Μια σειρά από προβλήματα με κύριο την έλλειψη 320 δασκάλων και νηπιαγωγών επισημαίνει με το γράμμα του προς τους γονείς των Χανίων ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στο γράμμα αναφέρονται τα εξής:
Αγαπητοί γονείς,
η επάνοδός μας στα σχολεία γίνεται σε πολύ χειρότερες συνθήκες σε σχέση με τον περασμένο Ιούνη. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το Υπουργείο Παιδείας εξακολουθούν να κωφεύουν στα δίκαια αιτήματα τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονιών σχετικά με το άνοιγμα και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Αναλώνονται σε επικοινωνιακές, αντιφατικές σε ορισμένες περιπτώσεις, δηλώσεις αντί να πάρουν ουσιαστικά μέτρα ώστε τα σχολεία να ανοίξουν και να λειτουργήσουν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Ο χρόνος που κερδήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα της πανδημίας, δυστυχώς, δεν αξιοποιήθηκε για να σχεδιαστεί με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις η νέα σχολική χρονιά. Οι συγκεκριμένες προτάσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών και των Τοπικών Συλλόγων πετάχθηκαν «στον κάλαθο των αχρήστων».
Ο νέος δανεισμός στήριξης από την Ε.Ε. και η ύφεση της τάξης του -15% το μόνο που θα φέρει είναι ένα νέο μνημόνιο και νέα μέτρα ενάντια στους εργαζόμενους, με περικοπές συντάξεων, μισθών, εργασιακών δικαιωμάτων και κοινωνικών δαπανών.
Τα κρούσματα του κορωνοϊού αυξάνονται μέρα με την μέρα ενώ συνεχίζουν να φέρνουν στην επιφάνεια τις ελλείψεις στα νοσοκομεία και το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τόσο σε εξοπλισμό (υλικά υγιεινής και καθαριότητας) όσο και σε απαραίτητο ιατρικό, νοσηλευτικό και προσωπικό καθαριότητας. Από όλη σε αυτή την βάναυση πραγματικότητα ο κορωνοϊος διδάσκει τους ευκαιριακούς συνοδοιπόρους των ιδιωτικοποιήσεων ότι όταν μια μεγάλη απειλή σκιάζει τα πάντα, τρέχουμε στο κράτος που είναι το μόνο στήριγμα της κοινωνίας αφού το αόρατο χέρι της αγοράς μετατρέπεται σε ορατό χέρι του θανάτου.
Το υπουργείο Παιδείας, είχε πάνω από 3 μήνες να προετοιμαστεί εξασφαλίζοντας όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε να μη μετατραπούν τα σχολεία σε κέντρα εξάπλωσης της πανδημίας. Το μοναδικό μέτρο προστασίας που προτείνουν είναι η χρήση μάσκας, παρά τις προειδοποιήσεις επιστημόνων για τη ανεπάρκεια του.
Σε ώτα μη ακουόντων απευθύνονταν και απευθύνονται οι εκκλήσεις μας για “χωρισμό” των τμημάτων στα σχολεία, με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές, ώστε να μην οδηγηθούμε σε τάξεις κονσέρβες των 25 μαθητών. Η απάντηση της υπουργού Παιδείας ήταν ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται επειδή ο Μέσος Όρος των μαθητών ανά τάξη στη χώρα είναι 17 παιδιά, χωρίς να γίνεται λόγος για τα τετραγωνικά μέτρα των αιθουσών διδασκαλίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα μαθηματικά έχουν χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός προπαγάνδας, δήθεν για να μας διαφωτίσουν, στην ουσία όμως στοχεύουν να μας συσκοτίσουν. Στο νομό Χανίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Α/θμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης λειτουργούν 593 τμήματα όλων των τάξεων του Δημοτικού Σχολείου και 176 τμήματα του Νηπιαγωγείου. Από αυτά στο δημοτικό σχολείο 16 έως 20 μαθητές έχουν 256 και 21 έως 25 μαθητές έχουν 112. Αντίστοιχα στο νηπιαγωγείο από 16 έως 20 μαθητές έχουν 102 και 21 έως 25 μαθητές έχουν 35. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι σχεδόν 11.000 μαθητές στο νομό Χανίων στοιβάζονται σε αίθουσες των 30 και 35 τετραγωνικών μέτρων. Το παράδοξο σε όλη αυτή την κατάσταση είναι ότι τμήμα Α’ τάξης με 25 μαθητές και ενώ το σχολείο είχε διαθέσιμη αίθουσα δεν μοιράστηκε με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης.
Μετά και τις δημόσιες ανακοινώσεις για έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 14 Σεπτεμβρίου η αναγκαιότητα για κάλυψη όλων των υπόλοιπων κενών (περίπου το 65% έχει καλυφθεί από την Α φάση προσλήψεων) είναι ζωτικής σημασίας για την πλήρη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Σε πολλές περιοχές γίνονται αναστολές ολοήμερων προγραμμάτων γιατί δεν υπάρχει το απαιτούμενο προσωπικό, σε άλλες περιπτώσεις τοποθετούνται προσωρινά οι συνάδελφοι γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι υπηρεσιακές μεταβολές και φυσικά στην εξίσωση εάν βάλουμε και την αναγκαιότητα να υπάρξει πρόνοια για συναδέλφους που θα πάρουν άδεια ειδικού σκοπού και τις ιδιαίτερες συνθήκες στις οποίες θα λειτουργήσουν τα σχολεία φέτος λόγω του covid-19, η άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικών σε όλες τις δομές είναι μονόδρομος και υποχρέωση της πολιτείας προς τους φορολογούμενους πολίτες.
Χιλιάδες συνάδελφοί μας δεν θα εργαστούν φέτος λόγω του λάθους του συστήματος και της μη πληρωμής ενός παραβόλου 3ευρώ. Η πολιτική προσπάθεια για προσλήψεις με νέα προκήρυξη 3μηνων συμβάσεων αποτελεί κερκόπορτα για την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων στην δημόσια εκπαίδευση σε συνθήκες που το κράτος οφείλει να ενισχύει την σταθερή εργασία. Στην Ιταλία οι 40.000 (αυξημένες για τα δεδομένα της χώρας) προσλήψεις εκπαιδευτικών, λόγω του covid-19, θα είναι με σταθερή σχέση κι όχι με ελαστική μορφή που επιδιώκει να προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας.
Οι εκπαιδευτικοί που λείπουν αυτή τη στιγμή από τα Χανιά, ανάλογα με τον αριθμό εκπαιδευτικών σύμφωνα με την πρόταση των αιρετών του ΠΥΣΠΕ Χανίων είναι πάνω από 322. Αναλυτικά λείπουν: 75 δάσκαλοι, 41 δάσκαλοι ΖΕΠ, 22 νηπιαγωγοί, 81 εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης, 7 γυμναστές και 3 γυμναστές ΣΜΕΑΕ, 6 καλλιτεχνικών μαθημάτων και 3 καλλιτεχνικών μαθημάτων ΣΜΕΑΕ, 4 μουσικοί και 2 μουσικοί ΣΜΕΑΕ, 3 πληροφορικοί και 1 πληροφορικός ΣΜΕΑΕ, 5 θεατρολόγοι και 2 θεατρολόγοι ΣΜΕΑΕ, 13 αγγλικής γλώσσας, 2 γερμανικής γλώσσας, 3 γαλλικής γλώσσας, 13 δάσκαλοι και 5 νηπιαγωγοί ειδικής αγωγής για τα Τμήματα Ένταξης. Ακόμη, χρειάζονται εκπαιδευτικοί στη διάθεση του ΠΥΣΠΕ για την κάλυψη βραχυχρόνιων αδειών, για το χωρισμό των τμημάτων με πάνω από 15 μαθητές, καθώς και για την αναπλήρωση των 31 εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων που αιτήθηκαν άδεια ως ευπαθείς ομάδες.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και με το προσωπικό καθαριότητας των σχολικών. Η αλλαγή του τρόπου πρόσληψης των καθαριστριών μείωσε το συνολικό αριθμό των καθαριστριών σε όλη τη χώρα. Στο δήμο Χανίων από 106 συμβάσεις που είχαν συναφθεί την προηγούμενη χρονιά με 76 συμβασιούχες καθαρίστριες, φέτος θα έχουμε 74 συμβασιούχες καθαρίστριες (56 πλήρους απασχόλησης και 18 μερικής), οι οποίες μαζί με τις 32 μόνιμες υπαλλήλους θα αναλάβουν να καθαρίζουν 1100 αίθουσες σε 156 σχολικά κτίρια.
Τις τελευταίες μέρες όλοι είδαμε πως αντιμετωπίστηκαν τα πρώτα κρούσματα σε εκπαιδευτικούς από το Υπουργείο, ενώ οι οδηγίες του ΕΟΔΥ είναι εκτός σχολικής πραγματικότητας. Για μια ακόμη φορά αποποιείται των ευθυνών του και στέλνει οδηγίες λειτουργίας των σχολείων κομμένες και ραμμένες στο να στηρίξει το αφήγημα της ατομικής ευθύνης ρίχνοντας όλο το βάρος της διαχείρισης της κρίσης αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς.
Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει αποδείξει έμπρακτα, στις δύσκολες συνθήκες που δοκιμάζεται η κοινωνία, ότι βρίσκεται δίπλα στους μαθητές με κάθε πρόσφορο τρόπο, όπως και στο πρώτο κύμα της πανδημίας. Όμως η υποχρέωση και ευθύνη του κράτους να έχει εξασφαλισμένες τις προσλήψεις του απαραίτητου προσωπικού, των μέσων που απαιτούνται για την απρόσκοπτη εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί αυτονόητο σε ένα ευνομούμενο και δημοκρατικό κράτος στην περίπτωσή μας όμως φαίνεται ότι αποτελεί ζητούμενο.
Διεκδικούμε:
- Μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές. Μαζικούς – μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου (ν.4589/19) . Κατάργηση του νόμου Κεραμέως (ν.4692/20).
- Εύρεση χώρων για να λειτουργήσουν ως σχολικές αίθουσες.
- Αυξημένες προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη όλων των απαραίτητων εκπαιδευτικών αναγκών σε όλες τις ειδικότητες και όλες τις δομές σε μια φάση.
- Όχι μεικτά ολοήμερα τμήματα. Για κάθε πρωινό τμήμα αντίστοιχο ολοήμερο.
- Κανένας συνάδελφος απολυμένος, κανένας εκτός πινάκων.
- Ίσα δικαιώματα μονίμων και αναπληρωτών. Πλήρη 9μηνη άδεια ανατροφής σε νεοδιόριστους και αναπληρωτές.
- Αυξημένη χρηματοδότηση για κάλυψη όλων των αναγκαίων μέσων προστασίας και καθαριότητας από το κράτος (δωρεάν μέσα ατομικής προστασίας πχ μάσκες, αντισηπτικά κλπ)
- Διενέργεια μαζικών επαναλαμβανόμενων τεστ σε όλους τους συναδέλφους αλλά και στους μαθητές, ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση που χρειαστεί, και να ελέγχεται η διάδοση του ιού.
- Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες λόγω covid-19.
- Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης (τροπολογία, Π.Ν.Π., κλπ) που επιτρέπει κάμερες στα σχολεία και on – line μετάδοση των μαθημάτων.