Την ίδια στιγμή που η κίνηση για δημιουργία Μεσαίου Διαζώματος στους δρόμους της Κρήτης συνεχίζει να μεγαλώνει και πλέον περίπου 5.000 συμπολίτες μας έχουν δηλώσει τη στήριξή τους στην πρωτοβουλία, και ενώ οι αρχές της Κρήτης οργανώνουν συσκέψεις για να κατατεθούν προτάσεις για να δοθούν λύσεις για τον ΒΟΑΚ μία νέα έρευνα της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Make Roads Safe Hellas (MRSH) έρχεται να αναδείξει ακόμα πιο έντονα το μεγάλο πρόβλημα με τους δρόμους της Κρήτης
Η έρευνα της MRSH
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετική αναφορά, κάθε χρόνο στην Ελλάδα περίπου 900 συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους στο οδόστρωμα ενώ πολλοί περισσότεροι βαριά τραυματισμένοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας που συχνά καταλήγουν στο θάνατο ή σε βαριές μορφές αναπηρίας. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, την τελευταία τριετία (2010 – 2012) καταγράφηκαν 7.110 σοβαρά και θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα σε όλη την Επικράτεια.
Αυτά οδήγησαν σε τουλάχιστον 3.348 θανάτους και 4.869 βαριά τραυματισμένους.
Η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Make Roads Safe Hellas (MRSH) ανέλαβε το 2012 μια πρακτική αποστολή με στόχο να καταγράψει, να αξιολογήσει και να πιστοποιήσει βάσει διεθνών πρωτοκόλλων την ασφάλεια του οδικού δικτύου σε 14 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το έργο South East Neighbourhood Safe Routes (SENSοR), είχε ως στόχο τη συνεργασία ενός μεγάλου αριθμού φορέων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σχετικών με την οδική ασφάλεια (λέσχες αυτοκινήτου, πανεπιστήμια και δημόσιες αρχές) για την μέτρηση και αποτύπωση του επιπέδου ασφάλειας των δρόμων. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Πρόγραμμα «Νοτιοανατολική Ευρώπη» – SEE Programme) και ήταν το μεγαλύτερο παγκοσμίως στην κατηγορία του. Το ευρύτερο σχήμα συνεργασίας περιελάμβανε 14 χώρες και επιθεώρησε 16.000 km οδών υψηλής προτεραιότητας (κυρίως του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου).
Η οδική αξιολόγηση έγινε με την εφαρμογή των Διεθνώς αναγνωρισμένων πρωτοκόλλων EuroRAP ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και η δυνατότητα σύγκρισης των αποτελεσμάτων με αυτά που έχουν ήδη παραχθεί σε περισσότερες από 90 χώρες παγκοσμίως και για περισσότερα από 600.000 km οδών.
Πόσο ασφαλείς είναι οι οδικές υποδομές; Επιθεώρηση και απονομή αστεριών στο Ελληνικό Οδικό Δίκτυο
Το επόμενο βήμα του έργου αφορούσε στην αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης των δρόμων μέσω της αξιολόγησης 65 χαρακτηριστικών στοιχείων των οδών, τα οποία έχει αποδειχθεί ότι καθορίζουν τη σοβαρότητα ενός τροχαίου ατυχήματος.
Οι πληροφορίες αυτές στη συνέχεια κωδικοποιήθηκαν με τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού και με βάση ένα πολυπαραγοντικό σύστημα αξιολόγησης διαπιστώθηκε η επικινδυνότητα του δικτύου και απονεμήθηκαν Αστέρια Επίδοσης (Star Rating). Η πιστοποίηση ενός οδικού τμήματος με Αστέρια έχει ως στόχο να καταδείξει τα σημεία εκείνα των υποδομών η κατάσταση των οποίων μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα ή τη σοβαρότητα ενός τροχαίου ατυχήματος.
Όπως υπογραμμίζει ο Δρ. Ε. Μπέλλος, Project Manager του έργου SENSoR, “ένα ιδεατό και απόλυτα ασφαλές σύστημα απαιτεί όχημα 5 αστέρων, δρόμους 5 αστέρων και οδηγούς 5 αστέρων. Ακόμα και αν, υποθετικά, μπορούσαμε να επιτύχουμε τα δυο πρώτα στο μέλλον (η ασφάλεια των οχημάτων έχει αναπτυχτεί σε σημαντικό βαθμό), το ανθρώπινο λάθος θα παραμένει πάντοτε ένα βασικός, μη ελέγξιμος παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων. Οι σύγχρονες προσεγγίσεις για την οδική ασφάλεια επικεντρώνονται στις βελτιώσεις εκείνες των υποδομών που θα είναι ικανές να «συγχωρήσουν» το ανθρώπινο λάθος και να μην «τιμωρήσουν με θανατική ποινή τους οδηγούς”.
Οι αναλύσεις στο πλαίσιο του έργου SENSοR καταδεικνύουν δυστυχώς ότι το πρόβλημα της ασφάλειας του οδικού δικτύου στη χώρα μας αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης είναι έντονο, ιδιαίτερα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Στην Ελλάδα, περίπου το 44% από το σύνολο των 3600km επιθεωρημένων δρόμων κατατάσσονται στην κατηγορία 3 αστέρων, ενώ το 36% του δικτύου προσφέρει την ελάχιστη ασφάλεια στους οδηγούς (1 αστέρι). Σημειώνεται ότι πολλές χώρες της δυτικής Ευρώπης έχουν πλέoν υιοθετήσει ως στόχο, το σύνολο του Διευρωπαϊκού τους δικτύου να ανήκει τουλάχιστον στην κατηγορία των 3 αστέρων.
Τραγική η κατάσταση του οδικού δικτύου στην Κρήτη
Για την Κρήτη η κατάσταση είναι τραγική. Όπως φαίνεται και στον χάρτη που δόθηκε στη δημοσιότητα το σύνολο του οδικού δικτύου ανήκει στην κατηγορία του ενός και των δύο αστεριών, στον πάτο δηλαδή της λίστας, με την επικινδυνότητα να ορίζεται ως υψηλού επιπέδου.
Μάλιστα, πιο επικίνδυνη φαίνεται να είναι η κατάσταση στο τμήμα του ΒΟΑΚ που βρίσκεται στα Χανιά αφού στη μεγάλη πλειοψηφία του είναι κατηγορίας ενός αστεριού, δηλαδή, υψηλής επικινδυνότητας.