Σε «πυλώνα» ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος, παρέχοντας και υπηρεσίες αποθήκευσης ενέργειας, σχεδιάζει να μετατρέψει τον πρώην λιγνιτικό σταθμό της Καρδιάς στη Δυτική Μακεδονία η ΔΕΗ.
Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες, υπεγράφη από την αρμόδια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η νέα Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) η οποία ανοίγει τον δρόμο για τη μετατροπή των γεννητριών των μονάδων «Καρδιά ΙΙΙ» και «Καρδιά IV» σε σύγχρονους πυκνωτές προκειμένου να προσφέρουν υπηρεσίες στο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ρύθμιση ισχύος και τάσεως, αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας).
Η επένδυση
Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος της ΔΕΗ, η επιχείρηση ήδη από το 2019 σχεδιάζει τη συγκεκριμένη επένδυση αναζητώντας αφενός τρόπους αξιοποίησης των λιγνιτικών της μονάδων που σταδιακά βάζουν «λουκέτο» στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και αφετέρου τεχνολογίες στήριξης της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος, όσο αυξάνεται η διείσδυση των στοχαστικών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και δεν έχουν εγκατασταθεί μεγάλες μονάδες αποθήκευσης ενέργειας.
Λιγνιτικές περιοχές: Στα …αζήτητα 126,4 εκατ. ευρώ
Μάλιστα έχει ξεκινήσει και ο σχετικός διαγωνισμός για τη μελέτη, την προμήθεια, την εγκατάσταση και τη λειτουργία του έργου, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία 15 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβαση με τον ανάδοχο.
Ο Ατμοηλεκτρικός Σταθμός (ΑΗΣ) Καρδιάς, ο οποίος πλέον δεν λειτουργεί, σχεδιάζεται να μετατραπεί σε ένα πρωτοποριακό hub, το οποίο θα «φιλοξενεί» σύγχρονες ενεργειακές τεχνολογίες και υπηρεσίες.
Οι πυκνωτές
Οι σύγχρονοι πυκνωτές που θα εγκατασταθούν εκεί θα είναι οι πρώτοι στην Ελλάδα και θα παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες για την ευστάθεια του συστήματος. Μάλιστα, όπως αναφέρει το στέλεχος της ΔΕΗ, δεν αποκλείεται το έργο να αποτελέσει «πιλότο» για την αξιοποίηση των υπολοίπων λιγνιτικών μονάδων της επιχείρησης, οι οποίες σταδιακά θα κλείνουν στο πλαίσιο του σχεδίου απολιγνιτοποίησης της κυβέρνησης.
«Πρόκειται για μια μορφή αποθήκευσης ενέργειας. Χρειαζόμαστε τέτοιες υπηρεσίες για να στηριχθεί το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας από τα προβλήματα των υπερτάσεων που έχουν αρχίσει να εμφανίζονται από την υψηλή διείσδυση των ΑΠΕ. Αποτελεί μια πολύ σημαντική επένδυση που υπηρετεί το όραμα της απολιγνιτοποίησης και της πράσινης μετάβασης», σημειώνει ο ίδιος. Και προσθέτει:
«Παράλληλα, αξιοποιούνται και οι υπάρχουσες υποδομές, οι οποίες θα διατηρηθούν, ενώ εκεί θα απασχολείται και προσωπικό της επιχείρησης.
Η μετατροπή των γεννητριών των δύο μονάδων σε σύγχρονους πυκνωτές αποτελεί μια από τις πιο σύγχρονες και οικονομικές λύσεις που εγγυώνται ευστάθεια στο σύστημα. Ανοίγεται έτσι και μια νέα αγορά η οποία θα ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος, αλλά μπορεί να οδηγήσει και σε περιορισμό του ενεργειακού κόστους».
Διεθνώς, οι μεγάλες σύγχρονες γεννήτριες των συμβατικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, οι οποίες παροπλίζονται και δίνουν τη θέση τους σε μονάδες ΑΠΕ, παραμείνουν χρήσιμες καθώς μετατρέπονται σε σύγχρονους πυκνωτές συνεχίζοντας να παρέχουν υποστήριξη στο ηλεκτρικό σύστημα και να αναβαθμίζουν την ποιότητα του ηλεκτρικού δικτύου.
Ο ΑΗΣ Καρδιάς
Όσον αφορά στον ΑΗΣ Καρδιάς, οι τέσσερις λιγνιτικές μονάδες του αρχικά εντάχθηκαν σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας 17.500 ωρών (Μονάδες Ι και ΙΙ) και 32.000 ωρών (Μονάδες ΙΙΙ και ΙV) ενώ αργότερα ετέθησαν σε οριστική παύση λειτουργίας, με τελευταία τη Μονάδα IV στις 5 Μαΐου 2021.
Πλέον, οι γεννήτριες των Μονάδων ΙΙΙ και IV οι οποίες θα μετατραπούν σε σύγχρονους πυκνωτές, θα λειτουργούν καταναλώνοντας ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο, τέσσερα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη έκτακτης ανάγκης και ένα βοηθητικό ατμολέβητα σε λειτουργία που καταναλώνουν πετρέλαιο ντίζελ.
Εντός της έκτασης του ΑΗΣ Καρδιάς βρίσκονται επίσης οι εγκαταστάσεις των λεβήτων και του αντλιοστασίου τηλεθέρμανσης και μελλοντικά θα εγκατασταθούν μονάδες Συμπαραγωγής Hλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), λέβητες φυσικού Αερίου και ένα νέο αντλιοστάσιο τηλεθέρμανσης.
Όλες αυτές οι μονάδες είναι ήδη περιβαλλοντικά αδειοδοτημένες ή βρίσκονται σε στάδιο σχεδιασμού και θα αδειοδοτηθούν μελλοντικά.