Από τα νερά της Ανατολικής Μεσογείου, το πλοίο “Madleen” της Freedom Flotilla κατευθύνεται προς τη Λωρίδα της Γάζας, μεταφέροντας ανθρωπιστική βοήθεια εν μέσω ενός από τους πιο σκληρούς αποκλεισμούς της σύγχρονης ιστορίας. Στην εκπομπή “Talk to Al Jazeera”, η Γιασεμίν Άτζαρ και η Γκρέτα Τούνμπεργκ κατήγγειλαν όχι μόνο το εμπόδιο του ισραηλινού ναυτικού, αλλά και τον ρόλο της Ελλάδας στην επιτήρηση της αποστολής.
Η Άτζαρ, μέλος της οργανωτικής επιτροπής της αποστολής, αναφέρθηκε με σαφήνεια στη χρήση ελληνικών drones που καταγράφηκαν να πετούν πάνω από το προηγούμενο πλοίο της αποστολής “Conscience”, λίγες ημέρες πριν δεχθεί επίθεση από drone, για την οποία δεν υπήρξε καμία ανάληψη ευθύνης και καμία διεθνής έρευνα:
«Δεν είδαμε καμία κινητοποίηση από την Ελλάδα ή άλλες κυβερνήσεις όταν το πλοίο μας χτυπήθηκε από drone. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι υπήρχαν ελληνικά drones στον αέρα, και κανείς δεν έχει δώσει εξηγήσεις», δήλωσε η Άτζαρ, υπαινισσόμενη πιθανή συνενοχή ή παθητική ανοχή της Αθήνας.
Σκιά συνενοχής και πολιτικής αδράνειας
Η αναφορά σε ελληνικά drones δεν αποτελεί απλή υπόνοια, αλλά μέρος μιας ευρύτερης καταγγελίας για τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη γεωπολιτική εξίσωση της Ανατολικής Μεσογείου. Αν και το πλοίο “Madleen” απέπλευσε ειρηνικά και μεταφέρει μόνο προμήθειες και εθελοντές, η ελληνική κυβέρνηση – σύμφωνα με τα λεγόμενα της Άτζαρ – όχι μόνο δεν παρείχε καμία κάλυψη ή στήριξη, αλλά ενδεχομένως παρακολουθεί και εμποδίζει διακριτικά την αποστολή.
Γκρέτα Τούνμπεργκ από τη Freedom Flotilla: «Οι κυβερνήσεις δεν νοιάζονται – οι κοινωνίες των πολιτών έχουν τη δύναμη»
Από την πλευρά της η Γκρέτα Τούνμπεργκ δήλωσε:
«Οι κυβερνήσεις μας δεν νοιάζονται για την ανθρωπότητα. Μιλάμε για αποικιοκρατία, ιμπεριαλισμό, καπιταλισμό. Κοινός παρονομαστής; Η εξουσία και το χρήμα».
Οι φωνές μας είναι των Παλαιστινίων
Η Γκρέτα δεν μίλησε μόνο ως ακτιβίστρια αλλά ως φωνή μιας ευρύτερης παγκόσμιας συνείδησης, υπογραμμίζοντας πως ό,τι κάνουν το κάνουν για να ακουστούν οι άνθρωποι που δεν έχουν φωνή:
«Δεν βασιζόμαστε στις κυβερνήσεις μας, αλλά στην κοινωνία των πολιτών. Οι φωνές μας δεν αντιπροσωπεύουν εμάς. Αντιπροσωπεύουν τους Παλαιστίνιους στη Γάζα που πεθαίνουν από πείνα και βομβαρδισμούς».
Σύμφωνα με την Τούνμπεργκ, το πλοίο “Madleen” μεταφέρει ελπίδα: «Είμαστε μόνο 12 άτομα πάνω σε αυτό το σκάφος, αλλά συμβολίζουμε εκατομμύρια. Εκατομμύρια άνθρωποι που αγωνίζονται για την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια».
Η διεθνής σιωπή και το βάρος της ευθύνης
Η Τούνμπεργκ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις αποτυχίες της διεθνούς κοινότητας να αποδώσει δικαιοσύνη για εγκλήματα του παρελθόντος. Υπενθύμισε την επίθεση του Ισραήλ στο πλοίο Mavi Marmara το 2010, που άφησε 10 νεκρούς, και την πρόσφατη επίθεση με drone στο πλοίο “Conscience”, για την οποία δεν υπήρξε καμία έρευνα ή ανάληψη ευθύνης.
Το ερώτημα που τέθηκε στην ίδια και στους συναγωνιστές της ήταν απλό: νιώθουν ότι οι ισχυροί του κόσμου νοιάζονται; Η απάντηση της Τούνμπεργκ ήταν αποστομωτική:
«Αν νοιάζονταν, θα είχαν δείξει έμπρακτη συμπόνια για τα σχεδόν 20.000 παιδιά που έχουν σκοτωθεί στη Γάζα. Και μιλάμε μόνο για τα ταυτοποιημένα. Πόσα ακόμα είναι θαμμένα στα ερείπια, ακρωτηριασμένα, άταφα;»
Το ξέρουμε…
Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.
Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:
- - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
- - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.
Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.
Σας ευχαριστούμε θερμά.



