Το ποσό που λαμβάνει η Ελλάδα από την ΕΕ υπερβαίνει κατά πολύ και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις και η έγκρισή του αποτελεί μεγάλη εθνική επιτυχία, υπογραμμίζει ο Χανιώτης, πρώην υπουργός, κ. Νίκος Χριστοδουλάκης, ενώ εκτιμά ότι η Ελλάδα μπορεί πλέον να μπει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης, αλλά και η Ευρώπη σε νέα φάση.
«Με κανένα τρόπο δεν πρέπει να πάνε χρήματα σε άσκοπα μικροέργα, δήθεν αναπλάσεις και ψευδο-σεμινάρια κατάρτισης. Θα είναι εγγυημένη σπατάλη. Καταρχήν ένα σημαντικό μέρος πρέπει να αφορά σε αποζημιώσεις επιχειρήσεων για τις καταστροφές της πανδημίας, χρηματοδότηση των συστημάτων υγείας και στήριξη των εργαζόμενων που κινδυνεύουν με μακρά ανεργία. Το υπόλοιπο πρέπει να κατευθυνθεί σε μεγάλα και εμβληματικά έργα υποδομών που θα αλλάξουν τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας», προτείνει ο καθηγητής και πρώην «τσάρος» της οικονομίας με τη συνέντευξή του στο iEidiseis, ενώ φέρει ως παράδειγμα την «κατασκευή ενός σύγχρονου σιδηροδρόμου σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα.
«Οι επενδύσεις πρέπει να γίνουν με γνώμονα την μαζική απασχόληση, ιδιαίτερα των τριαντάρηδων που κινδυνεύουν να μείνουν εσαεί άνεργοι, και την παλιννόστηση όσων ξενιτεύτηκαν για να βρουν δουλειά. Και φυσικά αυτοί δεν θα γυρίσουν, παρά μόνο αν υπάρχει μια ελκυστική προοπτική μισθών. Η ανάπτυξη δεν θα πετύχει αν βασιστεί σε νέες περικοπές μισθών», διαμηνύει, ενώ εκτιμά ότι ο δημόσιος τομέας δεν είναι έτοιμος για την κατάθεση προγραμμάτων.
«Είναι αυτονόητο ότι τα κονδύλια πρέπει να τα διαχειριστεί η Ελλάδα σε διαρκή συνεργασία και αξιολόγηση με την ΕΕ. Όχι όμως με εποπτεία δημοσιονομική, λες και ήταν Μνημόνια, όπως θέλουν μερικοί κύκλοι των Βρυξελλών. Αλλά με συνεργασία αναπτυξιακή για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο», αναφέρει χαρακτηριστικά και διαμηνύει πως είναι καιρός να μιλήσουμε πλέον για ένα Ευρωπαϊκό Υπουργείο Ανάπτυξης.
Ερωτώμενος δε για το ρόλο της «Επιτροπής Σοφών», απαντά: «Μπορεί αναμφίβολα να βοηθήσει για τις γενικές κατευθύνσεις ανάπτυξης και τα κριτήρια που θα πρέπει να επικρατήσουν στις αποφάσεις των έργων. Δεν υποκαθιστούν όμως ούτε την πολιτική ηγεσία ούτε τις αρχές της ΕΕ που θα έχουν την τελική ευθύνη επιλογής και υλοποίησης. Η οικονομική ανάπτυξη δεν είναι πανδημία, να μετράς κρούσματα την ημέρα και το βράδυ να ανακοινώνεις μέτρα. Απαιτεί σωστές στρατηγικές κατευθύνσεις, κινητοποίηση πολλών επιτελικών μηχανισμών και διαρκή συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας».
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
-Πολλοί εκτιμούν πως τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ της ΕΕ, εφόσον η πρόταση της Κομισιόν δεν ανατραπεί, αποτελούν μια μεγάλη ευκαιρία ώστε η Ελλάδα να αλλάξει τροχιά. Συμφωνείτε;
«Απολύτως. Το ποσόν υπερβαίνει κατά πολύ και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις και η έγκριση του αποτελεί μεγάλη εθνική επιτυχία. Πιστεύω ότι έτσι όχι μόνο η Ελλάδα μπορεί πλέον να μπει σε μια τροχιά ισχυρής ανάπτυξης, αλλά και η Ευρώπη εισέρχεται σε μια νέα φάση, πιο δημιουργική και αλληλέγγυη. Δείχνει τι μπορούμε να πετύχουμε μέσα στην ΕΕ και το Ευρώ, αν υπάρχει κατανόηση της ανάγκης και οργανωμένη διεκδίκηση. Δείχνει επίσης το κόστος που θα είχαμε υποστεί αν είχαμε φύγει από το κοινό νόμισμα, σε περίπτωση που επικρατούσαν οι τυχοδιώκτες της Δραχμής και οι περίεργοι ξένοι σύμβουλοι που είχαν».
-Πώς, κατά τη γνώμη σας, μπορεί να αξιοποιηθεί το ποσό αυτό; Ποιες θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της χώρας;
«Με κανένα τρόπο δεν πρέπει να πάνε χρήματα σε άσκοπα μικροέργα, δήθεν αναπλάσεις και ψευδο-σεμινάρια κατάρτισης. Θα είναι εγγυημένη σπατάλη. Καταρχήν ένα σημαντικό μέρος πρέπει να αφορά σε αποζημιώσεις επιχειρήσεων για τις καταστροφές της πανδημίας, χρηματοδότηση των συστημάτων υγείας και στήριξη των εργαζόμενων που κινδυνεύουν με μακρά ανεργία.
Το υπόλοιπο πρέπει να κατευθυνθεί σε μεγάλα και εμβληματικά έργα υποδομών που θα αλλάξουν τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας. Ένα τέτοιο εμβληματικό παράδειγμα θα ήταν η κατασκευή ενός σύγχρονου σιδηρόδρομου σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα. Θα άλλαζε με ριζικό τρόπο την κινητικότητα των εργαζομένων, το μεταφορικό κόστος και την προσβασιμότητα των πολιτών. Θα είχε επίσης τεράστια συμβολή στην μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων».
-Εκτιμάτε ότι θα υπάρχει εποπτεία από την Ευρώπη και αν ναι, σε τι βαθμό;
«Είναι αυτονόητο ότι τα κονδύλια πρέπει να τα διαχειριστεί η Ελλάδα σε διαρκή συνεργασία και αξιολόγηση με την ΕΕ. Όχι όμως με εποπτεία δημοσιονομική, λες και ήταν Μνημόνια, όπως θέλουν μερικοί κύκλοι των Βρυξελλών. Αλλά με συνεργασία αναπτυξιακή για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μην ξεχνάτε ότι πολλές χώρες με αυτό το πακέτο θα χρηματοδοτήσουν παρόμοιες υποδομές στην υγεία, τις μεταφορές, την τηλεκπαίδευση, κλπ. Όλα αυτά πρέπει να έχουν κοινές προδιαγραφές για όλες τις χώρες ώστε τα συστήματα να είναι συμβατά και συνεργάσιμα. Η ΕΕ πρέπει να έχει τον στρατηγικό συντονισμό των επενδύσεων και των υποδομών για να απογειωθεί η ευρωπαϊκή οικονομία συνολικά. Καιρός είναι να μιλήσουμε πλέον για ένα Ευρωπαϊκό Υπουργείο Ανάπτυξης».
-Μπορεί τις σχετικές αποφάσεις να τις λάβει μια Επιτροπή, έστω και αν αυτή είναι «Επιτροπή Σοφών»;
«Μπορεί αναμφίβολα να βοηθήσει για τις γενικές κατευθύνσεις ανάπτυξης και τα κριτήρια που θα πρέπει να επικρατήσουν στις αποφάσεις των έργων. Δεν υποκαθιστούν όμως ούτε την πολιτική ηγεσία ούτε τις αρχές της ΕΕ που θα έχουν την τελική ευθύνη επιλογής και υλοποίησης. Η οικονομική ανάπτυξη δεν είναι πανδημία, να μετράς κρούσματα την ημέρα και το βράδυ να ανακοινώνεις μέτρα. Απαιτεί σωστές στρατηγικές κατευθύνσεις, κινητοποίηση πολλών επιτελικών μηχανισμών και διαρκή συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας».
-Με δεδομένο ότι το στοίχημα των 50 δις. ευρώ δεν αφορά μόνο μια κυβέρνηση, καθώς ο χρόνος αξιοποίησής τους ξεπερνά τη διάρκεια της θητείας της, πιστεύετε πως πρέπει να υπάρξει εθνικός διάλογος και συνεννόηση;
«Πιστεύω ότι θα είναι χρήσιμος, αρκεί να μην γίνει όμως με τα κομματικά μεγάφωνα στη διαπασών. Ξέρουμε τι λέει το κάθε κόμμα, δεν χρειάζεται άλλη μία επανάληψη. Ο εθνικός διάλογος θα έχει αξία αν τα κόμματα είναι διατεθειμένα να υπερβούν τα συνήθη και να δεσμευτούν σε μια κοινή στρατηγική ανάπτυξης για τα επόμενα 10 χρόνια. Να πουν για παράδειγμα ότι δεν θα κάνουν καμία κομματική πρόσληψη και δεν θα μοιράσουν προεκλογικά επιδόματα σε καμία κατηγορία. Ότι δεν θα διορίσουν απόστρατους ή άσχετους κομματικούς να διοικούν τις νέες υποδομές.
Το τελευταίο ΕΣΠΑ ήταν μια τραγική αποτυχία και πρέπει να γίνει μάθημα προς αποφυγήν. Να αξιοποιηθούν οι εμπειρίες, αλλά να διδαχθούμε και από τις αποτυχίες. Για να μην ξεχνιόμαστε, θέλω να υπενθυμίσω ότι η μόνη δύναμη που υλοποίησε με επιτυχία τα κοινοτικά προγράμματα ήταν το ΠΑΣΟΚ. Υπήρξαν βέβαια και λάθη, αλλά κατά βάση έγινε σημαντικό έργο. Οι δεξιές κυβερνήσεις σκορπούσαν το χρήμα χωρίς να παράγεται κανένα έργο, οι αριστερές σκορπούσαν τα έργα σε μικρότερα, χωρίς να γίνεται καμία απορρόφηση στο τέλος. Όπως λένε και στα αγγλικά: WiththeRighttherewasnothingleft. WiththeLeft, therewasnothingright. Βεβαίως δεν ισχύει για όλα, αλλά για τα ΕΣΠΑ δυστυχώς εκφράζει σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα».
-Είναι έτοιμος και κυρίως είναι επαρκής ο δημόσιος φορέας για την κατάθεση προγραμμάτων, ώστε η χώρα να αξιοποιήσει τα χρήματα;
«Όχι βέβαια. Εδώ το ΕΣΠΑ δεν έχει καταφέρει να εισπράξει πάνω από 25% των δικαιουμένων κοινοτικών πόρων και το εξαετές πρόγραμμα σε λίγους μήνες λήγει. Πέρα από την αποτυχία σχεδιασμού, υπάρχει και μια θηριώδης γραφειοκρατία που επιβραδύνει τα πάντα. Σκεφτείτε τώρα τι θα γίνει όταν με το νέο πακέτο θα είναι σαν να έχουμε να κάνουμε δύο ΕΣΠΑ μαζί. Πολλά έργα θα κινδυνεύσουν να μείνουν στο ράφι της Ιστορίας και ο πειρασμός να γίνουν επιδόματα και μικρές πλατείες θα γίνει έντονος… ».
–Μπορεί κ. Χριστοδουλάκη να εισρεύσει στη χώρα ένας πακτωλός χρημάτων και ταυτόχρονα να οδηγούμαστε σε μειώσεις μισθών και τόσο μεγάλη ανεργία;
«Οι επενδύσεις πρέπει να γίνουν με γνώμονα την μαζική απασχόληση, ιδιαίτερα των τριαντάρηδων που κινδυνεύουν να μείνουν εσαεί άνεργοι, και την παλιννόστηση όσων ξενιτεύτηκαν για να βρουν δουλειά. Και φυσικά αυτοί δεν θα γυρίσουν, παρά μόνο αν υπάρχει μια ελκυστική προοπτική μισθών. Η ανάπτυξη δεν θα πετύχει αν βασιστεί σε νέες περικοπές μισθών».
-Και μια τελευταία ερώτηση: Μπορεί να είναι το ευρωπαϊκό πακέτο προϊόν εσωτερικής πολιτικής εκμετάλλευσης; Ή να χρησιμοποιηθεί για τυχόν έκτακτες πολιτικές εξελίξεις;
«Αντικείμενο πολιτικής αξιοποίησης θα γίνει σίγουρα. Ποιος διασφάλισε το πακέτο, τι διαπραγμάτευση έκανε, πώς θα το αξιοποιήσει καλύτερα , κλπ. Αυτά είναι θεμιτά. Τα αθέμιτα είναι να γίνουν επιδόματα που θα μοιράζονται παραμονές εκλογών και να ξαναζήσουμε την προεκλογική φιέστα του 2019 που οργάνωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για να δελεάσει τους ψηφοφόρους και να αποσπάσει την ψήφο τους. Αν τυχόν ξαναγίνει τέτοιο πανηγύρι, πρέπει να αποτύχει και πάλι».
Πηγή: ieidiseis.gr