13.8 C
Chania
Sunday, November 24, 2024

«Από την Κρήτη στα κολαστήρια του θανάτου…»: Καθήλωσε η προβολή του ντοκιμαντέρ από το Κανάλι της Βουλής

Ημερομηνία:

Η προβολή σε εθνικό δίκτυο από το Κανάλι της Βουλής του τρίτου ιστορικού και αποκαλυπτικού ντοκιμαντέρ των Γιάννη Κανελλάκη και Μανόλη Παντινάκη «Από την Κρήτη στα κολαστήρια του θανάτου…» καθήλωσε το τηλεοπτικό κοινό , τις προηγούμενες ημέρες.

Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στη σκληρή και απάνθρωπη βαρβαρότητα που βίωσαν για τετρακόσιες μέρες περίπου, από τον χειμώνα 1944 μέχρι τον Μάιο του 1945 από τους ναζί, και χιλιάδες Κρητικοί που εκτοπίστηκαν στα στρατόπεδα του Μαουτχάουζεν.

Αμέσως μετά την προβολή που συγκλόνισε, οι δυο δημοσιογράφοι παραγωγοί έλαβαν εκατοντάδες μηνύματα και τηλεφωνήματα από ολόκληρη την Ελλάδα, στους οποίους διατύπωναν ευνοϊκά σχόλια για την αποκάλυψη σε οπτικοακουστική μορφή απίστευτων γεγονότων φρίκης στα στρατόπεδα εξόντωσης που παρέμεναν για δεκαετίες κρυμμένα στα συρτάρια. «Ίσως», τόνιζαν, «να τα σκέπαζε η λήθη, και τούτο εξυπηρετεί τη σύγχρονη Γερμανία που δεν θέλει να ακούγονται οι πρωτοφανείς σε αγριότητα πράξεις των προγόνων τους…»

Μοναδικό ντοκιμαντέρ στην Κρήτη

Το ντοκιμαντέρ «Από την Κρήτη στα κολαστήρια του θανάτου…», διάρκειας 28’ είναι σκηνοθεσίας του Τάσου Μπιρσίμ, τα γυρίσματα έγιναν το καλοκαίρι του 2017 από τον εικονολήπτη Γιώργο Δαράκη, την αφήγηση των κειμένων έκανε ο Νίκος Κλέτσας και το μοντάζ ο Νίκος Χριστοδούλης. Είναι το μοναδικό ντοκιμαντέρ που έχει δημιουργηθεί στη Μεγαλόνησο και ασχολήθηκε με τους Κρητικούς εκτοπισμένους στα στρατόπεδα των ναζί.

Το μεγάλο μέρος της ταινίας καλύπτει τα απερίγραπτα βιώματα των, μέχρι εκείνη την περίοδο, επιζώντων μαρτύρων στην Κρήτη και στα Μεσκλά Κυδωνίας Χανίων Κώστα Βουράκη και Σταύρου Παπουτσάκη, όπως οι ίδιοι τα μετέφεραν. Ευτυχώς, πρόλαβαν και αφηγήθηκαν στην κάμερα με καθαρό μυαλό σε μεγάλη ηλικία αλλά με ζωντανές ακόμα τις εικόνες των βασανιστηρίων και των θανάτων.

Λίγους μήνες μετά, τον Φεβρουάριο του 2018 «αναχώρησε» για τους άλλους κόσμους ο Βουράκης και πριν σαράντα μέρες  περίπου Παπουτσάκης. Στο ντοκιμαντέρ περιλαμβάνονται ακόμα μαρτυρίες ανθρώπων από τα Μεσκλά και την Κοξαρέ του δήμου Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου, που αδέλφια τους άφησαν τη ζωή τους εκεί ή κάποιοι επέστρεψαν μεν ζωντανοί αλλά με βαθιές τις πληγές του εκτοπισμού τους…

Επίτιμος δημότης ο Τάσος Μπιρσίμ

«Ανατριχιάσαμε με αυτά που είδαμε στο ντοκιμαντέρ», είπαν χθες αμέσως μετά την προβολή από το Κανάλι της Βουλής, κάτοικοι από τα Μεσκλά και από την Κοξαρέ που και αυτό το χωριό μετράει πολλούς νεκρούς στα κρεματόρια της ναζιστικής κρεατομηχανής. Και πρόσθεσαν: «Η Κρήτη έχει πολλούς ανθρώπους που η ζωή τους χωρίς λόγο έμεινε στους φούρνους και τους θαλάμους αερίων.

Είναι η πρώτη φορά που πέφτει φως σε μια τόσο μεγάλη, απάνθρωπη και φοβερή περίοδο που κόστισε με τόσα θύματα στο νησί μας. Αυτά τα εγκλήματα δεν πρέπει να μένουν στην αφάνεια, αλλά να γίνονται γνωστά παντού και κυρίως στις νέες γενιές…».

Στο μεταξύ ενδιαφέρον για προβολές της νέας παραγωγής των Κανελλάκη και Παντινάκη, έχουν εκδηλώσει ήδη πολλοί φορείς στην Κρήτη και σε πόλεις της Ελλάδας. Ήδη, στο πρόγραμμα, έχει «κλείσει» η παρουσίαση της στα Μεσκλά στις 8 Αυγούστου, στο Στρατιωτικό Μουσείο Αγώνων στο Χρωμοναστήρι Ρεθύμνου στις 9 του ίδιου μήνα και στην κεντρική πλατεία του Σπηλίου στις 10 Αυγούστου, όπου ο δήμος Αγίου Βασιλείου και ο δήμαρχος Γιάννης Ταταράκης με την ευκαιρία αυτή, θα ανακηρύξει επίτιμο δημότη του τον σκηνοθέτη Τάσο Μπιρσίμ.

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία...

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο...