Αλλεπάλληλες παρουσιάσεις σε υπηρεσίες του υπουργείου Oικονομικών έχει πραγματοποιήσει το τελευταίο δίμηνο σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η Καθημερινή, η Fraport Greece, η οποία, ακολουθεί μία πολύ συγκεκριμένη διαδικασία στο πλαίσιο της «κατανομής κινδύνων», όπως αυτού της πανδημίας, που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης προκειμένου να εξασφαλίσει κρατική στήριξη.
Και ενώ οι διεθνείς πτήσεις προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται επιτρέπονται και πάλι από σήμερα, οι εκτιμήσεις μιλούν για απώλειες κύκλου εργασιών της τάξεως των 175 εκατομμυρίων μόνον κατά το πρώτο εξάμηνο και ενδεχομένως άνω των 200 εκατ. στο επτάμηνο. Και όπως προκύπτει από την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση παραχώρησης η Fraport Greece μπορεί να τα διεκδικήσει!
Ομως η Fraport εμφανίζεται να επιδιώκει να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση χωρίς να χρειαστεί να προσφύγει στις πρόνοιες της διαιτησίας και των άλλων έννομων μέσων που προβλέπονται, σημειώνουν κύκλοι που γνωρίζουν λεπτομέρειες των σχετικών προσπαθειών. Ωστόσο, κάτι τέτοιο εκτιμάται πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο δεδομένου πως το Δημόσιο υποχρεούται να εξαντλήσει όλα τα έννομα περιθώρια που έχει για να μειώσει και να μεταθέσει πιθανή αποζημίωση.
Η απόλυτη κατάρρευση της επιβατικής κίνησης, με την παράλληλη διατήρηση των λειτουργικών εξόδων αφού τα αεροδρόμια όφειλαν να είναι πλήρως λειτουργικά και ασφαλή ακόμα και χωρίς επιβάτες, προκάλεσαν συντριπτικό χτύπημα στις οικονομικές τους επιδόσεις. Προς το παρόν αυτή η «μαύρη τρύπα» χρηματοδοτείται με την ανάλωση κερδών των προηγούμενων τριών ετών, ενώ οι μέτοχοι δεν λαμβάνουν μερίσματα.
Τα στοιχεία από την αεροπορική κίνηση του Απριλίου και του Μαΐου στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είναι συγκλονιστικά: η κίνηση των επιβατών μειώθηκε κατά 99,3% σε μόλις 10.000 άτομα από ενάμιση εκατομμύριο περίπου τον αντίστοιχο μήνα του 2019 τον Απρίλιο και κατά 98,4% τον Μάιο (23.146 από 1.437.682). Για ολόκληρο το πρώτο πεντάμηνο δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Μαΐου η μείωση της επιβατικής κίνησης είναι 84% (394.148 επιβάτες από 2.466.641) με τα αντίστοιχα ποσοστά για τον αριθμό των πτήσεων στο 99,9% για τις πτήσεις από το εξωτερικό και κατά 63,1% για αυτές από το εσωτερικό.
Σύμφωνα με τη μητρική Fraport AG, η θυγατρική της στην Ελλάδα παρουσίασε στους πρώτους έξι μήνες του 2019 έσοδα 206,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 45,5% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 46,8 εκατ., σημειώνοντας αύξηση κατά 13,3%. Τα καθαρά αποτελέσματα, ωστόσο, ήταν ζημίες, ύψους 19,2 εκατ. έναντι ζημίας 20,7 εκατ. που ήταν στο α΄ εξάμηνο του 2018. Οι ζημίες αποδόθηκαν στις υψηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες που γίνονται στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Η «κατανομή κινδύνων» που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης προκύπτει μέσα από τη σχετική αναφορά της σύμβασης σε γεγονότα ανωτέρας βίας. Πρόκειται για μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία που αποσκοπεί να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση που θα ρυθμίζει τις συνέπειες της πανδημίας COVID-19 στην εκτέλεση της σύμβασης. Με βάση τα όσα αυτή αναφέρει, γεγονός ανωτέρας βίας σημαίνει: (α) όλα εκείνα τα γεγονότα ή τα περιστατικά ή τις συνέπειές τους που δεν υπόκεινται στον έλεγχο ή την επιρροή των μερών και που δεν θα μπορούσαν να προβλεφθούν ή να αποτραπούν ή να παρεμποδιστούν ακόμα και αν τα μέρη είχαν επιδείξει ιδιαίτερη σύνεση και (β) κάθε συμβάν ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου κανένα μέρος δεν είναι υπόλογο.
Το άρθρο 45 σύμφωνα με το οποίο ζητά αποζημιώσεις
To άρθρο 45 στο οποίο πατά η γερμανική εταιρεία για να διεκδικήσει αποζημιώσεις βρίσκεται στη σελίδα 281 (σε σύνολο 296) της Σύμβασης Παραχώρησης που από πολλούς δικαίως έχει χαρακτηριστεί αποικιοκρατικού χαρακτήρα (ΕΔΩ ολόκληρη η Σύμβαση).
Το εύλογο ερώτημα που βεβαίως τίθεται είναι αν μία εταιρεία που απέκτησε σε πολύ χαμηλή τιμή δεκατέσσερα αεροδρόμια μπορεί τώρα να ζητά τη μη πληρωμή δόσεων εις το όνομα ενός πράγματι δυσμενούς συμβάντος.
Και είναι σημαντικό και καθόλα σοβαρό το ερώτημα όταν αυτή η εταιρεία απέκτησε αυτά τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στη βάση των δυσμενών οικονομικών συνθηκών που δημιούργησε μία παγκόσμια κρίση που έπληξε ιδιαίτερα σκληρά την Ελλάδα, που οδήγησαν τη χώρα σε υπογραφή μνημόνιων, στη βάση των οποίων η Fraport αγόρασε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Στη βάση λοιπόν μίας ακραίας και δυσμενούς πραγματικότητας η Fraport καρπώθηκε τα αεροδρόμια, όχι υπό φυσιολογικές συνθήκες. Γιατί αλλιώς το αντίτιμο θα ήταν πολλαπλάσιο.
Άραγε, γιατί το δυσμενές συμβάν της οικονομικής καταστροφής μίας χώρας να επιτρέπει σε μία εταιρεία όπως η Fraport να κερδοσκοπεί και όταν αυτή η εταιρεία που τόσο καιρό καρπώνεται τα οφέλη της λειτουργίας των αεροδρομιών αντιμετωπίζει κρίση θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να μην πληρώνει τα ελάχιστα που πρέπει να καταβάλλει;
Υπενθυμίζουμε ότι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας – μεταξύ των οποίων και των Χανίων – έχουν αποδειχτεί χρυσοφόρα για τη Fraport αφού αντιπροσώπευαν το 80% της αύξησης που κατέγραψαν τα συνολικά κέρδη της γερμανικής εταιρείας το πρώτο 9μηνο του 2016!
Πιο συγκεκριμένα, μόλις 173 μέρες που μεσολάβησαν από την 11η Απριλίου, που ανέλαβε επίσημα τη διαχείριση των 14 ελληνικών αεροδρομίων μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, η μητρική Fraport έβαλε στα ταμεία της έσοδα της τάξης των 180 εκατ. Η ίδια η διοίκηση της Fraport, μάλιστα, αποδίδει στα ελληνικά αεροδρόμια τη σημαντική αύξηση εσόδων που κατέγραψε, φθάνοντας τα 2,23 δισ. ευρώ στο φετινό εννεάμηνο έναντι 1,96 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2016. Αντιπροσωπεύουν, δηλαδή, τα 2/3 (66,9%) της αύξησης εσόδων που κατέγραψε η Fraport στο εννεάμηνο.
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) της μητρικής Fraport αυξήθηκαν από 677 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο 2016 σε 808 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο φετινό διάστημα. Έτσι, τα 106 εκατ. ευρώ κέρδη (EBITDA) της Fraport που προήλθαν από τα 14 ελληνικά αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν το 80% της αύξησης που καταγράφουν φέτος τα συνολικά κέρδη της ενώ αντιστοιχούν στο 86% της αύξησης κερδών που εμφάνισε από τις δραστηριότητές της εκτός Γερμανίας.
Αυτά τα κέρδη είναι μόνο για το πρώτο εννιάμηνο του 2016.
Η Fraport Greece στην οποία η μητρική γερμανική εταιρεία κατέχει 73,4% ( το υπόλοιπο 26,6% ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου), πραγματοποίησε το 2018 συνολικά έσοδα 414,8 εκατ. ευρώ από την εκμετάλλευση των 14 αεροδρομίων, επιτυγχάνοντας μάλιστα ετήσια αύξηση 76,6%.