15.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

“Δημοσιογράφοι, ΜΜΕ, πολιτικοί – Όλα τα καθάρματα δουλεύουνε μαζί”: Η ΕΡΤ λογόκρινε διαφήμιση του UNFOLLOW

Ημερομηνία:

Με κείμενο που ανέρτησε στην ιστοσελίδα του το περιοδικό UNFOLLOW καταγγέλλει την απόφαση της ΕΡΤ να μην προβάλλει το διαφημιστικό σποτ του περιοδικού με την αιτιολογία ότι “αντιβαίνει την κείμενη νομοθεσία”.

Διαβάστε τι γράφει το περιοδικό UNFOLLOW:

Η ΕΡΤ με μία πρωτοφανή τηλεγραφική απόφαση απαγόρεψε τη διαφήμιση του UNFOLLOW. Η ΕΡΤ λογόκρινε το διαφημιστικό σποτ του UNFOLLOW για το τεύχος Μαρτίου που μόλις κυκλοφόρησε στα περίπτερα. Συγκεκριμένα, ειδοποιηθήκαμε ότι η διαφήμισή μας δεν μπορεί να μεταδοθεί επειδή κρίνουν «ότι αντιβαίνει στην κείμενη νομοθεσία».

Η αιτιολογία της ΕΡΤ είναι απολύτως προσχηματική και αστήρικτη. Αποτελεί μια αισχρή προσπάθεια να ενδυθεί έναν νομικοφανή μανδύα μια πράξη στυγνής λογοκρισίας εναντίον ενός ανεξάρτητου περιοδικού που η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να φοβάται.

Το διαφημιστικό μήνυμα του UNFOLLOW Μαρτίου εμφανίζει το εξώφυλλό του και αναφέρεται στην ύλη του, και συγκεκριμένα σε ένα από τα μεγάλα ρεπορτάζ του. Ως δημοσιογραφικό και πολιτικό περιοδικό, το UNFOLLOW διαφημίζει το περιεχόμενό του και όχι -όπως συνηθίζεται σε πάμπολλα ΜΜΕ- προσφορές και δώρα. Προφανώς αυτό σήμερα ξενίζει πολλούς, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός πως όταν μιλάμε για ένα δημοσιογραφικό και πολιτικό περιοδικό, η λογοκρισία της διαφήμισής του αποτελεί λογοκρισία του δημοσιογραφικού και πολιτικού του λόγου.

Μπορεί κανείς να έχει όποια άποψη θέλει για το UNFOLLOW, να συμφωνεί ή να διαφωνεί, να το θεωρεί ενδιαφέρον ή όχι. Το εξώφυλλό του, όμως, είναι απολύτως εντός των ορίων του θεμιτού δημοσιογραφικού και πολιτικού λόγου: θίγει ένα ζήτημα που απασχολεί αυτή τη στιγμή την επικαιρότητα και άπτεται του δημοσίου συμφέροντος, και διατυπώνει μια καυστική αξιολογική κρίση που, μέσα από την παράφραση ενός γνωστού συνθήματος και μια εικαστική παράσταση, στοχεύει να προβληματίσει και να εξάψει την κριτική αντίδραση. Αυτό, κύριοι και κυρίες λογοκριτές της ΕΡΤ, αποτελεί δικαίωμα και σε μια δημοκρατία προστατεύεται.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=zH7bKZZVUME”]

Γνωρίζουμε ότι ήδη από τον περασμένο μήνα, όταν μεταδόθηκε για πρώτη φορά διαφημιστικό μήνυμά μας στην ΕΡΤ, είχε υπάρξει σφοδρή ενόχληση στο Μέγαρο Μαξίμου, διότι όχι μόνο το περιεχόμενό του δεν ήταν υποστηρικτικό προς τη «γραμμή» της πρωθυπουργικής παρέας αλλά συνέβη να παίξει και αμέσως μετά την ομιλία του πρωθυπουργού στο υπουργικό συμβούλιο. Δεν αποτελεί, άλλωστε, μυστικό ότι το UNFOLLOW είναι εδώ και πολύ καιρό στο στόχαστρο του επικοινωνιακού επιτελείου του ΣΥΡΙΖΑ, διότι είναι το μόνο περιοδικό που έκανε πράξη αυτό που έλεγε: ότι, δηλαδή, ως ανεξάρτητο περιοδικό θα τηρήσει κριτική στάση απέναντι στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ακριβώς έκανε στο παρελθόν με άλλες κυβερνήσεις. Η κριτική μας στάση προς τις κυβερνήσεις Παπαδήμου και Σαμαρά είχε τότε κάνει πολλούς -με πρώτη την «Ομάδα Αλήθειας» της Νέας Δημοκρατίας- να θέλουν να μας «βάψουν» ως «περιοδικό του ΣΥΡΙΖΑ», κάτι που προφανώς ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση το άφηνε να πλανάται, διότι οι αποκαλύψεις μας για τις τότε κυβερνήσεις τον συνέφεραν. Από τη στιγμή, όμως, που στις ευρωεκλογές του 2014, το UNFOLLOW όξυνε την κριτική του βάσει των στοιχείων του ρεπορτάζ του για τη δραστηριότητα του ισχυρότερου, πλέον, κόμματος της χώρας, άρχισαν οι «νουθεσίες» και τα «μηνύματα». Περίμενε, φαίνεται, η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ πως θα σπεύδαμε κι εμείς να στηρίξουμε τη νέα εξουσία, με αντάλλαγμα ποιος ξέρει τι… Δεν το κάναμε. Ενοχλούμε, το καταλαβαίνουμε. Δεν περιμέναμε, όμως, ότι τα πράγματα θα έφταναν στην λογοκρισία και την απαγόρευση.

Συμπτωματικά, σαν σήμερα πριν από τρία χρόνια ακριβώς, στις 4 Μαρτίου 2013, κυκλοφόρησε το 15ο τεύχος του UNFOLLOW. Είχε εξώφυλλο τον τότε πρωθυπουργό της χώρας, Αντώνη Σαμαρά, με εμφανή σημάδια ξυλοδαρμού στο πρόσωπό του, και τίτλο: «Photoshop στον πρωθυπουργό. Η πολιτική πρέπει να είναι αναγνωρίσιμη». Όπως οι αναγνώστες μας θυμούνται, ήταν ένα σχόλιο πάνω στον βασανισμό συλληφθέντων από την ελληνική αστυνομία και στην ακόλουθη προσπάθεια συγκάλυψης με photoshop στις φωτογραφίες τους. Ο δε τίτλος αναφερόταν στην τότε δήλωση του Νίκου Δένδια ότι οι φωτογραφίες αλλοιώθηκαν προκειμένου οι συλληφθέντες να είναι «αναγνωρίσιμοι».

Τότε, στελέχη της Νέας Δημοκρατίας ζητούσαν στις πρωινές ενημερωτικές εκπομπές να παρέμβει εισαγγελέας και να απαγορευθεί το UNFOLLOW. Σήμερα, τρία ακριβώς χρόνια αργότερα, είναι η ελεγχόμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΡΤ που κάνει πράξη την απαγόρευση.

Χθες, στείλαμε, βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας, στην ΕΡΤ την εντολή προγραμματισμού. Λίγο αργότερα, δεχτήκαμε τηλεφώνημα από τον κ. Γιώργο Θελούδη, διευθυντή Εμπορικής Διεύθυνσης, ο οποίος μας είπε πως υπάρχει μια «νέα διαδικασία» και ότι το σποτ πρέπει να «εγκριθεί», πριν το πληρώσουμε. Ο προγραμματισμός ήταν το σποτ να μεταδοθεί σήμερα. Ματαίως περιμέναμε επικοινωνία χθες ή σήμερα το πρωί. Μετά από δεκάδες οχλήσεις μας, γραπτές και τηλεφωνικές, στις οποίες συνεχώς μας έλεγαν ότι οι υπεύθυνοι είναι «σε ραντεβού», λάβαμε τελικώς το εξής e-mail:

Λυπούμαστε για την καθυστέρηση και δυστυχώς, «Σας ενημερώνουμε ότι δεν δυνάμεθα να μεταδώσουμε το διαφημιστικό μήνυμα του περιοδικού Unfollow, που μας εστάλη σήμερα, 03.03.2016. Κρίνουμε ότι αντιβαίνει στην κείμενη νομοθεσία περί οπτικοακουστικών εμπορικών ανακοινώσεων και ιδίως στις διατάξεις του άρθρου 10 του ΠΔ 109/2010 «Εναρμόνιση της ελληνικής ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2010/13», του άρθρου 4 της ΥΑ 609/1991 «Δεοντολογία ραδιοτηλεοπτικών διαφημίσεων», καθώς και στο άρθρο 17 του Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΡΤ ΑΕ.»

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην Νομική Υπηρεσία της Ε.Ρ.Τ , στο  legal@ert.gr.

Γιώργος Θελούδης

Δ/ντής Εμπορικής Διεύθυνσης

ΕΡΤ Α.Ε

Είναι φανερό ότι κάποιοι κοπίασαν να βρουν τρόπο να λογοκρίνουν το UNFOLLOW – εξ ου και η καθυστέρηση. Όμως, αυτά που επικαλείται το email του κ. Θελούδη δεν έχουν καμία βάση στην πραγματικότητα. Η νομοθεσία στην οποία αναφέρεται δεν περιλαμβάνει τίποτε απολύτως που να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ΕΡΤ μπορεί βάσει του νόμου να λογοκρίνει τη διαφήμισή μας. Το συγκεκριμένο ΠΔ αναφέρεται, όπως εύλογα αντιλαμβάνεται ο καθένας, σε μη εκπομπή διαφημίσεων που προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, που εξωθούν σε παράνομες ή επικίνδυνες πράξεις ή συμπεριφορές, που προάγουν το ρατσισμό κ.λπ.

Μα δεν είναι στην αρμοδιότητα ενός μέσου να κρίνει τι μεταδίδει ή όχι; Εσείς στο UNFOLLOW δεν αρνείστε π.χ. τις διαφημίσεις από τράπεζες; Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι εμείς δεν είμαστε η δημόσια ραδιοτηλεόραση και δεν κρύβουμε τις απόψεις και τις αφετηρίες μας. Η δημόσια ραδιοτηλεόραση δεν έχει το δικαίωμα να επιλέγει τι διαφημίζει, ειδικά όταν πρόκειται για άλλα ΜΜΕ. Γιατί τότε εκ των πραγμάτων ασκεί λογοκρισία και επιδεικνύει επιλεκτική ευαισθησία. Την οποία, ας υπογραμμίσουμε, δεν επέδειξε όταν πρόβαλλε διαφημίσεις, λόγου χάρη, της «Ακρόπολης» του υπόδικου κ. Μαυρίκου.

Ρωτάμε λοιπόν: είναι αυτή η απαράδεκτη πολιτικά απόφαση, υπό αυτό το φτηνό νομικοφανές πρόσχημα, αποτέλεσμα του παραπλανημένου ζήλου δυο-τριών μεσαίων στελεχών της ΕΡΤ; Ή είναι εντολή του πολιτικού της προϊσταμένου, Νίκου Παππά; Είναι ενήμεροι ο Πρόεδρος, Διονύσης Τσακνής, και ο Διευθύνων Σύμβουλος, Λάμπης Ταγματάρχης; Αυτή είναι η ΕΡΤ την οποία υπερασπιστήκαμε απέναντι στο «μαύρο» της κυβέρνησης Σαμαρά; Αυτή είναι η κυβέρνηση που θα υπερασπιζόταν την ελευθερία του Τύπου και την ελευθερία της έκφρασης;

Το  Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στην υπόθεση  Handyside κατά Ηνωμένου Βασιλείου,  με την απόφασή του της 7ης ∆εκεµβρίου 1976, καθόρισε τη φύση και το πεδίο της ελευθερίας της έκφρασης ως ακολούθως: «Η ελευθερία της έκφρασης συνιστά αναγκαίο θεµέλιο µιας δηµοκρατικής κοινωνίας, µια από τις βασικές προϋποθέσεις για την πρόοδó της και για την ανάπτυξη κάθε ανθρώπου. Εφαρµόζεται όχι µόνο στην “πληροφόρηση” ή στις “ιδέες” που γίνονται ευνοϊκά  δεχτές ή θεωρούνται ως ανώδυνες ή αδιάφορες, αλλά, επίσης, σε εκείνες που προσβάλλουν, πλήττουν ή ενοχλούν το Κράτος ή οποιοδήποτε τµήµα του πληθυσµού. Τέτοιες είναι οι απαιτήσεις της πλουραλιστικής ανεκτικότητας και του ανοιχτού πνεύµατος, χωρίς τις οποίες δεν νοείται η ύπαρξη “δηµοκρατικής κοινωνίας”». (Handyside v United Kingdom [5493/72])

Απέναντι σε αυτή την ύβρι της λογοκρισίας και της εκδίωξης από την κρατική τηλεόραση της εμπορικής διαφήμισης του UNFOLLOW, δηλώνουμε ότι θα προσφύγουμε σε κάθε αρμόδιο δικαστήριο και αρχή για την αποκατάσταση της υλικής ζημίας και της ηθικής βλάβης που έχουμε υποστεί από την καταπάτηση και παραβίαση κατοχυρωμένων δικαιωμάτων και ελευθεριών μας, όπως προστατεύονται από το Σύνταγμα, το ευρωπαϊκό κεκτημένο και τις διεθνείς συμβάσεις.

Σε κάθε περίπτωση, ας μην νομίζουν ότι μας «πλήττουν». Το αντίθετο, μας οπλίζουν με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα να κάνουμε αυτό που μας ξέρουμε να κάνουμε: μαχητική και ανεξάρτητη δημοσιογραφία.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ SPOT ΠΟΥ ΛΟΓΟΚΡΙΝΕ Η ΕΡΤ:

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τεχνητή νοημοσύνη: Λίγα λόγια με φιλοσοφικές σκέψεις και φυσιολογικό συναίσθημα

Του Καθηγητή Jeffrey Levett (Τζέφρεϋ Λέβετ). Στο πλαίσιο μιας διεθνούς...

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Γράφει ο Ιωάννης Ντουντουλάκης* Τα Χριστούγεννα συναντάμε παντού στολίδια. Μακάρι,...

Τα SYN.KA σκορπίζουν ξανά δώρα και χαρά, με τον μεγάλο διαγωνισμό Santa SYNKA

Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ SYN.KA, μέσα στο πνεύμα...