Έρευνα για το Norman Atlantic ξεκίνησε η Επιτροπή μετά από Ερώτηση που κατέθεσε ο Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής, Αντιπρόεδρος των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών και Επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Αντιμνημονιακοί Πολίτες Καθηγητής Νότης Μαριάς μαζί με έντεκα Ιταλούς Ευρωβουλευτές του Κινήματος των Πέντε Αστέρων.
Με την Ερώτησή τους ο Νότης Μαριάς και οι Ιταλοί Ευρωβουλευτές ζητούσαν από την Επιτροπή να διερευνήσει τα όσα συνέβησαν στο Norman Atlantic στις 29 Δεκεμβρίου 2014 όταν και ξέσπασε η φωτιά και να ελέγξει κατά πόσο τηρήθηκε η νομοθεσία της Ε.Ε. σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας επί του πλοίου.
Στην από 10.3.2015 Απάντηση της Επιτρόπου κας Bulc επισημαίνεται ότι η Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για το Norman Atlantic υπό το πρίσμα της ασφάλειας. Παρότι βέβαια θεωρεί εξαιρετικά πρόωρο να συναχθούν συμπεράσματα για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το περιστατικό, δεσμεύεται να προβεί σε δημοσίευση ενδιάμεσης έκθεσης για την πορεία των ερευνών εντός δώδεκα μηνών.
Έκπληξη βεβαίως αποτελεί η επισήμανση της Επιτροπής για “ήσσονος σημασίας ελλείψεις που εντοπίστηκαν από επιθεώρηση από το κράτος λιμένα ελέγχου στην Πάτρα” ενώ στη συνέχεια η Επιτροπή καρφώνει την Ιταλία που ήδη ελέγχεται για παραβίαση του δικαίου της Ε.Ε. καθώς “ως κράτος σημαίας, πρέπει να λάβει τα μέτρα που κρίνει αναγκαία ώστε να εξασφαλίσει ότι το εν λόγω πλοίο είναι σύμμορφο με τους ισχύοντες διεθνείς κανόνες και κανονισμούς. Αυτό συνεπάγεται επίσης την υποχρέωση παρακολούθησης/υποβολής εκθέσεων από τους οικείους εξουσιοδοτημένους ΑΟ της ΕΕ, στοιχείο που αποτελεί σήμερα το αντικείμενο διαδικασίας επί παραβάσει. Η Ιταλία υποβλήθηκε σε έλεγχο ΔΝΟ το 2007, και οι ναυτιλιακές αρχές της διαθέτουν έγκυρο πιστοποιητικό διαχείρισης της ποιότητας“.
Τέλος η Επίτροπος κας Bulc αφού επισημαίνει ότι η Επιτροπή είναι στη διάθεση των αρμόδιων αρχών για κάθε βοήθεια, καταλήγει ότι “τα διδάγματα από το εν λόγω ατύχημα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη, ώστε να βελτιωθούν οι κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες διέπουν την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων, τόσο σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε διεθνές“
Άλλωστε η ” Επιτροπή προβαίνει σε έλεγχο καταλληλότητας της νομοθεσίας της ΕΕ σχετικά με την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων, ούτως ώστε να συναχθούν συμπεράσματα για το κατά πόσον το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο είναι επαρκές“.