Σαφή πολιτικά μηνύματα είχε η συνέντευξη Τύπου του μεγάλου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά στα Χανιά, στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, του οποίου ήταν επίσημος προσκεκλημένος. Βαδίζοντας πλέον προς τα 90, με απόλυτη διαύγεια πνεύματος και συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Μισέλ Ρέι, βρέθηκε για ένα διήμερο στα Χανιά, όπου τιμήθηκε για τη συνολική προσφορά του στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η άνοδος της Ακροδεξιάς στην Ευρώπη αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με την κινηματογραφική παραγωγή και την κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα ήταν αυτά στα οποία κλήθηκε να απαντήσει ο σκηνοθέτης.
Ρωτήθηκε όμως από την «Εφ.Συν.» και για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, και ξάφνιασε με το γεγονός ότι επέλεξε να επικεντρώσει την απάντησή του στο θέμα της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, για το οποίο έδειξε να είναι αρκετά καλά ενημερωμένος. «Πρόκειται για κίνηση τελείως απαράδεκτη. Στη χώρα της Δημοκρατίας δεν μπορούμε να το ανεχτούμε. Οι μικρές αντιστάσεις είναι απαραίτητες», είπε. Βέβαια φρόντισε να τονίσει πως σέβεται την επιλογή των συμπατριωτών του για την κυβέρνηση που ψήφισαν, ενώ αναφέρθηκε με αποστροφή στις επιλογές προηγούμενων χρόνων «που έφεραν 30 ναζιστές της Χρυσής Αυγής στη Βουλή». «Αυτοί δεν εξαφανίστηκαν, είναι εδώ, μέσα σε άλλα κόμματα, και το φαινόμενο θέλει μεγάλη προσοχή», τόνισε, χαρακτηρίζοντάς το ως «πρόβλημα Παιδείας» στην ελληνική κοινωνία. Απαντώντας συνολικά για την κατάσταση στην Ευρώπη ο Κώστας Γαβράς επισήμανε ότι σε αυτήν διαφαίνεται η αδυναμία των άλλων πολιτικών δυνάμεων να δώσουν λύσεις στα προβλήματα των ανθρώπων, αφήνοντας χώρο «στην Ακροδεξιά και την ιδεολογία της δύναμης που αυτή πρεσβεύει», ενώ χαρακτήρισε «καταστροφή» τον πόλεμο στην Ουκρανία ο οποίος «θέτει σε σκληρή δοκιμασία την ενότητα της Ευρώπης».
Ο σκηνοθέτης ρωτήθηκε για την τελευταία ταινία του (σ.σ. «Ενήλικοι στην αίθουσα») και για την κριτική που έχει δεχτεί, ότι έδωσε μόνο την οπτική του Γ. Βαρουφάκη για όσα έγιναν το 2015. «Δεν ήταν η οπτική του Βαρουφάκη. Ηταν η οπτική η δική μου για όσα έγιναν τότε, χρησιμοποιώντας το βιβλίο του Βαρουφάκη», απάντησε.
«Υπήρξα… άλλοθι»
Μεγάλο μέρος της συνέντευξης Τύπου κινήθηκε στα ζητήματα της κινηματογραφικής παραγωγής και εκπαίδευσης. Και εκεί ο Κώστας Γαβράς δεν μάσησε τα λόγια του. Παραδέχτηκε πως δεν παρακολούθησε τη συνέχεια και την εφαρμογή του «νόμου Γερουλάνου» για τη θεσμοθέτηση σταθερών πόρων για την ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα (είχε προκύψει από τις προτάσεις της λεγόμενης «Επιτροπής Γαβρά», με τον ίδιο στην προεδρία της, όταν του ζητήθηκε η συνεισφορά του επί κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου το 2009). «Χρησιμοποιήθηκα ως άλλοθι», είπε μεταξύ άλλων, σχολιάζοντας το γεγονός ότι τα πάντα εγκαταλείφθηκαν στην πορεία και οι χρηματοδοτήσεις είναι μέχρι και σήμερα πενιχρές.
Τέλος, ο Κώστας Γαβράς απένειμε τα εύσημα στους διοργανωτές του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, στον διευθυντή του, Ματθαίο Φραντζεσκάκη, και στην ομάδα των εθελοντών για τη συνέπεια της διοργάνωσης και τον πλούτο των ταινιών που φιλοξενούν, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στις εκπαιδευτικές δράσεις που διοργανώνονται όλο τον χρόνο. «Τα παιδιά, όπως μαθαίνουν να γράφουν, θα πρέπει να μάθουν και πώς γίνεται μια ταινία. Θα πρέπει να μάθουν ότι κινηματογράφος δεν είναι μόνο δυο ώρες χαμόγελα, αλλά ότι ο κινηματογράφος είναι καθρέφτης της ζωής».
Το βράδυ της Κυριακής (23/10) ο Κώστας Γαβράς τιμήθηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων σε ειδική εκδήλωση. Προηγουμένως είχε προβληθεί η ταινία του «Αμήν», μια ταινία που, όπως ο ίδιος είπε, επικεντρώνεται στην ιστορία δύο ανθρώπων που αντιστάθηκαν στη μεγάλη τραγωδία που συντελέστηκε εναντίον των Εβραίων χωρίς να αντιδράσει η επίσημη Εκκλησία