Πράσινο φως πήρε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2020-2029) του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, από το οποίο όμως άφησε εκτός επενδυτικά σχέδια της τάξης των 400 εκατ. ευρώ μειώνοντας το στα 2,1 δισ. ευρώ.
Τα έργα που μένουν εκτός, όπως αναφέρει το euro2day.gr, είναι οι «εικονικοί» αγωγοί φυσικού αερίου σε Δωδεκάνησα, νησιά Βορείου Αιγαίου και ο πλωτός σταθμός LNG στην Κρήτη, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της ΡΑΕ να προχωρήσουν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών έναντι έργων διείσδυσης του φυσικού αερίου για την ενεργειακή ασφάλεια των κατοίκων και επιχειρήσεων τους.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2020-2029 που εκπόνησε ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). συμπεριλαμβανόταν και ο «εικονικός αγωγός στον Αθερινόλακκο της Κρήτης».
Επρόκειτο για ένα επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 175 εκατ. ευρώ, με το οποίο ο Διαχειριστής ενόψει της απόσυρσης των ρυπογόνων ντιζελοκίνητων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και της εκμετάλλευσης των ΑΠΕ προτείνει τον εφοδιασμό του νησιού με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), σε πρώτο στάδιο για την ανάγκη της τοπικής ηλεκτροπαραγωγής και σε δεύτερο στάδιο, για την κάλυψη αναγκών μεγάλων καταναλωτών του νησιού, όπως ξενοδοχειακές μονάδες, βιομηχανίες κ.λπ.
Ο ΔΕΣΦΑ ζητούσε από τη ΡΑΕ να εγκρίνει το έργο αυτό που προέβλεπε την κατασκευή πλοίου 18.500 κυβικών μέτρων, το οποίο θα μεταφέρει LNG από τη Ρεβυθούσα στο λιμάνι του Αθερινόλακκου της Κρήτης, τις απαραίτητες λιμενικές εγκαταστάσεις με σημεία πρόσδεσης, εκφόρτωσης και αγωγούς καθώς και δεξαμενή αποθήκευσης χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων και επαναεριοποίησης.
Στον Αθερινόλακκο, σημειωτέον βρίσκονται ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ -1,42% για τις οποίες η δημόσια εταιρεία θα πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάστασή τους με καύσιμο το φυσικό αέριο. Επίσης ο ΔΕΣΦΑ πρότεινε και την κατασκευή σταθμού φόρτωσης φορτηγών, προκειμένου να προμηθεύονται LNG και άλλοι καταναλωτές στην Κρήτη (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανίες) για αντικατάσταση του πετρελαίου.
Αναφορικά με το κόστος του έργου, ο Διαχειριστής ζητούσε να το επωμιστούν όλοι οι χρήστες του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, κάτι που προκάλεσε τις αντιδράσεις των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση με το αιτιολογικό ότι ο σχεδιασμός του έργου αφορά τον εφοδιασμό μονάδας ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου και δεν προβλέπει την ισότιμη συμμετοχή όλων των χρηστών.