Η ακρίβεια είναι εδώ και συνεχίζει να συνθλίβει τα νοικοκυριά, που κόβουν από παντού για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κόστος διαβίωσης ενώ οι Κρητικοί επιβαρύνονται επιπλέον από το μεγάλο κόστος μετακίνησης τόσο με πλοία όσο και με αεροπλάνα.
Για πολλές οικογένειες από την Κρήτη ένα ταξίδι για το οποιοδήποτε λόγο είναι απαγορευτικό ενώ τα προβλήματα συνοδεύονται από όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχει ένα νοικοκυριό όπως τα ενοίκια και τα δάνεια, συνυπολογίζοντας και τα τρόφιμα οι τιμές των οποίων συνεχίζουν να αυξάνονται.
Το οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί έχει ως αποτέλεσμα να έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.
Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Σύμφωνα με τα στοιχεία οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών σε αγορές και διακοπές. Οι καταναλωτές κόβουν ακόμη και τις αγορές τροφίμων, έχοντας παράλληλα ως κριτήριο το κόστος του προϊόντος.
Επιπλέον μόνο 1 στους 2 θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή και όσοι κάνουν, δηλώνουν ότι θα είναι πιο περιορισμένες και με μειωμένες δαπάνες.
Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ,
Το 71% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 49% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.Το 42% δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.Το 27% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
Η επιμονή του πληθωρισμού τροφίμων (ειδών διατροφής) είναι υψηλότερη σε σύγκριση με την επιμονή του γενικού πληθωρισμού καθώς κάθε μήνα υπάρχουν και νέες αυξήσεις προκαλώντας μεγαλύτερη ασφυξία στους πολίτες