19.4 C
Chania
Friday, December 5, 2025

“Μαύρο” από την κυβέρνηση στην ενημέρωση, ασφυξία στην Αγυιά: Η Κρήτη ως πειραματόζωο μιας αποτυχημένης μεταναστευτικής πολιτικής

Ημερομηνία:

Η Αγυιά Χανίων, από ιστορικός αγροτικός οικισμός στα όρια της πόλης, μετατράπηκε σταδιακά σε σκηνή ανθρωπιστικής κρίσης και πολιτικής υποκρισίας. Εκεί όπου η Πολιτεία θα όφειλε να εγγυηθεί ανθρώπινες συνθήκες για μετανάστες και αξιοπρέπεια για εργαζόμενους, η πραγματικότητα είναι ασφυκτική – κυριολεκτικά και συμβολικά.

Και το χειρότερο: κανείς δεν μπορεί να τη δει. Γιατί η δημοσιογραφική πρόσβαση απαγορεύτηκε. Επίσημα. Όπως συμβαίνει όταν ένα κράτος γνωρίζει καλά τι συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες — και κάνει τα πάντα για να μην το μάθουν οι υπόλοιποι.

Με την υπερψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου για το μεταναστευτικό, υπό την ηγεσία του Θάνου Πλεύρη και με υφυπουργό Μετανάστευσης την Χανιώτισσα Σέβη Βολουδάκη, μπήκε λουκέτο στην ενημέρωση. Όχι μεταφορικά. Κυριολεκτικά.

Οι δημοσιογράφοι επιτρέπεται να βρίσκονται σε απόσταση δεκάδων μέτρων από την είσοδο του κέντρου κράτησης της Αγυιάς — χωρίς ορατότητα, χωρίς να τους επιτρέπεται να καταγράφουν την εικόνα. Όλα αυτά σε έναν χώρο που παραμένει «προσωρινός» εδώ και μήνες, ενώ φιλοξενεί σταθερά υπέρ του επιτρεπτού αριθμού μεταναστών σε συνθήκες που κανείς δεν μπορεί να τεκμηριώσει επαρκώς – επειδή απλώς απαγορεύεται να τις δει.

Το νέο νομικό πλαίσιο επέβαλε τη μεταφορά μεταναστών σε κλειστές δομές στην ενδοχώρα. Η διαδικασία όμως πλέον είναι πολύμηνη για όσους μετανάστες κρατούνται και έτσι οι δομές αυτές γέμισαν ασφυκτικά. Το αποτέλεσμα; Η «ροή μεταφοράς» από την Κρήτη σταμάτησε.

Τώρα, φεύγουν 200 μετανάστες με πλοίο, έρχονται 250.

Η εξίσωση δεν κλείνει ποτέ. Κι έτσι η Αγυιά φρακάρει.

Ανύπαρκτες συνθήκες υγιεινής. Εκνευρισμός. Καβγάδες. Συμπλοκές. Επεισόδια. Μια διαρκής κατάσταση κρίσης χωρίς λύση, που επιβαρύνει πρωτίστως τους μετανάστες αλλά και τους λιμενικούς, τους αστυνομικούς, τους υγειονομικούς που καλούνται να λειτουργήσουν χωρίς επαρκές προσωπικό, χωρίς υποδομές, χωρίς εκπαίδευση, χωρίς σχέδιο.

Η απαγόρευση πρόσβασης στα ΜΜΕ δεν είναι μία ανεξήγηση απόφαση. Είναι ένδειξη ενοχής. Γιατί αποκαλύπτει πως η κυβέρνηση ήξερε τι ερχόταν. Ήξερε ότι το νέο νομικό πλαίσιο θα εγκλώβιζε ανθρώπους σε χώρους που δεν αντέχουν ούτε τριήμερη διαμονή. Και ήξερε ότι αυτό θα γεννούσε εικόνες ντροπής που θα ήθελε να αποτρέψει να δημοσιοποιηθούν πάση θυσία.

Γι’ αυτό και επιλέχθηκε το «μαύρο».

Το δόγμα της αποτροπής: ένας ηθικός κατήφορος

Ίσως το κλείσιμο της πρόσβασης στη δημοσιότητα ήταν στρατηγική. Πίστεψαν ότι η Κρήτη μπορεί να λειτουργήσει ως «παράδειγμα προς αποφυγήν».

Αν ήταν αυτή η πρόθεση, απέτυχαν παταγωδώς.

Οι ροές αυξάνονται ξανά. Οι συνθήκες χειροτερεύουν. Και η Αγυιά μετατρέπεται σε μια αθέατη ντροπή, που μεγαλώνει χωρίς να την καταγράφει κανείς — επειδή η κάμερα είναι πίσω από το φράχτη.

Όταν δεν θέλεις να δούνε, σβήνεις το φως.

Το ελληνικό κράτος επιβάλλει συσκότιση. Όχι γιατί «δεν συμβαίνει τίποτα», αλλά γιατί συμβαίνουν πάρα πολλά — και δεν θέλει να τα μάθει κανείς.

Τα Χανιά, ο τόπος καταγωγής του Κυριάκου Μητσοτάκη, έγιναν πειραματόζωο για μια αποτυχημένη πολιτική, που ούτε αποσυμφόρηση, ούτε αποτροπή πέτυχε. Απλώς δημιούργησε ασφυξία και αποκλεισμό.

Όσο για τις δικαιολογίες που προβάλλει η ηγεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης για τις ροές προς Κρήτη που επανεκίννησαν, άραγε, τα ίδια επιχειρήματα δεν προέβαλλαν και κατά την προηγούμενη μεταναστευτική κρίση το καλοκαίρι; Πάλι το Υπουργείο δεν ανέφερε για “οργανωμένη εισβολή” από τον Χαφτάρ της Λιβύης ώστε να ασκηθεί πίεση στην Ελλάδα; Αυτός δεν ήταν και ο λόγος για τον οποίο το Υπουργείο Μετανάστευσης και η κυβέρνηση αποφίσισαν την σκλήρυνση της νομοθεσίας; Για να αποτραπούν παρόμοιες καταστάσεις; Αποδεικνύεται ότι απότυχαν με πάταγο. Και δεν θέλουν να αναλάβουν την ευθύνη ούτε να προβούν σε οποιαδήποτε αυτοκριτική.

Κι ένα υστερόγραφο: Οι φρεγάτες που κόβουν βόλτες στο Νότιο Κρητικό Πέλαγος και τις οποίες πληρώνει πολύ ακριβά ο ελληνικός λαός, για ποιο ακριβώς λόγο βρίσκονται εκεί; Μπορεί κάποιος να μας δώσει μία πειστική εξήγηση;

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

24ωρη πανελλαδική απεργία των εργαζόμενων στους Δήμους στις 16 Δεκεμβρίου

24ωρη πανελλαδική απεργία της ΠΟΕ-ΟΤΑ στις 16 Δεκεμβρίου: «Φτάνει...

Αποσύρθηκε από το Ευρωπαϊκό 25άρας ο Παπαστάμος

Άτυχος στάθηκε ο Χανιώτης κολυμβητής Απόστολος Παπαστάμος, ο οποίος...