Άρθρο του marketwatch.com μεταφρασμένο και σχολιασμένο από archaeopteryxgr.blogspot.gr
Στο νικητή τα λάφυρα και να χαρούμε την Ενωμένη Ευρώπη:
Το μελάνι δεν είχε ακόμα στεγνώσει στην νέα συμφωνία διάσωσης της Ελλάδας, και οι Γερμανικές εταιρίες είχαν αρχίσει την λεηλασία Ελληνικών περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα με τους όρους της “συμφωνίας” που επεβλήθη στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση των Αθηνών παραχώρησε στην Fraport, την Γερμανική εταιρία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης, 14 περιφερειακά αεροδρόμια, κυρίως σε τουριστικά νησιά όπως η Κρήτη, η Μύκονος και η Σαντορίνη, για 50 χρόνια, στην πρώτη ιδιωτικοποίηση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων που απαίτησαν οι πιστωτές.
Η δουλειά με τα αεροδρόμια είχε συμφωνηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση και είχε ανασταλεί από την νεοεκλεγείσα Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, στην υπόσχεσή του να εμποδίσει το ξεπούλημα, κοψοχρονιά, πολύτιμων δημόσιων περιουσιακών στοιχείων.
Η δουλειά με τα αεροδρόμια δίνει στην Fraport το δικαίωμα να τα διαχειρίζεται σαν δικά της για πάνω από 50 χρόνια με ετήσιο νοίκι 23 εκατομμυρίων ευρώ. Η Γερμανική εταιρία υπόσχεται επίσης να επενδύσει σημαντικά σε αναβαθμίσεις των αεροδρομίων (1).
Κάτω από τους όρους της συμφωνίας διάσωσης, που προβλέπει και 86 δις νέα δάνεια προς μία κυβέρνηση που είναι ήδη υπερχρεωμένη, η χώρα πρέπει να δεσμεύσει δημόσια περιουσία αξίας 50 δις, να πουληθούν κοψοχρονιά, σε ξένους, με τους Γερμανούς πρώτους στην σειρά.
Στο τέλος ο Τσίπρας δεν είχε επιλογή από το να υποκύψει στις απαιτήσεις των πιστωτών, αν ήθελε να τηρήσει την υπόσχεσή του να κρατήσει την χώρα στο ευρώ (2).
Αλλά η λεηλασία που τώρα έχει ξεκινήσει, ξεσκεπάζει όλο το θέατρο με το ευρώ, δηλαδή την κατάληψη με λεφτά, παρά με όπλα (3).
Η ιδιωτικοποίηση είναι στάνταρ συστατικό της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που επιδιώκει μικρότερο Κράτος, λιγότερες κρατικές παρεμβάσεις, και περισσότερο ανταγωνισμό ελεύθερης αγοράς. (Οι ιδιωτικοποιήσεις, βέβαια, συχνά οδηγούν σε “καπιταλισμό ημετέρων” όπου μερικές υπηρεσίες, όπως ο ηλεκτρισμός και τα τραίνα είναι συνήθως πιο αποτελεσματικά σαν κρατικά μονοπώλια (4).
Αλλά η ιδιωτικοποίηση στο πλαίσιο της συμφωνίας διάσωσης ισοδυναμεί με απαλλοτρίωση, αντίστοιχη του να αναγκάζεις μια οικογένεια να πουλήσει τα οικογενειακά ασημικά για να αποπληρώσει χρέη.
Μετά από την σώρευση κι άλλου μη βιώσιμου χρέους στην Ελληνική Κυβέρνηση με τις δύο προηγούμενες συμφωνίες διάσωσης — το περισσότερο από το οποίο πήγε για αποπληρωμή Γαλλικών και Γερμανικών τραπεζών — οι νικηφόρες Βορειοευρωπαϊκές κυβερνήσεις τώρα προσκαλούν τις εταιρίες τους να μοιραστούν τα λάφυρα.
Η Fraport, που κατά σύμπτωση είναι κρατική (ανήκει σε …τοπικές αυτοδιοικήσεις), διάλεξε από όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια, αυτά που είναι κερδοφόρα και ευχαρίστως άφησε 30 ζημιογόνα αεροδρόμια στο χρεωκοπημένο Ελληνικό κράτος.
Ο Έλληνας Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είπε στην Γερμανική τηλεόραση ότι αυτή η δουλειά να δοθούν τα κερδοφόρα αεροδρόμια και να μείνουν σε Κρατική ιδιοκτησία αυτά που είναι ζημιογόνα “αρμόζει περισσότερο σε μία αποικία παρά σε χώρα της Ενωμένης Ευρώπης” (5).
Και φυσικά έχω μια απορία… (6)
_____________________
(1) δική μου προσθήκη: Θα βάλουν Γερμανικά πλακάκια, Γερμανικές καφετέριες, Γερμανικά πορτοπαράθυρα, Γερμανικά ψωμάκια, Γερμανικούς σοβάδες, Γερμανικά φωτοβολταϊκά για να σώσουν τον πλανήτη, Γερμανικές τουαλέτες, όλα φυσικά πληρωμένα από εμάς και τους τουρίστες. Έχουμε και στόχους για τζίρους στην Γερμανία…
(2) Προσωπικά, δεν θυμάμαι τέτοια δεσμευτική προεκλογική υπόσχεση, άλλα θυμάμαι, καταλαβαίνω γιατί οι πολιτικοί δεν τηρούν τις προεκλογικές τους υποσχέσεις, αλλά, βρε γαμώ το, έχουμε πρόβλημα με το ποιες υποσχέσεις επιλέγουν να αθετήσουν.
(3) Να με συγχωρήσετε, αλλά γκρινιάζω ότι πάμε για εκκαθάριση εν λειτουργία από τότε που τα Γίδια ψήφισαν το πρώτο Μνημόνιο του ΓΑΠ… “Εκκαθάριση εν λειτουργία” σημαίνει ότι ξεπουλάς τα πάντα σε όποιον στην ουσία σου υποδεικνύουν οι πιστωτές, που χρηματοδοτούν την ύπαρξή σου όσο κρατάει η εκκαθάριση…
(4). Φυσικά και είναι πιο αποτελεσματική μία ενιαία ΔΕΗ, έστω και κρατική, από μία σαλαμοποιημένη και εκ των προτέρων μη βιώσιμη ΔΕΗ που αναγκαστικά θα αγοραστεί, κομματάκι-κομματάκι από Ευρωπαϊκά ολιγοπώλια. Η κακία κρατική ΔΕΗ από την μία και η καλή κρατικότατη EDF από την άλλη. Να μην θυμίσω ότι το τσιμέντο δεν έγινε πιο φθηνό με το που “ιδιωτικοποιήθηκε” η ΑΓΕΤ, και ρίξτε και μια ματιά στον λογαριασμό του ΟΤΕ για τα καλά της απελευθέρωσης… Βέβαια, η Ευρώπη έχει και το χαρακτηριστικό ότι ο “καπιταλισμός ημετέρων” (crony capitalism) αφορά και σε έλεγχο των προμηθειών. Το οικονομικό αντικείμενο των αεροδρομίων (ή του ΟΤΕ) δεν είναι μόνο τα έσοδα από τα αεροδρόμια (ή τα τηλέφωνα) αλλά τα κέρδη (και το transfer pricing) από την προμήθεια εξοπλισμού.
(5) Ποιάς Ενωμένης Ευρώπης товарищ; Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα… 5-10 Βορειοευρωπαϊκές εταιρίες που θέλουν …αγορές χωρίς πολλά πολλά. Να χαρείτε και την Ενωμένη Ευρώπη, και τι ευρώ, και τα Γερμανικά φρέσκα κρεμμυδάκια.
(6) Ο Κοπελούζος τι θα κάνει στα αεροδρόμια;