12.8 C
Chania
Monday, December 8, 2025

Chania Music Festival 3: Όταν η Κρήτη γίνεται σκηνή για τη σύγχρονη και κλασική μουσική

Ημερομηνία:

Φωτογραφίες – κείμενο: Γιάννης Αγγελάκης

Με τρεις ημέρες γεμάτες μουσική, εργαστήρια και σπάνιες εμφανίσεις, το Chania Music Festival 3 άνοιξε τις πύλες του την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου και ολοκληρώθηκε την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, μετατρέποντας τα Χανιά σε κέντρο σύγχρονου μουσικού προβληματισμού και δημιουργίας.

Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Χρήστου Γαρμπιδάκη και της FAir Productions, με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Χανίων.

Μια πρεμιέρα υψηλής αισθητικής 

Την εναρκτήρια βραδιά του φεστιβάλ σημάδεψε η ερμηνεία της διεθνούς φήμης πιανίστριας Νεφέλης Μούσουρα, η οποία παρουσίασε τη «Σουίτα για Πιάνο – Πέντε Μικροί Λαϊκοί Χοροί» και τις «Εξομολογήσεις I και II» του Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Το ρεπερτόριο ολοκληρώθηκε με τη «Σονάτα για Βιολί και Πιάνο Αρ. 1 – Οι Αλκυονίδες Μέρες», την οποία η Μούσουρα ερμήνευσε από κοινού με τον βιολονίστα Γιάννη Γεωργιάδη, χαρίζοντας στο κοινό ένα έργο βαθιάς λυρικότητας και τεχνικής αρτιότητας.

Την ίδια βραδιά παρευρέθηκε και ο ίδιος ο συνθέτης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο οποίος απηύθυνε θερμό χαιρετισμό στο κοινό, ενώπιον μιας κατάμεστης αίθουσας.

Το έργο του Παπαδημητρίου εκτείνεται από τη συμφωνική και τη μελοποιημένη ποίηση μέχρι τη μουσική για το θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, με σημαντικές διακρίσεις και διεθνείς εμφανίσεις σε χώρους όπως το Ηρώδειο, η Δήλος, η UNESCO στο Παρίσι και το Musikverein της Βιέννης.

Ερμηνευτές με διεθνές εκτόπισμα

Η Νεφέλη Μούσουρα, με σπουδές και εμφανίσεις σε Ευρώπη, Αμερική, Κίνα και Ρωσία, έχει τιμηθεί με υποτροφίες από κορυφαία ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Ωνάση και το Σωματείο Gina Bachauer, ενώ έχει πραγματοποιήσει προσωπικό ρεσιτάλ στο Φεστιβάλ του Salzburg.

Ο Γιάννης Γεωργιάδης, απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών και της Ανωτάτης Σχολής της Βιέννης, έχει εμφανιστεί σε αίθουσες όπως το Carnegie Hall, το Palais de Congres του Στρασβούργου και το Musikverein. Οι συνεργασίες του περιλαμβάνουν ονόματα-θρύλους όπως οι Menuchin, Oistrach, Hoffman και Isserlis.

Δεύτερη ημέρα: Μουσικές πειραματισμού με Moran και Rogerson

Το Σάββατο 4 Οκτωβρίου, η σκηνή του φεστιβάλ γέμισε από τον ήχο της πρωτοπορίας και της τεχνολογικής τόλμης, με δύο εξαιρετικούς διεθνείς καλλιτέχνες.

Η Kelly Moran (ΗΠΑ), πιανίστρια και συνθέτρια με έδρα τη Νέα Υόρκη, παρουσίασε υλικό από το φημισμένο άλμπουμ της Ultraviolet, καθώς και συνθέσεις από το νέο της έργο, Don’t Trust Mirrors (2025), όπου αξιοποιεί ένα προγραμματιζόμενο πιάνο ικανό για «υπεράνθρωπες εκτελέσεις». Η μουσική της, ένας συνδυασμός κλασικής εκπαίδευσης, ambient ηλεκτρονικής και αβανγκάρντ ενορχηστρώσεων, προκάλεσε συγκινητικές σιωπές και παρατεταμένο χειροκρότημα.

Τη Moran διαδέχθηκε ο Tom Rogerson (Ηνωμένο Βασίλειο), γνωστός για τη συνεργασία του με τον Brian Eno και την πορεία του από τη Royal Academy of Music μέχρι την ίδρυση των Three Trapped Tigers.

Ο Rogerson παρουσίασε σόλο αυτοσχεδιασμούς για πιάνο, σε ένα μουσικό τοπίο απόλυτης εσωτερικότητας, με έντονη φωνητική χρήση και εναλλαγές δυναμικής.

Εκπαιδευτικά εργαστήρια με τους ίδιους τους δημιουργούς

Το φεστιβάλ δεν περιορίστηκε στις βραδινές εμφανίσεις, αλλά άνοιξε χωρικά και γνωσιακά το τοπίο της σύγχρονης σύνθεσης.

Το πρωί του Σαββάτου, ο Tom Rogerson παρουσίασε εργαστήριο αυτοσχεδιασμού και σύνθεσης, μοιραζόμενος την εμπειρία του από τη συνεργασία του με τον Eno και διεθνείς σκηνές πειραματικής μουσικής.

Την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, στις 11:00, το φεστιβάλ έκλεισε με το εκπαιδευτικό σεμινάριο «Σύνθεση» του Δημήτρη Παπαδημητρίου, το οποίο απευθυνόταν σε νέους μουσικούς και δημιουργούς.

Με έμφαση στην προσωπική έκφραση και την αφήγηση μέσα από τη μουσική, το εργαστήριο αποτέλεσε μια σπάνια ευκαιρία βιωματικής επαφής με έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες.

Το φεστιβάλ ως πολιτιστικός θεσμός των Χανίων

Με εμφανίσεις διεθνούς επιπέδου, εμβάθυνση στην καλλιτεχνική πράξη και έμπρακτη στήριξη στην εκπαιδευτική διάσταση της μουσικής, το Chania Music Festival υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Χρήστου Γαρμπιδάκη καθιερώνεται ως θεσμός με χαρακτήρα διαρκούς πολιτιστικού επαναπροσδιορισμού.

Η υπεύθυνη παραγωγής Σοφία Μαυρουδή και η υπεύθυνη social media και βοηθό παραγωγής Αφροδίτη Στρατή συντέλεσαν και αυτοί από την πλευρά τους σε μια διοργάνωση υψηλής ποιότητας, με συνέπεια στην καλλιτεχνική του στόχευση.

Μουσική ως εμπειρία, Χανιά ως σταυροδρόμι πολιτισμών

Το Chania Music Festival αποδεικνύει ότι η μουσική δεν είναι απλώς ψυχαγωγία, αλλά διάλογος, έρευνα και τόπος συνάντησης. Από το βυζαντινό λυρισμό του Παπαδημητρίου και τη δεξιοτεχνία της Μούσουρα και του Γεωργιάδη μέχρι τον τεχνολογικό εμβαπτισμό της Moran και τον στοχαστικό αυτοσχεδιασμό του Rogerson, το φεστιβάλ των Χανίων καταθέτει μια πρόταση πολιτισμού με παγκόσμια απεύθυνση.

Στην Κρήτη, ένα νησί συνώνυμο της μνήμης και της συνύπαρξης, η μουσική γίνεται όχημα επικοινωνίας με το παγκόσμιο και το διαχρονικό.

Και τα Χανιά, με το δικό τους φεστιβάλ, αποτυπώνουν μία ταυτότητα — γέφυρα μεταξύ παραδόσεων και αναζητήσεων, Ανατολής και Δύσης, ρίζας και νεωτερικότητας.

Δεν μπορούν όλοι να πληρώσουν. Και το σεβόμαστε.

Αν βρίσκεσαι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνέχισε να μας διαβάζεις δωρεάν. Η ενημέρωση πρέπει να παραμένει προσβάσιμη για όλους.

Αν όμως μπορείς, στήριξέ μας σήμερα. Ορίστε δύο καλοί λόγοι για να το κάνεις:

  1. Η στήριξή σου ενισχύει άμεσα την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας μας.
  2. Κοστίζει λιγότερο από έναν καφέ και η διαδικασία διαρκεί λιγότερο από 1 λεπτό.

Επίλεξε σήμερα να γίνεις συνδρομητής ή δωρητής.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

«Οι τίμιοι αγρότες θα πληρωθούν»!!!

Της Γεωργίας Θάνου * Δεν υπάρχει δήλωση του πρωθυπουργού και...