“Ήταν μια καλή ένδειξη η απελευθέρωση της οδού Παπανδρέου την Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο. Έστω κι αν ήταν για λίγες μόλις ώρες. Έστω κι αν απέχει τόσο από αυτά που γίνονται σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι η ενέργεια αυτή του Δήμου Χανίων σηματοδοτεί μια αντίληψη αντίθετη από αυτές των προηγουμένων διοικήσεων.” Αυτό σημειώνουν σε κείμενό τους οι Ποδηλάτρεις σχετικά με την γιορτή της Ημέρας Χωρίς Αυτοκίνητο στα Χανιά και προχωρούν σε συγκεκριμένες προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει για να αλλάξουν εικόνα τα Χανιά. Για να γίνουν, δηλαδή, πιο φιλικά προς τους πεζούς, τους ποδηλάτες, μια πόλη πιο βιώσιμη.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο:
Όσοι συμμετείχαν ή απλώς παραβρέθηκαν είχαν μόνο καλά λόγια για την αίσθηση που αποκόμισαν από έναν κεντρικό δρόμο της πόλης. Να είναι τόσο γαλήνιος αν και με αρκετό κόσμο. Να έχει δεκάδες παιδιά να περιφέρονται χωρίς να κινδυνεύουν ούτε αυτά ούτε η ψυχική υγεία των συνοδών τους. Να μπορούν να υπάρχουν άνθρωποι χωρίς φασαρία, εμπόδια, κίνδυνο. Να μπορείς να περπατήσεις βρε αδερφέ!
Οι αυτόπτες μάρτυρες της πρωτόγνωρης κατάστασης δεν μπορούσαν να κρύψουν ούτε την έκπληξή τους για την επιτυχή απελευθέρωση του δρόμου. Ούτε κι εμείς ως ποδηΛάτρεις το πιστεύαμε. Με τόσες ψευδείς υποσχέσεις και τέτοια απροθυμία των προηγούμενων διοικήσεων απλά περιμέναμε μια απ τα ίδια. Εξ ου και η άρνησή μας να έχουμε συμμετοχή στην διοργάνωση αυτή την φορά. Θέλαμε η δημοτική αρχή να πάρει μόνη της την πρωτοβουλία και την οργάνωση της, να «δώσει τις κατακτήριες εξετάσεις» της και να την αξιολογήσουν οι δημότες (κι εμείς). Δεν περιμέναμε να τις «περάσει». Ε λοιπόν, διαψευστήκαμε και ειλικρινά χαιρόμαστε για αυτό!
Καιρός λοιπόν για ουσιαστικές ενέργειες τώρα. Καταθέτουμε δημόσια (ξανά) στην δημοτική αρχή τις προτάσεις μας για μια πρώτη παρέμβαση στο κυκλοφοριακό χωρίς ή με μικρό οικονομικό κόστος και ελάχιστη γραφειοκρατία:
1. Απελευθέρωση από τα σταθμευμένα οχήματα των οδών στις οποίες (σύμφωνα με την προηγούμενη κυκλοφοριακή μελέτη) προβλέπονται οι ποδηλατικές λωρίδες και των οδών από τις οποίες διέρχονται λεωφορεία. Σε αυτές ήδη δεν επιτρέπεται η στάθμευση. Κόστος οικονομικό: πιθανά έσοδα. Κόστος πολιτικό: οι καταστηματάρχες που θέλουν να παρκάρουν απ’ έξω
2. Φωτισμός, ανεξίτηλος χρωματισμός και σήμανση των διαβάσεων πεζών, των σημείων με ράμπες και των στάσεων λεωφορείων (με προτεραιότητα σε περιοχές σχολείων) και παρεμπόδιση στάθμευσης πριν και επί αυτών (όπως προβλέπει και ο κ.ο.κ.). Προτείνουμε αρχικά τοποθέτηση μόνιμων κώνων σήμανσης και ενημερωτικών πινακίδων (επιπλέον της υπάρχουσας σήμανσης) προς τους οδηγούς. Κόστος οικονομικό: οι κώνοι και οι πινακίδες. Κόστος πολιτικό: μηδέν
3. Απελευθέρωση πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και πλατειών από οχήματα, τραπεζοκαθίσματα, αυθαίρετες κατασκευές κλπ εμπόδια για την κυκλοφορία των πεζών. Κόστος οικονομικό: πιθανά έσοδα. Κόστος πολιτικό: οι συνήθεις μαφιόζοι
Υπενθύμιση: Πάγιο και επίκαιρο πλέον αίτημα μας παραμένει η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων. Οι Ποδηλάτρεις για ενδέκατη χρονιά (τα δέκα τα κλείσαμε) παραμένουμε παρόντες στην διεκδίκηση των αιτημάτων των αδύναμων χρηστών των δημόσιων χώρων της πόλης μας.
Συλλογικότητα