Το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα βρίσκονται κοντά σε συμφωνία για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα ως μέρος μιας πολιτιστικής ανταλλαγής, δίνοντας τέλος στη διαμάχη για τα ιστορικά αντικείμενα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
«Δεν ισχύει το δημοσίευμα του Bloomberg ότι το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Ακρόπολης βρίσκονται κοντά σε συμφωνία που θα ανοίξει τον δρόμο για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής ανταλλαγής», αναφέρουν ωστόσο πηγές του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg, μια συμφωνία θα έβλεπε ένα ποσοστό των μαρμάρων να αποστέλλονται στην Αθήνα εκ περιτροπής για αρκετά χρόνια, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Σε αντάλλαγμα, άλλα αντικείμενα θα δανείζονταν ουσιαστικά στο μουσείο του Λονδίνου και η Βρετανία θα μπορούσε επίσης να πάρει γύψινα αντίγραφα των γλυπτών του Παρθενώνα.
Οι σύνθετες συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σημειώνοντας ότι η επιμελητεία της μετακίνησης των έργων είναι επίσης πολύ περίπλοκη.
Μια συμφωνία θα έλυνε μια διαφωνία που ταλανίζει τις αγγλοελληνικές σχέσεις από την ίδρυση της σύγχρονης Ελλάδας το 1832, και η οποία μάλιστα απειλούσε κάποια στιγμή να προσθέσει άλλο ένα κεφάλαιο στις ήδη περίπλοκες διαπραγματεύσεις του Ηνωμένου Βασιλείου για το Brexit με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο Έλγιν αφαίρεσε τα γλυπτά από τα ερείπια του Παρθενώνα υπό αμφισβητούμενες συνθήκες και τα μετέφερε στη Βρετανία. Οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν εντείνει τις εκκλήσεις για επιστροφή τους τις τελευταίες δεκαετίες, σε μια μακροχρόνια πολιτική και διπλωματική διαμάχη.
Πρότυπο Νέας Υόρκης
Οποιαδήποτε συμφωνία θα μπορούσε να είναι παρόμοια με αυτή που συνήφθη πριν λίγο καιρό, στο πλαίσιο της οποίας η Ελλάδα ανέκτησε 161 αρχαία αντικείμενα από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, ανέφεραν οι πηγές. Αυτή η συμφωνία, η οποία περιλαμβάνει επίσης ένα πολιτιστικό ίδρυμα με έδρα το Ντέλαγουερ, θα δει μαρμάρινα έργα που συλλέγονται από έναν Αμερικανό δισεκατομμυριούχο να επιστρέφουν σταδιακά στην Ελλάδα αφού εκτεθούν στο Met μαζί με άλλα έργα που κάνουν το ταξίδι αντίστροφα, σε μια μακρά διαδικασία που θα λάβει χώρα μεταξύ 2023 και 2048.
Τον περασμένο μήνα, η ελληνική εφημερίδα «Τα Νέα» ανέφερε ότι ο Τζορτζ Όσμπορν, ο πρώην Υπουργός Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου που είναι τώρα πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, είχε συνομιλίες με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την πιθανή επιστροφή των μαρμάρων.
Σε μια άλλη συμφωνία πέρυσι, ένα μουσείο στη Σικελία της Ιταλίας επέστρεψε ένα κομμάτι του Παρθενώνα στην Ελλάδα ως μέρος μιας συμφωνίας δανείου. Ανάμεσα στα περίπλοκα εμπόδια που έλυσαν οι πρόσφατες συμφωνίες, ήταν το ακανθώδες ζήτημα της ιδιοκτησίας και άλλες νομικές αξιώσεις, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πρότυπο για τα έργα στο Βρετανικό Μουσείο.
Η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο δεν απάντησε σε αίτημα του Bloomberg για σχόλιο. Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου τόνισε ότι θα «λειτουργήσει εντός του νόμου» σχετικά με μια νέα συνεργασία με την Ελλάδα για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και ότι «δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας καθώς αφηγείται μια μοναδική ιστορία της κοινής μας ιστορίας».
Ενώ το γραφείο του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου Ρίσι Σούνακ έχει αποκλείσει την αλλαγή ενός βρετανικού νόμου που απαγορεύει στα μουσεία να αφαιρούν αντικείμενα που έχουν στην κατοχή τους, μια συμφωνία δανείου ή εναλλαγής βάσει πολιτιστικής ανταλλαγής μπορεί να προσφέρει διέξοδο σε αυτό το νομικό εμπόδιο.
Το Parthenon Project, ένα όργανο υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Ed Vaizey, το οποίο συνεργάζεται με τα Μουσεία της Βρετανίας και της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, είπε ότι ένα αποτέλεσμα είναι «επιτέλους εφικτό».
«Έχουμε συζητήσει για μια συμφωνία που είναι επωφελής τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη Βρετανία, με επίκεντρο μια πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε εκπρόσωπος. «Έτσι, το Βρετανικό Μουσείο να μπορούσε να συνεχίσει τον ρόλο του ως «μουσείο του κόσμου» παρουσιάζοντας υπέροχα ελληνικά αντικείμενα ως μέρος εκ περιτροπής εκθεμάτων, με τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επανενώνονται στο νόμιμο σπίτι τους στην Αθήνα».