12.8 C
Chania
Sunday, December 14, 2025

Η ηγεμονία της αγοράς στον χώρο της ψυχαγωγίας και πώς αλλάζουν οι καιροί

Ημερομηνία:

Γράφει ο Βαγγέλης Σπινθάκης

Πώς καταστράφηκε ο λαϊκός πολιτισμός και ο κοινοτισμός στον χώρο της ψυχαγωγίας.

Αυτό είναι ένα ερώτημα που παρά τις πάμπολλες αναφορές, δεν έχει απαντηθεί επαρκώς. Αυτό που συνέβη στην Ελλάδα πριν 50 χρόνια και στην Δύση 100 χρόνια πριν, έχει αναλυθεί από κοινωνιολογική άποψη (σχολή Φραγκφούρτης κλπ). Ως πολιτιστική επιβολή της μαζικής κουλτούρας πάνω στις τοπικές κοινότητες και τους τοπικούς πολιτισμούς.

  • Γιατί όμως οι τοπικές κοινότητες και ιδιαιτέρως οι νέοι, απαρνήθηκαν την κοινοτική δομή της ψυχαγωγίας που προσφερόταν δωρεάν και προτίμησαν τον εμπορευματικό τρόπο ψυχαγωγίας;
  • Γιατί τους μάγεψαν οι σειρήνες της εμπορευματικής διασκέδασης;

Δύο ήταν κατά την γνώμη μας οι βασικές οι αιτίες, η λάμψη της ζωής της πόλης, τα μοντέρνα ρούχα και η ελευθεριότητα που μπορούσε να παρέχει η πόλη στον καθένα. Η δυνατότητα που παρείχε ένας σταθερός μισθός, απέναντι στην αβεβαιότητα του αγροτικού εισοδήματος. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα πρότυπο συμπεριφοράς και ψυχαγωγίας και απελευθέρωσης που αισθάνονταν οι νέοι απέναντι στις παλιότερες γενιές.

Βεβαίως τότε ολόκληρος ο βιομηχανικός πολιτισμός και η αγορά ήταν σε συνεχή άνοδο με νέα προϊόντα, νέες τεχνολογίες, στις νέες μορφές τέχνης. Όλα αυτά συνάρπαζαν τους νέους (μοντέρνοι καιροί).

Σήμερα, σε μια περίοδο παρακμής του αστικού-βιομηχανικού μοντέλου, περίοδο παρακμής της αγοράς εργασίας, όλα τα παραπάνω έχασαν πια την λάμψη τους. Αντιθέτως στις μεγάλες πόλεις εμφανίζονται οι γενιές των νεόπτωχων και ο πληθωρισμός πτυχίων χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

Έτσι οι νέοι πάλι είναι υποχρεωμένοι να αυτοσχεδιάσουν και για την ψυχαγωγία τους. Να δημιουργήσουν παρέες, φιλίες, συναναστροφές, να τραγουδήσουν, να επινοήσουν μικρά επικοινωνιακά γεγονότα, όπως τα παιδιά της δεκαετίας του 1950 έφτιαχναν πατίνια, χαρταετούς και κάθε λογής παιχνίδια από άχρηστα η φθηνά υλικά.

Το πλεονέκτημα σήμερα είναι ότι υπάρχει πληθώρα υποδομών για τον αυτοσχεδιασμό των νέων για τα δικά τους πολιτιστικά γεγονότα. Αίθουσες, κτίρια, εξοπλισμός, πάρκα κλπ. Αρκετοί ήδη το κάνουν, γράφουν μουσική, κάνουν συναυλίες, σύλλογοι συνεχίζουν να κάνουν πανηγύρια στα χωριά.

Εν γένει υπάρχει πλέον η δυνατότητα να αναπτυχθούν αυτές οι πρωτοβουλίες πιο συστηματικά. Είναι στα χέρια λοιπόν της αυτοοργάνωσης της κοινωνίας πολιτών να αναδείξει και το ζήτημα της ψυχαγωγίας στα πλαίσια του κοινοτισμού και της αχρήματης οικονομίας.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 13/12/1943 – ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ

Ένα σπουδαίο κείμενο του αντιστασιακού Χαράλαμπου Ρούπα για το...

Ελληνικό Εθνικό ταμείο φυσικού αερίου και πετρελαίων

Του Γιώργου Ουρανού Νορβηγικό Κρατικό Ταμείο Συντάξεων  Με αφορμή την πιθανολογούμενη...

Μία αλλιώτικη ενατένιση: Η έκθεση ζωγραφικής του Φώτη Λαγουδάκη

Της Πηνελόπης Ντουντουλάκη Η έκθεση ζωγραφικής του Φώτη Λαγουδάκη ,...