13.8 C
Chania
Monday, December 22, 2025

“Άδικη” η κατηγορία περί προδοσίας σύμφωνα με τους Κρητικούς που συμμετείχαν στη συνάντηση στην Αθήνα

Στον απόηχο της διήμερης συνάντησης στην Αθήνα και με φόντο τις αντιδράσεις από την υπόλοιπη Ελλάδα ότι οι Κρητικοί τους “πρόδωσαν”, το επιχείρημα είναι ότι τα προβλήματα μεταξύ της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας διαφέρουν σημαντικά.

“Οι ενισχύσεις στην Κρήτη, για να το ξεκαθαρίσουμε έπεσαν στο 40%, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Σε κανένα από τα αιτήματα των συναδέλφων πάνω δεν υπήρξε η ισότιμη κατανομή στο νησί μας. Γιατί πάνω μιλάμε για 100% κι εδώ για 40%. Εδώ δεν υπάρχουν ούτε βασική ενίσχυση, ούτε οικολογικά, ούτε τίποτα”, τόνισε στο Cretalive o Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ρεθύμνου, Γιάννης Γλεντζάκης και πρόσθεσε ότι οι κατηγορίες σε βάρος των Κρητικών είναι, τουλάχιστον, άδικες…

Ο αγροκτηνοτροφικός κόσμος είναι σε διαρκή στάση αναμονής με την ελπίδα ότι από τις 17-20 Δεκεμβρίου θα υπάρξει κάποια “χειροπιαστή” απάντηση από το Μαξίμου. Η Κρητική αντιπροσωπεία, την περασμένη Πέμπτη, ζήτησε να επιτραπεί φέτος στους παραγωγούς του νησιού να ενεργοποιήσουν όλα τους τα δικαιώματα και από την επόμενη χρονιά να υπάρξει νέα ρύθμιση για να γίνει ανακατανομή βοσκοτόπων, κάτι που οι τεχνοκράτες των αρμοδίων υπουργείων είπαν ότι θα εξετάσουν σε συνεννόηση πάντα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που έχει τον πρώτο λόγο.

 

Βουλή: «Κλείνει ο κύκλος της κρίσης» – Το μήνυμα Μαρκογιαννάκη για την εκλογή Πιερρακάκη και τον Προϋπολογισμό 2026

Τον ισχυρό συμβολισμό της ανάληψης της προεδρίας του Eurogroup από τον Κυριάκο Πιερρακάκη ανέδειξε ο βουλευτής Χανίων Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, συνδέοντας την ευρωπαϊκή αυτή εξέλιξη με τη φιλοσοφία του νέου Προϋπολογισμού, ο οποίος εστιάζει στην κοινωνική διάχυση των ωφελειών της δημοσιονομικής σταθερότητας.

Ως το ορόσημο που σηματοδοτεί το οριστικό τέλος μιας επώδυνης δεκαπενταετίας για την ελληνική οικονομία, περιέγραψε την εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στη θέση του προέδρου του Eurogroup, ο βουλευτής Χανίων της Νέας Δημοκρατίας, Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης. Κατά την ομιλία του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2026, ο κ. Μαρκογιαννάκης χρησιμοποίησε την ευρωπαϊκή αυτή επιτυχία ως αφετηρία για να αναλύσει τη μετάβαση της χώρας από την εποχή των μνημονίων στην εποχή της ανάπτυξης και των φοροελαφρύνσεων.

Από το χείλος του Grexit στο «τιμόνι» της Ευρωζώνης

Ο Χανιώτης βουλευτής έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ιστορική διαδρομή της χώρας, αντιπαραβάλλοντας τη σημερινή εικόνα με τις δραματικές στιγμές της προηγούμενης δεκαετίας. «Η χώρα η οποία κάποτε βρέθηκε στο χείλος της αποπομπής από τη ζώνη του ευρώ, έχει πλέον τον δικό της Υπουργό Οικονομικών στο τιμόνι του Eurogroup», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας πως η εξέλιξη αυτή κλείνει οριστικά τον κύκλο της οικονομικής κρίσης.

Τόνισε δε, πως πλέον η ευθύνη μετατίθεται στο πολιτικό σύστημα για τη χάραξη της επόμενης μέρας: «Είναι στο χέρι μας ποιον κύκλο θα ανοίξουμε πλέον», σημείωσε με νόημα.

Το κοινωνικό αποτύπωμα της δημοσιονομικής εξυγίανσης

Περνώντας στα οικονομικά μεγέθη του Προϋπολογισμού του 2026, ο κ. Μαρκογιαννάκης εστίασε στον μηχανισμό αναδιανομής των πλεονασμάτων. Όπως εξήγησε, ο νέος προϋπολογισμός έρχεται να κατανείμει στους πολίτες τα οφέλη που προέκυψαν από τη συνετή δημοσιονομική διαχείριση και την απομείωση του δημοσίου χρέους.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη στρατηγική της πρόωρης εξόφλησης των δανείων της μνημονιακής περιόδου. Σύμφωνα με τον βουλευτή, η κίνηση αυτή δεν περιορίζεται σε συμβολικό επίπεδο, αλλά παράγει απτό δημοσιονομικό χώρο, καθώς η μείωση των δαπανών για την εξυπηρέτηση των τόκων επιτρέπει την κοινωνική αξιοποίηση των πλεονασμάτων.

Φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση εισοδήματος

Αναλύοντας τα μέτρα στήριξης, ο κ. Μαρκογιαννάκης χαρακτήρισε τις παρεμβάσεις του 2026 ως ιστορικής σημασίας, κάνοντας λόγο για τη «μεγαλύτερη μείωση φορολογικών συντελεστών εδώ και μισό αιώνα».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, προβλέπονται μόνιμες μειώσεις φόρων και ελαφρύνσεις ύψους άνω των 1,7 δισ. ευρώ, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις σταδιακές μειώσεις φόρων, τελών, εισφορών και ΕΝΦΙΑ που εφαρμόζονται από το 2019. Ο βουλευτής συνέδεσε ευθέως τις φορολογικές αυτές ανάσες με την προσπάθεια αναχαίτισης της ακρίβειας και την ενίσχυση του πραγματικού εισοδήματος.

«Ο στόχος μας είναι με όλα αυτά και με τις αυξήσεις στους μισθούς και την επέκταση των συλλογικών συμβάσεων να αυξήσουμε το πραγματικό εισόδημα των εργαζομένων και των αυταποσχολούμενων, ώστε η δημοσιονομική επιτυχία να έχει κοινωνικό αντίκρισμα», κατέληξε στην τοποθέτησή του.

Χανιά: Πρεμιέρα για το πρώτο Χριστουγεννιάτικο Πάρκο στην Πλατεία 1866 – Γιορτινή ατμόσφαιρα και συναυλία με τους Onirama

Σε εορταστικούς ρυθμούς εισέρχεται και επίσημα από σήμερα η πόλη των Χανίων, καθώς ο Δήμος εγκαινιάζει το πρώτο οργανωμένο Χριστουγεννιάτικο Πάρκο στην ιστορική Πλατεία 1866, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει έναν νέο θεσμό για την περίοδο των εορτών.

Όλα είναι έτοιμα για την αποψινή τελετή των εγκαινίων, που θα σηματοδοτήσει την έναρξη της εορταστικής περιόδου στην «καρδιά» του αστικού ιστού. Σήμερα, Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, η Πλατεία 1866 αλλάζει όψη και λειτουργία, μετατρεπόμενη σε ένα σκηνικό με ξεχωριστό χαρακτήρα, σχεδιασμένο να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία σε κατοίκους και επισκέπτες της πόλης.

«Μαγική» μεταμόρφωση και μουσική εκκίνηση

Η επίσημη πρώτη του εγχειρήματος θα δοθεί στις 19:30 το απόγευμα με την τελετή των εγκαινίων. Αμέσως μετά, τη σκυτάλη της διασκέδασης θα αναλάβει το δημοφιλές συγκρότημα Onirama, με μια συναυλία που έχει προγραμματιστεί για τις 20:00, δίνοντας τον απαραίτητο μουσικό τόνο στην πρεμιέρα του θεσμού.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής, στόχος είναι η πλατεία να μην αποτελέσει απλώς ένα σημείο διέλευσης, αλλά να μετεξελιχθεί σε ένα «παραμυθένιο» σημείο αναφοράς, όπου μικροί και μεγάλοι θα μπορούν να βιώσουν το πνεύμα των ημερών.

Διάρκεια και ωράριο λειτουργίας

Το «Χριστουγεννιάτικο Πάρκο, Χανιά 2025-2026» θα παραμείνει ανοιχτό για το κοινό επί 22 ημέρες, από σήμερα, 15η Δεκεμβρίου 2025, έως και την 6η Ιανουαρίου 2026.

Ως προς το ωράριο λειτουργίας, το Πάρκο θα υποδέχεται τους επισκέπτες καθημερινά από τις 11:00 π.μ. έως τις 22:00 μ.μ. Εξαίρεση αποτελούν οι ημέρες των επίσημων αργιών (25 και 26 Δεκεμβρίου, καθώς και 1 και 6 Ιανουαρίου), κατά τις οποίες το ωράριο διαμορφώνεται από τις 17:00 έως τις 22:00.

Μια αγορά αλληλεγγύης και δημιουργίας

Στον πυρήνα της διοργάνωσης βρίσκονται 19 ξύλινοι οικίσκοι, οι οποίοι δεσπόζουν στον χώρο και συνθέτουν μια πλούσια χριστουγεννιάτικη αγορά με διττό χαρακτήρα: εμπορικό αλλά και βαθιά κοινωνικό.

Αφενός, εμπορικές επιχειρήσεις και ιδιώτες επαγγελματίες θα διαθέτουν χειροποίητα εορταστικά είδη, από χριστουγεννιάτικα στολίδια και παιχνίδια, μέχρι χειροποίητα κοσμήματα, κεριά, σαπούνια, προϊόντα ευεξίας, καθώς και είδη τέχνης και πολιτισμού.

Αφετέρου, το Πάρκο αποκτά έντονο κοινωνικό πρόσημο, καθώς φιλοξενεί πλήθος φορέων και εθελοντικών συλλόγων της πόλης. Στους οικίσκους θα έχουν παρουσία, μεταξύ άλλων, το «Χαμόγελο του Παιδιού», ο Σύλλογος «Συνάνθρωπος», το Κ.Η.Φ.ΑΜΕΑ, το Κ.Η.Φ.Α.Π. «Μεγαλόχαρη», το ΕΕΕΕΚ Χανίων, η Φιλοζωική, η Κοινωνική Κουζίνα, ο Φιλοζωικός Σύλλογος Χανίων και το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού.

Σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Πάρκου, έχουν προγραμματιστεί δωρεάν δράσεις, θεματικά δρώμενα και εκπλήξεις για όλες τις ηλικίες, ενισχύοντας την εορταστική ατμόσφαιρα.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν αναλυτικά το πρόγραμμα των παράλληλων δράσεων στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Χανίων: www.chania.gr

Την Τρίτη η κινητοποίηση των αγροτών στην Εφορία: “Κάθε εποχή έχει κι έναν Ξυλούρη. Το 70′ είχε ένα Ξυλούρη, τώρα βέβαια έχει έναν άλλο Ξυλούρη”

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης εισέρχονται οι αγροτικές κινητοποιήσεις στα Χανιά, καθώς οι παραγωγοί μεταφέρουν τη Δευτέρα την «καρδιά» της διαμαρτυρίας τους στον αστικό ιστό, στοχεύοντας τα κέντρα λήψης οικονομικών αποφάσεων, εν μέσω διακλαδικών συνεργασιών αλλά και ενδοπαραταξιακών τριβών.

Μια δυναμική αλλαγή σκηνικού αναμένεται να λάβει χώρα το πρωί της Τρίτης στην πόλη των Χανίων. Εγκαταλείποντας τις θέσεις τους στην ύπαιθρο, οι αγρότες του νομού σχεδιάζουν να μεταφέρουν την πίεση στο κέντρο της πόλης, επιλέγοντας ως πεδίο δράσης τον νευραλγικό χώρο της οικονομικής διοίκησης.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των συντονιστικών επιτροπών, στις 11:00 το πρωί της Τρίτης, τα τρακτέρ θα κινηθούν προς τη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ) Χανίων. Στόχος είναι ο συμβολικός αποκλεισμός του κτιρίου, μια κίνηση με σαφή πολιτικό συμβολισμό που στρέφεται ευθέως κατά των μηχανισμών της φορολογικής και οικονομικής πολιτικής.

Ωστόσο, η κινητοποίηση αυτή αποκτά ευρύτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά, καθώς δεν θα περιοριστεί μόνο στον αγροτικό κόσμο. Στο πλευρό των αγροτών θα συνταχθούν και άλλες επαγγελματικές ομάδες, όπως οι μελισσοκόμοι, διευρύνοντας το μέτωπο της πρωτογενούς παραγωγής. Παράλληλα, ιδιαίτερη βαρύτητα προσδίδει η συμμετοχή του κλάδου των εκπαιδευτικών —δασκάλων και καθηγητών— οι οποίοι συμμετέχουν στην 24ωρη απεργία που έχει προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ, δημιουργώντας έτσι ένα κοινό μέτωπο διεκδικήσεων που ενώνει τον πρωτογενή τομέα με τον δημόσιο τομέα.

Δυσαρέσκεια για τους χειρισμούς της Αθήνας

Την ίδια στιγμή που η ένταση κλιμακώνεται στον δρόμο, διεργασίες και διαφωνίες καταγράφονται στο εσωτερικό του αγροτικού κινήματος, αναφορικά με την εκπροσώπηση και τις διαπραγματεύσεις με την κεντρική εξουσία.

Ήδη από την Παρασκευή, ο πρόεδρος της Ενωτικής Πρωτοβουλίας Αγροτικών Συλλόγων, κ. Κώστας Λιλικάκης, εξέφρασε δημοσίως τη δυσαρέσκειά του για παρασκηνιακές κινήσεις. Αφορμή στάθηκε η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα μεταξύ του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, και του Περιφερειάρχη Κρήτης, στην οποία συμμετείχαν επιλεκτικά ορισμένοι εκπρόσωποι των κτηνοτρόφων του νησιού. Η κίνηση αυτή φαίνεται να έχει προκαλέσει ρήγματα στην ενιαία γραμμή πλεύσης, με τους εκπροσώπους της Ενωτικής Πρωτοβουλίας να θέτουν ζητήματα θεσμικής εκπροσώπησης και νομιμοποίησης των συνομιλητών της κυβέρνησης.

Είχε πει:

“Ο κ. Αρναουτάκης είναι αυτός που βγάζει τη λάντζα για την κυβέρνηση στην Κρήτη. Σε όλη την Ελλάδα δεν πήγε κανένας στο Υπουργείο, ενώ τους έγιναν προτάσεις, στην Κρήτη κάποιοι πρωτοστάτησαν για να κάνουν διαπραγματεύσεις κάτω από το τραπέζι. Εμείς δεν έχουμε καμία σχέση με αυτούς, ούτε η Ενωτική Πρωτοβουλία, ούτε η Πανελλαδική των Μπλόκων. Διαπραγματεύσεις θα γίνουν όταν θα καλεστεί από το Υπουργείο να λύσει τα προβλήματα. ”

Για να καταλήξει:

“Κάθε εποχή έχει κι έναν Ξυλούρη. Το 70′ είχε ένα Ξυλούρη, τώρα βέβαια έχει έναν άλλο Ξυλούρη. Ο νοών νοείτο με ποιο επίπεδο θέλει να ταχθεί ο καθένας.”

ΒΟΑΚ: Θέμα χρόνου η εκκίνηση των έργων στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

Θέμα χρόνου είναι πλέον η εκκίνηση των έργων για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο. Οι μελέτες εφαρμογής -οι οποίες είναι εκατοντάδες- προχωρούν και σύμφωνα με πηγές κοντά στο έργο, υπάρχει πλέον η αισιοδοξία ότι τα έργα θα μπορέσουν τμηματικά να ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους μήνες.

Στόχος είναι εντός του 2026 να ενεργοποιηθούν όλα τα εργοτάξια κατά μήκος του τμήματος και να λάβουν τον λόγο …οι μπουλντόζες. Για να τρέξει το έργο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό την στελέχωση των εργοταξίων, ενώ με την λήξη του Πάτρα-Πύργος στο οποίο είχε αναλάβει το τμήμα Γαστούνη-Πύργος, στελεχιακό δυναμικό κατεβαίνει στην Κρήτη.

Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με την ολοκλήρωση του άλλου μεγάλου οδικού της έργου για το βόρειο τμήμα του Ε65, Καλαμπάκα-Εγνατία που παραδίδεται το καλοκαίρι, οπότε εκτιμάται ότι αρκετά στελέχη και εργατοτεχνικό προσωπικό θα ενταχθεί στο ανθρώπινο δυναμικό που απαιτείται.

Με την ίδια λογική, στην Κρήτη στέλνονται και δεκάδες μηχανήματα έργου που είναι απαραίτητα αρχικά για τις χωματουργικές εργασίες που είναι το πρώτο βήμα αλλά και μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων καθώς το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο διαθέτει αρκετές νέες σήραγγες.

Πράσινο φως για το Χανιά-Κίσσαμος

Παράλληλα, στη γραμμή εκκίνησης τίθεται και το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Κίσσαμος καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε την περιβαλλοντική μελέτη. Πρόκειται για μια τυπική διαδικασία που όμως για το έργο έχει ουσιαστική σημασία. Να θυμίσουμε πως το συγκεκριμένο τμήμα αποτελεί προαίρεση στην σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Με την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από το ΥΠΕΝ το τμήμα μήκους 30,4 χλμ πλέον θα ενταχθεί στην σύμβαση παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το κυρίως τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο.

Πρόκειται για έργο το οποίο ζητούσε η τοπική κοινωνία και φορείς και έτσι το βλέπουμε να προχωρά. Το κόστος του έργου κυμαίνεται από 200-250 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως ακόμα να έχει κλειδώσει καθώς θα ακολουθήσουν οι οριστικές μελέτες που θα προσδιορίσουν το τελικό του κόστος ανάλογα με το τεχνικό αντικείμενο.

Η σκοπιμότητα υλοποίησης του Κίσσαμος – Χανιά συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα).

Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ/ώρα.

Σύμφωνα με την προτεινόμενη λύση, η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου κατά τμήματα είτε συμπίπτει ή κινείται παράλληλα και σε εγγύτητα με τη χάραξη του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, είτε χωροθετείται εκτός του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, περίπου το 69% του μήκους του νέου οδικού άξονα κατασκευάζεται με ενσωμάτωση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ το υπόλοιπο 31% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα αυτού. Αυτό σημαίνει ότι κατά την κατασκευή των έργων θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.

Ουσιαστικά ο ΒΟΑΚ με αυτό το τμήμα φτάνει σε κόστος τα 2,5 δισ. ευρώ αν συνυπολογίσει κανείς πως το Χανιά-Ηράκλειο είναι περίπου 1,75δισ. ευρώ, το Χανιά-Κίσσαμος έως 250 εκατ. ευρώ, το Χερσόνησος-Νεάπολη 350 εκατ. ευρώ και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος 180 εκατ. ευρώ.

Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα φτάσει τα 219,3 εκατ. ευρώ και συνολικά 243,5 εκατ.ευρώ. Το δημόσιο αντίστοιχα θα συμβάλλει 99 εκατ. ευρώ και συνολικά 693 εκατ. ευρώ. Δανειακά το ύψος με το νέο τμήμα θα αγγίξει τα 1,07 δισ. ευρώ.

news247.gr

Χανιά: Εβδομη ημέρα αγωνίας για τον Αλέξη Τσικόπουλο – Οι έρευνες στον Αποκόρωνα και η αγωνία των γονιών του

Για έβδομη συνεχόμενη ημέρα συνεχίζονται χωρίς αποτέλεσμα οι έρευνες για τον εντοπισμό του 33χρονου ειδικευόμενου γιατρού του Βενιζέλειου Νοσοκομείου Ηρακλείου, Αλέξη Τσικόπουλου, με το ενδιαφέρον των Αρχών να παραμένει στραμμένο στον Αποκόρωνα Χανίων. Μία εβδομάδα μετά την τελευταία φορά που έδωσε σημεία ζωής, η αγωνία της οικογένειας, των φίλων και των συναδέλφων του κορυφώνεται, ενώ κάθε νέα πληροφορία εξετάζεται εξονυχιστικά. «Ακόμη δεν έχουμε κάποιο στοιχείο που να μας δίνει ελπίδες» λέει στο topontiki η μητέρα του 33χρονου κα Ελένη Τσικοπούλου η οποία βρίσκεται εδώ και μέρες στην Κρήτη.

Τόσο η μητέρα του Αλέξη Τσικόπουλου όσο και ο πατέρας του καλούν όποιον γνωρίζει ή είδε κάτι από την περασμένη Κυριακή 7 Δεκεμβρίου οπότε και ο 33χρονος αγνοείται να ειδοποιήσουν τις αρχές. «Θέλω όποιος ξέρει κάτι ή έχει δει να πάει στην αστυνομία και να το πει. Ελπίζω το παιδί μου να είναι καλά» λέει η μητέρα του.

Οι έρευνες επικεντρώνονται στην ευρύτερη περιοχή όπου εντοπίστηκε το αυτοκίνητό του, σε αδιέξοδο στο χωριό Φρες, ακινητοποιημένο λόγω μηχανικής βλάβης. Σημαντικό για τις Αρχές θεωρείται και το στοιχείο που προέκυψε μετά την ενεργοποίηση του Silver Alert, σύμφωνα με το οποίο πολίτης ανέφερε ότι είδε έναν άνδρα με χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στον Αλέξη να περπατά στην παραλία των Καλυβών. Η μαρτυρία αυτή αναπτέρωσε τις ελπίδες της οικογένειας και οδήγησε σε εντατικοποίηση των ερευνών στην παραλιακή ζώνη αλλά και στην ενδοχώρα.

Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, drone της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Περιφέρειας Κρήτης πέταξε πάνω από την περιοχή των Καλυβών, ερευνώντας πιθανές διαδρομές σε μεγάλη ακτίνα, ενώ αστυνομικές δυνάμεις και κλιμάκια της ΕΜΑΚ, με τη συνδρομή ειδικά εκπαιδευμένου σκύλου, «χτένισαν» χωριά του δήμου Αποκορώνου. Από το μεσημέρι του Σαββάτου, το βάρος των ερευνών μετατοπίστηκε στο νότιο τμήμα του δήμου, καθώς είχαν εξαντληθεί όλα τα πιθανά σημεία κοντά στην παραλία.

Ο πατέρας του 33χρονου, Γιώργος Τσικόπουλος, σε δηλώσεις του ανέφερε πως αρνείται να πιστέψει το χειρότερο. «Δεν μπορώ να σκεφτώ οποιαδήποτε άλλη εκδοχή από το ότι ο Αλέξης είναι ζωντανός. Ελπίζω να τον βρούμε», λέει, απευθύνοντας παράλληλα έκκληση σε όποιον γνωρίζει ή είδε κάτι να επικοινωνήσει άμεσα με τις Αρχές. Όπως περιγράφει, η τελευταία τους επικοινωνία ήταν την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου το απόγευμα. «Από την Κυριακή που μας πέρασε δεν έχω επικοινωνήσει με το γιο μου. Με ζήτησε στις 4 το απόγευμα να πάω να τον επισκεφτώ. Τον πήρα τηλέφωνο στις 11 το βράδυ από τη Θεσσαλονίκη, δεν μου απάντησε και μετά έκλεισε το τηλέφωνό του. Από τότε αγνοείται». Ο ίδιος αναφέρει ότι ο γιος του αντιμετώπιζε το τελευταίο διάστημα προσωπικά ζητήματα και πως, όταν του είπε ότι «δεν είναι καλά», προσπάθησε να τον καθησυχάσει. «Του πρότεινα να πάει μια βόλτα με το αυτοκίνητο στο Ρέθυμνο ή στα Χανιά. Δεν ήξερα τι σκεφτόταν. Δεν θέλω να πιστέψω ότι πήγε στο κακό, αλλά δεν το αποκλείω», σημειώνει, θυμίζοντας ότι στο παρελθόν υπήρξαν και άλλες δυο στιγμές που ο Αλέξης είχε χαθεί για μία ημέρα, τόσο στην Κρήτη όσο και στη Θεσσαλονίκη.

Στο πλευρό της οικογένειας βρίσκονται και οι συνάδελφοί του στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο, που κάνουν λόγο για έναν νέο επιστήμονα με ήθος και προοπτική. «Θέλουμε να εκφράσουμε την ελπίδα ότι ο Αλέξης θα βρεθεί σύντομα. Είναι ένας αγαπητός συνάδελφος, ένας εξαίρετος νέος επιστήμονας», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων, Δημήτρης Φλυτζανής. Αντίστοιχο μήνυμα αγωνίας και συμπαράστασης εξέφρασε και ο διοικητής του νοσοκομείου, Κώστας Δανδουλάκης, σημειώνοντας ότι οι σκέψεις και οι προσευχές όλων είναι κοντά στον αγνοούμενο γιατρό και την οικογένειά του.

Ο Αλέξης Τσικόπουλος έχει ύψος 1,92 μέτρα, μυώδη σωματότυπο και ξανθά μαλλιά, ενώ παραμένει άγνωστο τι φορούσε την ημέρα της εξαφάνισής του. Η δήλωση εξαφάνισης έγινε από τους γονείς του, που διαμένουν εκτός Κρήτης, όταν δεν κατάφεραν να επικοινωνήσουν μαζί του. Από την πρώτη στιγμή σήμανε συναγερμός, με την Ελληνική Αστυνομία να αναλαμβάνει τον συντονισμό των ερευνών.

topontiki.gr

Κατασχέθηκε πάνω από ένας τόνος κοκαΐνης στο λιμάνι του Πειραιά

Σε κατάσχεση τεράστιας ποσότητας κοκαΐνης, προερχόμενης από Λατινική Αμερική, προχώρησε το ελληνικό τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, οι ελληνικές αρχές πραγματοποίησαν επιχείρηση, η οποία ξεκίνησε την Κυριακή (14/12) και βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Κατά την επιχείρηση εντοπίστηκε μεγάλη ποσότητα κοκαΐνης σε σκάφος ελληνικών συμφερόντων στον Ατλαντικό Ωκεανό, που μέχρι στιγμής ξεπερνά τον ένα τόνο.

Μάλιστα, ως «αρχηγός» της οργάνωσης θεωρείται παλιός γνώριμος των ελληνικών Αρχών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχές προχώρησαν σε 5 συλλήψεις στην Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Κατερίνη, Θήβα και Αθήνα. Πέντε ακόμη άτομα βρίσκονται στο πλοίο και επίσης έχουν συλληφθεί.

Σημειώνεται πως, όπως αναφέρει η ΕΡΤ, το σκάφος ξεκίνησε από τη Νέα Μηχανιώνα της Θεσσαλονίκης και βρέθηκε στη Λατινική Αμερική. Εκεί φέρεται να φόρτωσε μεγάλη ποσότητα ναρκωτικών, την οποία επρόκειτο να μεταφέρει στην Ευρώπη.

Το σκάφος ρυμουκλεί από τον Ατλαντικό Ωκεανό εδώ και δύο μέρες το Πολεμικό Ναυτικό της Γαλλίας, που συνδράμει στην επιχείρηση. Τις επόμενες ώρες, αναμένεται να οδηγηθεί στον Πειραιά, όπου θα καταμετρηθούν τα ναρκωτικά και θα παραδοθούν στις Αρχές.

Αναμένονται τις επόμενες ώρες οι επίσημες ανακοινώσεις από την Ελληνική Αστυνομία.

news247.gr

Οι αγρότες θέλουν λύση στα προβλήματά τους, όχι σέλφι με τον πρωθυπουργό

Του Λευτέρη Θ. Χαραλαμπόπουλου

Σχολίασε αρνητικά ο πρωθυπουργός το γεγονός ότι οι αγρότες μετά την πανελλαδική σύσκεψη στο μπλόκο της Νίκαιας αρνήθηκαν να προσέλθουν σε συνάντησή μαζί του τη Δευτέρα.

Βεβαίως, αυτό που δεν σημείωσε ο πρωθυπουργός είναι ότι ο λόγος της άρνησής τους ήταν ακριβώς επειδή καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι αυτή τη στιγμή ο πρωθυπουργός δεν επρόκειτο να απαντήσει στα κρίσιμα αιτήματά τους. Ήταν σαφές το μήνυμά τους όταν μίλησαν για προσχηματικό διάλογο, «τα αιτήματά μας τα ξέρουν, πάνω σε αυτά απαιτούμε εδώ και τώρα λύσεις».

Δηλαδή, κατάλαβαν ότι ουσιαστικά η κυβέρνηση, καταφεύγοντας για άλλη μια φορά στην επικοινωνιακή διαχείριση εις βάρος της πολιτικής, επενδύει στον συμβολισμό μιας συνάντησής τους με τον πρωθυπουργό, προκειμένου να εκτονώσει την κατάσταση, χωρίς να αναλαμβάνει όμως καμία δέσμευση για τα ζητήματα που θα επιλυθούν στο τραπέζι του διαλόγου.

Ουσιαστικά, τους προσφέρει μια φωτογραφία με τον πρωθυπουργό, δηλώσεις για «εποικοδομητικό διάλογο» μπροστά στις κάμερες, καλλιέργεια ενός κλίματος ότι ο πρωθυπουργός «ακούει» τα αιτήματα των αγροτών, μοιράζεται την αγωνία τους και «δεσμεύεται» ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να ικανοποιήσει τις ανάγκες τους. Τίποτα περισσότερο και σίγουρα όχι δέσμευση για άμεση λήψη των αναγκαίων μέτρων.

Άλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός έσπευσε να πει ότι κρατάει πολύ μικρό καλάθι.

Καταρχάς, τους λέει ότι όσο έχουν μπλόκα δεν πρέπει να περιμένουν θετικές απαντήσεις: «τα μπλόκα που εκ των πραγμάτων στρέφονται εναντίον άλλων κοινωνικών ομάδων, δεν υπηρετούν τα αιτήματα των αγροτών. Αντίθετα, τα υπονομεύουν. Ενώ οι καταλήψεις δρόμων και άλλων δημόσιων υποδομών που ανήκουν σε όλους, δεν είναι υπεύθυνες ενέργειες. Αλλά κινήσεις που βλάπτουν τη χώρα. Και, ασφαλώς, τις τοπικές οικονομίες στην περιφέρεια». Μάλιστα, το κλιμακώνει κιόλας: «Διάλογος δεν γίνεται με τελεσίγραφα».

Δηλαδή, ο πρωθυπουργός ζητά από τους αγρότες να εγκαταλείψουν το μέσο πάλης με το οποίο κατάφεραν να ασκήσουν πίεση στην κυβέρνηση και να φέρουν τα δίκαια αιτήματά τους στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, να πάνε να τον συναντήσουν, αλλά να μην περιμένουν να δουν και τα επιτακτικά αιτήματά τους να ικανοποιούνται. Ας μείνουν ικανοποιημένοι με το ότι η κυβέρνηση θα συζητήσει μαζί τους.

Και αυτό ακριβώς δείχνει το πραγματικό πρόβλημα. Η κυβέρνηση αυτή δεν έχει αυτή τη στιγμή τη διάθεση να ικανοποιήσει τα αιτήματα των αγροτών. Πιθανώς να εκτιμά ότι δεν έχει και άμεσα τη δυνατότητα. Η ίδια με τις επιλογές της στον ΟΠΕΚΕΠΕ έθεσε σε κίνδυνο τις αγροτικές επιδοτήσεις, η ίδια ευθύνεται γιατί δεν έχουν λάβει ακόμη αποζημιώσεις για φυσικές καταστροφές, η ίδια αρνείται να εξασφαλίσει φθηνότερα καύσιμα και η ίδια δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα εξασφαλίσει για τα επόμενα χρόνια επαρκείς ενισχύσεις.

Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, η κυβέρνηση μπορεί αυτή τη στιγμή να ικανοποιήσει σημαντικά αιτήματα των αγροτών, έτσι ώστε να εξασφαλίσει το τέλος ων κινητοποιήσεων και της όποιας ταλαιπωρίας αυτές προκαλούν. Όμως, δεν θέλει να το κάνει, γιατί δεν θέλει να δώσει το στίγμα ότι αν ένας κλάδος κινητοποιηθεί και τα αιτήματά του είναι δίκαια στο τέλος αυτά θα ικανοποιηθούν. Γιατί θεωρεί ότι αυτό θα κάνει και άλλους κλάδους να κινητοποιηθούν για τα αιτήματά τους και αυτό θα ανέτρεπε τον σχεδιασμό της.

Όμως, αυτό απλώς θα τροφοδοτήσει και άλλο τη δυσαρέσκεια στην κοινωνία. Και είναι γελασμένη η κυβέρνηση εάν πιστεύει ότι η επίδειξη αδιαλλαξίας θα δώσει ένα στίγμα πυγμής και ισχύος. Μήνυμα αδυναμίας είναι όλα αυτά και θα έπρεπε να το γνωρίζει.

Μέχρι τώρα η κυβέρνηση έβλεπε τη δυσαρέσκεια στις δημοσκοπήσεις. Τώρα αρχίζει να τη βλέπει στους δρόμους. Και θα συνεχίσει να τη βλέπει. Ιδίως όταν πέραν από σέλφι με τον πρωθυπουργό, το μόνο που έχει να προσφέρει είναι ξύλο από τα ΜΑΤ.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δίνει τα χρέη στον ΕΦΚΑ στις εισπρακτικές – Σ’ αναμμένα κάρβουνα οι μικροοφειλέτες

Σε αναμμένα κάρβουνα κάθονται εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες με χρέη στον ΕΦΚΑ, στη συντριπτική τους πλειονότητα μικροοφειλέτες, περιμένοντας την είσοδο των ιδιωτικών εισπρακτικών εταιρειών στον δημόσιο ασφαλιστικό φορέα.

Η νομοθετική ρύθμιση που αναθέτει σε ιδιωτικές εταιρείες αρμοδιότητες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (ΚΕΑΟ), ψηφίστηκε τον περασμένο Απρίλιο, αλλά οχτώ μήνες μετά δεν έχει εφαρμοστεί, αφού συνάντησε οξείες αντιδράσεις.

Γιατί «πάγωσε» προσωρινά η είσοδος ιδιωτών στον ΕΦΚΑ

Υπενθυμίζεται ότι σύσσωμοι οι επαγγελματικοί φορείς  είχαν αντιταχθεί στην είσοδο των ιδιωτών στον ΕΦΚΑ, ζητώντας την απόσυρση του σχετικού άρθρου και επαναφέροντας το αίτημα για ρύθμιση οφειλών ως και με 120 δόσεις. Είχαν εκφράσει έντονη ανησυχία για την εμπλοκή των servicers – που συνδέονται ή ταυτίζονται με μεγάλα funds  – στη διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων πολιτών και των οφειλών τους στα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία.

Το υπουργείο Εργασίας καθησυχάζει ότι οι ιδιωτικοί φορείς (servicers-funds-νομικά γραφεία), θα ακολουθούν πρακτικές «ήπιας προσέγγισης, σε αντίθεση με τις πρακτικές πίεσης και απειλών περί αναγκαστικών μέτρων κατάσχεσης».

Τι συμβαίνει σήμερα

Κανονικά θα έπρεπε αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου να κηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την ανάδειξη των ιδιωτικών φορέων που θα κυνηγάνε τους οφειλέτες για να τους ενημερώσουν «δι’υποθεσίν τους». Όμως ο διαγωνισμός παραπέμφθηκε στις καλένδες. Καθώς πλησιάζει το τέλος της χρονιάς η υπόθεση ξαναζεσταίνεται, με πλήθος διαρροών, ενίοτε αντιφατικών μεταξύ τους.

Για να χρυσώσει το χάπι της εισόδου ιδιωτών η κυβέρνηση υπόσχεται από το καλοκαίρι ότι θα επαναφέρει τις 120 (ή 72) δόσεις για επαγγελματίες ή αγρότες που χρωστάνε ως 10.000 ευρώ και είχαν χάσει τη ρύθμιση των 24 δόσεων. Παράλληλα, δίνεται η υπόσχεση ότι οι servicers θα εισηγούνται την υιοθέτηση εξατομικευμένων – ευέλικτων λύσεων, κομμένων και ραμμένων στις δυνατότητες και τις ανάγκες του κάθε οφειλέτη.

Μέχρι τώρα  δεν έχει συμβεί τίποτα από τα παραπάνω. Πληθαίνουν όμως οι πληροφορίες που εμφανίζουν τους μεγάλους servicers να βρίσκονται «με το όπλο παρά πόδα», για να διεκδικήσουν μερίδιο της πίτας στο τιτάνιο  -και κερδοφόρο για τους ίδιους- έργο της είσπραξης οφειλών.

Το προφίλ των οφειλετών του ΕΦΚΑ

Με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΚΕΑΟ (β΄ τρίμηνο 2025) οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπερνούν τα 50,29 δισ. ευρώ, με ανησυχητική ανοδική τάση. Από το συνολικό ποσό, μόλις τα 29,85 δισ. ευρώ αφορούν πραγματικές οφειλές. Τα υπόλοιπα 20,4 δισ. ευρώ είναι τόκοι και πρόστιμα που ανατοκίζονται με ετήσιο επιτόκιο 8,5% – χωρίς ανώτατο όριο.

Πάνω από το 70% (1,49 εκατ. οφειλέτες), έχουν χρέη ως 15.000 ευρώ (σύνολο 5,67 δισ. ευρώ)

Άλλοι 358.717  (15,33%) έχουν χρέη 15.001-30.000 ευρώ (σύνολο 7,71 δισ. ευρώ)

Μόλις 2.859 μεγαλοοφειλέτες χρωστάνε 12,1 δισεκ. ευρώ, με χρέη σχεδόν 1 εκατ. ευρώ έκαστος.

Περίπου 10 δισ. ευρώ θεωρούνται ήδη μη εισπράξιμα, προερχόμενα από πτωχευμένες επιχειρήσεις, εκκαθαρίσεις και αποβιώσαντες.

Δηλαδή, η συντριπτική πλειοψηφία, 87,5%, χρωστάνε το πολύ 30.000 ευρώ – ποσό που είναι εντός των ορίων για να καταθέσουν τα χαρτιά τους για σύνταξη. Πρόκειται κυρίως για μικρές επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες, που γονατίζουν από το βάρος του κόστους ζωής και των λειτουργικών εξόδων, της υπερφορολόγησης, και των διαδοχικών κρίσεων.

Ζωή ποδήλατο για τους μικροοφειλέτες

Πετάλι σε ποδήλατο χωρίς αλυσίδα κάνουν οι επτά στους δέκα οφειλέτες που εντάσσονται σε ρυθμίσεις, αφού λόγων των υψηλών τόκων και του ανελαστικού  πλαισίου, η πλειονότητα αδυνατεί να ανταπεξέλθει στην αποπληρωμή τους. Η ρύθμιση των 24 δόσεων θεωρείται απολύτως αποτυχημένη. Μόλις 150.000  συνεχίζουν να την τηρούν, από το 1,36 εκατομμύρια που εντάχθηκαν.

Στόχος της εμπλοκής των servicers είναι να αυξηθεί στο διπλάσιο η εισπραξιμότητα του ΚΕΑΟ – στα 4 δισ ευρώ το χρόνο από 1 δισ. σήμερα.

Ασαφή κριτήρια και θέμα συνταγματικότητας

Οι εργαζόμενοι στον ΕΦΚΑ παραμένουν αντίθετοι στην είσοδο ιδιωτικών εισπρακτικών εταιρειών στο ΚΕΑΟ. Υποστηρίζουν ότι το πρόβλημα της συσσώρευσης των οφειλών είναι η ανελαστικότητα των ρυθμίσεων και συμφωνούν με τα αιτήματα των επαγγελματικών φορέων για επιμήκυνση των δόσεων.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων (ΠΟΣΕ) ΕΦΚΑ Χαράλαμπος Λυμπεράς, δηλώνει στο in ότι η αιτία που η πλειοψηφία των ασφαλισμένων χάνει τις ρυθμίσεις, οφείλεται στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, αφού «δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα τρέχοντα έξοδα, πόσο μάλλον να εξυπηρετήσουν τις οφειλές, σε 24 μόνο δόσεις. Τονίζει ότι ο ΕΦΚΑ οφείλει να αναζητήσει νομίμως τα χρήματα που του οφείλονται, ενισχύοντας τις δημόσιες υπηρεσίες του ΚΕΑΟ με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονα τεχνικά μέσα, όχι με outsourcing σε μεσάζοντες-ιδιώτες.

Θέμα συνταγματικότητας

«Αν η πολιτεία θέλει να βοηθήσει τους ασφαλισμένους ας βρει καλύτερες ρυθμίσεις. Αυτό έχει σχέση με τα κυβερνητικά μέτρα.  Από τη στιγμή που το θεσμικό πλαίσιο παραμένει απολύτως ανελαστικό, οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία λέει ότι μπορεί να βρει εξατομικευμένες λύσεις για τον οφειλέτη παραπλανά το κοινό. Δεν μπορεί ο ιδιώτης να κάνει ατομική πολιτική με χρήματα του δημοσίου», λέει ο κ. Λυμπεράς.

Επιπλέον θέτει ζήτημα συνταγματικότητας και αναλογικότητας. Θεωρεί ότι αν εισαχθούν ρυθμίσεις α-λα-καρτ,  θα δημιουργηθούν δύο κατηγορίες ασφαλισμένων, εκείνοι που πλήρωσαν με δόσεις όπως όλοι, κι εκείνοι που έκαναν ατομικές συμφωνίες. «Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν πουλήσει περιουσίες για να  αποπληρώσουν τα χρέη τους στο κράτος. Θα έρθουν και θα πουν ‘’τι ήμουν κορόιδο;’’ Τα δημόσια οικονομικά πρέπει να έχουν δικαιοσύνη».

Τέλος, οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ θέτουν ζήτημα  αθέμιτου ανταγωνισμού. Οι ιδιωτικές εταιρίες θα διαχειρίζονται  προσωπικά δεδομένα ασφαλισμένων – επαγγελματιών, που μπορούν να διαρρεύσουν στην αγορά, προκαλώντας τους οικονομική ζημιά.  «Η ρύθμιση που ψηφίστηκε τον Απρίλιο, ήταν απολύτως ασαφής. Έλεγε ότι θα προστατεύονται τα δεδομένα χωρίς να θέτει όρους και προϋποθέσεις», καταλήγει ο πρόεδρος της ΠΟΣΕ-ΕΦΚΑ

in.gr

Η σημερινή πρόωρη αποπληρωμή δανείων προς τον ESM και το δίλημμα χρέος ή πραγματική οικονομία

Η Ελλάδα προχωρά σήμερα σε νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων του πρώτου μνημονίου, καταβάλλοντας ποσό 5,287 δισ. ευρώ προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Πρόκειται για διακρατικά δάνεια που είχαν χορηγηθεί στο πλαίσιο της πρώτης δανειακής σύμβασης και τα οποία, με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, θα εξοφλούνταν σταδιακά έως και τη δεκαετία του 2040.

Η συγκεκριμένη αποπληρωμή εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική διαχείρισης του δημόσιου χρέους, η οποία εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια και περιλαμβάνει διαδοχικές πρόωρες εξοφλήσεις μνημονιακών υποχρεώσεων. Στόχος είναι η μείωση του συνολικού ύψους του χρέους, ο περιορισμός των μελλοντικών πληρωμών τόκων και η σταδιακή απομάκρυνση από δάνεια που συνδέονται με κυμαινόμενο επιτόκιο.

Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, η πρόωρη αποπληρωμή συμβάλλει στη βελτίωση του προφίλ του ελληνικού χρέους και ενισχύει τη σταθερότητα των δημόσιων οικονομικών, ιδίως σε ένα διεθνές περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας. Παράλληλα, θεωρείται ότι λειτουργεί θετικά ως προς την εικόνα της χώρας στις αγορές και στους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Τα δάνεια που αποπληρώνονται χαρακτηρίζονται από χαμηλό κόστος και μακρά διάρκεια, στοιχεία που είχαν περιορίσει την πίεση στον κρατικό προϋπολογισμό τα προηγούμενα χρόνια. Ακριβώς αυτό το χαρακτηριστικό, ωστόσο, βρίσκεται στο επίκεντρο της κριτικής που διατυπώνεται γύρω από τη σκοπιμότητα της πρόωρης αποπληρωμής τους.

Ορισμένοι οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι δεν πρόκειται για υποχρεώσεις που δημιουργούσαν άμεσο δημοσιονομικό κίνδυνο. Αντιθέτως, υποστηρίζουν ότι οι διαθέσιμοι πόροι θα μπορούσαν να κατευθυνθούν στην πραγματική οικονομία, ενισχύοντας επενδύσεις, παραγωγικές δραστηριότητες και τομείς που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν χρόνιες αδυναμίες.

Η συζήτηση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική οικονομία εμφανίζει θετικούς ρυθμούς, αλλά εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από χαμηλό επίπεδο επενδύσεων και περιορισμένη παραγωγική βάση. Υπό αυτό το πρίσμα, τίθεται το ερώτημα αν η ταχύτερη μείωση του χρέους αποτελεί την πιο αποτελεσματική χρήση των διαθέσιμων δημοσιονομικών περιθωρίων.

Από την άλλη πλευρά, υποστηρίζεται ότι η συνέχιση της πολιτικής πρόωρων αποπληρωμών δημιουργεί ένα απόθεμα αξιοπιστίας για τη χώρα, μειώνοντας την έκθεσή της σε μελλοντικές διακυμάνσεις επιτοκίων και προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία σε περίπτωση επιδείνωσης των διεθνών συνθηκών. Η μείωση του χρέους θεωρείται, υπό αυτή την οπτική, προϋπόθεση για χαμηλότερο κόστος δανεισμού στο μέλλον.

Η σημερινή αποπληρωμή δεν αποτελεί μεμονωμένο γεγονός, αλλά συνέχεια μιας σειράς κινήσεων που περιλαμβάνουν την πλήρη εξόφληση των δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και προηγούμενες πρόωρες αποπληρωμές προς τους ευρωπαίους εταίρους. Το αποτέλεσμα είναι η ταχύτερη απομείωση σημαντικού μέρους του μνημονιακού χρέους, σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.

Παρά ταύτα, το βασικό ερώτημα παραμένει ανοιχτό: σε ποιον βαθμό η επιλογή αυτή συμβάλλει όχι μόνο στη βελτίωση των δημοσιονομικών δεικτών, αλλά και στην ουσιαστική ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας. Το δίλημμα μεταξύ δημοσιονομικής πειθαρχίας και αναπτυξιακής ώθησης εξακολουθεί να αποτελεί κεντρικό ζήτημα στη δημόσια συζήτηση.

Σε κάθε περίπτωση, η πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του πρώτου μνημονίου αποτελεί μια σαφή επιλογή οικονομικής πολιτικής, τα αποτελέσματα της οποίας θα κριθούν τόσο από τη μελλοντική πορεία του χρέους όσο και από το αν η ελληνική οικονομία θα καταφέρει να αποκτήσει πιο σταθερά και βιώσιμα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.

topontiki.gr