Κύριε Διευθυντή,
Ο Τίτλος στο παρόν κείμενο είναι ίδιος με τον τίτλο του βιβλίου που είχε στο βιβλίο του ο Ζευγόλης τ. Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας. Στην έγκριτον εφημερίδα σας και στο φύλλο της 23-2-2019 γράφετε άρθρο με το τίτλο «Απείρανθος Νάξου το χωριό των Σφακιανών προσφύγων». Όπως έγραψα στον «Αγώνα της Κρήτης» την 30-6-2001, στο ως άνω βιβλίο του Ζευγόλη εδιάβασα ότι 43 οικογένειες από την Κρήτη εκ των οποίων οι 34 ήτανε από τα Σφακιά, ιδρύσανε το χωριό Απείρανθος Νάξου. Στις σελ. 64, 172, 173 μα και σε άλλες σελίδες, γράφει ότι ο τολμηρός και ηρωικός Μανώλης Γλέζος κατάγεται από τις Κομητάδες Σφακίων. Όπως άκουσα από γέροντες προηγούμενης γενιάς, οι Γλέζοι ήτανε και στις Κομητάδες και στα Κολοκάσια. Έχομε ακόμα τοπωνύμιο «Στου Γλέζο» και «στου Γλέζο το Αλώνι» Μια οικογένεια Γλέζων μετοίκησεν από τις Κομητάδες στην Καρωτή Ρεθύμνου. Ένας κλάδος από αυτή την οικογένεια ήτανε μεταξύ των 43 οικογενειών που μετοίκησαν στη Νάξο. Αυτοί οι Γλέζοι που φύγανε από την Καρωτή στη Νάξο, εστείλανε ένα πολυέλαιο σε εκκλησία της Καρωτής.
Μα τα Σφακιά τα συνδέει με τη Νάξο και η μυθολογία. Κατά μίαν εκδοχή της μυθολογίας, όταν η Λυτώ εγκυμονούσε τα εξώγαμα δίδυμα, τον Απόλλων και την Αρτέμηδα, καρπό του παράνομου έρωτά της με τον Δία, η νόμιμη γυναίκα του Δία, η Ήρα, έστειλε τον ιερό όφη Πύθωνα για να την ξεκανει. Δεν τα κατάφερε όμως διότι η Λυτώ ήτανε υπό την προστασία του Δία.
Άμα γεννήθηκε ο Απόλλωνας και έμαθε ότι εκινδύνεψε και η μάνα του μα και αυτός από τον Πύθωνα, στον σκότωσε. Μα για να εξαγνιστεί μετά ο Απόλλωνας, αφού είχε σκοτώσει τον ιερό όφη, επήγε στα Σφακιά στην Αρχαία Τάαρρα, στον οίκο του ιερέα Καρμάνωρα. Εκεί εγνώρισε την κόρη του Μίνωα Ακακαλλίδα και την ερωτεύτηκε όπου από τον έρωτά τους εγεννήθηκε ο Νάξος, ο ιδρυτής της Νάξου.
Έχω την πληροφορία ότι στο χωριό Απείρανθος της Νάξου, άμα θα ακούσει το λεξιλόγιό τους και την προφορά τους θα καταλάβει ότι αυτό είναι παροικία Κρητικών
Κανάκης Ι. Γερωνυμάκης