19.4 C
Chania
Thursday, December 25, 2025

Εταιρεία Τεχνοβλαστού από το Πολυτεχνείο Κρήτης: Εργαλείο προς ένα βιώσιμο, ψηφιακό και κυκλικό μέλλον

Spin-off που αξιοποιεί ψηφιακά δίδυμα, ΤΝ και λύσεις βιωσιμότητας – Νέα εποχή στην αξιοποίηση της πανεπιστημιακής έρευνας

Την ίδρυση της εταιρείας τεχνοβλαστού (spin-off) Viridiance Insights, μετά την έγκριση του Συμβουλίου Διοίκησης, ανακοίνωσε το Πολυτεχνείο Κρήτης, τονίζοντας πως πρόκειται για τον πρώτο τεχνοβλαστό του Ιδρύματος που ιδρύεται βάσει του νέου θεσμικού πλαισίου για τα spin-off των ελληνικών ΑΕΙ (Ν. 4864/2021), σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στην αξιοποίηση της πανεπιστημιακής έρευνας.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η Viridiance Insights δημιουργήθηκε από τον Αναπληρωτή Καθηγητή της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης Γεώργιο Αραμπατζή και την ερευνήτρια Μαρία Αρυμπλιά, στο πλαίσιο της δραστηριότητας τους στην Ερευνητική Ομάδα Ψηφιακών και Βιομηχανικών Καινοτομιών (indigo) του Πολυτεχνείου Κρήτης.

H Viridiance αξιοποιεί τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί μέσα από πολυετή ερευνητική δραστηριότητα και συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα ερευνητικά έργα. Επικεντρώνεται στην εφαρμογή προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών – όπως τα ψηφιακά δίδυμα, η τεχνητή νοημοσύνη, τα ψηφιακά διαβατήρια και η ανάλυση βιωσιμότητας σε πραγματικό χρόνο – σε διάφορους παραγωγικούς τομείς  – μεταξύ των οποίων η βιομηχανία, η γεωργία, τα ενεργειακά συστήματα και τα συστήματα διαχείρισης νερού – παρέχοντας ολοκληρωμένες λύσεις για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας, της κυκλικότητας και της αποδοτικότητας των αλυσίδων αξίας και των παραγωγικών οικοσυστημάτων.

«Η Viridiance ιδρύθηκε με στόχο να αποτελέσει έναν αξιόπιστο πυλώνα στη μετάβαση της κοινωνίας προς ένα βιώσιμο, ψηφιακό και κυκλικό μέλλον, προσφέροντας εφαρμόσιμες τεχνολογικές λύσεις που δημιουργούν πραγματική αξία, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Η ίδρυση της εταιρείας υποστηρίχθηκε καθοριστικά από το Γραφείο Μεταφοράς Τεχνολογίας του Πολυτεχνείου Κρήτης, το οποίο συνέβαλε καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας στην ωρίμανση του επιχειρηματικού σχεδίου, την υποστήριξη σε θέματα αξιοποίησης ερευνητικών αποτελεσμάτων, καθώς και τον σχεδιασμό της στρατηγικής εμπορικής ανάπτυξης.

«Η Viridiance αποτελεί τον πρώτο Τεχνοβλαστό του Πολυτεχνείου Κρήτης, που ιδρύθηκε με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις spin-off στα ελληνικά ΑΕΙ (Ν. 4864/2021), ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη νέων Τεχνοβλαστών και ενισχύοντας το οικοσύστημα καινοτομίας του Ιδρύματος. Παράλληλα, αναδεικνύει τη δυναμική της έρευνας που πραγματοποιείται σε αυτό, καθώς και την ικανότητά της να μετασχηματίζεται σε επιχειρηματική αξία» επισημαίνει το Πολυτεχνείο Κρήτης.

Κρητικοκουβέντες: Τ’ άρματα και τα γράμματα

Του Στεφανή Λυραντωνάκη *

Ξεσελώσανε οι κοντυλοφόροι και οι κνεκνέδες του γκουβέρνου με το αίτιο ότι μπαλωταριστήκανε για τα «οικογενειακά»  εις  τα Εννιαχωρίτικα και τα Βοριζιανά και πρεκατσάρονται να μασέ ξεγιβεντίσουνε τάξε πως εγενήκαμε ντιληγκέρηδες. Προβάλλουνε μαϊμούνια «πιστήμονες» ως κατεχάρηδες  για τα αντέτια του νησιού και ροζονάρουνε για τα ιστορικά, τσι συβαστές, τσι σασμούς και τ’άρματα. Κιανείς ντους όμως  δεν μολογά ποιοι είναι οι κουκουβισμένοι απού συντράμουνε τσι κακόσειρους να ξεστραλίξουνε από τσι φλακές  και ετούτο είναι γιατί  το λοιπός θα χάσονε τη μαζιαδούρα από τα ορτάκια απού ορίζονε τον τόπο. Τα αποδέλοιπα για τσι μπαλωτές και τα γλέντια είναι τα μασκαριλίκια για να μην ξανοίγει το πόπουλο πως εκατήντησε  να του απορουβίζουνε οι μπάνκες  τα σπίθια, να πλερώνει χαράτσια και απού όζει τον αγέρα και να μην έει την μπόρεση για τα καθημερνά.

Το λοιπός οι μουζεβίρηδες του γκουβέρνου πρέπει να κατένε ότι η κολληνταρέ των Κρητικών με τ’άρματα εγίνηκε με μάχητα αιώνων με πέτρες, χουρχούδες και γκράδες όντε Κρητικοί αντισκαρώνανε τσι ηνάντιους από ούλα τα μιλέτια που ρεγόντανε να μασε κατοχέψουν. Ο βιός των μωροκόπελων εντάκαρε με μια μπαλωτέ εις τη γέννηση που μηνούσε τσι κοντοχωριανούς το γεγονός,τα χέμπετε μου και εις τσι αρραβωνιάσεις , τη στεφάνωση αλλά και όντε τέλευγε η ζήση ωσάν «ξεπροβόδιζε» η δικολογιά  τον εδικό τζη άνθρωπο. Μα και η ίδια η πολιτεία δεν μπαλωτοκοπά με αγήματα του στρατού, όντε τιμά κιανένα «ευπατρίδη» σαν αποθάνει. Αντζέπις  γιάντα εδά πεθυμούνε να ξαρματώσουνε το νήσι; Η ιστορία δούδει την απόκριση.Tα άρματα εις τη χέρα του λαού κατέλυσε τσι Φρίτζηδες ομμάδι, με την ΚΡΗΤΙΚΗ ΨΥΧΗ και μια μπατούλια Μαορήδες,Αυστραλέζους και ιθαγενείς των αποικιών των Εγγλέζων, φελούσανε να αντισκαρώσουνε εις τη Μάχη τση Κρήτης, ενώ οι γαλονάδες είχανε λουφάξει στο Δημοτικό Κήπο των Χανιών και οι βασιλείς και κυβερνήτες τσι πολιτείας, μπαρονιά με τσι συμμάχους ντους,Εγγλέζους, εγκάψανε με το χρυσό τση χώρας, να σώσουνε την προβέ ντους. Όμως  το δικαίωμα εις την οπλοκατοχή των Κρητικών βαστά ρίζες ακόμης πλια παλιά ήδη εις τσι χρόνους τση Κρητικής Πολιτείας, ανέ ξανοίξει κιανείς το άρθρο δεκάξε(16) του Συντάγματος του 1907,ούλοι οι Κρητικοί απού δεν έχουσι στερηθεί τα δικαιώματα τους ημπορούνε να έχουνε τ’άρματα στο σπιτικό ντους για την άμυνα ντους. Λογιάσετε  εδά ίντα θα γινόντανε με τσι ζαφτιγιέδες-πραιτωριανούς απού ροντάρουνε και ψακώνουνε τον κόισμο απού χουβίζει για το δίκιο ντου και απόης  του φορούνε τσελεπλίκια. Μαθές ανέ βάστουσε το πόπουλο πατρόνα, θα χωνόντουσαν «τα αποζάουρα» του καθεστώτος  εις την αρκαλότρυπα ωσάν το 1990 εις τη Νομαρχία και πολύ πρωτύτερα το Μάρτη του 1948,όντε οι αντάρτες έστεξαν ενέδρα εις την πομπή των βουλευτών μεταξύ Νεοχωριού και Μπαμπαλή στα Αποκορωνιώτικα. Ακόμης, λογιάσετε πόσο διαφορετικά θα ήντονε τα ξέτελα ανέ οι Έλληνες τση Σμύρνης το ’22 και οι Ρωμιοί τση Πόλης το ’55 ήντονε αρματωμένοι και δεν ανίμεναν από το ελληνικό στρατό και τσι συμμάχους συντρομή; Μα και το ίδιο το Σύνταγμα τση σημερνής πολιτείας δούδει εις το ακροτελευταίο άρθρο το 120 το δικαίωμα τση αντίστασης όντε παραβιάζεται η λαϊκή κυριαρχία,   όπως το ‘65 εις το 114. Τα χάμπετε μου και ο θεσμός τση εθνοφυλακής εις τη παραμεθόριο, ορίζει ότι οι πολίτες του γκουβέρνου συμμετέχουνε με τ’άρματα εις την άμυνα τση Χώρας. Μήμπανα η Κρήτη δεν είναι παραμεθόριος;

Το λοιπός, τα άρματα δούδουν μπόρεση εις το λαό να ορίζει το κισμέτι ντου, αλλά πρέπει να μην καβαλικεύει ο θυμός τα λογικά . Εκειά πέρα πχαίνει η  παιδεία απού συμπαίνει να νογά κιανείς όντε τονέ μασκαρεύουνε οι κυβερνήτες και τονέ κάμουνε πιόνι, απού λέγουσι «να σκοτώνονται οι λαοί για τ’αφέντη το φαΐ». Επάλι, για τούτουσες απού προβάλλουνε ως πετσούρια καμμία σχέση δεν έουν με          την παράδοση και το αντέτι τση Κρήτης, μόνο κάμουνε μαλιές για τσι παράδες και το νιτερέσο ντους.Ετούτο δεν δούδει δικαίωμα εις τα λέσια απού  περιπαίζουν το λαό με τα ψόμματα  να κακοχαρακτηρίζουν το νησί μας και τσι κατοίκους τζη.

* Νομικός-Απόφοιτος Μεταπτυχιακού Ιστορίας και Ανθρωπολογίας Παν. Αιγαίου

Στεγαστική Κρίση στα Χανιά: Η Λαϊκή Συσπείρωση ζητά άμεσα μέτρα και επανασύσταση της Επιτροπής Δημόσιας Περιουσίας

Με μια εκτενή και πολιτικά αιχμηρή εισήγηση, η Λαϊκή Συσπείρωση Χανίων επανέρχεται στο Δημοτικό Συμβούλιο απαιτώντας άμεσα και κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, την οποία χαρακτηρίζει ως «το υπ’ αριθμόν ένα κοινωνικό πρόβλημα της πόλης».

Η εισήγηση τονίζει ότι η υφιστάμενη κατάσταση δεν αφήνει περιθώρια υπεκφυγών: τα Χανιά έχουν πλέον μετατραπεί σε μια πόλη όπου η πρόσβαση σε αξιοπρεπή και προσιτή κατοικία γίνεται καθημερινά πιο δύσκολη για εργαζόμενους, νέους, φοιτητές, υγειονομικούς και εκπαιδευτικούς.

Η εικόνα της κρίσης: μια πόλη που εκτοπίζει τους κατοίκους της

Η εισήγηση περιγράφει με μελανά χρώματα τις διαστάσεις του προβλήματος:

  • ενοίκια που έχουν εκτοξευθεί σε απλησίαστα επίπεδα,

  • νέοι επιστήμονες που δεν μπορούν να εγκατασταθούν στα Χανιά,

  • φοιτητές που αδυνατούν να παραμείνουν στις σχολές τους,

  • εργαζόμενοι σε κρίσιμους τομείς –όπως υγεία και εκπαίδευση– που προειδοποιούν ότι δεν θα μπορούν να στελεχώσουν τις δημόσιες υπηρεσίες,

  • οικογένειες που εγκαταλείπουν την πόλη αναζητώντας στέγη αλλού.

Πολλοί Χανιώτες, σημειώνει η εισήγηση, αναγκάζονται πλέον να μετακινούνται καθημερινά από μακρινές περιοχές ή να αφιερώνουν υπερβολικό ποσοστό του εισοδήματός τους σε μη βιώσιμα ενοίκια.

Το πρόβλημα δεν είναι «στρέβλωση της αγοράς» αλλά πολιτική επιλογή

Η Λαϊκή Συσπείρωση υποστηρίζει ότι η κρίση δεν είναι αποτέλεσμα «παρενεργειών» της τουριστικής ανάπτυξης, αλλά προϊόν μακροχρόνιων πολιτικών επιλογών που μετέτρεψαν την κατοικία σε εμπόρευμα και τη γη σε επενδυτικό προϊόν.

Σύμφωνα με το κείμενο:

  • Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ελληνικές κυβερνήσεις διαμόρφωσαν ένα πλαίσιο όπου η κατοικία αντιμετωπίζεται ως μέσο κερδοφορίας, όχι ως κοινωνικό δικαίωμα.

  • Η κοινωνική κατοικία συρρικνώθηκε, οι ιδιωτικοποιήσεις ενισχύθηκαν και οι επενδύσεις real estate προωθήθηκαν χωρίς περιορισμούς.

  • Ολόκληρες γειτονιές των Χανίων μετατράπηκαν σε περιοχές βραχυχρόνιας μίσθωσης και τουριστικής διαμονής.

«Η κατοικία παύει να είναι ο χώρος της ζωής – γίνεται πεδίο επενδυτικών αποδόσεων», αναφέρει η εισήγηση.

Πλειστηριασμοί και funds: μια παράλληλη πίεση που βαθαίνει το πρόβλημα

Στο επίκεντρο τίθεται και το καθεστώς των πλειστηριασμών. Η εισήγηση επισημαίνει ότι:

  • η προστασία της πρώτης κατοικίας έχει ουσιαστικά καταργηθεί,

  • τα funds και οι τράπεζες αποκτούν σπίτια με ηλεκτρονικές διαδικασίες και ελάχιστες εγγυήσεις για τις οικογένειες,

  • η συγκέντρωση κατοικιών σε λίγα χέρια δημιουργεί νέα πίεση στις τιμές των ενοικίων.

Όπως τονίζεται, «χιλιάδες λαϊκές κατοικίες βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο».

Η τουριστικοποίηση αλλάζει τον χαρακτήρα της πόλης

Η Λαϊκή Συσπείρωση αναφέρει ότι οι τουριστικές χρήσεις έχουν μετατραπεί σε έναν από τους βασικότερους παράγοντες εκτόπισης των κατοίκων:

  • γειτονιές μετατρέπονται σε ξενοδοχειακές ζώνες,

  • η ιδέα της «γειτονιάς» εξαφανίζεται,

  • η πόλη γίνεται τόπος μετάβασης και όχι κατοίκησης.

Η διαδικασία αυτή, υπογραμμίζεται, «δεν είναι αυθόρμητη», αλλά αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο.

Η επιδότηση ενοικίου δεν λύνει το πρόβλημα

Η εισήγηση ασκεί κριτική στις επιδοματικές πολιτικές, σημειώνοντας ότι:

  • δεν μειώνουν ούτε συγκρατούν τις τιμές,

  • καταλήγουν να λειτουργούν ως ενίσχυση της ιδιοκτησίας,

  • δεν δημιουργούν νέες κοινωνικές κατοικίες,

  • δεν περιορίζουν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις,

  • δεν προστατεύουν την πρώτη κατοικία.

«Η επιδότηση λειτουργεί ως προσωρινό μπάλωμα που διαιωνίζει και, σε ορισμένες περιπτώσεις, εντείνει την κερδοσκοπία», τονίζεται.

Τι πολιτική απαιτείται;

Το κείμενο θέτει το κρίσιμο ερώτημα:

«Πώς θα διαμορφώσουμε μια πολιτική που να αντιμετωπίζει το στεγαστικό όχι ως εμπορικό προϊόν, αλλά ως κοινωνικό δικαίωμα;»

Η απάντηση που δίνεται:

  • μαζική δημόσια και κοινωνική κατοικία,

  • προστασία πρώτης κατοικίας,

  • περιορισμός της τουριστικής εκμετάλλευσης,

  • αξιοποίηση δημόσιων ακινήτων για τις λαϊκές ανάγκες,

  • κρατικός έλεγχος των τιμών και ρυθμίσεις στην αγορά.

Κομβική πρόταση: Επανασύσταση της Επιτροπής Δημόσιας Περιουσίας

Η Λαϊκή Συσπείρωση τονίζει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί και πρέπει να προβεί άμεσα σε συγκεκριμένα βήματα, με πρώτο και βασικό την επανασύσταση της Επιτροπής Δημόσιας Περιουσίας.

Ο στόχος της Επιτροπής:

  • πλήρης καταγραφή της δημοτικής και δημόσιας περιουσίας στα όρια του Δήμου,

  • διαμόρφωση αιτημάτων διεκδίκησης για κοινωνική –και κυρίως στεγαστική– αξιοποίηση,

  • συμμετοχή φορέων όπως Δικηγορικός Σύλλογος, ΤΕΕ, σωματεία εργαζομένων, εκπαιδευτικοί και φοιτητές.

«Η πόλη διαθέτει τα κτίρια – αυτό που δεν υπάρχει είναι η πολιτική βούληση», αναφέρει το κείμενο.

Η εισήγηση ζητά μια σειρά από παρεμβάσεις κεντρικής πολιτικής:

  • δημιουργία νέων δημόσιων και δωρεάν φοιτητικών εστιών,

  • ανακαίνιση και παραχώρηση δημόσιων κτιρίων, όπως το πρώην Ψυχιατρείο,

  • επανασύσταση του ΟΕΚ,

  • πάγωμα πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας,

  • κατάργηση της Golden Visa,

  • αυστηρή ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης,

  • αλλαγή του άρθρου 2 του ΠΔ 59/2018 για προστασία των περιοχών αμιγούς κατοικίας.

«Το στεγαστικό δεν θα λυθεί μόνο του»: πρόσκληση σε αγώνα με ξεκάθαρο στόχο

Η εισήγηση κλείνει με μια καθαρή πολιτική θέση:

«Το στεγαστικό δεν θα λυθεί ‘μόνο του’. Παλεύεται. Και η πάλη αυτή πρέπει να έχει ξεκάθαρο στόχο: Στέγη για τον λαό, όχι για την κερδοφορία.»

Το κείμενο υπογράφουν οι δημοτικοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Χανίων:

  • Χαράλαμπος Λουτσέτης

  • Μιλτιάδης Κλωνιζάκης

  • Δημήτρης Μακρέας

  • Φώτης Μπομπολάκης

ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗΣ και ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Θέμα: Επανασύσταση και Μετονομασία της Επιτροπής Δημοτικής Περιουσίας σε “Επιτροπή Δημόσιας Περιουσίας Δήμου Χανίων”

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ:

Θέμα: Επανασύσταση και μετονομασία της Επιτροπής Δημοτικής Περιουσίας σε Επιτροπή Δημόσιας Περιουσίας – Ανάγκη πλήρους καταγραφής και κοινωνικής αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στα Χανιά

Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,

Το Δημοτικό Συμβούλιο καλείται να αντιμετωπίσει το οξυμένο στεγαστικό πρόβλημα της πόλης, το οποίο αποτελεί πλέον τον σημαντικότερο κοινωνικό παράγοντα απομάκρυνσης εργαζομένων, εκπαιδευτικών, γιατρών, φοιτητών και νέων ανθρώπων από τα Χανιά.

Η εκτόξευση των ενοικίων, η ραγδαία τουριστική εμπορευματοποίηση της κατοικίας και η μαζική εξάπλωση των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχουν μετατρέψει τη στέγη από κοινωνικό δικαίωμα σε απροσπέλαστο εμπόρευμα. Η κατάσταση αυτή δεν είναι τυχαία· αποτελεί αποτέλεσμα δεκαετιών πολιτικών που αντιμετωπίζουν την κατοικία ως πεδίο κερδοφορίας, ενώ αφήνουν αναξιοποίητο τον τεράστιο όγκο δημόσιας περιουσίας.

Στην πόλη μας υπάρχουν σημαντικά δημόσια ακίνητα, τα οποία:

  • παραμένουν κλειστά ή εγκαταλελειμμένα,
  • υπάγονται σε διαφορετικούς δημόσιους φορείς (Δήμος, ΝΠΔΔ Δήμου, Περιφέρεια, Υπουργεία, ΕΤΑΔ, Κτηματική Υπηρεσία κ.λπ.),
  • θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για κοινωνικές ανάγκες, με επίκεντρο την λαϊκή – εργατική – φοιτητική στέγη και την ενίσχυση των δημόσιων υποδομών.

 

Η μέχρι σήμερα «Επιτροπή Δημοτικής Περιουσίας» πέραν της περιορισμένης λειτουργίας της, είχε και περιορισμένο αντικείμενο: την καταγραφή μόνο των ακινήτων που ανήκουν στον Δήμο Χανίων. Στο πλαίσιο όμως του σημερινού στεγαστικού αδιεξόδου, αυτό δεν επαρκεί.

Γι’ αυτό απαιτείται:

  1. Επανασύσταση της Επιτροπής με νέα σύνθεση

με συμμετοχή επιστημονικών και κοινωνικών φορέων που βιώνουν το στεγαστικό πρόβλημα (εκπαιδευτικοί, γιατροί, φοιτητές), καθώς και των θεσμικών φορέων που διαθέτουν τεχνικό, νομικό και επιστημονικό υπόβαθρο (Δικηγορικός Σύλλογος, ΤΕΕ).

  1. Διεύρυνση του αντικειμένου της Επιτροπής

ώστε να καταγράφει το σύνολο της δημόσιας περιουσίας που βρίσκεται εντός του Δήμου Χανίων, και όχι μόνο τη στενά δημοτική περιουσία.

  1. Μετονομασία της Επιτροπής

από «Επιτροπή Δημοτικής Περιουσίας» σε: Επιτροπή Δημόσιας Περιουσίας Δήμου Χανίων

ώστε να αντανακλά το πραγματικό αντικείμενο:

  • καταγραφή δημοτικής περιουσίας,
  • καταγραφή περιουσίας νομικών προσώπων του Δήμου,
  • καταγραφή περιουσίας Περιφέρειας και Κεντρικής Διοίκησης,
  • διαμόρφωση προτάσεων διεκδίκησης και κοινωνικής αξιοποίησης.
  1. Στόχευση στην κοινωνική αξιοποίηση

κατοικιών, κτιρίων και μη αξιοποιημένων ακινήτων για:

  • φοιτητική και εργατική κατοικία,
  • στέγαση εκπαιδευτικών και υγειονομικών,
  • κοινωνικές υποδομές,
  • δημιουργία χώρων στέγασης αστέγων,
  • υποστήριξη φορέων της πόλης.

Η νέα Επιτροπή θα λειτουργεί ως εργαλείο εντοπισμού, διεκδίκησης και ενεργοποίησης του δημόσιου και δημοτικού πλούτου, σε μία πόλη όπου το δικαίωμα στη στέγη απειλείται περισσότερο από ποτέ.

ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Θέμα: Επανασύσταση και Μετονομασία της Επιτροπής Δημοτικής Περιουσίας σε “Επιτροπή Δημόσιας Περιουσίας Δήμου Χανίων”

Το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων,

έχοντας υπόψη:

– το άρθρο 75 Ν. 4555/2018,

– το άρθρο 65 Ν. 3852/2010,

– τον Ν. 3463/2006 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων),

– την απόφαση 59/2020 του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων (ΑΔΑ: 68ΧΞΩΗ5-Φ29),

– την ανάγκη για ολοκληρωμένη καταγραφή και κοινωνική αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας,

– το οξύ στεγαστικό πρόβλημα στην πόλη των Χανίων,

Αποφασίζει τα εξής:

  1. Μετονομασία της Επιτροπής

Η υφιστάμενη «Επιτροπή Δημοτικής Περιουσίας» μετονομάζεται σε: Επιτροπή Δημόσιας Περιουσίας Δήμου Χανίων» ώστε να αποτυπώνει το διευρυμένο αντικείμενό της, το οποίο αφορά όχι μόνο τη στενά δημοτική περιουσία, αλλά και την ευρύτερη δημόσια περιουσία που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου.

  1. Επανασύσταση της Επιτροπής με νέα σύνθεση

Α. Δημοτικοί Σύμβουλοι (3 μέλη)

1 εκπρόσωπος της Δημοτικής Αρχής

1 εκπρόσωπος της μείζονος αντιπολίτευσης

1 εκπρόσωπος της ελάσσονος αντιπολίτευσης

Πρόεδρος ορίζεται ένας εκ των Δημοτικών Συμβούλων.

Β. Εκπρόσωποι φορέων (5 μέλη)

1 εκπρόσωπος του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος του ΤΕΕ – Τμήμα Δυτικής Κρήτης (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου Χανίων (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών (ΕΛΜΕ ή ΣΕΠΕ) (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος του Σωματείου Εργαζομένων ΓΝΧ (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος των Φοιτητικών Συλλόγων των ιδρυμάτων της πόλης (με τον αναπληρωτή του)

1 εκπρόσωπος από συλλόγους κατοίκων της πόλης (με τον αναπληρωτή του)

Γ. Γραμματεία

Η γραμματειακή υποστήριξη ανατίθεται σε υπάλληλο του Δήμου με απόφαση Δημάρχου.

  1. Αντικείμενο και Αρμοδιότητες της Επιτροπής

(α) Καταγραφή δημοτικής και δημόσιας περιουσίας

Η Επιτροπή έχει ως αντικείμενο:

  • την πλήρη, αναλυτική και επικαιροποιημένη καταγραφή της Δημοτικής Περιουσίας (κινητής και ακίνητης),
  • την καταγραφή της περιουσίας ΝΠΔΔ του Δήμου,
  • την καταγραφή ακινήτων που ανήκουν σε δημόσιους φορείς (Περιφέρεια Κρήτης, Υπουργεία, Κτηματική Υπηρεσία, ΕΤΑΔ, ΔΥΠΑ/ΟΑΕΔ, ΥΠΠΟΑ, ΥΠΕΝ κ.λπ.) εντός του Δήμου Χανίων.

(β) Διαμόρφωση προτάσεων αξιοποίησης

Η Επιτροπή:

  • επεξεργάζεται προτάσεις για την κοινωνική αξιοποίηση των ακινήτων,
  • εισηγείται προς το Δημοτικό Συμβούλιο αιτήματα διεκδίκησης, παραχώρησης ή χρηματοδότησης,
  • προτείνει χρήσεις που εξυπηρετούν λαϊκές ανάγκες (στέγη εργαζομένων και φοιτητών, κοινωνικές δομές, κοινωφελείς υποδομές).

(γ) Συνεργασία με υπηρεσίες και φορείς

Η Επιτροπή λειτουργεί σε συνεργασία:

  • με τις τεχνικές, νομικές και οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου,
  • με δημόσιες υπηρεσίες και επιστημονικούς φορείς,
  • με κοινωνικά σωματεία και φορείς που αντιμετωπίζουν στεγαστικά προβλήματα.
  1. Λειτουργία
  • Συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά ανά δίμηνο σε ανοιχτή δημόσια συνεδρίαση.
  • Τηρεί πρακτικά.
  • Οι εισηγήσεις της εισάγονται υποχρεωτικά στο Δημοτικό Συμβούλιο.
  1. Έναρξη ισχύος

Η Επιτροπή συγκροτείται μέσα σε 30 ημέρες από την παρούσα απόφαση.

Ψηφιακά εργαλεία για την προστασία των ανηλίκων από την πώληση προϊόντων καπνού και αλκοόλ

Τις νέες ψηφιακές πλατφόρμες ελέγχου της διακίνησης προϊόντων αλκοόλ και καπνού παρουσίασαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Υγείας και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Τα τρία νέα ψηφιακά εργαλεία που θα ενισχύσουν τις προσπάθειες της απαγόρευσης πώλησης αλκοόλ και καπνικών προϊόντων σε ανήλικους παρουσίασαν σήμερα, Τετάρτη, ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρουσίασε τα τρία εργαλεία:

Το πρώτο εργαλείο είναι ένα ηλεκτρονικό μητρώο όπου επιχειρήσεις που φιλοξενούν ιδιωτικές εκδηλώσεις στις οποίες συμμετέχουν ανήλικοι θα πρέπει να τις αναγγέλουν εκ των προτέρων. Η καταχώριση θα γίνεται στο gov.gr από τον νόμιμο εκπρόσωπο της οικοδέσποινας επιχείρησης και θα περιλαμβάνει τον τύπο της εκδήλωσης, για παράδειγμα αν πρόκειται για χορό ή γιορτή αποφοίτησης, όπως και την ημερομηνία διεξαγωγής. Η υποβολή της αναγγελίας, η οποία θα πρέπει στη συνέχεια να επιβεβαιωθεί από τον πελάτη που διοργανώνει την εκδήλωση, θα δημιουργεί αυτόματα ιδιωτικό συμφωνητικό ανάμεσα στους δύο συμβαλλόμενους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα διευκολυνθούν οι στοχευμένοι έλεγχοι και θα αποτραπεί το φαινόμενο όπου καταστήματα που πωλούν αλκοόλ επιτρέπουν εκτάκτως την είσοδο ανηλίκων, στο πλαίσιο αδήλωτων ιδιωτικών εκδηλώσεων, με συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις να διαπιστώνεται παράκαμψη του νόμου.

Το δεύτερο εργαλείο είναι ένα ηλεκτρονικό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού και αλκοόλ. Κάθε κατάστημα που εμπορεύεται καπνικά ή αλκοολούχα ποτά θα πρέπει να δηλώσει, με μία πολύ απλή και σύντομη διαδικασία στο gov.gr, τους τύπους των προϊόντων που πουλά, για παράδειγμα τσιγάρα και είδη θερμαινόμενου καπνού. Αμέσως μετά θα λαμβάνει ένα έγγραφο με μοναδικό κωδικό QR, που θα πιστοποιεί την εγγραφή στο μητρώο και τα προϊόντα που δηλώθηκαν. Έτσι θα «χαρτογραφηθούν» πανελλαδικά όλα τα σημεία πώλησης καπνικών και ποτών με αλκοόλ, ενώ θα καταστούν δυνατοί οι εύκολοι έλεγχοι, καθώς οι ελεγκτές θα γνωρίζουν ποια αγαθά έχει δηλώσει ότι διαθέτει το κάθε κατάστημα. Καταληκτική ημερομηνία εγγραφής είναι η 31η Ιανουάριου 2026.

Η τρίτη εφαρμογή είναι ένας ασφαλής μηχανισμός επαλήθευσης της ηλικίας πελάτη που θέλει να αγοράσει καπνικά προϊόντα ή αλκοολούχα ποτά από οποιοδήποτε φυσικό κατάστημα λιανικής. Βασίζεται στο σύστημα επαλήθευσης που έχει ήδη σχεδιαστεί για την εφαρμογή KidsWallet. Ο έλεγχος θα γίνεται εύκολα από τον πωλητή, ο οποίος απλώς θα σκανάρει έναν κωδικό QR μέσω των εφαρμογών Gov.gr Wallet και KidsWallet και θα λαμβάνει αμέσως ενημέρωση για το εάν ο επίδοξος αγοραστής είναι ανήλικος, με απόλυτη ασφάλεια για τα προσωπικά δεδομένα κάθε πολίτη. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα εφαρμόζεται αυτόματα ο ίδιος έλεγχος, στη σελίδα του πωλητή θα εμφανίζεται ο κωδικός QR και ο αγοραστής θα τον σκανάρει με το κινητό του, μέσω των Wallets Gov.gr και Kids.

Γεωργιάδης: Δίνουμε σήμα στην κοινωνία για αλλαγή κουλτούρας

Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε: «Μετά την ψήφιση του νόμου μας το καλοκαίρι, όπου αυστηροποιήσαμε το πλαίσιο για την κυκλοφορία των καπνικών προϊόντων και του αλκοόλ και την απαγόρευση στους ανηλίκους, σε συνεργασία με τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ολοκληρώνουμε τη μεταρρύθμιση γρήγορα με τις ειδικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες που θα επιτρέψουν τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι ανήλικοι δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτά τα προϊόντα που απαγορεύεται να καταναλώνουν». Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι «από την εφαρμογή του νόμου το καλοκαίρι που αυστηροποιεί το πλαίσιο για τους παραβάτες είναι ορατή η μείωση των περιστατικών. Δυστυχώς δεν είναι μηδενικά, γι’ αυτό προχωράμε σε νέα εργαλεία δίνοντας σήμα στην κοινωνία για αλλαγή κουλτούρας».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υγείας Δημήτρης Βαρτζόπουλος ανέφερε ότι ο τελικός σκοπός είναι η συνειδητοποίηση του προβλήματος και οι τεράστιες επιπτώσεις στην υγεία των παιδιών. Η συνειδητοποίηση, πρόσθεσε, πρέπει να γίνει από τον κλάδο εστίασης και την οικογένεια και αυτή θα οδηγήσει σε αλλαγή της στάσης της νέας γενιάς.

Παπαστεργίου: Ευθύνη όλων μας η προστασία των παιδιών

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε: «Η προστασία των παιδιών μας από την αγορά καπνικών προϊόντων και πώλησης αλκοόλ είναι ευθύνη όλων και είναι κάτι το οποίο περνάει και από ψηφιακές λύσεις». Τόνισε μάλιστα ότι «από σήμερα είμαστε απολύτως έτοιμοι να εφαρμόσουμε τον μηχανισμό για επιβεβαίωση ηλικίας και στα social media».

Αυξήθηκαν οι υποθέσεις παραμέλησης εποπτείας ανηλίκων

Ο ΓΓ Δημόσιας Τάξης Παναγιώτης Στάθης ανέφερε ότι οι υποθέσεις παραμέλησης εποπτείας ανηλίκων έχουν αυξηθεί κατά 50%, φτάνοντας τις 1680. Και πρόσθεσε ότι από τον Ιούλιο 2025 όπου και ψηφίστηκε ο νομος για την απαγόρευση αλκοόλ καπνού και καπνικών προϊόντων σε ανήλικους η Ελληνική Αστυνομία έκανε 35.018 ελέγχους και 101 αφορούσαν τη διάθεση αλκοόλ σε ανήλικους.

Η Ελληνική Αστυνομία αναλαμβάνει και αυτή, μαζί με τις υπόλοιπες υπηρεσίες, ελέγχους σε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για την παροχή αλκοόλ σε ανήλικους.

 

Εμπορικός Σύλλογος Χανίων: Χρήσιμο εργαλείο η ψηφιακή κάρτα εργασίας, αλλά απαιτούνται βελτιώσεις

Θετικά τα πρώτα βήματα, όμως σημαντικές δυσκολίες στην εφαρμογή – Πέντε προτάσεις από τον εμπορικό κόσμο για πιο λειτουργικό σύστημα

Θετικά υποδέχεται ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων την ψηφιακή κάρτα εργασίας ως εργαλείο καταπολέμησης της αδήλωτης απασχόλησης, ωστόσο επισημαίνει ότι η εφαρμογή της εξακολουθεί να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Με ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος σημειώνει ότι, παρά τις πρόσφατες τροποποιήσεις που εισήχθησαν, η μετάβαση στο νέο σύστημα έγινε χωρίς την απαραίτητη προετοιμασία.

Θετικά στοιχεία από τις αλλαγές

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι προσθήκες των τελευταίων μηνών περιλαμβάνουν δύο σημαντικές βελτιώσεις:

  • το επιπλέον δεκάλεπτο για την είσοδο των εργαζομένων στους χώρους εργασίας πριν την έναρξη του ωραρίου,

  • καθώς και την κατάργηση των εντύπων Ε4, Ε11 και των βιβλίων αδειών.

Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, αυτά τα μέτρα δεν αρκούν για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που καθημερινά αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις.

«Δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για τόσο μεγάλη αλλαγή»

Ο Εμπορικός Σύλλογος τονίζει ότι ο κλάδος δεν είχε τον χρόνο και τα εργαλεία να προετοιμαστεί για μια τόσο βαθιά μεταβολή στον τρόπο καταγραφής του χρόνου εργασίας και ζητά άμεσα μέτρα στήριξης και διευκολύνσεις. Τα βασικά αιτήματα που θέτει ο Σύλλογος συνοψίζονται σε πέντε σημεία:

  1. Βελτίωση του δωρεάν λογισμικού που παρέχει το Υπουργείο , το οποίο δεν είναι λειτουργικό . Δεν μπορούμε να έχουμε συνέταιρους και άλλους παρόχους με τα πάγια έξοδα μας να μεγαλώνουν κάθε μήνα και το δωρεάν λογισμικό θα μπορούσε να βοηθήσει σε αυτό.
  2. Τα πρόστιμα είναι εξοντωτικά .Εμείς απαιτούμε να είναι πρώτα ενημερωτικά ώστε να προετοιμαστούμε κατάλληλα για όλη αυτή την αλλαγή. Ζητάμε κλιμακωτή διαβάθμιση σε τρία επίπεδα , ανάλογα με την βαρύτητα της παράβασης .Επίσης να μην επιβάλλεται ένα πρόστιμο  χωρίς να δοθεί πρώτα στον εργοδότη το δικαίωμα να υποβάλλει εξηγήσεις.
  3. Δεν προβλέπεται καμία παραγραφή για την επιβολή των προστίμων, άρα αυτή πηγαίνει στην εικοσαετία. Πρέπει να προβλεφθεί παραγραφή πέντε  ετών , ίσο με το διάστημα  της υποχρεωτικής τήρησης των φορολογικών στοιχείων και την παραγραφή των εργατικών αξιώσεων.
  4. Πρέπει να καταργηθεί η δυνατότητα έκδοσης διαταγής πληρωμής σε βάρος του εργοδότη με την απλή εκτύπωση στοιχείων της κάρτας εργασίας. Η συγκεκριμένη διάταξη είναι παράλογη και καταχρηστική , αφού δεν αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές ενώ τα στοιχεία της κάρτας εργασίας δεν θα έπρεπε να αποτελούν πλήρη απόδειξη , όπως γίνεται τώρα .
  5. Να μην είναι υποχρεωτική η χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε επιχειρήσεις που απασχολούν έως και πέντε άτομα προσωπικό.

 

ΕΟΤ: Δράση για την προβολή Κρήτης, Ρόδου και Κεντρικής Μακεδονίας σε βρετανικά ΜΜΕ

Την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κεντρική Μακεδονία επισκέφτηκαν, τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου, Travel Agents και δημοσιογράφοι της Βρετανίας, στο πλαίσιο τριών ταξιδιών εξοικείωσης που υποστήριξε και διοργάνωσε ο ΕΟΤ σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Περιφέρειες, ενισχύοντας αποτελεσματικά την προβολή των τριών προορισμών σε μεγάλες πλατφόρμες και ΜΜΕ της βρετανικής αγοράς.

Με στόχο την ανάδειξη της Κρήτης ως τουριστικού προορισμού υψηλής ποιότητας, η Υπηρεσία ΕΟΤ Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας υποστήριξε ταξίδι εξοικείωσης (fam trip) στο Λασίθι, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και τη συμμετοχή 35 κορυφαίων Personal Travel Agents της Co-op Travel, που είναι μέλος του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού συνεταιριστικού οργανισμού του Ηνωμένου Βασιλείου «The Midcounties Co-operative». Οι επισκέπτες είναι οι πλέον αποδοτικοί travel experts του δικτύου και διαθέτουν εκτεταμένες βάσεις δεδομένων πελατών. Το homeworking division “The Personal Travel Agents”, στο οποίο ανήκουν, αριθμεί περισσότερους από 150 ανεξάρτητους επαγγελματίες σε όλη τη χώρα και σε ετήσια βάση διαχειρίζεται πωλήσεις ταξιδιών προς την Ελλάδα αξίας άνω των 7,7 εκατομμυρίων λιρών εκ των οποίων το 21% αφορά στην Κρήτη, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική δυναμική του νησιού στη βρετανική αγορά.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, αυτή η δράση αναμένεται να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την Κρήτη, καθώς στα ανταποδοτικά περιλαμβάνονται η αποστολή αποκλειστικού ενημερωτικού newsletter για την Κρήτη σε 80.000 πελάτες των Personal Travel Agents, η δημοσίευση στοχευμένων αναρτήσεων στα κοινωνικά δίκτυα των Personal Travel Agents, η πραγματοποίηση online εκπαιδευτικής συνεδρίας (webinar) για την Κρήτη -στην οποία έγινε παρουσίαση του προορισμού από τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού, δρ. Κυριάκο Κώτσογλου, και χαιρετισμός από την αναπληρώτρια προϊσταμένη της Υπηρεσίας ΕΟΤ Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας, Α. Τζίφα- με δυνατότητα on-demand παρακολούθησης, καθώς και η δημοσίευση αφιερωμένου blog στην επίσημη πλατφόρμα των Personal Travel Agents.

Την ίδια περίοδο, η Υπηρεσία ΕΟΤ Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας, σε συνεργασία με τον Δήμο Ρόδου, διοργάνωσε ταξίδι εξοικείωσης της Βρετανίδας δημοσιογράφου Catherine Adams, Senior Commissioning Editor των TheTimes, η οποία επισκέφθηκε τη Ρόδο με σκοπό τη συλλογή πληροφοριών και οπτικού υλικού για τη συγγραφή ολοσέλιδου άρθρου με τίτλο «48 hours in Rhodes Town» στην έντυπη και ηλεκτρονική έκδοση της The Sunday Times. Το αφιέρωμα, το οποίο θα δημοσιευθεί τον Απρίλιο του 2026, έχει ως στόχο να αναδείξει τον φυσικό πλούτο του νησιού, την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του, καθώς και τη γαστρονομική ταυτότητά του. Η δημοσίευση έχει ιδιαίτερα υψηλή δημοσιογραφική αξία, καθώς η Sunday Times διαθέτει 1,5 εκατομμύριο αναγνώστες, κυκλοφορεί σε 561.000 φύλλα και αριθμεί 593.000 συνδρομητές. Το αναγνωστικό κοινό ανήκει στην ανώτερη κοινωνική κατηγορία ΑΒ, ένα κοινό υψηλής αγοραστικής δύναμης και έντονου ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος. Η συγκεκριμένη προβολή θεωρείται στρατηγικής σημασίας, καθώς οι Times και η Sunday Times αποτελούν διεθνώς αναγνωρίσιμα μέσα ενημέρωσης, με ιδιαίτερο κύρος στο ταξιδιωτικό περιεχόμενό τους.

Τέλος, η δημοσιογράφος Natasha Blair,εκπρόσωπος του Silver Travel Advisor (www.SilverTravelAdvisor.com), ένα από τα πλέον εξειδικευμένα βρετανικά Μέσα για το κοινό 55+, το οποίο λειτουργεί ταυτόχρονα και ως ταξιδιωτικό πρακτορείο συνεργαζόμενο με μεγάλους tour operators, ταξίδεψε στην Κεντρική Μακεδονία κατόπιν πρόσκλησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την παρουσίαση της περιοχής στο κοινό της πλατφόρμας. Το Silver Travel Advisor διαθέτει 124.000 μέλη, 85.000 συνδρομητές direct mail επικοινωνία και 20.000 επαφές στη βάση δεδομένων του. Το σχετικό ρεπορτάζ αναμένεται να δημοσιευτεί εντός του 2025 και στη χειμερινή έντυπη έκδοση του περιοδικού, η οποία θα διανεμηθεί στις τουριστικές εκθέσεις Destinations Shows 2026 σε Λονδίνο και Μάντσεστερ, προσφέροντας μία εξαιρετική ευκαιρία προβολής της Ελλάδας σε ένα στοχευμένο και ιδιαίτερα δραστήριο ταξιδιωτικό κοινό.

Το πρόγραμμα του ταξιδιού περιελάμβανε προορισμούς πολιτιστικής κληρονομιάς, φυσικού πλούτου, γαστρονομίας και αστικής ζωής, μέσα από επισκέψεις στα Βασιλικά Μνημεία των Αιγών (Βεργίνα), στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου, στον Όλυμπο, σε οινοποιεία, μουσεία και ιστορικά σημεία ενδιαφέροντος. Η επίσκεψη προσέφερε μία ολοκληρωμένη εικόνα των μοναδικών βιωματικών εμπειριών που μπορεί να απολαύσει ο σύγχρονος ταξιδιώτης στη Βόρεια Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας ότι η Κεντρική Μακεδονία αποτελεί έναν ολοκληρωμένο, σύγχρονο και πολυθεματικό προορισμό για το βρετανικό κοινό. Κατά την επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη, την Ημαθία, το Κιλκίς και την Πιερία, η δημοσιογράφος συμμετείχε σε πρόγραμμα που είχε σχεδιαστεί για να αναδείξει μία λιγότερο γνωστή αλλά αυθεντική πλευρά της Κεντρικής Μακεδονίας.

ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ένταση και διακοπή κατά την κατάθεση του Σταύρου Τζεδάκη

Εκτός ορίων βγήκε η σύγκρουση στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής με τους βουλευτές Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ να διασταυρώνουν έντονα τα ξίφη τους κατά την εξέταση του Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης και στελέχους του ΠΑΣΟΚ Σταύρου Τζεδάκη. Ο μάρτυρας αν και καταγόμενος από τον Μυλοπόταμο παραδέχθηκε ότι είχε λάβει επιδοτήσεις με βοσκοτόπια σε Νάουσα και Άγραφα, υποστηρίζοντας ωστόσο ότι αυτά του αποδόθηκαν αυτόματα από το εθνικό απόθεμα μέσω της τεχνικής λύσης.

Η αναφορά του όμως πως το πρόβλημα του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι ο αριθμός των ζώων αλλά οι υπουργικές αποφάσεις και η τεχνική λύση από την οποία είχε λάβει χρήματα προκάλεσε την έκρηξη του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας Μακάριου Λαζαρίδη με αποτέλεσμα η συνεδρίαση να διακοπεί.

Ο κ. Τζεδάκης στη σύντομη τοποθέτησή του τόνισε ότι όσα συμβαίνουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν περιποιούν τιμή στη χώρα μας. Σε ό,τι όμως τον αφορά υποστήριξε ότι δεν είχε εικόνα τι γινόταν με τις επιδοτήσεις και με τον καθένα ξεχωριστά. “Ό,τι ακούω από τα φώτα της δημοσιότητας. Εγώ ασχολούμαι με την χάραξη αγροτικής πολιτικής στην Κρήτη. Δεν ήταν στην αρμοδιότητά μου να ξέρω τον αριθμό των ζώων. Δεν ήμουν σε θέση να γνωρίζω τον αριθμό του ζωικού κεφαλαίου που δηλωνόταν” είπε.

Τα αίματα άναψαν όταν ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Μακάριος Λαζαρίδης ρώτησε τον κ. Τζεδάκη αν είναι μέλος του ΠΑΣΟΚ και φίλος του Νίκου Ανδρουλάκη. Οι ερωτήσεις του κ. Λαζαρίδη προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ με τον διάλογο να εκτυλίσσεται ως εξής:

Μ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Είστε μέλος του ΠΑΣΟΚ;

Σ. ΤΖΕΔΑΚΗΣ: Μάλιστα. Τουλάχιστον 10 – 12 χρόνια.

Μ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Είστε προσωπικός φίλος του Νίκου Ανδρουλάκη;

Σ. ΤΖΕΔΑΚΗΣ: Έχουμε μια πολιτική σχέση. Στηρίζω κάθε πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Είναι ένας έντιμος άνθρωπος, καθαρός πολιτικός , πιστεύω ότι θέλει να προσφέρει για το καλό της πατρίδας και για αυτό τον στηρίζω.

Μ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Τον είχατε ενημερώσει για την εικόνα που υφίσταται στην Κρήτη;

Σ. ΤΖΕΔΑΚΗΣ: Και εγώ ενημερώθηκα από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Δεν είχα ενημερώσει τον κ. Ανδρουλάκη για αυτά τα θέματα. Και εγώ από τα μέσα τα έμαθα…δεν είναι δουλειά μου να μετρώ αιγοπρόβατα. Δουλειά είναι το ΟΠΕΚΕΠΕ.

Μ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Δουλειά σας είναι, από το 2011, σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση.

ΕΥ. ΛΙΑΚΟΥΛΗ (ΠΑΣΟΚ): Τι είναι αυτό; τι είναι αυτό; Τραμπουκισμός λέγεται.

Σ. ΤΖΕΔΑΚΗΣ: την εικόνα την καθημερινή για τον αριθμό των ζώων την είχε το υπουργείο.

Μ.ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Καταλαβαίνω ότι το ΠΑΣΟΚ είναι σε δύσκολο θέση, κολλητός του Ανδρουλάκη ήταν ο μάρτυρας…

ΕΥ. ΛΙΑΚΟΥΛΗ: δεν σας βγαίνει.

Η κατάσταση βγήκε εκτός ελέγχου όταν ο κ. Λαζαρίδης ρώτησε τον κ. Τζεδάκη πως γίνεται να κατάγεται από τον Μυλοπόταμο Ρεθύμνου και να λαμβάνει χρηματοδότηση για βοσκοτόπια στη Νάουσα και στα Άγραφα. “Μόνο του τα έβαζε το σύστημα από το εθνικό απόθεμα. Εγώ δεν μπήκα ποτέ στη διαδικασία να κάνω ενοικιαστήρια σε άλλη περιοχή” είπε ο κ. Τζεδάκης . “Αυτό σας το έχει βάλει ο ΟΠΕΚΕΠΕ να το κάνετε; Τη μία χρονιά βοσκοτόπια στην Νάουσα την άλλη στα Άγραφα;” ρώτησε ο κ. Λαζαρίδης . “Πάω και κάνω την αίτηση και ενεργοποιώ και τα υπόλοιπα 100 στρέμματα μόνο του το σύστημα πάει και στα δηλώνει. Αυτή είναι η διαδικασία” πρόσθεσε ο μάρτυρας.

Η ένταση χτύπησε κόκκινο όταν ο κ. Τζεδάκης ακούγοντας τον κ. Λαζαρίδη τον ρώτησε αν αυτός θα είναι ο τίτλος της Ομάδας Αλήθειας. “Εδώ δεν θα κάνετε μαγκιές κύριε Τζεδάκη. Δεν φταίει η ομάδα αλήθειας που έχετε βοσκοτόπια στη Νάουσα” απάντησε ο εισηγητής της Ν.Δ. Η συζήτηση πήγε στον αριθμό των ζώων με τον κ. Λαζαρίδη να υποστηρίζει ότι ο μάρτυρας έβλεπε τα ζώα να περνούν και δεν έκανε τίποτα.

Ο κ. Τζεδάκης υποστήριξε ότι το πρόβλημα του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι ο αριθμός των ζώων αλλά οι υπουργικές αποφάσεις και η τεχνική λύση. Στην αίθουσα επικράτησε πανδαιμόνιο με τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας Μακάριο Λαζαρίδη να απευθύνεται στον μάρτυρα φωνάζοντας: “Πήρατε καλά καλά τα λεφτά από την τεχνική λύση και τώρα το πρόβλημα είναι η τεχνική λύση και οι υπουργικές αποφάσεις. Ήρθατε εδώ να κουνήσετε το δάχτυλο για τον τρόπο με τον οποίον πήρατε λεφτά”. Εν μέσω απίστευτης έντασης ο πρόεδρος της εξεταστικής διέκοψε τη συνεδρίαση.

ekriti.gr

Αντιδρούν οι ελαιοπαραγωγοί για το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής

Έντονες αντιδράσεις εκδηλώνονται από ελαιοπαραγωγούς σε όλη τη χώρα και στην Κρήτη σχετικά με την υποχρεωτική εφαρμογή του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής, που τίθεται σε ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου και αφορά τη διαβίβαση δεδομένων διακίνησης αποθεμάτων στην πλατφόρμα myDATA. Η ρύθμιση καλύπτει όλες τις υπόχρεες επιχειρηματικές οντότητες, συμπεριλαμβανομένων των αγροτών κανονικού καθεστώτος, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, καθώς η εφαρμογή της συμπίπτει με την κορύφωση της ελαιοσυγκομιδής.

Οι παραγωγοί υποστηρίζουν ότι το μέτρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις πραγματικές συνθήκες της ελαιοκαλλιέργειας. Όπως επεσήμανε, μιλώντας στο agrotypos.gr, ο ελαιοπαραγωγός και μέλος της διοίκησης της ΕΘΕΑΣ, Γεώργιος Γωνιωτάκης, η διαδικασία επιβαρύνει δυσανάλογα τους αγρότες κανονικού καθεστώτος, ενώ δεν λαμβάνει υπόψη τη φύση της συγκομιδής, την έλλειψη πρόσβασης σε δίκτυο και τον μεγάλο αριθμό παραγωγών που ασχολούνται με την ελιά.

Επιπλέον, όπως επεσήμανε, πολλοί ελαιώνες είναι μικροί, γεγονός που οδηγεί σε προσωρινή αποθήκευση ελιών στο σπίτι του παραγωγού έως ότου συγκεντρωθεί επαρκής ποσότητα για μεταφορά στο ελαιοτριβείο —διαδικασία που δυσχεραίνει την άμεση ψηφιακή καταγραφή βάρους.

«Μιλάμε για ένα εθνικό προϊόν που πάμε να του δημιουργήσουμε πρόβλημα. Με την ελαιοκαλλιέργεια ασχολείται ένας μεγάλος αριθμός παραγωγών. Με το μέτρο αυτό θέλουν να τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια», υπογράμμισε.

Οι παραγωγοί δηλώνουν επίσης ότι η έλλειψη δικτύου σε μεγάλο μέρος των αγροτικών εκτάσεων καθιστά αδύνατη την έκδοση και αποστολή ψηφιακού δελτίου από το χωράφι, ενώ η συμμετοχή λογιστών στη διαδικασία δεν είναι πρακτικά εφικτή.

«Δεν μπορεί να έχουμε ένα λογιστή στο χωράφι να μας περνά το δελτίο αποστολής στην ΑΑΔΕ για να φύγει το φορτίο από το χωράφι», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι οι πληροφορίες που ζητεί η ΑΑΔΕ περιλαμβάνονται ήδη στα δελτία αποστολής των ελαιοτριβείων, όπου παραδίδονται οι ελιές για την παραγωγή λαδιού, άρα δεν υφίσταται εμπορική συναλλαγή που να δικαιολογεί επιπλέον γραφειοκρατία στο χωράφι.

Σε επιστολή της προς την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια υπουργεία, η ΕΘΕΑΣ ζητά άμεση τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Η οργάνωση αναφέρει ότι, έπειτα από πολύμηνες συσκέψεις με λογιστές, φοροτεχνικούς και τεχνικούς συστημάτων, έχει διαπιστωθεί ότι η εφαρμογή του μέτρου σε ελαιώνες και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις είναι πρακτικά αδύνατη. Ενδεικτικά σημειώνει ότι οι ελαιοπαραγωγοί μπορεί να χρειαστεί να επισκεφθούν το ελαιοτριβείο έως και τρεις φορές την ημέρα, να μεταφέρουν τη σοδειά τους μέσω εργατών χωρίς γνώση ψηφιακών εφαρμογών ή ακόμη και από μετακλητούς που δεν μιλούν ελληνικά. Όλα αυτά δημιουργούν αυξημένο κίνδυνο λαθών και προστίμων.

Η ΕΘΕΑΣ επισημαίνει επίσης ότι η νομοθεσία προβλέπει αυστηρές κυρώσεις για μεταφορά προϊόντων χωρίς ψηφιακό δελτίο αποστολής, με πρόστιμα που ξεκινούν από 500 ευρώ και μπορεί να φτάσουν τα 1.000 ευρώ ανά έλεγχο, ενώ εκφράζεται ανησυχία για ενδεχόμενη αύξησή τους στα 5.000 ή 10.000 ευρώ. Η οργάνωση υποστηρίζει ότι οι παρατάσεις δεν λύνουν το πρόβλημα και ζητά είτε την εξαίρεση των αγροτών κανονικού καθεστώτος, είτε τον περιορισμό της υποχρέωσης στην έκδοση δελτίου παραλαβής από το ελαιοτριβείο, είτε τη γενική απλοποίηση της ψηφιακής διαδικασίας.

Ημερίδα για την Ψυχική Υγεία στα Χανιά: Πρόληψη, φροντίδα και διασύνδεση με την κοινότητα στο επίκεντρο

Με επίκεντρο την ενίσχυση της ψυχικής υγείας στην κοινότητα, το Κέντρο Ψυχικής Υγείας Ενηλίκων με Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες Χανίων του Περιφερειακού Δικτύου Ψυχικής Υγείας της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εργαζομένων του πρώην Θεραπευτηρίου Ψυχικών Παθήσεων Χανίων, διοργανώνει ημερίδα με τίτλο: «Κ.Ψ.Υ. Χανίων: Λειτουργία – Πρόληψη – Ενημέρωση στην Κοινότητα»

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), στην Ακτή Ενώσεως και Πλατεία Κατεχάκη, στο Παλιό Λιμάνι των Χανίων.

Παρουσίαση δράσεων σε όλο το φάσμα της ζωής

Η ημερίδα επιδιώκει να αναδείξει το πολύπλευρο έργο των διεπιστημονικών ομάδων του Κ.Ψ.Υ. Χανίων, το οποίο εκτείνεται σε διαφορετικά ηλικιακά και κοινωνικά πλαίσια, καλύπτοντας το σύνολο του κύκλου ζωής — από την παιδική και εφηβική ηλικία έως την ενήλικη και τρίτη ηλικία.

Με έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα ψυχικής υγείας, οι ομάδες του Κέντρου υλοποιούν προληπτικές παρεμβάσεις, ψυχοκοινωνική στήριξη και δικτύωση με σχολεία, οικογένειες, τοπικούς φορείς και επαγγελματίες υγείας. Η λειτουργία του Κέντρου βασίζεται σε συλλογικά πρότυπα φροντίδας, ενισχύοντας την κοινότητα να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις ψυχικής υγείας με αξιοπρέπεια, έγκαιρη ανταπόκριση και συνέργειες.

ΟΕΒΕΝΧ: Ενημέρωση για την απογραφή επιχειρήσεων στο OpenBusiness

Η Ομοσπονδία Εμπόρων & Βιοτεχνών Νομού Χανίων (ΟΕΒΕΝΧ) ενημερώνει τα μέλη της και το σύνολο της επιχειρηματικής κοινότητας του Νομού Χανίων ότι, σύμφωνα με τον Ν. 4442/2016 και τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Ανάπτυξης, έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το νέο πληροφοριακό σύστημα OpenBusinessΟλοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ) το οποίο αποσκοπεί στην ψηφιοποίηση και απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και ελέγχου των επιχειρήσεων, καθιστώντας την ίδρυση και λειτουργία τους  πιο εύκολη και διαφανή.

Καλούνται όλες οι λειτουργούσες επιχειρήσεις που υπάγονται στο Ν. 4442/2016 να προβούν σε απογραφή και ανάρτηση των απαραίτητων δικαιολογητικών στο σύστημα ΟΠΣ-ΑΔΕ το αργότερο έως την 31 Δεκεμβρίου 2025.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις:

  • Η απογραφή γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας OpenBusiness – δεν απαιτείται φυσική παρουσία.
  • Κάθε γνωστοποίηση, άδεια ή έγκριση που έχει εκδοθεί στο πλαίσιο του Ν. 4442/2016 ή αφορά εταιρεία που εμπίπτει σε αυτόν τον νόμο, πρέπει να απογραφεί.
  • Μετά την παραπάνω ημερομηνία, ενδέχεται να επιβληθούν κυρώσεις και παράβολο ύψους 200 € για εκπρόθεσμη απογραφή.
  • Η ανάρτηση των δικαιολογητικών στο σύστημα είναι υποχρεωτική για κάθε δραστηριότητα που υπόκειται στην εν λόγω διαδικασία.
  • Οποιαδήποτε αλλαγή στα στοιχεία της επιχείρησης (π.χ. έδρα, δραστηριότητα, διαχειριστής) πρέπει να υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας.

Η έγκαιρη συμμόρφωση με τις νέες υποχρεώσεις αποτελεί προϋπόθεση για τη νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης, τη μείωση των κινδύνων και τη διασφάλιση της συνέχειας της δραστηριότητας χωρίς εμπόδια.

Ενδεικτικές κατηγορίες επιχειρήσεων που πρέπει να απογραφούν:

  • Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος: Εστιατόρια, καφέ, μπαρ, ψητοπωλεία, κ.λπ.
  • Τουριστικά Καταλύματα: Ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικές κατοικίες κ.λπ.
  • Βιομηχανίες και Βιοτεχνίες: Μεταποιητικές δραστηριότητες
  • Συνεργεία Αυτοκινήτων
  • Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών: Γυμναστήρια, κέντρα αισθητικής, κ.α.

Στη διαδικτυακή πληροφοριακή πύλη του OpenBusiness  βρίσκονται διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες για το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης, αποτυπωμένες με απλό και κατανοητό  τρόπο, καθώς και εγχειρίδια για τη χρήση του.

Το σύστημα έχει σχεδιαστεί να είναι ιδιαίτερα φιλικό προς τον χρήστη. Για πρώτη φορά χρήσιμες πληροφορίες αναφορικά με την αδειοδότηση είναι συγκεντρωμένες σε ένα κομβικό σημείο. (https://openbusiness-portal.mindev.gov.gr/ )

Η ΟΕΒΕΝΧ καλεί όλα τα μέλη της  να μεριμνήσουν άμεσα για την ολοκλήρωση των απαιτούμενων ενεργειών, προκειμένου να αποφευχθούν πρόστιμα και καθυστερήσεις σε μελλοντικές διαδικασίες αδειοδότησης ή μεταβολών.