Σε μία γεμάτη από κόσμο αίθουσα στο “Μεγάλο Ο” πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 17 Νοέμβρη η εκδήλωση της Greenpeace με θέμα “Έρευνες και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην Κρήτη: ποιες είναι οι συνέπειες;”.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν η Greenpeace, η WWF αλλά και πλειάδα εκπροσώπων οικολογικών οργανώσεων και κινημάτων της Κρήτης, με τους ομιλητές να αναφέρονται στο τι θα σηματοδοτήσει η έναρξη εξορύξεων υδρογονανθράκων στην Κρήτη.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε η ομιλία του πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Γιάννη Φίλη με θέμα “Ορυκτά καύσιμα και κλιματική ρουλέτα”
Σύμφωνα με τον πρώην πρύτανη ορυκτά καύσιμα σημαίνουν καύσωνες ακόμη και στη Β. Ευρώπη, ξηρασία, αρρώστιες, πλημμύρες, υποσιτισμό, πόλεμο, μετακίνηση πληθυσμών, καταστροφή γεωργίας, καταστροφή αλιείας, καταβύθιση ακτών, διπλασιασμό των δασών που θα καίγονταν φυσικά τα τελευταία 30 χρόνια και άλλα.
Αναφέρθηκε σε μελέτη που δημοσιεύθηκε 28 Οκτωβρίου 2016 στο Science που προέβλεψε ότι με την άνοδο της θερμοκρασίας πάνω από 2οC θα μεταβληθούν τα μεσογειακά οικοσυστήματα χωρίς προηγούμενο τα τελευταία 10,000 χρόνια.
“Η Νότια Ισπανία, η Σικελία, η Κρήτη και άλλες περιοχές της Μεσογείου πιθανώς θα μετατραπούν σε ερήμους μέχρι το 2100”, είπε.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, ο ΟΗΕ έχει ανακοινώσει ότι η υποβάθμιση του εδάφους απειλεί 3.2 δισ. ανθρώπων. Μέχρι το 2050 50 έως 700 εκατομμύρια ανθρώπων θα γίνουν περιβαλλοντικοί πρόσφυγες κυρίως από Ιράκ, Αφγανιστάν, Υποσαχάρια Αφρική και νότια Ασία.
Το Κέιπ Τάουν λόγω τριετούς ξηρασίας ίσως κλείσει τις βρύσες της πόλης κάπου στο 2019.
Επίσης, σε άμεσο κίνδυνο βρίσκονται 300,000 θέσεις γεωργικής εργασίας και δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην εστίαση και στα ξενοδοχεία θα χαθούν.
Ο κ. Φίλης είπε ότι το 2016 το κληροδότημα Rockefeller Family Fund απέσυρε τις επενδύσεις του στα ορυκτά καύσιμα. Να σημειώσουμε ότι ο John D. Rockefeller είχε ιδρύσει το 1870 την Standard Oil η οποία διασπάστηκε σε άλλες. Σήμερα επιβιώνουν από αυτές οι γίγαντες ExxonMobil και Chevron.
Στις 27.9.2018 υπεγράφη από την Ελληνική Κυβέρνηση η παραχώρηση δικαιωμάτων σε TOTAL-ExxonMobil-ΕΛ.ΠΕ για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης.
Για τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ελέχθη από την κυβέρνηση ότι: «Έχουμε ενσωματώσει 100% όλη την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία».
Όμως, όπως είπε ο κ. Φίλης, η εμπειρία πολλών ετών αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει ασφαλή εξόρυξη.
Αναφέρθηκε σε σειρά δυστυχημάτων που έχουν συμβεί τα τελευταία έτη στην Κίνα, στη Νορβηγία, στον Καναδά, στη Βραζιλία, στην Ινδία στο Μεξικό ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στο ατύχημα του Deepwater Horizon. Το ατύχημα συνέβη στις 20 Απριλίου 2010 με αποτέλεσμα η θάλασσα να μολύνεται με πετρέλαιο μέχρι στι 19 Σεπτεμβρίου του 2010. Σε 5 μήνες ρύπανε 176,000 km2 θαλάσσιας περιοχής στο δέλτα του Μισισιπή, δηλαδή, 1,3 φορές την έκταση της Ελλάδας. Η ποσότητα ρύπανσης έφτασε τα 780 εκατομμύρια λίτρα πετρελαίου ενώ υπήρξαν και 11 νεκροί και 17 τραυματίες
Υπεύθυνες εταιρείες του Deepwater Horizon ήταν οι BP, Transocean (λειτουργούσε την εξέδρα) και Halliburton (εργολάβος)
Κατόπιν, ο κ. Φίλης έδωσε μερικά παραδείγματα κακής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς της Exxon.
Το 1977 o James Black, επιστήμονας της Exxon, εξήγησε στη διοίκηση της εταιρείας τις καταστροφικές συνέπειες της καύσης ορυκτών καυσίμων στο κλίμα της γης.
Το 1978 δήλωσε:
«Η ανθρωπότητα έχει πέντε με δέκα έτη για να λάβει δύσκολες αποφάσεις σχετικά με την αλλαγή της ενεργειακής πολιτικής προτού η κατάσταση γίνει κρίσιμη.»
Ήδη το 1965 ο Πρόεδρος Τζόνσον είχε δηλώσει στο Κογκρέσο:
«Η γενεά μας έχει μεταβάλει τη σύνθεση της ατμόσφαιρας παγκοσμίως με τη σταθερή αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων.»
Το 1981 ο Roger Cohen, διευθυντής του εργαστηρίου μαθηματικών της Exxon, έγραψε σε μια εσωτερική έκθεση ότι μέχρι το 2030 οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσαν «να προκαλέσουν φαινόμενα που θα αποβούν πραγματικά καταστροφικά (τουλάχιστον σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού της γης).»
Άλλοι επιστήμονες της Exxon όπως ο Henry Shaw, ο Marvin Glaser, και ο Brian Flannery έστειλαν στη διοίκηση παρόμοιες εκθέσεις, είπε ο κ. Φίλης.
Όσο για τη στάση της εταιρείας σχετικά με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, δίνει έμφαση στην “επιστημονική αβεβαιότητα” επενδύοντας στην άρνησή της.
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της εταιρείας η αξία της είναι 350 δις δολλάρια όταν το ΑΕΠ της Ελλάδας είναι 200 δις δολλάρια.
Ο καθηγητής σημείωσε ότι ακόμα και πολύ πρόσφατα, μόλις στις 24 Οκτωβρίου του 2018 η Exxon Mobil μηνύθηκε από τη Γενική Εισαγγελέα της Νέας Υόρκης, Barbara Underwood για εγκληματική απόκρυψη γεγονότων.
O κ. Φίλης υποστήριξε ότι πρέπει να σταματήσουν τώρα όλες οι έρευνες για νέους υδρογονάνθρακες αφού.για να συγκρατηθεί η θερμοκρασία στους 2οC μπορούμε να ελευθερώσουμε 800 δισεκατομμύρια τόνους CO2 ενώ τα ήδη υπάρχοντα αποθέματα ορυκτών καυσίμων αντιστοιχούν σε 942 δισεκατομμύρια τόνους CO2. Σημείωσε ότι αν θέλουμε να μείνουμε στον 1.5 οC μπορούμε να εκπέμψουμε 353 δισεκατομμύρια τόνους CO2
Όπως είπε, “η λύση συνοψίζεται σε τέσσερις λέξεις: εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων. Αυτό θα συμβεί αργά ή γρήγορα. Η επιστήμη είναι σαφής”.
“Το 10,000 ετών πείραμα του πολιτισμού μας κινδυνεύει με πρόωρο τερματισμό, όπως η ζωή ενός παχύσαρκου κινδυνεύει με πρόωρο τερματισμό αν συνεχίσει να τρώει υπερβολικά”, είπε ο κ. Φίλης τονίζοντας ότι “ο στόχος των 2°C γίνεται όλο και πιο ανέφικτος”. Για να αποφευχθεί μια τεράστια καταστροφή χρειάζονται άμεσα “πολύ δραστικά μέτρα”
Φτάνοντας στο τέλος της ομιλίας του ο κ. Φίλης είπε ότι όλοι μας είμαστε “κάτοικοι ενός μεγάλου χωριού. Ο εθνικισμός είναι απαρχαιωμένος και άκρως επικίνδυνος” ενώ σημείωσε ότι σήμερα “είναι αδιανόητο να υπάρχουν δισεκατομμυριούχοι”.
Αυτά που πρέπει να γίνουν άμεσα για να υπάρχει ελπίδα είναι να εγκαταλειφθούν άμεσα τα ορυκτά καύσιμα, αλλά ταυτόχρονα να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας κρέατος – κυρίως βοδινού, λαχανικών και φρούτων εκτός εποχής, άχρηστων πραγμάτων, εργαλείων, πλαστικών.
Κάλεσε τους πολίτες να ψωνίζουν τοπικά προϊόντα, να χρησιμοποιούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, να αποφεύγουν τα πλαστικά, να αποφεύγουν τα είδη μίας χρήσης, να μην καταναλώνουν γόνο θαλασσινών, να μην καταναλώνουν κινδυνεύοντα είδη και να μην οδηγούν “θηριώδη SUV”.
Τελειώνοντας τόνισε την ανάγκη για διαρκή ενημέρωση αλλά και για πίεση στους πολιτικούς γιατί όπως είπε:
“Κάθε έτος που περνάει χωρίς ουσιαστική δράση μάς φέρνει πλησιέστερα σε έναν αφιλόξενο κόσμο. Μοιάζουμε με κάποιον που είναι πλούσιος με δανεικά. Η ημέρα της πληρωμής και της πραγματικής του φτώχειας δεν θ’ αργήσει.”