Επίκαιρη ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη φέρνει στο προσκήνιο την αντιπαράθεση για την τύχη του μινωικού ευρήματος, με φόντο δημοσιεύματα του National Geographic και διεθνείς βραβεύσεις.
Στο επίκεντρο του κοινοβουλευτικού ελέγχου βρέθηκε εκ νέου η τύχη του σπουδαίου αρχαιολογικού ευρήματος στον λόφο της Παπούρας, εντός της ζώνης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Η συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε ο Τομεάρχης Οικονομικών και Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ανέδειξε το χάσμα που εξακολουθεί να υφίσταται μεταξύ της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σχεδιασμού των υποδομών του έργου.
Ο κ. Μαμουλάκης έθεσε με επιτακτικό τρόπο το ζήτημα της διάσωσης του μνημείου, καταγγέλλοντας την κυβερνητική πολιτική που, όπως υποστήριξε, εμμένει στην απόφαση για «μπάζωμα» του μοναδικού αυτού ευρήματος. Σύμφωνα με τον βουλευτή Ηρακλείου, η πρακτική αυτή οδηγεί σε καταστρατήγηση των νόμων και του Συντάγματος, ενώ επεσήμανε το παράδοξο της λήψης αποφάσεων βάσει προμελετών και όχι οριστικών μελετών.
Διεθνής ακτινοβολία και εγχώρια «απαξίωση»
Η συζήτηση στη Βουλή δεν περιορίστηκε στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, αλλά επεκτάθηκε στη διεθνή διάσταση που έχει λάβει η ανακάλυψη. Ο κ. Μαμουλάκης έκανε ειδική μνεία στο πρόσφατο δημοσίευμα του εγκυρότατου National Geographic, το οποίο υπό τον τίτλο «Builders discovered an ancient Minoan ruin on Crete. Then, things got tense», περιγράφει την ένταση που έχει προκληθεί στην περιοχή.
Παράλληλα, υπενθύμισε ότι η σπουδαιότητα του ευρήματος αναγνωρίστηκε διεθνώς στην 27η Μεσογειακή Έκθεση Αρχαιολογικού Τουρισμού, όπου τιμήθηκε με το βραβείο της αρχαιολογικής ανακάλυψης της χρονιάς «Παλμύρα». Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αντιπαρέβαλε αυτές τις διεθνείς διακρίσεις με την «απαξίωση και την αλλοίωση» που, κατά τον ίδιο, επιφυλάσσει η ελληνική κυβέρνηση για το μνημείο.
Το αίνιγμα των ραντάρ και η νομιμότητα
Στον πυρήνα της κοινοβουλευτικής παρέμβασης βρέθηκε το ζήτημα της χωροθέτησης του συστήματος ραντάρ, το οποίο αποτελεί και την αιτία της επαπειλούμενης καταστροφής του αρχαιολογικού χώρου. Ο κ. Μαμουλάκης ζήτησε ξεκάθαρες απαντήσεις σχετικά με το αν υπήρξαν ολοκληρωμένες και εγκεκριμένες μελέτες ή αν η απόφαση του Υπουργείου βασίστηκε αποκλειστικά σε προμελέτες αξιολόγησης συγκεκριμένων, ήδη απαλλοτριωμένων θέσεων.
Θέτοντας ζήτημα νομιμότητας, ο βουλευτής Ηρακλείου υπογράμμισε ότι η τοποθέτηση των ραντάρ στον λόφο Παπούρα και οι συνακόλουθες παρεμβάσεις παραβιάζουν τον Νόμο 4858/2021 περί προστασίας των αρχαιοτήτων, καθώς και το άρθρο 24 του Συντάγματος.
Στο πλαίσιο αυτό, κάλεσε την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να διευκρινίσει εάν προτίθεται να προβεί σε ενέργειες επαναθεώρησης της απόφασης και εκπόνησης ολοκληρωμένων μελετών για την εξεύρεση εναλλακτικής θέσης εγκατάστασης. Το ερώτημα που έθεσε ήταν ευθύ και αφορούσε την τεχνική αναγκαιότητα της συγκεκριμένης χωροθέτησης: «Πόσο πραγματικά ανυπέρβλητη είναι η μετακίνηση του ραντάρ; Είναι τόσο ώστε σε περίπτωση μη ύπαρξης του λόφου δε θα ολοκληρωνόταν η υλοποίηση του αεροδρομίου;».
Η συζήτηση στη Βουλή αποτυπώνει την κλιμάκωση της ανησυχίας για το μέλλον ενός ευρήματος που, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει τοπόσημο για το νέο αεροδρόμιο, κινδυνεύει να θυσιαστεί στον βωμό του αρχικού σχεδιασμού.



