Εξελίξεις στην υπόθεση των εκρήξεων στους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream. Όπως αποκαλύπτεται, λίγες μέρες πριν σημειωθεί η διαρροή στους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream και Nord Stream-2, δύο πλοία με απενεργοποιημένους τους ραδιοφάρους εμφανίσθηκαν σε απόσταση τριών μιλίων από τα σημεία που βρίσκονται οι γραμμές των αγωγών φυσικού αερίου.
Αυτό αναφέρει ο ιστότοπος Wired, ο οποίος επικαλείται ανάλυση που έκανε η εταιρεία SpaceKnow.
Σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας παρακολούθησης δορυφορικών δεδομένων SpaceKnow, τα δύο «σκοτεινά πλοία», μήκους 95 έως 130 μέτρων το καθένα, πέρασαν σε απόσταση αρκετών μιλίων από τα σημεία διαρροής του Nord Stream 2. «Εντοπίσαμε κάποια σκοτεινά πλοία, δηλαδή σκάφη σημαντικού μεγέθους, που περνούσαν από την περιοχή ενδιαφέροντος», δήλωσε ο Τζέρι Γιαβορνίτσκι, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της SpaceKnow.
«Είχαν απενεργοποιημένους τους αισθητήρες εντοπισμού τους, δηλαδή δεν υπήρχαν πληροφορίες σχετικά με την κίνησή τους, και προσπαθούσαν να κρατήσουν τις πληροφορίες για τη θέση τους και τις γενικές πληροφορίες τους κρυφές από τον κόσμο», προσθέτει ο Γιαβορνίτσκι.
Είναι σχετικά σπάνιο τα πλοία να απενεργοποιούν τους αναμεταδότες AIS τους. Τα πλοία που «σκοτεινιάζουν» είναι συχνά ύποπτα ότι εμπλέκονται σε παράνομη αλιεία ή σύγχρονη δουλεία, με αξιωματούχους στην Ευρώπη να ερευνούν προηγουμένως πλοία που πιστεύεται ότι έχουν απενεργοποιήσει τους αναμεταδότες AIS.
Τα «σκοτεινά πλοία» στη Βαλτική
«Δεν θα ήταν κοινή πρακτική [να απενεργοποιηθεί το AIS], εκτός εάν τα πλοία έχουν μια διαβαθμισμένη στρατιωτική αποστολή ή θα είχαν κάποιους μυστικούς στόχους, επειδή η Βαλτική Θάλασσα είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες θάλασσες στον κόσμο όσον αφορά την εμπορική κίνηση», λέει ο Otto Tabuns, διευθυντής του Baltic Security Foundation, μιας ΜΚΟ που εστιάζει στην περιοχή.
Ο Tabuns λέει ότι η Βαλτική Θάλασσα έχει πολλαπλές κύριες «αρτηρίες» όπου ταξιδεύουν τα πλοία και είναι «υπεύθυνο» για τα πλοία στην περιοχή να έχουν ενεργοποιημένους τους ιχνηλάτες AIS.
Οι συγκρούσεις στη θάλασσα μπορεί να είναι θανατηφόρες και περιβαλλοντικά καταστροφικές. «Υπάρχουν πολλά μέρη στη [Βαλτική] θάλασσα που δεν είναι ασφαλή μεγαλύτερα πλοία», λέει ο Tabuns. «Υπάρχουν επίσης ορισμένες περιοχές που δεν συνιστώνται ή όπου απαγορεύεται η αποστολή λόγω της «κληρονομιάς» του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου». Υποβρύχια και πυρομαχικά δεκαετιών πολέμου κατακλύζουν τον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας.
Τα πλοία κατέστη δυνατόν να εντοπισθούν, αφού αναλύθηκαν φωτογραφίες που ελήφθησαν από μερικούς δορυφόρους.
Μόλις η SpaceKnow ταυτοποίησε τα πλοία, ενημέρωσε για τα συμπεράσματά της τους επίσημους αξιωματούχους του ΝΑΤΟ που ερευνούν τα συμβάντα στον Nord Stream. Σύμφωνα με τον Γιαροβίτσκι, οι εκπρόσωποι του ΝΑΤΟ ζήτησαν από την εταιρεία πρόσθετες πληροφορίες.
Στις 26 Σεπτεμβρίου, σε δύο τμήματα του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 1 σημειώθηκαν διαρροές αερίου στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Δανίας, βορειοανατολικά του νησιού Μπόρνχολμ. Στη συνέχεια, σημειώθηκε διαρροή σε μια από τις γραμμές του αγωγού Nord Stream 2 στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Δανίας νοτιοανατολικά του νησιού. Σεισμολογικοί σταθμοί στη Σουηδία και τη Δανία κατέγραψαν ισχυρές υποθαλάσσιες εκρήξεις στην ίδια περιοχή.
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας είχε ανακοινώσει ότι το βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό «συμμετείχε στο σχεδιασμό, την παροχή και την εκτέλεση τρομοκρατικής επίθεσης στη Βαλτική Θάλασσα στις 26 Σεπτεμβρίου για την υπονόμευση των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream 1 και Nord Stream 2».
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν είχε κατηγορήσει τις ΗΠΑ, ισχυριζόμενος ότι είχαν συμφέρον να σαμποτάρουν τον αγωγό Nord Stream.