12.8 C
Chania
Wednesday, December 17, 2025

Kίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ

Ημερομηνία:

Η σύμβαση κατασκευής του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) κόστους 157 εκατ. (βάσει της προσφοράς του αναδόχου) υπεγράφη  Σεπτέμβριο 2022 με χρόνο αποπεράτωσης του έργου 36 μήνες.

Πέρασαν δύο ολόκληρα χρόνια και όπως αναφέρει το naftemporiki.gr, δεν έχουν ολοκληρωθεί καν οι μελέτες καθώς το δημόσιο δεν έχει παραδώσει τους χώρους εκτέλεσης του έργου. Ως συνέπεια με απόφαση που φέρει την υπογραφή του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα (7.10.24) δίνεται ακόμα μια παράταση τμηματικής προθεσμίας για 212 ημερολογιακές ημέρες για την ολοκλήρωση της εκπόνησης των μελετών (μέχρι την 30-03-2025).

Βάσει της σύμβασης το δημόσιο έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στη Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» που αφορά ειδικότερα στη μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ. πρέπει να ολοκληρωθεί του χρόνου (2025) τέτοια εποχή, κάτι που είναι προφανές ότι δεν θα συμβεί.

Πέρα από το τι σημαίνουν οι καθυστερήσεις για τους χρήστες του έργου εκτιμάται ότι ο αυτοκινητόδρομος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος δεν θα προλάβει να λάβει τη χρηματοδότηση που έχει προβλεφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πρόκειται για ένα τυπικό παράδειγμα δημοσίου έργου που συμβασιοποιήθηκε χωρίς να έχει την αναγκαία ωριμότητα.

Όπως αναφέρεται στην εν λόγω απόφαση για την παράταση της τμηματικής προθεσμίας, μεταξύ άλλων, καταγράφεται καθυστέρηση απόδοσης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, ενώ σε περίπου 379 ιδιοκτησίες υπάρχει αμφισβήτηση κατάληψης τους εξαιτίας διαφοροποιήσεων στα στοιχεία ιδιοκτητών αλλά και του υπό ανάρτηση κτηματολογίου. Επίσης ο ανάδοχος (Άκτωρ – Όμιλος Intrakat) επικαλείται την αργή ανταπόκριση των φορέων κοινής ωφέλειας (ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΥΑ) και καθυστερήσεις στις εγκρίσεις περιβαλλοντικών μελετών.

«Η καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών οφείλεται κυρίως στην αδυναμία που παρατηρείται στην απόδοση χώρων του έργου με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η εκτέλεση διερευνητικών εντολών από τους μελετητές (τοπογραφικές αποτυπώσεις υφιστάμενων τεχνικών και ρεμάτων, κλπ) καθώς και η έκδοση της ΑΕΠΟ η οποία καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την ολοκλήρωση τμημάτων του βασικού έργου όπου αυτό εμπλέκεται με το συμπληρωματικό» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στην ίδια περίπου κατάσταση από την άποψη προόδου της κατασκευής, βρίσκεται και το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (προϋπολογισμού 190 εκατ. με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης 90 εκατ.) που εκτελείται ως ΣΔΙΤ και έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.

Πρόσφατα ο κ. Σταϊκούρας είχε αναφέρει στη Βουλή πως στην παρούσα φάση για τις εργολαβίες στα δύο αυτά τμήματα «εκπονούνται από τους αναδόχους οι οριστικοποιημένες μελέτες που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε τμήματα για τα οποία είναι εφικτή η εκτέλεση των εργασιών, και αφορούν είτε δασικές εκτάσεις, μετά τις σχετικές αδειοδοτήσεις, είτε ενοικιαζόμενες. Η αύξηση του αριθμού των μετώπων εργασίας και συνεπώς η πρόοδος των εργασιών στα εν λόγω τμήματα, θα μεγιστοποιηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης».

Αναφορικά με το τρίτο και μεγαλύτερο έργο του ΒΟΑΚ, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., με 2 προαιρέσεις, το Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία. Έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου (ΓΕΚ Τέρνα) στις 21 Μαρτίου 2024 και εκκρεμεί η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων ώστε να υπογραφεί η σύμβαση.

Ως εκ τούτου δεν υπάρχει εκτίμηση για το πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του Χανιά – Ηράκλειο, ενώ δείχνει πολύ πιθανό να χαθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης του, ύψους 200 εκατ., που έχει εγγραφεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ