Στον απόηχο της παρουσίασης του έργου του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη, με την ανάγκη υλοποίησης του έργου να είναι καθοριστική για το νησί της Κρήτης, ο πρώην Υπουργός, Τομεάρχης υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, κάνει λόγο “για εξοργιστική απραξία” τα τελευταία δύο χρόνια και ένα έργο που προχωρά “πάνω στη δική μας χάραξη με τους δικούς μας διαγωνισμούς”.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ΤΕΑΜ FM ο πρώην Υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στην παρουσίαση του έργου και τη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ, αλλά και την ύπαρξη διοδίων τονίζοντας την ανάγκη πολιτικής βούλησης που θα οδηγήσει σε εξαίρεση της υποχρέωσης καταβολής αντιτίμου για τους μόνιμους κατοίκους. Πρόσθεσε, πως σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη στο έργο του ΒΟΑΚ “είναι απολύτως βιώσιμο το σχέδιο της μη καταβολής των διοδίων από τους Κρητικούς”.
-Ο ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασε αρκετές αντιρρήσεις σε ότι αφορά τις εξαγγελίες που έγιναν το περασμένο Σάββατο από τον Πρωθυπουργό για τον ΒΟΑΚ. Πού συνίσταται η διαφοροποίηση στα όσα εξαγγέλθηκαν;
Έχουμε δύο χρόνια απραξίας. Προκαλεί οργή η στάση του κ. Καραμανλή και του κ. Μητσοτάκη διότι για δύο χρόνια έχουμε ακούσει όλα τα πιθανά και απίθανα σενάρια για την υλοποίηση αυτού του έργου. Από την ενιαία δημοπράτηση από το Καστέλι Χανίων μέχρι την Σητεία, την συμπερίληψη του έργου στην επέκταση της σύμβασης για την Αττική οδό, το σενάριο χρηματοδότησης του έργου από την επιστροφή των κερδών που βγάζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα από τα Ελληνικά Ομόλογα, και ένα κάρο πράγματα τα οποία δεν στέκουν. Έρχονται δυο χρόνια μετά, – δεν καταλάβαμε τι ακριβώς έχει συμβεί και επέλεξαν αυτό το χρονικό σημείο να κάνουν την παρουσίαση- για να προχωρήσουν μετά από δύο χρόνια απραξίας, πάνω στη δική μας χάραξη με τους διαγωνισμούς τους δικούς μας. Πρόκειται περί μιας μέγιστης κοροϊδίας η οποία ως πραγματική πρώτη ύλη πέρα από το περιτύλιγμα των παρουσιάσεων έχει το καινούργιο στοιχείο των διοδίων για τους Κρητικούς. Αυτό είναι το παζλ μιας εξοργιστικής απραξίας.
– Δεν αισθάνεστε ότι το έργο αυτό πραγματικά θα προχωρήσει τώρα με βάση τα όσα έχουν ειπωθεί και εξαγγελθεί;
Ακούσατε εσείς κάτι να λέγεται για το χρονοδιάγραμμα για να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού; Δεν ακούσαμε κάτι τέτοιο. Το μόνο που συνέβη είναι ότι πέρασαν οι μελέτες – που θα μπορούσαν να είχαν γίνει από τους αναδόχους στις πλάτες του Ελληνικού Δημοσίου – και υπάρχει η ρητή δέσμευση του κ. Μητσοτάκη ότι θα υπάρχουν τα διόδια. Δεν καταλάβαμε τι μαζεύτηκαν να εξαγγείλουν; Τι σημαντικό συνέβη το τελευταίο διάστημα ή τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες για να έχουμε αυτή την παρουσίαση η οποία κόστισε και 20 χιλιάδες ευρώ. Έκαναν πανηγυρική επιστροφή στον σχεδιασμό της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ; Είναι διπλά υπόλογοι γιατί χάθηκαν δύο χρόνια για το έργο. Με βάση τις κυκλοφοριακές μελέτες που έγιναν το 2018 και για τη θερινή και τη χειμερινή περίοδο, η βιωσιμότητα του έργου δεν εξαρτάται από τις μετακινήσεις των Κρητικών, κατά μείζονα λόγο εξαρτάται από τις τουριστικές μετακινήσεις. Συνεπώς, είναι απολύτως βιώσιμο το σχέδιο της μη καταβολής των διοδίων από τους Κρητικούς.
– Επιμένετε ότι θα μπορούσε να υλοποιηθεί ο δρόμος αυτός χωρίς διόδια; Διότι υπάρχει και η αντίθετη άποψη η οποία λέει ότι ναι μεν υπάρχουν διόδια πλην όμως η οικονομία χρόνου, καυσίμων φθοράς, ό,τι γλυτώσει δηλαδή ο καθένας από εμάς είναι πολύ σημαντικότερη από το να υπάρξει ένα αντίτιμο σε διόδια.
Εμείς δεν μιλάμε στον αέρα. Έχουν γίνει σχετικές κυκλοφοριακές μελέτες οι οποίες έδειξαν ότι το μεγαλύτερο κομμάτι μετακινήσεων στον άξονα αυτόν δεν θα είναι από τους μόνιμα διαμένοντες στο νησί. Ο μεγαλύτερος φόρτος μετακινήσεων βρίσκεται και υλοποιείται από επισκέπτες, τουριστικά οχήματα κ,α. Είναι αναρτημένα και δημοσιευμένα, τα επαναφέραμε στη δημοσιότητα προχθές όπου κάναμε κοινή δήλωση όλοι οι βουλευτές και τομεάρχες αναλυτικά για το ποιος σχεδιασμός είχε γίνει και νομίζω ότι έχει αρχίσει και βγάζει τα συμπεράσματά του και ο κόσμος και τις επόμενες ημέρες θα μπορέσουμε να συζητήσουμε τα ζητήματα αυτά από κοντά. Παράλληλα, ακυρώθηκε και ο διαγωνισμός που αφορούσε την υλοποίηση του προγράμματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη τη χώρα και αφορούσε όλους τους αυτοκινητόδρομους. Εκεί θα ήταν ακόμη πιο εύκολο να κάνεις στοχευμένες πολιτικές για την ελάφρυνση ή την συνολική απαλλαγή από τα διόδια για τους μόνιμα διαμένοντες. Εξαίρεση για μόνιμους κατοίκους εφαρμόζεται σε περιοχές της Αττικής, όπου οι μόνιμοι κάτοικοι δεν πληρώνουν διόδια. Λύση υπάρχει το θέμα είναι αν υπάρχει πολιτική βούληση. Αν η κυβέρνηση είναι έτοιμη να συζητήσει λύσεις για την ελάφρυνση και απαλλαγή των μόνιμα διαμενόντων στην Κρήτη, είμαστε έτοιμοι να κάτσουμε σε ένα τραπέζι από κοινού να το αναζητήσουμε. Είναι ζήτημα προτεραιότητας και πολιτικής κατεύθυνσης. Εμείς λέμε ότι είναι βιώσιμο, μπορεί να γίνει και πρέπει να αναζητήσουμε τη βέλτιστη λύση για να υλοποιηθεί. Εδώ έχουμε δύο χρόνια καθυστέρηση συν διόδια. Αυτή είναι η λύση. Αυτό είναι το ρεκόρ των κκ Καραμανλή και Μητσοτάκη.
-Υπήρχε μελετητική ωριμότητα από πλευράς κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ έτσι ώστε να μπορούσε να προχωρήσει κανείς γρήγορα και να πιστέψει ότι το έργο θα γινόταν σε άμεσο χρονικό διάστημα; Γιατί πρέπει να αναφέρουμε ότι απέναντι σε αυτό το μεγάλο θέμα της Κρήτης υπόλογες είναι όλες οι κυβερνήσεις.
Πριν από την δική μας διακυβέρνηση αυτό το έργο ήταν κατατεμαχισμένο. Αλλεπάλληλες και πολυσύνθετες αρμοδιότητες οι οποίες έπεφταν η μια πάνω στην άλλη με τεμάχια τα οποία θα έπρεπε κάποια στιγμή να ενωθούν και με μηδενική ωριμότητα. Εμείς κάναμε το διαγωνισμό, όχι μόνο το ξεκινήσαμε και τελείωσε η πρώτη φάση του αλλά, είχε τελειώσει το προβλεπόμενο στάδιο των προσφυγών. ‘Άρα παραδώσαμε μια κατάσταση όπου ήταν έτοιμη η διαδικασία υλοποίησης του δεύτερου σταδίου του διαγωνισμού και δεν έχει γίνει τίποτα. Αλλά δεν ακούσαμε και κάτι συγκεκριμένο προχθές για την υλοποίηση των δυο διαγωνισμών του δευτέρου σταδίου. Τους εξοβέλιζαν για δύο χρόνια αλλά τώρα πάνε να τους υλοποιήσουν. Εκτός αν ξεκινάμε κάποιο διαγωνισμό από την αρχή. Με μεγάλο ενδιαφέρον θα περιμένω μια δημόσια τοποθέτηση, συνέντευξη στελέχους της Νέας Δημοκρατίας ή του Υφυπουργού ο οποίος κατάγεται από την Κρήτη να μας εξηγήσουν τι ήταν ακριβώς τα δυο αυτά χρόνια. Αν μαζέψει κανείς τις δηλώσεις που έχουν γίνει για τον ΒΟΑΚ πραγματικά θα αναρωτηθεί αν πρέπει να κλαίει η να γελάει. Με τις παλινωδίες, τις ασυναρτησίες και τις ανεπάρκειες.
– Πάντως από την πλευρά της κυβέρνησης πολλές φορές έχει ακουστεί σε ότι αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ ότι η μελέτη και ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ δεν ήταν κάτι ολοκληρωμένο, επειδή δεν περιελάμβανε παράπλευρο οδικό δίκτυο, το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, το τμήμα Σούδα- Αεροδρόμιο και να φτάνει ο ΒΟΑΚ έως τη Σητεία…
Είναι απολύτως ψευδές. Αυτά είχαν προβλεφθεί. Και η επέκταση της σύμβασης για το τμήμα Κίσσαμος αλλά θα πρέπει να αναρωτηθεί κανείς αν αυτά που παρέλαβε η κυβέρνηση ήταν μη ώριμα και μια μολυβιά στον χάρτη, τι κάνει αυτή τη στιγμή και μας λέει ότι θα το εντάξει και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το Ταμείο Ανάκαμψης λέει φέρτε μας ώριμα έργα για να μην χάνουμε χρόνο. Δεν πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση τι ακριβώς συμβαίνει εδώ; Έχει ξεκινήσει από την αρχή; Πατάει στον δικό μας σχεδιασμό; Θα ζητήσει συγγνώμη για τα δυο χρόνια απραξίας; Και που πήγαν τα μεγαλόπνοα σχέδια περί μιας δημοπράτησης Καστέλι Χανίων έως τη Σητεία. Δύο χρόνια χάθηκαν, τι συνέβη; Δεν είμαστε στην 7η Ιουλίου του 2019 όπου μπορούν να εξαγγέλλουν. Αν ολοκληρώσουν την τετραετία είμαστε στη μέση. Δεν πρέπει να καταθέσουν έναν ενδιάμεσο απολογισμό;
– Εδώ που είμαστε και με την εικόνα που υπάρχει, ο ΣΥΡΙΖΑ αν αύριο γινόταν κυβέρνηση τι θα έκανε; Θα το συνεχίζατε ;
Ο πιο γρήγορος δρόμος θα ήταν από την αρχή να συνεχίσει ο σχεδιασμός που είχαμε υλοποιήσει, να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί που είχαν δρομολογηθεί, υπήρξε τεράστιο ενδιαφέρον από την αγορά, μεγάλη συμμετοχή ελληνικών και διεθνών εταιριών και ήταν ένας σχεδιασμός απολύτως υλοποιίσιμος χωρίς την πρόσθετη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι ευθύνες πλέον όταν υπάρχουν κι άλλα κανάλια χρηματοδότησης και δεν έχει υλοποιηθεί ο σχεδιασμός. Ας μας δώσουν ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο να είναι σαφές και αξιοπρεπές και φαίνεται ότι ε αυτά που είπαν πάμε πλέον στο 2029 για τον ΒΟΑΚ.
– Εκλογές βλέπετε στον ορίζοντα;
Οι αρμόδιοι για να απαντήσουν φαίνεται ότι το σκέφτονται. Πολώνουν το κλίμα με μπαγιάτικα πολιτικά υλικά, με μια πόλωση τύπου 2015. Ο λαός έχει βγάλει τα συμπεράσματά του, η ιστορία έχει καταγραφεί, η διακυβέρνηση η δική μας δεν ήταν ένα σκοτεινό διάλειμμα, μπορεί να ήταν ένα διάλειμμα στην κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και την αδιαφάνεια των δημοσίων συμβάσεων που πλέον είναι συνυφασμένη με την οικογένεια Μητσοτάκη αλλά ήταν μια ανάσα και για την Ελληνική οικονομία και για ένα μεγάλο μέρος του Ελληνικού λαού. Η Ελληνική οικονομία από το 2010ως το 2013 έχασε 1 εκ θέσεις εργασίας και από το 2015 ως το 2019 κέρδισε 400 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Πολλά μεγάλα δημόσια έργα ολοκληρώθηκαν, είχαμε τομές που στήριξαν και τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα και αυτό έχει καταγραφεί ιστορικά και νομίζω ότι παρά τον πόλεμο, τη λάσπη που δεχτήκαμε ο ΣΥΡΙΖΑ άντεξε και κατέγραψε ένα ποσοστό που τον καθιστά την επόμενη κυβερνητική λύση. Ξέει ο κος Μητσοτάκης αυτά τα δεδομένα, ότι οι επόμενες εκλογές είναι με απλή αναλογική και εμείς εργαζόμαστε για να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή συσπείρωση και ενότητα των προοδευτικών δυνάμεων που μπορούν να εγγυηθούν μια επανάκαμψη στην θετική πορεία που προανέφερα.