Sites of repair (Σημεία επούλωσης): Ηχητική εγκατάσταση της Κατερίνας Γναφάκης στα Χανιά με αναφορά το κατεστραμμένο άγαλμα της Ελευθερίας

Κανένα σχόλιο

Περιγραφή:

Η καλλιτεχνική παρέμβαση Sites of Repair, έχει ως αναφορά το άγαλμα της Ελευθερίας, το οποίο αποδόθηκε με τη μορφή της θεάς Αθηνάς από το γλύπτη Θωμά Θωμόπουλο. Tο άγαλμα δέσποζε στους Τάφους των Βενιζέλων από το 1937 μέχρι την αδιευκρίνιστη καταστροφή του το 1970, κάτω από ένα κλίμα γενικής δυσαρέσκειας και αποδοκιμασίας.

Όπως και τα «σημάδια» που αφήνει ανεξίτηλα ένα δυσάρεστο γεγονός, έτσι και τα μνημεία, λειτουργούν σε ένα δεύτερο διάβασμα, ως τόποι επούλωσης «τραυμάτων», συμφιλίωσης με το παρελθόν και ανασυγκρότησης.

"Sponsored links"

Αντλώντας έμπνευση από τα θραύσματα του αγάλματος της θεάς Αθηνάς τα οποία κείτονται ακόμη και σήμερα διάσπαρτα στο πάρκο, ως σημαινόμενα τόπου μνήμης και λήθης, η εγκατάσταση Sites of Repair αποτελεί ένα «ηχητικό κολάζ», στο οποίο µαγνητοφωνηµένες ηχογραφήσεις πεδίου, αναμιγνύονται αρμονικά με μουσικές συνθέσεις, παύσεις, αποσπασματικές αφηγήσεις ατομικών και συλλογικών τραυμάτων, και ηχογραφημένο υλικό, μετατρέποντας το τοπίο γύρω από τα θραύσματα του αγάλματος της Ελευθερίας σε παλίμψηστο συμφωνιών.

Υπό το πρίσμα αυτό, φορητά, αδιάβροχα ηχεία θα τοποθετηθούν γύρω από τα θραύσματα, καλώντας τον επισκέπτη σε ενεργητική ακρόαση και συμβάλλοντας στην έναρξη του δημόσιου διαλόγου γύρω από το τραύμα, την επιδιόρθωση, την αποκατάσταση αλλά και επούλωσή του.

Συντελεστές:

Επιμέλεια: Κατερίνα Γναφάκη

Ηχητικά έργα των:

Nour Sokhon (εικαστικός, ηχητική καλλιτέχνιδα, σκηνοθέτις, συνθέτρια)

Αλεξάνδρα Επίθετη (ποιήτρια)

Ευαγγελία Χρηστάκου/Abyss X (μουσικός, performer)

Τεχνική υποστήριξη: Βασίλης Kolosov

"Sponsored links"

Υποστήριξη αρχιτεκτονικού σχεδιασμού: Μιχάλης Νευραδάκης

Παράλληλη δράση:

-Εργαστήριο:

To εργαστήριο “H μουσικότητα του προφορικού λόγου ως καλλιτεχνική πρακτική”, στοχεύει στην εξοικείωση των συμμετεχόντων με διαδικασίες όπως η φωνητική έκφραση και η εξερεύνηση του προφορικού λόγου ως μέσο παραγωγής ηχητικών καταστάσεων. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν στη διαμόρφωση θορύβων από το στόμα, την αναπνοή, στη χρήση ψιθύρων, αποσπασματικών λέξεων, διαλόγων ή μονολόγων, σε συνδυασμό με την εξερεύνηση και καταγραφή επιτόπιων ηχογραφήσεων πεδίου. Το εργαστήριο απευθύνεται σε κοινό χωρίς προηγούμενη εμπειρία.

Προτεραιότητα για τη συμμετοχή στο εργαστήριο θα δοθεί σε άτομα από την LGBTQ+ κοινότητα, άτομα με αναπηρία, γυναίκες, τρανς και μη δυαδικά άτομα ή οποιοδήποτε άλλο άτομο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πρόσβαση στη μουσική σκηνή ή τη μουσική εκπαίδευση.

Βιογραφικά:

Κατερίνα Γναφάκη

Είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια, παραγωγός φεστιβάλ και πολιτιστική διαχειρίστρια. Στον τομέα της σύγχρονης τέχνης, έχει εργαστεί ως διαχειρίστρια έργων τέχνης στη Μπιενάλε του Βερολίνου, ως βοηθός διαχείρισης έργων τέχνης στην documenta 14, ως βοηθός παραγωγής στη Μπιενάλε της Αθήνας και έχει συνεργαστεί με πολιτιστικά κέντρα και μουσεία όπως το HAU Hebbel am Ufer, την Akademie der Künste, το Berliner Künstlerprogramm (DAAD), το KINDL – Center for Contemporary Art και το Deutsches Technikmuseum. Ως παραγωγός φεστιβάλ, έχει συνεργαστεί με το Ars Electronica (AU), το Transmediale Festival for Art and Digital Culture (DE), το Heroines of Sound (DE), το Impakt Festiva (NL), την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής (ΕΓΜ) στην Αθήνα, ενώ διοργάνωνε επί σειρά ετών την ΕΓΜ στα Χανιά. Το 2021 συνίδρυσε το Nature Loves Courage, ένα boutique μουσικό φεστιβάλ και πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών. Το 2021 συμμετείχε επίσης ως υπότροφος στο πρόγραμμα Atelier for Arts and Production Managers, μια πρωτοβουλία της 2023 ELEVSIS και των The Festival Academy, Drosos Foundation, Zoukak Theater Company και ArtLink Young Talents Festival. Σήμερα εργάζεται ως Συντονίστρια Παραγωγής Εκθέσεων για διάφορες εκθέσεις στην Ευρώπη και συντονίζει το ηχητικό συμπόσιο «SOUNDINGS – Assemblies of Listenings and Voices Across the Souths».

Αλεξάνδρα Επίθετη

Ζει και γράφει ποίηση στην Αθήνα τα τελευταία 7 χρόνια. Είναι μέλος του The Bad Poetry Social Club, μιας ομάδας υπεύθυνης για την διασπορά της κακής ποίησης σε διαδραστικό και παραστατικό επίπεδο. Έχει επιμεληθεί και συμμετάσχει σε πληθώρα poetry performances, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Σκοπός της είναι ο συνδυασμός της ποίησης με άλλες μορφές δημιουργίας όπως το video art, το podcast, τη σκηνογραφία και το θόρυβο.

Ευαγγελία Χρηστάκου

Είναι καλλιτέχνιδα που ζει και εργάζεται μεταξύ Βερολίνου και Κρήτης, με πολυάριθμες περιοδείες στο εξωτερικό (Αμερική, Ασία, Αυστραλία, Ευρώπη, Ρωσία, Μεξικό) και με ένα portfolio που εκτείνεται σε διαφορετικούς χώρους των εικαστικών και παραστατικών τεχνών. Τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει μία από τις φρέσκιες φωνές στο χώρο της πειραματικής και αβάντ ποπ μουσικής με το ψευδώνυμο Abyss X, με κυκλοφορίες στις διεθνώς αναγνωρισμένες δισκογραφικές Halcyon Veil, Danse Noire και Infinite Machine. Ως Abyss X έχει παρουσιάσει δουλειά της στο Royal Festival Hall στο Λονδίνο, στο ICA του Μαϊάμι, στη Biennale Κινούμενης Εικόνας στη Γενεύη, στο HAU2 του Βερολίνου, στο Tai Kwun του Χονγκ Κονγκ, στο θέατρο Μάνος Χατζιδάκις στο Ηράκλειο Κρήτης, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Γάνδης, στο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ DOKUFEST του Κοσόβου, στο Casa Encendida της Μαδρίτης καθώς και στα φεστιβάλ Avant Art (Βαρσοβία και Βρότσλαβ), Next Sound (Κίεβο) και Les Urbaines (Λωζάνη), μεταξύ άλλων.

Nour Sokhon

Είναι Λιβανέζα καλλιτέχνις και ζει μεταξύ Βερολίνου και Βηρυτού. Η δημιουργική της πρακτική επικεντρώνεται στη διερεύνηση διαφορετικών μεθόδων καλλιτεχνικής έρευνας, εστιάζοντας σε αρχεία συνεντεύξεων, ηχογραφήσεις πεδίου και ηχογραφημένο υλικό για την παραγωγή οργανωμένων site-specific παρεμβάσεων. Η έρευνά της στη συνέχεια μεταφράζεται σε συνθέσεις ήχου/μουσικής, παραστάσεις, διαδραστικές εγκαταστάσεις και έργα κινούμενης εικόνας. Η Nour έχει εκθέσει τα έργα της στη Βηρυτό, το Ντουμπάι, το Λονδίνο, τη Γλασκώβη, το Παρίσι, το Αμβούργο, τη Μαδρίτη, τη Ζυρίχη,  τη Σελλασία και την Αθήνα. Έχει επίσης εμφανιστεί στη Φρανκφούρτη, το Βερολίνο, τη Βηρυτό, το Ντουμπάι, το Παρίσι, το Μόντρεαλ, τη Μελβούρνη, τη Βέρνη, τη Σούστονς, την Αθήνα και σε διάφορα φεστιβάλ όπως το Al Quoz Arts Festival (Ντουμπάι, ΗΑΕ), το Other Worlds Festival (Μπλάκπουλ, Ηνωμένο Βασίλειο), το Network Music Festival 2020 (online) και το This Is Not Lebanon (Φρανκφούρτη, Γερμανία). Είναι μέλος δύο ηχητικών κολεκτίβων, της Tse Tse Fly Middle East και της Heya.

Στα : Τοπικα

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live