Την ευτυχή συγκυρία (;) της συνύπαρξης διαφορετικών τομέων επαγγελματικής δραστηριότητας έχει η Κρήτη, γεγονός που την καθιστά “σκληρό καρύδι” απέναντι στη λαίλαπα της κρίσης. Η τουριστικής ανάπτυξη, ο πρωτογενής τομέας, η μεταποίηση και το εμπόριο αποτελούν τους κύριους “παίκτες” στην αγορά της Κρήτης. Και μπορεί, αναπόφευκτα, να επηρεάστηκαν από την κρίση που σαρώνει από το 2008, ωστόσο διατηρούν το νησί σε καλύτερη κατάσταση από αυτή στην οποία έχουν περιέλθει άλλες περιοχές της Ελλάδος.
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Global Trust για την πενταετία 2008-2012, οπότε και η κρίση έγινε αισθητή, καταγράφονται διαφοροποιήσεις ανά κλάδο αλλά και ανά γεωγραφική περιοχή.
“Κερδισμένος”, σύμφωνα με τον οικονομολόγο Μανώλη Δαμιανάκη βγαίνει ο τουρισμός που καταγράφει αύξηση του κύκλου εργασιών και βελτίωση των αποτελεσμάτων, με το μερίδιο που κατέχει στην “πίτα” του Κρητικό ΑΕΠ να αυξάνεται από 18% στο 25%. Την πρώτη θέση στο μερίδιο καταλαμβάνει το εμπόριο, που ωστόσο γνωρίζει μεγάλη “κατρακύλα”, αφού το ποσοστό του στην πίτα του ΑΕΠ έπεσε από 34% στο 26%, με τον κλάδο να σημειώνει μείωση του κύκλου εργασιών κατά 23% και ζημίες.
Μειωμένος κατά 11% εμφανίζεται ο κύκλος εργασιών στη μεταποίηση (βιοτεχνία – βιομηχανία) μείωση που μεταφράζεται σε απώλεια κερδών κατά 38% προ φόρων και αποσβέσεων, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν ελαφρώς οι υποχρεώσεις. Ο βιομηχανικός κλάδος διατήρησε “κάπως” τις δυνάμεις του, διατηρώντας ένα 25% ως συμμετοχή στον κύκλο εργασιών της Κρήτης.
Μεγάλοι χαμένοι είναι ο κατασκευαστικός κλάδος και η ακίνητη περιουσία που είδαν τον κύκλο εργασιών τους να μειώνεται κατά 50% (!) και να καταγράφουν ζημίες ύψους 11,3 εκ. ευρώ, το 2012, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν οι υποχρεώσεις τους κατά 31 εκ. ευρώ.
Πολύ αρνητικές επιπτώσεις δέχτηκε και η ναυτιλία, με τις δύο κυριάρχες ναυτιλιακές εταιρείες του νησιού να επηρεάζονται με μείωση των πωλήσεων κατά 20%, γεγονός που μεταφράζεται σε ζημιές 62,5 εκ. ευρώ από οριακά κέρδη, εξαιτίας αφενός της μείωσης των μετακινήσεων του επιβατικού κοινού κι αφετέρου της αύξησης των τιμών των καυσίμων