Σάλος έχει προκληθεί από την είδηση πως η μεγαλύτερη πλατφόρμα delivery στην Ελλάδα, efood, «απαιτεί» από τους μέχρι τώρα μισθωτούς εργαζόμενους ταχυμεταφορείς της, να μετατραπούν σε «συνεργάτες» (freelancers) όπως αναφέρει η εταιρεία στο μήνυμα της προς το προσωπικό. Η εταιρεία αναφέρει ως αιτία αυτής της τομής στις εργασιακές της σχέσεις, την «αύξηση της παραγωγικότητας», με γνώμονα την οποία είχε ήδη εφαρμόσει το σύστημα αξιολόγησης με batch, όπως όριζαν οι συμβάσεις που οι ταχυμεταφορείς υπέγραφαν με τη συνεργαζόμενη εταιρεία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού Manpower.
Ήδη, οι αντιδράσεις συνδικαλιστικών φορέων είναι σφοδρές, όπου κάνουν λόγο για εκβιασμό της efood προς τους εργαζόμενους, πως αν δεν ενταχθούν οικειοθελώς στο νέο μοντέλο εργασιακής σχέσης με τον εργοδότη, δεν θα ανανεωθεί η τρίμηνη σύμβαση τους, συγκεντρώνοντας τα πυρά του Συνδικάτου Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχείων Ν. Αττικής σε σχετική ανακοίνωση.
Το Συνδικάτο αναφέρει πως «η εταιρεία εκβιάζει τους συναδέλφους διανομείς με χαμηλή αξιολόγηση, με το δίλημμα ή άνεργος ή “συνεργάτης”. Όπου συνεργάτης εννοείται, η εφαρμογή του νέου νόμου της κυβέρνησης που φωτογραφίζει το freelancer, όπου προβλέπεται 6μηνη ορισμένου χρόνου σύμβαση που απαλλάσσει την εταιρεία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα πληρώνοντας με το κομμάτι», ενώ προειδοποιεί πως «κανένας συνάδελφος διανομέας δε πρέπει να δεχτεί να του επιβάλλει η εταιρεία το “συνεργατικό” μοντέλο. Αυτό το μοντέλο δεν εφαρμόζεται από την εταιρεία για να επωφεληθούν οι μόνιμοι διανομείς. Αλλά για να απαλλαγεί από τα δικαιώματα όσων δουλεύουν σταθερά και έχουν ήδη πολλές ανανεώσεις 3μηνων συμβάσεων».
Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης, το Συνδικάτο Επισιτισμού αναφέρει πως με τα λεγόμενα κριτήρια παραγωγικότητας αυξήθηκε η εντατικοποίηση της δουλειάς και οι μεγάλες αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης.
Το Συνδικάτο μάλιστα καλεί σε συνέλευση την Κυριακή, για να αποφασιστούν κινητοποιήσεις.
Ξεσηκωμός στο Twitter για το efood
Οι χρήστες του Twitter εκφράζουν τη στήριξή τους στους εργαζομένους της εταιρείας διανομής φαγητού efood μετά την καταγγελία ότι οι ντελιβεράδες ενημερώθηκαν πως δεν θα ανανεωθεί η σύμβασή τους αν δεν αποδεχθούν το “συνεργατικό μοντέλο”.
Η καταγγελία του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής ότι η εταιρεία διανομής φαγητού efood ενημερώνει εργαζομένους της πως σε περίπτωση που δεν αποδεχθούν να εργαστούν με βάση το «συνεργατικό μοντέλο», τότε δεν θα ανανεωθεί η σύμβαση εργασίας τους, προκάλεσε αντιδράσεις στο Twitter.
To hashtag #cancel_efood είναι η πιο δημοφιλής τάση με πάνω από 10.000 σχόλια, στα οποία οι χρήστες δηλώνουν τη συμπαράστασή τους στους εργαζομένους ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που καλούν σε διαγραφή της εφαρμογής.
Στα περισσότερα από τα tweets, οι χρήστες τονίζουν ότι οι διανομείς της εταιρείας δουλεύουν κάτω από αντίξοες συνθήκες και λαμβάνουν «ως ευχαριστώ απόλυση ή freelancing εκμετάλλευση».
Για 2 χρόνια οι διανομείς του #cancel_efood ξεπατώθηκαν μέσα σε άθλιες συνθήκες να μας εξυπηρετήσουν. Δούλεψαν με covid, βροχές, χιόνια, 40 βαθμούς. Χωρίς tips. Η εταιρία αύξησε τα κέρδη κατακόρυφα. Το ευχαριστώ είναι απόλυση ή freelancing εκμετάλλευση. Ούτε μισή παραγγελία ξανά
— Morfo 🦊 🇵🇸 (@Moehrchen18) September 16, 2021
Όταν μια επιχείρηση δε πάει καλά και έχει ζημιές η κατάσταση δυσκολεύει και για τους εργαζομένους. Αντίθετα όταν πηγαίνει τραίνο όπως το @efoodgr με την πανδημία τότε η κατάσταση και πάλι χειροτερεύει για τους εργαζόμενους. Λειτουργεί άψογα η ελεύθερη αγορά γενικά. #cancel_efood
— adiasistos (@adiasistos) September 16, 2021
Εργασιακός μεσαίωνας.
Αν επιτραπεί στο @efoodgr να γυρίσει τους εργαζομένους του σε μπλοκάκι, τότε έρχεται κ η σειρά σου ,σιγά σιγά .#cancel_efood λοιπόν μέχρι να βάλετε μυαλό.
— 𝑺𝒖𝒓𝒊𝒌𝒂𝒕𝒐𝒗𝒊𝒄𝒉 (@suri80sam) September 16, 2021
διαβάστε στο τεύχος σεπτεμβρίου του “ο εργοδότης μου κι εγώ” που κυκλοφορεί:
“θα θέλαμε να σου προτείνουμε και εκτιμάμε ότι θα ήταν καλύτερο να εργαστείς ως freelancer, σε αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης”#cancel_efood pic.twitter.com/QtjGzgGe0a
— φουρνοcόντι (το) (@fournokonti) September 16, 2021
Είδαμε ντελιβεράδες μέσα στα χιόνια να πηγαίνουν παραγγελίες, μέσα στον καύσωνα, μέσα σε βροχές. Είναι ο κλάδος που εδώ και χρόνια πολλοί εργοδότες δεν ασφάλιζαν. Δεν πάει έτσι όμως είμαστε πάντα με τον εργαζόμενο. Ασφάλιση, μισθός, δώρα για όλους. #cancel_efood
— Χρύσα Δριτσέλη (@chrisadritseli) September 16, 2021
Απογοήτευση μία επιχείρηση η οποία αντικειμενικά βγάζει πάρα πολλά και δεν θα υπήρχε χωρίς τους διανομείς, να τους αντιμετωπίζει έτσι. Μας έχουν φέρει φαγητό μέσα σε καύσωνες, βροχές και χιόνια. Ώρα να τους στηρίξουμε, τέλος η εκμετάλλευση #cancel_efood
— Ωραιος 𝐊οιμωμενος (@sleepygeor) September 16, 2021
Αντίο @efoodgr – κάποτε θα διδάσκουν το case της εταιρείας σας ως ορισμό της «εταιρικής λαιμαργιας». Καλή σας χώνεψη. #Cancel_efood
— Iro Tente (@Iro_Tente) September 16, 2021
Efood: Τι απαντά μετά τον σάλο για τους διανομείς
Η εταιρεία διανομής φαγητού efood κάνει λόγο για “λανθασμένη επικοινωνία” αναφορικά με το θέμα που προέκυψε για την ενημέρωση προς τους ντελιβεράδες πως δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις τους αν δεν δεχτούν το “συνεργατικό μοντέλο”.
Η efood μιλά για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας» προς τους διανομείς σχετικά με το ότι δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις εργασίας τους αν δεν δεχθούν το «συνεργατικό μοντέλο» της επιχείρησης.
«Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας», αναφέρεται χαρακτηριστικά από την εταιρεία.
Η απάντηση της efood μετά τον σάλο με τους ντελιβεράδες
Όπως αναφέρεται στο δελτίο Τύπου, τo efood «αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα».
«Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές».
Η εταιρεία εξηγεί πως στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τους διανομείς, παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer).
Συνεχίζοντας την ανακοίνωση, τονίζεται πως στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, «οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης».
Μιλώντας για το μοντέλο του freelancer, της ανεξάρτητης συνεργασίας, αναφέρει ότι οι συνεργάτες – διανομείς «απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση».
«Καμία πρόθεση να δημιουργηθεί κλίμα ανασφάλειας»
Αναφερόμενη στο επίμαχο γεγονός, με το μήνυμα προς τους διανομείς για μη ανανέωση της σύμβασής τους αν δεν δεχθούν να υπαχθούν στο freelancing, διευκρινίζει πως πρόκειται για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας» και πως δεν ήταν πρόθεση να δημιουργηθεί κλίμα ανασφάλειας στους εργαζομένους.
«Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές».