Σοβαρότατη εμπλοκή, με “άρωμα” Ευρώπης, θα υπάρξει με το αεροδρόμιο Χανίων, σε περίπτωση ιδιωτικοποίησής του, κατά τη χρονική περίοδο που εκτελείται το έργο της επέκτασης.Δεδομένου ότι η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί -σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία- εντός του 2014, το έργο της επέκτασης θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ένα έργο το οποίο υλοποιείται με κοινοτικούς πόρους.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις και τους κανόνες για τα διαρθρωτικά ταμεία (δείτε εδώ το σχετικό έγγραφο), υφίσταται σοβαρό ζήτημα για έργα δημοσίου συμφέροντος (όπως το “Γ. Δασκαλογιάννης”) που χρηματοδοτούνται από την κοινότητα με σημαντικό ποσοστό επιδότησης.
Στην περίπτωση του αεροδρομίου Χανίων υπάρχει 100% κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Έτσι, μπορούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας να απαιτήσουν την επιστροφή του ποσού των περίπου 110 εκ. ευρώ ή ακόμη ενός μεγάλου μέρους του, αφού θεωρείται ως “δημόσια επιχείρηση ή φορέας που έλαβε κοινοτική χρηματοδότηση για την υλοποίηση επένδυσης”.
Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μέσα μάλιστα στην περίοδο που εκτελείται επενδυτικό έργο με κοινοτικές πιστώσεις, αντίκειται στους κανόνες περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων που προβλέπονται στις γενικές διατάξεις και τους κανόνες των διαρθρωτικών ταμείων, που σημειώσαμε παραπάνω.
Όπως λοιπόν καθίσταται σαφές στον κανονισμό, αν επιχειρήσεις ή υποδομές περάσουν σε ιδιώτες, τότε θα πρέπει να επιστραφεί και η διαφορά χρηματοδότησης που έλαβαν ως έργα δημοσίου συμφέροντος.
Δηλαδή η χώρα μας (το αεροδρόμιο Χανίων ως κρατική υποδομή) θα πρέπει είτε να επιστρέψει τα 110 εκ. ευρώ, είτε το υπόλοιπο ποσό που θα προκύπτει από τα ήδη εκτελεσθέντα έργα, είτε το ποσό που θα προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ κοινοτικού ποσού επιχορήγησης και κατατεθειμένου οικονομικού ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές.
Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος για το σύνολο των υποδομών της χώρας που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, ουσιαστικά απαιτεί και την αλλαγή του χρηματοδοτικού τους καθεστώτος.
Βάσει του κανονισμού θα πρέπει σε έργα που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται, όπως αυτό της επέκτασης, να μην αλλάξει ο χαρακτήρας της υποδομής για τουλάχιστον πέντε χρόνια, που πρακτικά σημαίνει πως θα πρέπει να επιστραφεί στα κοινοτικά ταμεία η διαφορά για την περίοδο που η επένδυση ήταν δημοσίου συμφέροντος.
Στις περιπτώσεις υποδομών που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια και που η επένδυση δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη, θα πρέπει να επανεξεταστεί το χρηματοδοτικό καθεστώς.
Ουδείς βεβαίως μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί και ποιο θα είναι το τελικό ποσό που ενδεχομένως κληθεί να επιστρέψει η χώρα μας, ούτε βεβαίως το πως θα γίνει ένας πιθανός συμψηφισμός.
Να σημειωθεί ότι το έργο της επέκτασης εντάσσεται στον κατάλογο με τα μεγάλα υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα και πρέπει να έχει παραδοθεί προς χρήση στα τέλη του 2015.
Και μόνο αυτό σημαίνει πως το αεροδρόμιο Χανίων ή δε μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί στην παρούσα φάση ή, σε περίπτωση που περάσει σε χέρια ιδιώτη, η Ελλάδα να επιστρέψει ένα ουκ ευκαταφρόνητο ποσό από τα εκατομμύρια των κοινοτικών κονδυλίων που εγκρίθηκαν για το έργο.
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Πριν από λίγες ημέρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην υιοθέτηση νέων κατευθυντήριων γραμμών για τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη – μέλη της ΕΕ μπορούν να στηρίζουν αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, τηρώντας τους κοινοτικούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
Στόχος αυτών των κατευθυντηρίων γραμμών είναι η διασφάλιση της διασύνδεσης μεταξύ περιφερειών και της κινητικότητας των ευρωπαίων πολιτών με την παράλληλη μείωση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς.
Οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται στη γενικότερη στρατηγική της Κομισιόν για εκσυγχρονισμό των κρατικών ενισχύσεων. Με τις γενικές αυτές κατευθύνσεις η Επιτροπή επιδιώκει παράλληλα τον εξορθολογισμό στη χρήση δημοσίων πόρων, που θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για πρωτοβουλίες οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη, περιορίζοντας τις υποδομές αεροδρομίων αλλά και την αύξηση αεροδρομίων που δεν είναι κερδοφόρα.
Αναλυτικότερα, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι οι κρατικές ενισχύσεις που προορίζονται για επενδύσεις σε υποδομές αεροδρομίων θα εγκρίνονται αν υπάρχει πραγματική ανάγκη σε ζητήματα μεταφορών και αν η χορήγηση κρατικής ενίσχυσης είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας μιας περιοχής.
Καθορίζονται ακόμη ανώτατα όρια σε κρατικές ενισχύσεις ανάλογα με το μέγεθος του αεροδρομίου, ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων. Με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα για μεγαλύτερη ενίσχυση σε μικρά και περιφερειακά αεροδρόμια.
Παράλληλα, προβλέπεται ότι οι ενισχύσεις για τη λειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων (με επιβατική κίνηση που δεν ξεπερνά τα τρία εκατ. ευρώ) θα εγκρίνονται, υπό προϋποθέσεις, για μια μεταβατική περίοδο 10 ετών, ώστε να υπάρχει κατάλληλη προσαρμογή στις νέες συνθήκες λειτουργίας της αγοράς.
Η κατάσταση θα εξετάζεται εκ νέου μετά από 5ετή περίοδο γι’ αυτήν την ειδική κατηγορία αεροδρομίων.
ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ
Οι επισκέψεις των κλιμακίων των επενδυτικών funds ξεκινούν από αύριο Τρίτη (25/2) από το αεροδρόμιο “Μακεδονία” στη Θεσσαλονίκη, όπου θα ελεγχθεί όλα τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία του.
Μάλιστα, ένας εκ των αρμοδίων υπουργών, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, βρέθηκε σήμερα στα γραφεία της ΥΠΑ, προκειμένου -πιθανώς- να απευθύνει συστάσεις στη διοίκηση αλλά και στους συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ να τονίσουν στους εργαζόμενους ότι θα πρέπει να φερθούν απολύτως τυπικά στους υποψήφιους επενδυτές κατά τη διάρκεια των επισκέψεων, αφού, προφανώς είχε μάθει νωρίτερα για τις κινητοποιήσεις που προετοιμάζουν οι εργαζόμενοι του αεροδρομίου Χανίων την ερχόμενη Πέμπτη.
neatv.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ/ΜΠΕ, Europa.eu