Ιδιαίτερα αυξημένος και επικίνδυνος είναι ο δείκτης μετάδοσης του κοροναϊού σε τάξεις με 25 μαθητές, σύμφωνα με τα μοντέλα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Σύμφωνα με τα στοχαστικά μοντέλα του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, τα 25 παιδιά στην τάξη, όπως το σχέδιο στο οποίο επιμένει διαρκώς η κυβέρνηση, ανεβάζουν το δείκτη βασικών επαφών κατά 50% σε σύγκριση με τα 15 παιδιά ανά τάξη.
Πρόκειται για την πολλοστή επιστημονική διάψευση των σχεδίων της κυβέρνησης ενώ η ομάδα του ΑΠΘ προτείνει τη διεξαγωγή τεστ σε εργαστήρια και δομές για πιο γρήγορα αποτελέσματα.
Άλλο ένα “άδειασμα” της κυβέρνησης
Υπενθυμίζεται ότι τις τελευταίες μέρες, και μετά την αμφιλεγόμενη τοποθέτηση του Καθηγητή, μέλους της Επιτροπής Γ. Μαγιορκίνη, μια σειρά από επιστήμονες έχουν “αδειάσει” ανοιχτά τον ισχυρισμό ότι οι πολλοί μαθητές στην τάξη δεν εγκυμονούν κινδύνους για τη διασπορά του κοροναϊού.
Σημειώνεται ότι τις τελευταίες ώρες τόσο η Καθηγήτρια Επιδημιολογίας Α. Λινού έχει εκφραστεί ανοιχτά υπέρ της ανάγκης συγκρότησης μικρότερων τμημάτων και την εύρεση μεγαλύτερων αιθουσών, αλλά και ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας Σωτήρης Τσιόδρας στην επάνοδό της στην ενημέρωση για την πανδημία, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγής της μορφής της διδασκαλίας “αν τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιβάλλουν”
Τι αναφέρει το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ
Τα «στοχαστικά» μοντέλα που επεξεργάζεται η ομάδα του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής (EnVeLab) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον καθηγητή χημικών μηχανικών Δημοσθένη Σαρηγιάννη, δείχνουν ότι στις τάξεις με 25 μαθητές ο δείκτης βασικών επαφών μια από τις συνιστώσες του βασικού αριθμού αναπαραγωγής (δείκτης μετάδοσης του κοροναϊού) αυξάνεται κατά 50%, σε σχέση με τάξεις 15 μαθητών, ενώ σε τάξεις με 22 μαθητές , ο δείκτης μετάδοσης περιορίζεται στο 20%.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα σε σύγκριση με μία τάξη των 15 μαθητών που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι το προτιμότερο όριο για την τήρηση της κοινωνικής απόστασης, η τάξη των 22 παιδιών (50% περισσότερα παιδιά) θα παρουσιάσει αύξηση των βασικών επαφών -ενός από τους δείκτες που προβλέπουν τη μετάδοση- κατά 20%, ενώ σε μια τάξη με 25 μαθητές (67% περισσότερα παιδιά) ο δείκτης αυτός εμφανίζει αύξηση 50%.
Επίσης μικρότερη πιθανότητα μετάδοσης σε επίπεδο κοινότητας εκτιμάται όταν τα αδέλφια βρίσκονται στην ίδια σχολική αίθουσα. Όπως εξηγεί ο κ. Σαρηγιάννης τα μοντέλα που χρησιμοποιούν στο εργαστήριο, έχουν ήδη εφαρμοστεί και «δουλεύουν» σε χώρες του εξωτερικού όπως ο Καναδάς, προσομοιώνοντας την πραγματική συμπεριφορά των παιδιών με στοχαστικό τρόπο.
Τα στοχαστικά μοντέλα στηρίζονται στις πιθανές αλληλεπιδράσεις των ανθρώπων μεταξύ τους (agent-based models). Με τον τρόπο αυτό, “προσπαθούμε να μοντελοποιήσουμε την αλληλεπίδραση των ατόμων έτσι ώστε να προσομοιώνει την πραγματική συμπεριφορά όχι μόνο σε ατομικό επίπεδο, αλλά σε επίπεδο μιας ομάδας ανθρώπων, όπως είναι μια σχολική τάξη”.
Σύμπραξη όλων για γρηγορότερη διεξαγωγή τεστ και εξαγωγή αποτελεσμάτων
Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι ο μεγάλος αριθμός τεστ ανίχνευσης του SARS-CoV-2 κι ο όσο το δυνατόν μικρός χρόνος που απαιτείται για την ανάλυση των δειγμάτων. Όσο μεγαλώνει ο αριθμός δειγμάτων τόσο γίνονται πιο μεγάλες οι απαιτήσεις σε επιστημονική/τεχνική υποδομή για να γίνουν οι αναλύσεις γρήγορα. Πανεπιστημιακά και ερευνητικά εργαστήρια της χώρας διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή και το εξειδικευμένο έμψυχο δυναμικό για τη διεξαγωγή τεστ.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημοσθένη Σαρηγιάννη τα πανεπιστημιακά εργαστήρια θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη μείωση του χρόνου που απαιτείται για την εξαγωγή αποτελεσμάτων των τεστ Covid 19 λειτουργώντας επικουρικά στα εργαστήρια αναφοράς του ΕΟΔΥ. Έτσι οι αρχές θα έχουν ταχύτερο χρόνο αντίδρασης και λήψης μέτρων προκειμένου να μειώσουν τη μεταδοτικότητα του ιου.