Στο πακέτο συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τις 27 χώρες-μέλη της Ένωσης, με το οποίο τις παρακινεί να ανοίξουν τα εσωτερικά τους σύνορα για να αποτραπεί ένα ναυάγιο των δραστηριοτήτων στον τουρισμό, που αντιπροσωπεύει το 10% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και το 12% των θέσεων απασχόλησης, αναφέρεται σε εκτενές άρθρο το Politico.
«Οι Βρυξέλλες ξεκίνησαν μια μεγάλη προσπάθεια την Τετάρτη με σκοπό να διαβεβαιώσουν τον ταξιδιωτικό κλάδο και τους τουρίστες ότι η περίοδος των διακοπών μπορεί να σωθεί», αναφέρει το Politico, σχολιάζοντας ότι το κύριο μήνυμα μετά τις ανακοινώσεις ήταν «μην αρχίσετε να ετοιμάζετε τις βαλίτσες σας».
Όπως τονίζεται στο άρθρο, το πακέτο για τον τουρισμό και τις μεταφορές περιελάμβανε περισσότερες από 70 σελίδες οδηγιών και παρουσιάστηκε σε μία δίωρη συνέντευξη Τύπου στην οποία συμμετείχαν πέντε Ευρωπαίοι επίτροποι, που αναφέρθηκαν στα σχέδια τα οποία εκπονήθηκαν για τη σταδιακή επιστροφή στα διασυνοριακά ταξίδια. «Ωστόσο, η επισκίαση των συγκεκριμένων λεπτομερειών του θεωρητικού σχεδίου ήταν η αναγνώριση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να κάνει ελάχιστα για δύο βασικούς παράγοντες: τη μη προβλεψιμότητα του κορωνοϊού και την ανεξαρτησία των εθνικών πρωτευουσών», σχολιάζει το Politico.
«Θέλουμε να απολαύσουμε τις καλοκαιρινές διακοπές. Θα θέλαμε να δούμε τις οικογένειες και τους φίλους μας ακόμα και αν ζουν σε άλλη περιοχή, σε μία άλλη χώρα της ΕΕ. Αλλά θέλουμε να μπορούμε να το κάνουμε αυτό ενώ παραμένουμε υγιείς και ασφαλείς», ανέφερε ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν και συνέχισε λέγοντας ότι πρόκειται για δύσκολες ισορροπίες καθώς «δεν υπάρχουν απλές απαντήσεις». «Και δεν θα τα βρούμε όλα σήμερα γιατί αυτή θα είναι μια συνεχής διαδικασία», συμπλήρωσε.
Τα ερωτήματα για τον τουρισμό και τα ταξίδια που δεν πήραν απάντηση
Συνεχίζοντας, το Politico παραθέτει μερικά από τα μεγάλα ερωτήματα που παρέμειναν αναπάντητα. Το πρώτο είναι αν είναι ασφαλές να ταξιδέψει κανείς. Η Επιτροπή κατάρτισε έναν κατάλογο μέτρων για τον περιορισμό του κινδύνου μόλυνσης κατά τη διάρκεια των ταξιδιών, καθώς οι υπηρεσίες μεταφορών επανεκκινούν και λειτουργούν ξανά. Αυτό περιλαμβάνει τη χρήση μάσκας προσώπου, τη χρήση οχημάτων με μικρότερο αριθμό επιβατών, τη χρήση ηλεκτρονικών εγγράφων και τη δημιουργία προστατευτικών για τους εργαζόμενους στις μεταφορές. Οι κίνδυνοι των διασυνοριακών ταξιδιών μπορούν να περιοριστούν περαιτέρω επιτρέποντας μόνο τα ταξίδια μεταξύ περιοχών που έχουν ελέγξει τον ιό, ανέφερε η Επιτροπή. Αλλά αυτό θα απαιτήσει επίσης να τηρούνται ανά πάσα στιγμή οι φυσικές αποστάσεις, ενώ οι χώρες πρέπει επίσης να διαθέτουν την απαραίτητη υγειονομική περίθαλψη, ικανότητα τεστ και ανίχνευσης επαφών για να καταπνίξουν τυχόν νέες επιδημίες. Ξεκινώντας ξανά τα διασυνοριακά ταξίδια «δεν θα είναι χωρίς κίνδυνο», δήλωσε η επίτροπος Υγείας Στέλλα Κυριακίδη. «Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί και ειλικρινείς σχετικά με αυτό».
Το δεύτερο ερώτημα που παρέμεινε αναπάντητο είναι πότε μπορεί να ταξιδέψει κανείς. Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ κάλεσε την Τετάρτη τις χώρες να ανοίξουν ξανά τα σύνορά τους στην ΕΕ «το συντομότερο δυνατό». Αυτό είναι «απαραίτητο για τις οικονομίες μας και για τον τουρισμό», υποστήριξε. Η Επιτροπή προειδοποίησε ότι μια καθυστέρηση πέρα από αυτή που απαιτείται για λόγους υγείας επιβαρύνει τους πολίτες της ΕΕ και την ενιαία αγορά. Όμως, όπως εξηγεί το Politico, ενώ η Κομισιόν συμβουλεύει τις χώρες της ΕΕ πώς να αρχίσουν να κινούνται ξανά, δεν αναφέρει στο κρίσιμο ερώτημα πότε μπορεί να γίνει αυτό.
Με τον ιό να έχει έρθει για να μείνει προς το παρόν, είναι αδύνατο να καθοριστεί ένα σταθερό χρονοδιάγραμμα, δήλωσε η Ίλβα Γιόχανσον, η Ευρωπαία επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ. Θα απαιτηθεί επίσης μια διαρκής παρακολούθηση. «Πρέπει να κάνουμε διαρκώς μετρήσεις για να βλέπουμε αν η κατάσταση επιδεινώνεται. Ελπίζω όχι, αλλά αν χρειαστεί πρέπει να είμαστε σε θέση να κάνουμε τροποποιήσεις», είπε.
Την ίδια ημέρα με τις ανακοινώσεις της Επιτροπής, η Γερμανία προχώρησε σε άρση ορισμένων περιορισμών στα σύνορα, αλλά είπε ότι η ελεύθερη κυκλοφορία δεν θα επιστρέψει έως τις 15 Ιουνίου. Η Πολωνία δήλωσε επίσης ότι οι έλεγχοι στα σύνορά της θα παραμείνουν σε ισχύ έως τις 12 Ιουνίου, ενώ οι τρεις χώρες της Βαλτικής σκοπεύουν να τερματίσουν τους περιορισμούς στα ταξίδια στην περιοχή τους έως την Παρασκευή.
Το τρίτο κρίσιμο ερώτημα το οποίο δεν απαντήθηκε είναι πού μπορεί να ταξιδέψει κάποιος. Το Politico αναφέρει σχετικά ότι η Επιτροπή υποστηρίζει μια προσέγγιση δύο βημάτων: Πριν επιτραπούν τα ταξίδια σε ολόκληρο το μπλοκ, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί θα πρέπει πρώτα να χαλαρώσουν μεταξύ περιφερειών με παρόμοια ευοίωνες προοπτικές. Μόλις συμβεί αυτό, δεν υπάρχει ζήτημα διάκρισης λόγω εθνικότητας -κάτι που θα ήταν παράνομο σύμφωνα με τους κανόνες του μπλοκ. Οι χώρες δεν χρειάζεται να άρουν όλους τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς ταυτόχρονα, αλλά όταν το κάνουν θα πρέπει επίσης να καλωσορίσουν ταξιδιώτες από όλες τις χώρες που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση. Η βασική ιδέα θέλει τους ταξιδιώτες να μπορούν να κοιτούν σε ποιες χώρες θα μπορούν να ταξιδεύουν μέσω διαδικτύου.
Ωστόσο, το Politico τονίζει ότι δεν είναι ακόμα διαθέσιμα τα δεδομένα που θα μας δώσουν να καταλάβουμε πώς θα μπορούσαν να οργανωθούν αυτοί οι ταξιδιωτικοί θύλακες. Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) συλλέγει στοιχεία για χώρες και περιοχές, δήλωσε η Ευρωπαία επίτροπος Στέλλα Κυριακίδη, και η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένας χάρτης που θα δείχνει την εξάπλωση της νόσου.
Το τέταρτο ερώτημα που χρειάζεται απάντηση είναι τι θα γίνεται με τα ταξίδια εκτός της ΕΕ. Το Politico υπενθυμίζει σχετικά ότι η Επιτροπή ζήτησε από τις χώρες να περιορίσουν τα μη απαραίτητα ταξίδια από το εξωτερικό της ΕΕ έως τις 15 Ιουνίου τουλάχιστον. Είπε ότι στοχεύει στο άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων του μπλοκ αρχικά, προτού επανεξετάσει τους περιορισμούς για τα ταξίδια από χώρες εκτός της ΕΕ.
Το πέμπτο ερώτημα αφορά στο αν θα υπάρχουν απαιτήσεις για καραντίνα. Σύμφωνα με την Ευρωπαία επίτροπο Στέλλα Κυριακίδη, αυτό δεν θα πρέπει να είναι απαραίτητο αν τηρούνται σωστά τα μέτρα περιορισμού στα σημεία αναχώρησης και προορισμού. Αλλά, σύμφωνα με το Politico, εναπόκειται στις χώρες της ΕΕ να αποφασίσουν αν οι αφίξεις πρέπει να απομονωθούν.
Τέλος, δεν έχει ξεκαθαριστεί επίσης αν θα υπάρξει επιστροφή χρημάτων στην περίπτωση ακύρωσης των διακοπών. Από την πλευρά της η Επιτροπή επέμεινε ότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων. «Εάν έχετε χάσει τη δουλειά σας, εάν αυτός είναι ο συνολικός προϋπολογισμός των διακοπών σας για ταξίδια σε αυτά τα εισιτήρια που δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πια, τότε χρειάζεστε επιστροφή χρημάτων. Και γι’ αυτό λέμε ότι αυτό είναι δικαίωμά σας, τελεία», δήλωσε την Τετάρτη η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Ωστόσο, το Politico τονίζει ότι πολλές χώρες έχουν επιτρέψει στις εταιρείες να παρακάμπτουν αυτούς τους κανονισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και η Επιτροπή δεν ήταν σαφής σχετικά με τα μέτρα που θα λάβει για την επιβολή των κανόνων. Η Βεστάγκερ εξήγησε ότι η Επιτροπή στέλνει επιστολές σε χώρες ζητώντας τους να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες -αλλά η επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean είπε ότι αυτές είναι επιστολές «ενθάρρυνσης» και όχι το πρώτο βήμα για μια επίσημη διαδικασία παράβασης. Σύμφωνα μάλιστα με το δημοσίευμα, ακόμη κι αν η Επιτροπή κινηθεί νομικά, μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.