κόμματος της Ένωσης και της Προόδου.

Μετακινούμενος στα τελικά στάδια της καταστροφής των Οθωμανών Ελλήνων, οΝικόλαος Χλαμίδης ερευνά ορισμένα από τα γεγονότα, που οδήγησαν στην Κεμαλική Καταστροφή της Σμύρνης τον Σεπτέμβρη του 1922 πριν αναλύσει την ίδια κατακλυσμικών διαστάσεων καταστροφή. Χρησιμοποιώντας πρωτίστως και κυρίως Βρετανικές Διπλωματικές Αναφορές και Έγγραφα και Μαρτυρίες Δυτικών και Τούρκων αυτοπτών μαρτύρων, συνοδευόμενες από φωτογραφίες της προσωπικής του συλλογής, ο Χλαμίδης δίδει μια λεπτομερή έκθεση των σφαγών, της λεηλασίας, της πυρπόλησης, της αδιαφορίας των Δυτικών, αλλά και των άμεσων συνεπειών, οι οποίες έφεραν τις εκτοπίσεις, τη μαζική σφαγή, ή την εξορία των επιζώντων. Ένα από τα συμπεράσματα, που εξάγει είναι ότι το Ολοκαύτωμα της Σμύρνης, όπως ήταν γνωστό, δεν υπήρξε απομονωμένο ή τυχαίο γεγονός « η καταστροφή της Σμύρνης και ο εκμηδενισμός (annihilation) των Χριστιανών κατοίκων της, Ελλήνων και Αρμενίων, παραμένουν ένα βασανιστικό κεφάλαιο στη διαδικασία Γενοκτονίας του Ελληνικού και Αρμενικού πληθυσμού της Τουρκίας».

kars1918.wordpress.com

Κωνσταντοπούλου: Ο κ. Τσίπρας ξεπούλησε την Αλήθεια για λίγο ακόμη χρόνο στην εξουσία

Οξύτατη επίθεση της Ζωής Κωνσταντοπούλου στην κυβέρνηση. Αφορμή η νέα απόφαση του Προέδρου της Βουλής να διαθέσει σε βουλευτές όλα τα γραφεία της επιτροπής Αλήθειας για το Χρέος.

Σκληρή επίθεση στον πρωθυπουργό για βίαιη κατάργηση της λειτουργίας της επιτροπής Αλήθειας για το δημόσιο χρέος εξαπέλυσε η Ζωή Κωνσταντοπούλου με αφορμή την απόφαση του Προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση να διαθέσει σε βουλευτές όλα τα γραφεία όπου στεγάζεται μέχρι σήμερα η επιτροπή.

«Η απόφαση για εκδίωξη της επιτροπής αλήθειας δημόσιου χρέους από την Βουλή προοιωνίζεται την βίαιη κατάργησή της» τόνισε στο news247 η κυρία Κωνσταντοπούλου και διερωτήθηκε: «ποιος μπορεί πια να ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση έχει σκοπό να θέσει σθεναρά το ζήτημα της διαγραφής του χρέους; Ποιος μπορεί να ισχυρίζεται ότι δεν αντιλαμβάνεται την απάτη;» Η κυρία Κωνσταντοπούλου καταφέρεται όμως και προσωπικά κατά του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για αυτή την απόφαση λέγοντας: «πότε επιτέλους θα πει την αλήθεια ο Αλέξης Τσίπρας για το πότε και πως ξεπούλησε την αλήθεια και το δίκιο αυτού του λαού για λίγο ακόμη χρόνο στην εξουσία;»

Η κυρία Κωνσταντοπούλου αντέδρασε  στην απόφαση του κ. Βούτση με την οποία διατίθενται όλα τα γραφεία της Επιτροπής Αλήθειας (606, 607, 702 – 703, 705 και 710) του κτηρίου της Βουλής επί της οδού Μητροπόλεως στην Υπηρεσία Λειτουργίας Γραφείων Βουλευτών «προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες στέγασης και λειτουργίας των γραφείων των –περιφερειών εκτός Αττικής- βουλευτών, καθώς και άλλες υπηρεσιακές ανάγκες». Σημειώνεται ότι η επιτροπή Αλήθειας για το Δημόσιο Χρέος έχει 40 μέλη.

Νωρίτερα κυρία Κωνσταντοπούλου εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για την απόφαση του κ. Βούτση και στο twitter υπενθυμίζοντας, μάλιστα, ότι με την ανάληψη της προεδρίας του είχε αφαιρέσει από την κεντρική ιστοσελίδα της Βουλής κάθε αναφορά στο έργο της επιτροπής για τον λογιστικό έλεγχο του Δημόσιου Χρέους. «Έργο Βούτση: αφαίρεση του πορίσματος της Επιτροπής Αλήθειας από το site της Βουλής, απόπειρα εκδίωξης της Επιτροπής από τη Βουλή. Συγχαρητήρια» τόνισε στην ανάρτησή της η πρώην Πρόεδρος της Βουλής.

news247.gr

Ψηφιακό Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης στα Ανώγεια

Oι κάτοικοι της Κρήτης, φοιτητές, μαθητές και επισκέπτες, έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στις τρισδιάστατες και διαδραστικές εικόνες, σχετικά με την ιστορική εξέλιξη των ανασκαφών του Ιδαίου Άτρου και της Ζωμίνθου.

Ξεκίνησε η λειτουργία του ψηφιακού τμήματος του Κέντρου Αρχαιολογικής Πληροφόρησης «Γιάννης Σακελλαράκης και Έφη Σαπουνά Σακελλαράκη» στα Ανώγεια.

Από τη Δευτέρα όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης, φοιτητές, μαθητές και επισκέπτες, έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν ανάμεσα σε τρισδιάστατες και διαδραστικές εικόνες και προβολές σχετικά με την ιστορική εξέλιξη των ανασκαφών του Ιδαίου Άτρου και της Ζωμίνθου, με απεικονίσεις, αντίγραφα ευρημάτων του Ιδαίου Άντρου και ευρημάτων της Αρχαίας Ζωμίνθου.

Ο δήμος Ανωγείων που παρέδωσε το Κέντρο στο κοινό, γνωστοποιεί τη θεματολογία στην οποία μπορούν οι επισκέπτες να περιηγηθούν όπως: «Την τρισδιάστατη “περιήγηση” των αρχαιολογικών χώρων σε ένα στερεοσκοπικό ολιγόλεπτο ντοκιμαντέρ που θα προβάλλεται μέσω ειδικού 3D projector, όπου ο επισκέπτης φορώντας ειδικά γυαλιά στερεοσκοπικής θέασης θα του δημιουργείται η αίσθηση παρουσίας στον φυσικό χώρο των ευρημάτων, αλλά και μέσω αφηγητή θα του παρέχονται βασικές πληροφορίες για την ιστορία αλλά και πολιτισμική σημασία των αρχαιολογικών χώρων.

Με τη διαδραστική εκπαιδευτική εφαρμογή (τραπέζι αφής) θα παρέχεται η δυνατότητα στους επισκέπτες και πιο συγκεκριμένα στα παιδιά, αλλά όχι μόνο, να ενημερώνονται και να μαθαίνουν για τους μύθους της αρχαίας λατρείας που υπήρχε στην περιοχή μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι – εφαρμογή αφής με διαμορφωμένα γραφικά και περιβάλλον πλοήγησης, στην συνέχεια μέσω δύο εφαρμογών (κουίζ & παζλ) θα μπορούν οι επισκέπτες να τα αφομοιώσουν καλύτερα τα όσα τους παρουσιάστηκαν. Δύο ολογράμματα ευρημάτων, σε ειδικές προθήκες ολογραμματικής παρουσίασης θα εμφανίζονται αντίγραφα ευρημάτων (πέλεκυς και κόσμημα). Ο θεατής θα μπορεί να περιφέρεται της προθήκης και να επεξεργάζεται τα ολογράμματα των ευρημάτων».

Παράλληλα, επιμέρους επιμορφωτικές προβολές, σε οθόνες τοίχου θα παρουσιάζουν ολιγόλεπτα επαναλαμβανόμενα θεματικά ντοκιμαντέρ, τα οποία με την χρήση, πλάνων, αφήγησης, μουσικής και γραφικών θα εμβαθύνουν την πληροφόρηση του επισκέπτη πάνω σε συγκεκριμένα θέματα. Πχ. τις διαδικασίες εκσκαφής των αρχαιολογικών χώρων, την αρχιτεκτονική σημασία της Ζωμίνθου κτλ.

Η διαδραστική “περιήγηση” στους αρχαιολογικούς χώρους, είναι μία ψηφιακή προβολή σε κάθετη επιφάνεια που θα παρέχει την δυνατότητα διάδρασης μέσω της αφής, μέσω της οποίας ο επισκέπτης θα μπορεί να διεξάγει μία εικονική περιήγηση στους αρχαιολογικούς χώρους.

Θα γίνεται χρήση πραγματικών πλάνων ή και ψηφιακών αποκαταστάσεων των χώρων τα οποία θα προβάλλονται στον επισκέπτη έπειτα από δική του επιλογή μέσω μίας εφαρμογής αφής που θα είναι ενσωματωμένη στην προβολή.

Από τη Δευτέρα και μέχρι τέλος του χρόνου, το κέντρο πληροφόρησης θα παραμένει ανοιχτό από Δευτέρα έως Παρασκευή με ώρες λειτουργίας 10:00 – 14:00 δίνοντας όπως τονίζει και ο δήμαρχος Ανωγείων Μανόλης Καλλέργης: «…μια μεγάλη ευκαιρία για όλους τους Ανωγειανούς, για όλους τους επισκέπτες και ιδιαίτερα για τα σχολεία της περιοχής να το επισκεφτούν ξανά, να το δουν πλέον στην ολοκληρωμένη του μορφή, θαυμάζοντας αυτό το τόσο σύγχρονο δημιούργημα που μέσα από την σύγχρονη τεχνολογία μας μεταφέρει στην μινωική αρχαιότητα και στο ρόλο που διαδραμάτισε ο Ψηλορείτης και το Ιδαίο Άντρο στην δημιουργία αυτού του σπουδαίου πολιτισμού».

ΑΠΕ – ΜΠΕ

Η μικρή, τοπική επιχειρηματικότητα και οι πολέμιοι της

Ως η «Εαρινή σύναξη» των μικροζυθοποιών είχε αποκληθεί η πρωτοβουλία 9 μικρών και τοπικών παραγωγών μπύρας τον περασμένο Μάρτιο για την συγκρότηση ενός φορέα που εκφράζει και εκπροσωπεί τα ιδιαίτερα συμφέροντα τους. Η αξία της πρωτοβουλίας τους – που δεν στόχευε επ΄ουδενί να ενισχύσει με νέο αίμα τον εργοδοτικό επαγγελματικό συνδικαλισμό- φαίνεται τώρα που η κυβέρνηση τους φορτώνει τα μπουκάλια της ελεγχόμενης παραγωγής τους με επιπλέον φόρους δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την υπόθεση της παραγωγικής δραστηριότητας με έντονα τοπικά χαρακτηριστικά και εξωστρεφή προσανατολισμό.

Οι 9 παραγωγοί που πήραν την πρωτοβουλία – ο ένας από την Χίο, δύο άλλοι από την Εύβοια, ο τέταρτος από την Τήνο, ο πέμπτος από την Σαντορίνη, ο έκτος από την Κρήτη, ο έβδομος από τις Σέρρες, ο όγδοος από την Πάτρα και ο ένατος από την Κέρκυρα – καθώς και οι συνάδελφοι τους που πλαισίωσαν αυτήν την προσπάθεια ήταν όλοι γεννήθηκαν τα χρόνια της κρίσης. Δηλαδή, έβαλαν χρήματα, χρόνο, κόπο και ιδρώτα και πήραν ρίσκο σε μια πολύ άγρια εποχή. Σήκωσαν μανίκια, χρειάσθηκε να στηθούν αμέτρητες ώρες μπροστά από τα γκισέ της Εφορίας, των Δήμων, της Πολεοδομίας. Έμαθαν να μην βαρυγκωμούν με το τέρας που κρύβεται στους δαιδάλους της γραφειοκρατίας του δημοσίου. Επέλεξαν τα δύσκολα, το δρόμο της παραγωγής. Αποφάσισαν να συνδέσουν την τύχη τους με τον τόπο τους. Και τώρα το πληρώνουν από μια κυβέρνηση που ήρθε με σημαία και ευαγγέλιο την «παραγωγική ανασυγκρότηση». Τώρα, τιμωρούνται και μαζί με εκείνους οι οικογένειες των εργαζομένων τους, εκατοντάδες νέοι επιστήμονες που βρήκαν δίπλα τους δουλειά και ένα ανοιχτό παράθυρο για το μέλλον.

Θα μπορούσαν να αφήσουν τα ωραία λεφτά τους στην άκρη. Να μην ταλαιπωρηθούν. Να το παίζουν μοδάτοι τα καλοκαίρια στις παραλίες με τις πολύχρωμες εισαγόμενες μπύρες τους. Αλλά, δεν … – εκείνοι ήθελαν την δικιά τους ξεχωριστή μπύρα με την ιδιαίτερη γεύση. Την μπύρα που δεν είναι αποτέλεσμα μαζικής παραγωγής – που έχει ημερομηνία λήξης. Όλες φρέσκες, αρκετές από αυτές αφιλτράριστες, με διαφοροποιημένες ιδιαίτερες γεύσεις.

Μια συμβολή στο σύγχρονο αστικό πολιτισμό κομμάτι του οποίου είναι και το κρασί και η μπύρα. Αλλά, πάνω από όλα η δική τους συμβολή έχει να κάνει με την συνειδητοποίηση ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα δεν μπορεί να επιστρέψει χωρίς την εδραιωμένη παρουσία μιας υγιούς, ανταγωνιστικής μικρής, τοπικής επιχειρηματικότητας.

Η κυβέρνηση το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης έφερε και πέρασε από την Βουλή στο άψε σβήσε την τροποποίηση από την 1η Ιανουαρίου του 2016 του καθεστώτος μειωμένου συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για την μπύρα που παράγεται από ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιία, των οποίων η παραγωγή δεν υπερβαίνει τα 200.000 εκατόλιτρα ετησίως. Μια ελληνική πρωτοτυπία από του πουθενά. Και αυτό γιατί το καθεστώς του μειωμένου συντελεστή για τις μικρές ζυθοποιίες ισχύει στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως ένα είδος κίνητρου για την μικρή, τοπική παραγωγή.

Όπως καλά έχετε καταλάβει οι άλλοτε ιεροκήρυκες της «παραγωγικής ανασυγκρότησης» τα έβαλαν με τους ίδιους τους φορείς της παραγωγής… Επέλεξαν και πάλι στρατόπεδο

newmoney.gr

Ντάισελμπλουμ: Δεν δίνονται λεφτά χωρίς εκπλήρωση των προαπαιτούμενων

Ο πρόεδρος του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει εκταμίευση δανείων προς την Ελλάδα, χωρίς να εκπληρωθούν οι όροι της δανειακής σύμβασης

Σε επιστολή του προς τα μέλη της ολλανδικής Βουλής, ο Ντάισελμπλουμ τόνισε πως «η Ελλάδα υπερψήφισε το πρώτο νομοθετικό πακέτο που αποσκοπεί στην υλοποίηση της πρώτης ομάδας προαπαιτουμένων η οποία αφορά την εκταμίευση 2 δισ. ευρώ. Η εφαρμογή των υπόλοιπων προαπαιτούμενων από την πρώτη ομάδα, βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη σε διαβούλευση με τους θεσμούς» και πρόσθεσε εκταμίευση δανείων προς την Ελλάδα θα πραγματοποιείται μόνο εφόσον έχουν εκπληρωθεί οι όροι της δανειακής σύμβασης.

Αναφερόμενος στο Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας, τόνισε ότι θα δοθεί βαρύτητα στο ελληνικό πρόγραμμα και την πρόοδο που έχει σημειωθεί ως προς την υλοποίηση του. Παράλληλα, ανέφερε πως «το Eurogroup πιθανότατα θα ενημερωθεί για τα αποτελέσματα των stress tests και της Asset Quality Review. Στη βάση των εν λόγω αποτελεσμάτων θα καθοριστεί σε ποιο βαθμό μπορεί να γίνει λόγος για κεφαλαιακά ελλείμματα των ελληνικών τραπεζών».

Τέλος, υπογραμμίζει ότι σε περίπτωση κεφαλαιακού ελλείμματος, οι τράπεζες θα μπορέσουν να αναζητήσουν χρηματοδότηση μέσω του ESM. «Εάν το έλλειμμα δεν μπορεί να καλυφθεί επαρκώς από την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν χρήματα από τον ESM για την ανακεφαλαιοποίηση. Για τον λόγο αυτό έχει προβλεφθεί ένα ποσό μέχρι 25 δισ. εντός του ESM. Από το ποσό αυτό τα 10 δισ. ευρώ είναι διαθέσιμα σε έναν χωριστό λογαριασμό του ESM. Τα υπόλοιπα 15 δισ. ευρώ μπορούν να διατεθούν μόνον αφού υλοποιηθούν τα προς τούτο απαιτούμενα μέτρα που έχουν οριστεί στο μνημόνιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπ. Οικονομικών της Ολλανδίας.

thepressproject.gr

Επεσαν οι υπογραφές για τα δάνεια της ΕΤΕπ προς ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ

Δάνεια, συνολικού ύψους 285 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, τον ΔΕΣΦΑ και τον ΑΔΜΗΕ χορηγεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Παρών στην υπογραφή των σχετικών συμβάσεων το μεσημέρι της Τρίτης ήταν και ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, Βέρνερ Χόγιερ.

Πρόκειται επί της ουσίας για τη χορήγηση της δεύτερης δόσης υφιστάμενης δανειακής γραμμής.

Στη τελετή υπογραφής ήταν παρόντες ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος Πάνος Σκουρλέτης καθώς και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης και οι διευθύνοντες σύμβουλοι του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μπλάνας και του ΔΕΣΦΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς.

Τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα, εξέφρασε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ Βέρνερ Χόγιερ, μιλώντας στην εκδήλωση.

Ανήγγειλε, επίσης, ενίσχυση της παρουσίας της τράπεζας στην Ελλάδα, ενώ, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με ενδεχόμενο «Grexit», επανέλαβε ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση είναι μη αναστρέψιμη διαδικασία.

«Θα επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας στην Ελλάδα, για να στείλουμε μήνυμα στην πραγματική οικονομία και να διασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση έργων που θα βοηθήσουν να λύσουμε τα προβλήματα της πραγματικής οικονομίας» τόνισε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ και σημείωσε ακόμη ότι η τράπεζα ήταν παρούσα στην Ελλάδα πριν την κρίση, συνέχισε στη διάρκεια της κρίσης και θα παραμείνει και μετά, εφόσον της ζητηθεί, σε μια χώρα με κράτος δικαίου και δημοκρατία, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η έκθεση της ΕΤΕπ στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, είναι 18 δισ. ευρώ ή 10% του ΑΕΠ.

Ο κ. Χόγιερ εξέφρασε, επίσης, τη βούληση της τράπεζας να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και επενδύσεις στην έρευνα, την καινοτομία και την ευρυζωνικότητα, ενώ δήλωσε ανοιχτός και σε συζητήσεις για τη στήριξη δημιουργίας αναπτυξιακής τράπεζας.

Σε παρέμβασή του, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτοςεπισήμανε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης για έξοδο από την κρίση περιλαμβάνει την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που ξεκίνησε το Σαββατοκύριακο, την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, τη συζήτηση για το χρέος και την παρουσίαση του νέου αναπτυξιακού μοντέλου ως το Μάρτιο του 2016.

Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι θα επιστρέψει η αισιοδοξία στην οικονομία, ενώ, αναφερόμενος στο ρόλο της ΕΤΕπ, είπε ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι θεσμικοί παράγοντες στέλνουν ένα σήμα στην αγορά, όπως είναι σημαντική και η συμμετοχή της EBRD στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Ζήτησε, επίσης, συμμετοχή της ΕΤΕπ σε επενδύσεις στους τομείς της υγείας και της παιδείας.

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης σημείωσε ιδιαίτερα τη χρηματοδοτική συνδρομή της ΕΤΕπ για την ολοκλήρωση του προηγούμενου ΕΣΠΑ, και προσέθεσε ότι συζητούνται τρόποι για επέκταση των εργαλείων ενίσχυσης της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τη βοήθεια της τράπεζας.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης ανέφερε ότι οι ενεργειακές επενδύσεις που χρηματοδοτεί η ΕΤΕπ μειώνουν το κόστος λειτουργίας του συστήματος και συμβάλλουν, επίσης, στην προστασία του περιβάλλοντος. Σημείωσε δε το γεγονός ότι οι επενδύσεις πραγματοποιούνται από εταιρείες του Δημοσίου, πράγμα που δείχνει, όπως είπε, ότι το Δημόσιο μπορεί να κάνει χρήσιμα πράγματα, ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας.

Τόνισε, ακόμη, ότι υπάρχουν και άλλα φιλόδοξα σχέδια επενδύσεων, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και η ενίσχυση της διασύνδεσης με την Ιταλία, ενώ ανακοίνωσε ότι βρίσκονται σε πολύ καλό σημείο οι συζητήσεις με την κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, ώστε να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια υπάρχουν για την κατασκευή του έργου.

Οι συμβάσεις που υπεγράφησαν με τη ΔΕΗ, τον Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και τον Διαχειριστή Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) είναι συνολικού ύψους 285 εκατ. ευρώ, και αφορούν την εγκατάσταση μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε 18 νησιά στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τις διαπόντιες νήσους (110 εκατ.), την ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο και την Εύβοια (70 εκατ.), τη διασύνδεση νησιών των Κυκλάδων (65 εκατ.) και την επέκταση της δυναμικότητας του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα (40 εκατ.).

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιστρέφουν στο φυσικό τους περιβάλλον δύο χελώνες Καρέτα καρέτα

Στο φυσικό τους περιβάλλον θα επιστρέψουν δύο χελώνες καρέτα καρέτα την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου από ανθρώπους του Ενυδρείου Κρήτης. Η απελευθέρωση θα γίνει στις 12 το μεσημέρι στην παραλία μπροστά από το Ενυδρείο Κρήτης.

Η μία χελώνα βρέθηκε τραυματισμένη στις 20 Ιουλίου 2015 στην περιοχή Τράφουλας (Ανατολικά του Λέντα) από τουρίστες και συλλέχτηκε από το προσωπικό του Λ/Σ των Καλών Λιμένων.

Η δεύτερη βρέθηκε τραυματισμένη στις 3 Οκτωβρίου στην περιοχή Αρίνα, στην παραλία μπροστά από το ξενοδοχείο Knossos Beach από επισκέπτες του ξενοδοχείου. Άμεσα μετά την ενημέρωση, οι δύο χελώνες μεταφέρθηκαν από το προσωπικό μας για περίθαλψη στις εγκαταστάσεις του Ενυδρείου Κρήτης.

Μετά από 3,5 και 1 μήνα παραμονής στους χώρους του Ενυδρείου αντίστοιχα, με τη φροντίδα από το έμπειρο προσωπικό του τμήματος Ενυδρειολογίας, υγιείς πια, αρκετά ζωηρές και μαρκαρισμένες οι μικρές μας φίλες μπορούν να επιστρέψουν με ασφάλεια στο φυσικό τους περιβάλλον.

Το Ενυδρείο Κρήτης προσκαλεί όλους, όσοι επιθυμούν να μεταβούν στην περιοχή και να δουν από κοντά την όλη διαδικασία.

«Γιατί δεν μείνατε να πολεμήσετε;»

Όταν καταλάγιασε ο θόρυβος χτες στην Αγκαλιά ρώτησα μια παρέα νεαρούς Σύριους, «γιατί δεν μείνατε να πολεμήσετε;». Καταλάβαινες από τα πρώτα λεπτά πως είχες μπροστά σου μετρημένους ανθρώπους με ζυγισμένα λόγια, με συμπεριφορά άψογη, μια συμπεριφορά που ούτε εγώ δεν ξέρω αν θα είχα μετά από τόσο κατατρεγμό. Αν κάποιος ήταν να σου πει αλήθεια, θα ήταν αυτοί.

Ένας νεαρός απάντησε: «Ήμουν στον στρατό δυο χρόνια. Τα δυο χρόνια αυτά ήταν αρκετά για να καταλάβω πως οι σφαγές που γινόταν δεν είχαν κανένα νόημα. Εγώ δεν δέχτηκα να σκοτώσω κανέναν γιατί καμιά από τις δυο πλευρές- τις τρεις – πέντε – δέκα κανείς δεν ξέρει πόσες πια πλευρές δεν μάχεται για κάποιο ιδανικό παρά για τα συμφέροντα λίγων αφεντικών και για να κάνουν το παιχνίδι των Αμερικάνων, των Γερμανών, των πολυεθνικών. Δεν έριχνα σφαίρες για την πατρίδα μου αλλά γιατί ήμουν μαριονέτα (puppet ήταν η λέξη που χρησιμοποίησε) όσων θέλουν την πατρίδα μου διαλυμένη. Όποιος πάει να το πει αυτό τον σκοτώνουν, σε όποια πλευρά κι αν ανήκει. Εγώ δεν θα γίνω φονιάς για αυτούς. Η ανθρώπινη ζωή έτσι δεν έχει αξία (it was a value of nothing)».

Ο νεαρός με κοιτούσε στα μάτια και δεν κόμπιασε ούτε στιγμή. Μετέφρασε τα όσα μου είπε στην παρέα του. Ένας ακόμα με έπιασε από τον ώμο και επανέλαβε: «Δεν γινόμαστε φονιάδες για το τίποτα. Κρυφτήκαμε έξι μήνες στα βουνά για να κάνουμε αντάρτικο και τότε είδαμε πως όλοι εμάς κυνηγούσαν και οι μεν και οι δε και όλοι. Άρα είχαμε δίκιο και ήθελαν να μας εξαφανίσουν. Φύγαμε και θα φτιάξουμε ξανά την πατρίδα μας, όχι όμως όπως θέλουν οι Αμερικάνοι και οι πάμπλουτοι φίλοι τους ευρωπαίοι και άραβες και οι άλλοι αλλά όπως θέλουμε εμείς. Για όλους, να ζουν όλοι μέσα ειρηνικά».

Αυτή είναι η δική μου κατάθεση σε όσους ρωτούν «γιατί δεν έμειναν να πολεμήσουν». Η απάντηση είναι απλή: γιατί υπάρχουν πόλεμοι δίχως νόημα. Ο πόλεμος αυτός είναι δίχως νόημα.

left.gr

Μετά το αεροδρόμιο Χανίων η Fraport αναμειγνύεται και με Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου για γερμανικές κρουαζιέρες

Συμφωνία με το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, που διαχειρίζεται η Fraport, προωθεί ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου για την ανάδειξη των κυκλικών ταξιδιών κρουαζιέρας με έδρα το Ηράκλειο. Στόχος να καταστεί βάση για τις γερμανικές εταιρείες κρουαζιέρας.

Την υπογραφή συμφωνίας για την ανάδειξη των κυκλικών ταξιδιών κρουαζιέρας με έδρα την Κρήτη, γνωστών ως home porting, επιδιώκει να υπογράψει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου με το Αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης. Στόχος είναι να αναδειχθεί το λιμάνι του Ηρακλείου ως βάση για τις γερμανικές εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και επιλογή για χιλιάδες Γερμανούς τουρίστες χρησιμοποιώντας το μεγάλο γερμανικό αεροδρόμιο για την άφιξή τους στο Ηράκλειο. Ήδη μέσα στο 2015 πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 700 πτήσεις από και προς το Ηράκλειο από το αεροδρόμιο της Φρακνφούρτης, με αυξητικές τάσεις για το 2016.

Σε σχετική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ο ΟΛΗ δια του πρόεδρου και διευθύνοντα συμβούλου Ιωάννη Μπρα φέρεται να εξασφάλισε την προοπτική στενής συνεργασίας. Από τις δύο πλευρές εξετάστηκαν λεπτομερώς ο συντονισμός των δύο φορέων για την προσέλκυση επιχειρηματιών του κλάδου, καθώς είναι η πρώτη φορά που ένα λιμάνι θα συνεργαστεί με ένα αεροδρόμιο για την αύξηση της επιβατικής κίνησης και των δύο.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθούν οι προσπάθειες και των δύο πλευρών για την ανάδειξη του Ηρακλείου ως προορισμού home port κρουαζιέρας, κυρίως μέσα από ενέργειες και προγραμματισμό που θα εξασφαλίζουν μεταξύ άλλων υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών στους επιβάτες, ευκολίες σε επίπεδο ατομικού ελέγχου και αποσκευών και προγραμματισμένων αναχωρήσεων των πτήσεων.

euro2day.gr