18.8 C
Chania
Friday, November 22, 2024

Προτάσεις της Ανοικτής Συνέλευσης Κατοίκων Νέας Χώρας για τον «Στρατηγικό σχεδιασμό του 5ετούς επιχειρησιακού προγράμματος του Δήμου Χανίων 2014-2019»

Ημερομηνία:

Η ενεργοποίηση της Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου είναι ένα θετικό βήμα που μπορεί να συνεισφέρει στην καλύτερη ενημέρωση, σχεδιασμό και αποτελεσματικότητα των πολιτικών του Δήμου Χανίων. Αποτελεί ένα δημοκρατικό όργανο που εάν λειτουργήσει σωστά θα αφήσει μια πλούσια παρακαταθήκη για το παρόν και το μέλλον. Η Ανοικτή Συνέλευση Κατοίκων Νέας Χώρας (ΑΣΚΝΧ) είναι αποφασισμένη να παίξει ενεργό και εποικοδομητικό ρόλο σε αυτήν.

Πρέπει να κάνουμε γνωστό ότι οι προτάσεις που καταθέτουμε με συντομία και τις οποίες μπορούμε να αναπτύξουμε και να τεκμηριώσουμε αναλυτικά, είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας ενασχόλησης μας με τα ζητήματα της συνοικίας μας και ευρύτερα με τα κοινωνικά θέματα και τα προβλήματα των Ο.Τ.Α.. Είναι προϊόν μελέτης σε βάθος των θεμάτων και συνεργασίας με επιστήμονες και ειδικούς και με φορείς ή συλλόγους που εμπλέκονται σ’ αυτά. Οι προτάσεις δεν αφορούν μόνο προβλήματα της συνοικίας αλλά και ευρύτερα του Δήμου.

Αναγνωρίζουμε ότι η Επιτροπή Διαβούλευσης είναι μια συμβουλευτική και όχι αποφασιστική επιτροπή και ότι η δημοκρατική τάξη επιτάσσει οι αποφάσεις να λαμβάνονται από την εκάστοτε πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου. Ωστόσο εάν παρατηρήσουμε ότι τα αποτελέσματα αυτής της διαβούλευσης και των προτάσεων που κατατίθενται στην επιτροπή αγνοούνται συστηματικά στη χάραξη της γενικότερης πολιτικής του Δήμου, εάν δηλαδή διαπιστώσουμε ότι η συμμετοχή μας δεν βοηθά στην ανάδειξη και στην επίλυση των προβλημάτων του Δήμου τότε θα επανεξετάσουμε τη συμμετοχή μας, με γνώμονα πάντοτε τα γενικότερα συμφέροντα των πολιτών της συνοικίας και του δήμου.

Τις προτάσεις μας που ακολουθούν προσπαθήσαμε να τις εντάξουμε στους άξονες, τα μέτρα και τους στόχους του επιχειρησιακού προγράμματος 2014 – 2019.

ΑΞΟΝΑΣ 1.  «Περιβάλλον & Ποιότητα Ζωής.

1.Ολοκληρωµένες πολεοδοµικές παρεµβάσεις και αστικές αναπλάσεις µε βιώσιµο τρόπο.

Ανάπλαση του παραλιακού μετώπου Νέας Χώρας: Θα πρέπει να γίνει αναβάθμιση και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από την πλατεία Τάλω έως τον Κλαδισό ποταμό (όρια Νέας Χώρας) και πέρα απ’ αυτόν μέχρι τη Χρυσή Ακτή, η οποία θα προκύψει έπειτα από μελέτη. Παράλληλα όμως πρέπει να εκφραστεί και η βούληση της Δημοτικής Αρχής να συγκρουστεί με συμφέροντα που χρόνια τώρα κρατούν την περιοχή καθηλωμένη στη σημερινού τύπου «ανάπτυξη».                                                                                                 

Α. Η μελέτη θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπ’ όψη της κάποιες παραμέτρους του θέματος όπως: α) Την πυκνή δόμηση, τους στενούς δρόμους της περιοχής και την απουσία χώρων στάθμευσης. Σ’ αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει σημαντικά η δημιουργία μεγάλου υπαίθριου πάρκινγκ στην περιοχή του Κλαδισού. β) Την απαγόρευση, τουλάχιστον, της στάθμευσης όλων των οχημάτων, εκτός ίσως του λεωφορείου της γραμμής «Λενταριανά-Νέα Χώρα», σ’ όλο το μήκος του παραλιακού (Ακτή Κανάρη και κυρίως Ακτή Παπανικολή). γ) Τον πλούσιο ηλεκτροφωτισμό του παραλιακού μετώπου, το πλάτεμα των πεζοδρομίων, ειδικές προβλέψεις για ΑΜΕΑ. δ). Την αναβάθμιση του ψαρολίμανου. Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο οφείλει να ξεκινήσει άμεσα τις ενέργειες για την εκβάθυνση του λιμανακιού καθώς η σχετική έγκριση από τα υπουργεία είναι χρονοβόρα. ε) Ο γερανός για την καθέλκυση και ανέλκυση των καϊκιών και των βαρκών των επαγγελματιών και ερασιτεχνών αλιέων, βρίσκεται ουσιαστικά σήμερα σε  αχρησία. Ο Δήμος πρέπει να εκπαιδεύσει έναν υπάλληλο [διπλωματούχο χειριστή] για να λειτουργεί όποτε χρειάζεται τον γερανό προς διευκόλυνση των ψαράδων, που δεν θα επιβαρύνονται οικονομικά, και προς αποτροπή τυχόν ατυχημάτων από την ανεξέλεγκτη χρήση του. Στο λιμανάκι της Νέας Χώρας δεν πρέπει να επιτραπεί η συντήρηση με τοξικά χημικά ψαροκάικων καθώς γειτνιάζει με μια από τις ομορφότερες οργανωμένες παραλίες του δήμου.           

Β. Η μελέτη θα πρέπει να συμπεριλάβει την επέκταση της Ακτής Παπανικολή κατά μήκος της παραλίας με ενδεχόμενη αλλαγή του σχεδίου πόλης και τη μετατροπή της (της επέκτασης) σε ποδηλατόδρομο ο οποίος θα φτάσει ως τη γέφυρα του Κλαδισού και θα προχωρήσει πέρα απ’ αυτήν μέχρι τη Χρυσή Ακτή με παράλληλη δεντροφύτευση. Ο ποδηλατόδρομος θα αποτελεί συνέχεια του ποδηλατόδρομου της οδού Πειραιώς.

Γ. Έπειτα από διαβούλευση και σχετική μελέτη ο χώρος της «πισίνας του Ξενία» πρέπει να αναπλαστεί και να αποδοθεί στους πολίτες.               

  1. Προώθηση θεµάτων πολεοδοµικού σχεδιασµού και επεκτάσεων. Αναβάθµιση και επέκταση αστικού πρασίνου και δηµιουργία νέων κοινοχρήστων – ελεύθερων χώρων.

Α. Διάνοιξη Καντάνου – Δημιουργία πλατείας: Εφαρμογή του σχεδίου πόλης στη δυτική πλευρά της συνοικίας από την Κισάμου μέχρι την παραλία και μετά την οδό Λαφονησίου έως τον Κλαδισό ποταμό. Σ’ αυτό το χώρο που είναι πυκνά και άναρχα δομημένος πρέπει να γίνουν δύο απαραίτητες παρεμβάσεις για ν’ ανασάνει η περιοχή. Η Πρώτη είναι η ολοκλήρωση της διάνοιξης της οδού Καντάνου. Απομένει ακόμη ένα μικρό κομμάτι μέχρι να καταλήξει στην οδό Σελίνου. Η Δεύτερηπαρέμβαση αφορά τη δημιουργία μιας πλατείας που θα λειτουργήσει ως τόπος συνάντησης-συνεύρεσης των κατοίκων με την παράλληλη λειτουργία πάρκου-παιδικής χαράς.

Β. Πάρκο με αθλοπαιδιές στο χώρο της πρώην ΑΒΕΑ: Στο χώρο 24 στρεμμάτων που καταλάμβανε το πρώην εργοστάσιο της ΑΒΕΑ, στο βόρειο-δυτικό οικοδομικό τετράγωνο (γωνία Ακτής Παπανικολή και Γερασίμου Παρδάλη), έκτασης 3 στρεμμάτων (βόρεια του 5ου Γυμνασίου) το οποίο από το σχέδιο πόλης προβλέπεται να γίνει χώρος πρασίνου και αθλοπαιδιών και είναι ιδιοκτησίας της εταιρίας «Κρητικά Ακίνητα» (Τράπεζα Χανίων), θα πρέπει, μετά από διαβούλευση και σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη να εφαρμοστεί το σχέδιο πόλης και να αποδοθεί στη νεολαία και στους κατοίκους.     

  1. Βιώσιµη Κινητικότητα.Αντιµετώπιση προβληµάτων, κυκλοφορίας , οδικής ασφάλειας και στάθµευσης.

Ποδηλατόδρομος οδού Πειραιώς: Το «δείγμα» ποδηλατόδρομου μήκους 200 μ. περίπου, το οποίο έχει κατασκευαστεί κατά την ανάπλαση της οδού Πειραιώς, με αρκετά λάθη και προβλήματα που τον καθιστούν επικίνδυνο, είναι μόλις το 3,3% του δικτύου ποδηλατοδρόμων μήκους 6 χλμ της μελέτης Ρέντζου η οποία κρατείται στα συρτάρια του Δήμου από το 2005 και που θα πρέπει να υλοποιηθεί ακόμη κι αν χρειάζεται επικαιροποίησή της. Ο ποδηλατόδρομος αυτός πρέπει να συνδεθεί αφενός με το δίκτυο στην οδό Σκαλίδη, αφετέρου να προχωρήσει μέσω των οδών Ακτή Κανάρη και Παπανικολή στον Κλαδισό και πέρα απ’ αυτόν έως τη Χρυσή Ακτή.

  1. Βελτίωση και εκσυγχρονισµός δικτύων αποχέτευσης.

Βελτίωση δικτύου λυμάτων: Στην Ακτή Παπανικολή, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, μεσούσης της τουριστικής περιόδου με τις γνωστές συνέπειες, παρατηρείται υπερχείλιση του αγωγού λυμάτων τουλάχιστον μια φορά τη βδομάδα λόγω υπερφόρτωσης του δικτύου, με αποτέλεσμα το αντλιοστάσιο που βρίσκεται στο τέρμα της οδού Σελίνου στον Κλαδισό να μην μπορεί να προωθήσει επαρκώς τα λύματα. Απαιτείται βελτίωση του δικτύου το οποίο είναι ήδη ηλικίας 30 ετών. Πιθανόν μια λύση να είναι η τοποθέτηση ενός δεύτερου αντλιοστασίου.

  1. Προστασία και έλεγχος των ρεµάτων. Προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των ακτών.

Α. Κλαδισός ποταμός: Οι πρόσφατες νεροποντές ανέδειξαν τα προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη συντήρησης και τον ανεπαρκή καθαρισμό του Κλαδισού ποταμού.                                              α) Να καθαρίζεται το Φθινόπωρο η κοίτη του ποταμού, τμηματικά από την εκβολή του μέχρι τον «κόμβο του Κλαδισού», ώστε να προστατεύεται η χλωρίδα και η μικροπανίδα του υγρότοπου που επιβιώνει χάριν της βλάστησης που αναπτύσσεται στις χωμάτινες κυψέλες της κοίτης και παράλληλα να διευκολύνεται η ομαλή ροή των νερών του ποταμού προς τη θάλασσα.                                                                      β) Ο υπάρχων τοίχος αντιστήριξης που προστατεύει το δυτικό κλιμακοστάσιο της γέφυρας πρέπει να επισκευαστεί άμεσα. Τμήμα αυτού του προστατευτικού τοίχου έχει υποχωρήσει από την υπέρμετρη πίεση των νερών της κοίτης μετά τις τελευταίες  κακοκαιρίες. Το υπόλοιπο τμήμα του τοιχίου αυτού, που καταλήγει μέχρι το δυτικό βάθρο της πεζογέφυρας, κινδυνεύει να καταρρεύσει, λόγω κακοτεχνίας, με άμεσο κίνδυνο να παρασύρει και το βάθρο της πεζογέφυρας.                                        

Β. Αναμόρφωση-καλλωπισμός του κόμβου του Κλαδισού:Ο κόμβος του Κλαδισού, η δυτική πύλη εισόδου στην πόλη των Χανίων με τις πολλαπλές λωρίδες κίνησης των οχημάτων  και μετά την αλλαγή της αρχικής μελέτης, όπου προβλέπονταν ανισόπεδος συγκοινωνιακός κόμβος, έχουν δημιουργήσει αρκετούς μικρούς, αλλά και μεγαλύτερους νεκρούς χώρους (τρίγωνα, σφόνδυλοι, λωρίδες κ.ά.), που μένουν αναξιοποίητοι. Στους χώρους αυτούς σήμερα μονίμως βρίσκονται παρκαρισμένα αυτοκίνητα (ακόμα και φορτηγά), κάδοι σκουπιδιών κ.ά. Εκεί μπορούν να φυτευτούν, χαμηλής ή και θαμνώδους βλάστησης, καλλωπιστικά φυτά, που να μην εμποδίζουν όμως την ορατότητα των οδηγών των αυτοκινήτων.                                                             

Γ. Ρύπανση του Κλαδισού:Αρκετές φορές έχουμε γίνει μάρτυρες της ρύπανσης του ποταμού από τα απόβλητα των ελαιουργείων. Αυτό επιβεβαιώνεται και από πλήθος συμπολιτών μας αλλά και από κατά καιρούς δημοσιεύματα του τύπου. Σήμερα υπάρχει τρόπος η ρύπανση να αποτραπεί. Όπως έχουμε ερευνήσει σε συνεργασία με το «Σύλλογο φίλων του βυθού», το Πολυτεχνείο Κρήτης έχει αναπτύξει ένα σύστημα ανίχνευσης ρυπαντών το οποίο έχει τοποθετήσει μέχρι τώρα στον ποταμό Κοιλιάρη με καλά αποτελέσματα. Τα μηχανήματα αυτά που συνδέονται με ένα κέντρο, ειδοποιούν αυτόματα μόλις εμφανιστούν απόβλητα που ρυπαίνουν (π.χ. κατσίγαροι). Ο Δήμος θα μπορούσε να συμβάλει στη λύση αυτού του προβλήματος συνεργαζόμενος με το Πολυτεχνείο και άλλους φορείς και υπηρεσίες που πιθανόν να εμπλέκονται.   

Δ. Προστασία χλωρίδας (Κρινάκι της θάλασσας): Στην παραλιακή ζώνη, και σε μήκος 500μ από την πεζογέφυρα στις εκβολές του Κλαδισού μέχρι το τοπωνύμιο «του γιατρού τα χαράκια», αναπτύσσεται σε πυκνή βλάστηση το πανέμορφο, προστατευόμενο, αυτοφυές, ποώδες φυτό “Κρινάκι της θάλασσας”. Ο σημαντικός αυτός βιότοπος απαιτεί προστασία. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο, ο Δήμος να κάνει τις δέουσες ενέργειες για τη χάραξη των ορίων του παλαιού αιγιαλού στην περιοχή για να μη δούμε να ανεγείρεται ξαφνικά ένα μεγάλο ξενοδοχείο μέχρι το κύμα.

E. Ζώνη μη αλίευσης: Είναι γνωστή σε όλους η δραματική μείωση των αλιευμάτων στον κόλπο των Χανίων. Η κραυγή αγωνίας των ψαράδων αποτυπώνεται στα ρεπορτάζ των εφημερίδων. Το ίδιο διαπιστώνει και ο «Σύλλογος φίλων του βυθού» όταν μιλά για έναν νεκρό βυθό. Ένας τρόπος για να ζωντανέψει ξανά ο βυθός είναι να σταματήσει να ψαρεύεται για ένα διάστημα τουλάχιστον ενός έτους. Αυτό όμως προϋποθέτει και τη σύμφωνη γνώμη των ψαράδων. Εμείς προτείνουμε να αναλάβει ο Δήμος πρωτοβουλία για ένα σύμφωνο μη αλίευσης για ένα χρόνο στη ζώνη που αναπτύσσεται από τη γραμμή δυτικά του Ενετικού Λιμανιού, Λαζαρέτα  μέχρι τους Αγ. Αποστόλους έως την ακτή.                             

Στ. Διάβρωση των ακτών:Παρατηρώντας την τελευταία 15ετία την παραλία της Νέας Χώρας διαπιστώνουμε αρκετή μετατόπιση της άμμου προς τα ανατολικά, με εμφάνιση πολλής πέτρας στην αμμουδιά και μέσα στη θάλασσα στα δυτικά. Το φαινόμενο αυτό φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί τα τελευταία πέντε (5) χρόνια και έχει εκτός των άλλων σαν επίπτωση το μπάζωμα της εισόδου του ψαρολίμανου με αποτέλεσμα τα μεγάλα καΐκια να δυσκολεύονται κατά την έξοδο και την είσοδο τους στο λιμενίσκο. Η διάβρωση αυτή των ακτών που συμβαίνει σ’ όλο τον βόρειο άξονα, έχει επισημανθεί με έντονο τρόπο από τον καθηγητή κ. Συνολάκη ο οποίος προτείνει λύσεις γι’ αυτό το σημαντικό περιβαλλοντικό θέμα. Ο Δήμος από τη στιγμή που κάνει την εκτίμηση ότι είναι ένας τουριστικός δήμος, οφείλει άμεσα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα διότι πολύ σύντομα θα το βρει μπροστά του.    

ΑΞΟΝΑΣ 2.  «Κοινωνική Πολιτική, Υγεία, Παιδεία, Πολιτισµός & Αθλητισµός»

1.Βελτίωση υφιστάµενων και δηµιουργία  νέων δοµών κοινωνικής φροντίδας και µέριµνας. 

Ο Δήμος πρέπει να δεσμευθεί ενεργά σε τρεις τουλάχιστον άξονες που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές επεμβάσεις στο πεδίο της κοινωνικής πολιτικής.

Α. Στη δημιουργία ενός δημοτικού εστιατορίου που θα παρέχει τα στοιχειώδη σε ευάλωτες ομάδες της χανιώτικης κοινωνίας. Δεν νοείται στο Δήμο Χανίων να υπάρχουν οικογένειες που υποσιτίζονται ή δεν έχουν πρόσβαση σε ένα, τουλάχιστον, γεύμα ημερησίως. Δέσμευση από μεριά του Δή- μου σημαίνει μια μόνιμη κοινωνική δομή, με ειδικά καταρτισμένο προσωπικό και σταθερές σχέσεις εργασίας, όπως επίσης και ένα σταθερό κονδύλι από τον προϋπολογισμό του Δήμου.

Β. Στη δημιουργία ενός Κέντρου ή Ξενώνα Αστέγων.

Γ. Στη δημιουργία ενός κέντρου για την φιλοξενία προσφύγων. Ο Δήμος Χανίων θα πρέπει να αντιμετωπίσει σοβαρά τη συνεχιζόμενη προσέλευση προσφύγων από εμπόλεμες γειτονικές χώρες. Στα πλαίσια αυτά και σε συνεργασία με την περιφέρεια, θα πρέπει να αναπτύξει μια πολιτική φιλοξενίας αυτών των ευάλωτων ομάδων ώστε η αντιμετώπισή τους να μη γίνεται σπασμωδικά, αλλά συγκροτημένα με σεβασμό στις αρχές του ανθρωπισμού και της αλληλεγγύης.  

  1. Ανάδειξη µνηµείων αναβάθµιση χώρων  αρχαιολογικού  και  ιστορικού  ενδιαφέροντος. Δηµιουργία  δικτύων  πολιτισμού – ιστορικών  διαδροµών ξενάγησης. Δηµιουργία νέων πολιτιστικών υποδοµών.

Α.  Αποστράγγιση ομβρίων υδάτων στη Δυτική Τάφρο. Μετά την τελευταία μεγάλη κακοκαιρία και τις νεροποντές, τα όμβρια ύδατα λιμνάζουν στο μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας που καλύπτει η Δυτική Τάφρος των Ενετικών οχυρώσεων των Χανίων. Φάνηκε ότι δεν έχει γίνει πρόβλεψη αποστράγγισης των όμβριων υδάτων και διοχέτευσή τους προς την θάλασσα, με τα απαραίτητα τεχνικά έργα και αναμένεται η απορρόφησή τους από το έδαφος. Η παρατεταμένη παραμονή των λιμναζόντων υδάτων εγκυμονεί κινδύνους διάβρωσης του υπεδάφους και απειλείται με κατάρρευση το τοιχίο που αντιστηρίζει τον πεζόδρομο και την οδό Πειραιώς.

Β. Δύο Πετρόκτιστα Πηγάδια στη Δυτική Τάφρο. Κοντά στο βόρειο και δυτικό άκρο της δυτικής τάφρου των Ενετικών οχυρώσεων και σε μικρή απόσταση μεταξύ τους (70μ), σώζονται δύο πετρόκτιστα πηγάδια (μαγγανοπήγαδα), που άρδευαν από τα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα τα κηποχώραφα, που καλλιεργούνταν εντός της τάφρου, ίσως και στη γύρω περιοχή. Στην στέψη του κάθε ενός από αυτά, υπάρχουν δύο παράλληλες καμάρες, στο ψηλότερο σημείο των οποίων, είχαν εγκατασταθεί τα μαγγάνια. Την περιστροφική κίνηση του μαγγανιού την προκαλούσαν ζώα και γέμιζαν τις διασωζόμενες ακόμη μικρές πέτρινες στέρνες. Τα εξαιρετικής τέχνης αυτά κατασκευάσματα, είναι δυνατόν να προστατευθούν, να αναδειχθούν και να είναι επισκέψιμα.

Γ. Δημιουργία μικρού βιομηχανικού μουσείου στο χώρο της πρώην ΑΒΕΑ.  Στο πρώην οικόπεδο της ΑΒΕΑ αφού δυστυχώς χάθηκε η σπάνια ευκαιρία για τη δημιουργία ενός μοναδικού βιομηχανικού μουσείου, έχουν περισωθεί οι δύο καμινάδες και ένα μικρό κτίριο ανάμεσά τους τα οποία βρίσκονται στο οικόπεδο ιδιοκτησίας του Κύπριου επιχειρηματία Λεπτού. Αυτό το σύμπλεγμα-απομεινάρι πρέπει να διασωθεί και να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, σε συνεννόηση και με τον ιδιοκτήτη του χώρου, για να φτιαχτεί ένα «μίνι βιομηχανικό μουσείο».

Δ. Επανέκδοση βιβλίου «Η αλίβρεκτος Νέα Χώρα» – Διαδρομή ιστορικής μνήμης: Στη Νέα Χώρα μια 3μελής ομάδα ιστορικών ερευνητών (ένας απ’ αυτούς είναι μέλος μας), συνέγραψε με τη βοήθεια και άλλων, ένα σημαντικό βιβλίο για την ιστορία της συνοικίας με τίτλο «Η αλίβρεκτος Νέα Χώρα» που εκδόθηκε σε 1000 αντίτυπα με τη χρηματοδότηση του Δήμου, το οποίο αμέσως εξαντλήθηκε. Επειδή υπάρχει μεγάλη ζήτηση τόσο από τους Νεοχωρίτες, όσο και από τους Χανιώτες αλλά και από την υπόλοιπη χώρα και το εξωτερικό, ο Δήμος θα πρέπει σύντομα να το επανεκδώσει σε ικανό αριθμό αντιτύπων. Με βάση αυτό το βιβλίο είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε και να προτείνουμε ότι απαιτείται  για τη δημιουργία μιας ιστορικής διαδρομής και την καθιέρωση ιστορικών ξεναγήσεων στη συνοικία, ένα οδοιπορικό ιστορικής μνήμης όπου η συνοικία θα αφηγείται την ιστορία της μέσα από τα χνάρια του χρόνου και τις μνήμες του παρελθόντος.                                                                    

Ε. Καταγραφή της προφορικής ιστορίας του Δήμου-Δημιουργία Ομάδων Προφορικής Ιστορίας: Στην Ελλάδα, τα χρόνια της κρίσης, παρουσιάζεται μια ανάπτυξη της προφορικής ιστορίας, όχι τόσο μέσα στα πανεπιστήμια, αλλά κυρίως με τη δημιουργία ομάδων εθελοντών οι οποίοι συλλέγουν προφορικές μαρτυρίες, μετά από μια ταχύρρυθμη εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι ο Δήμος έχει τη δυνατότητα, αν υπάρχει η βούληση, να οργανώσει ένα σχέδιο για την καταγραφή της προφορικής ιστορίας του Δήμου που θα περιλαμβάνει το συντονισμό φορέων, συλλόγων, επιστημόνων, ερευνητών, πολιτών, οι οποίοι θα συμβάλουν εθελοντικά στο εγχείρημα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης (τμήματα Ιστορίας και Κοινωνιολογίας), το Πολυτεχνείο Κρήτης και με άλλα Α.Ε.Ι. με στόχο τη δημιουργία Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (Ο.Π.Ι.) στις συνοικίες του παλιού δήμου Χανίων, στις περιοχές και τα χωριά των πρώην Καποδιστριακών δήμων. Εξάλλου υπάρχει ήδη μεγάλη σχετική εμπειρία στην Αντιπεριφέρεια Χανίων, στην Κυψέλη στην Αθήνα, στο δήμο Αθηναίων, στην Ικαρία, στο Βόλο η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί. Το όφελος θα είναι μεγάλο και αυτονόητο

Στ. Δημιουργία νέων πολιτιστικών υποδομών: Ο Δήμος και τα ιδρύματά του, διαθέτουν κτίσματα που μέχρι στιγμής παραμένουν αναξιοποίητα. Γνωρίζουμε ότι ένα απ’ αυτά βρίσκεται στη Νέα Χώρα και είναι δωρεά στο Γηροκομείο Χανίων. Έως ότου το ίδρυμα αποφασίσει τι θα κάνει, εμείς προτείνουμε να αξιοποιηθεί ως εξής: να στεγαστεί ένα «Κέντρο Πολιτισμού και Νεολαίας Νέας Χώρας» που θα λειτουργεί με εθελοντές και θα είναι κυψέλη πολιτισμού, που θα παράγει πολιτισμό στηριζόμενη στους ντόπιους ανθρώπους και θα διοργανώνει πολυποίκιλες εκδηλώσεις.   

  1. Εκπαίδευση. Ανέγερση νέων σχολικών μονάδων και συντήρηση- αναβάθµιση υπαρχόντων κτιρίων. Α.Ανέγερση νέων κτιρίων για τα 32ο-36ο Νηπιαγωγεία: Στη δυτική πλευρά της συνοικίας στην οδό Φούμηδων σε ενοικιαζόμενο ιδιωτικό κτίριο εντελώς ακατάλληλο, πολλά χρόνια τώρα στεγάζονται τα 32ο και 36ο Νηπιαγωγεία Χανίων. Κι όμως στο σχέδιο πόλης προβλέπεται χώρος για την ανέγερση σχολείων. Θα μπορούσε τα χρήματα που εισπράττει ο Δήμος από την εισφορά σε χρήμα να τα διαθέσει για την αποζημίωση του οικοπέδου στο οποίο θ’ ανεγερθούν τα νέα νηπιαγωγεία.

Β. Κτίριο Παιδικών Εξοχών στους Αγίους Αποστόλους: Το εγκαταλελειμμένο και μισογκρεμισμένο κτίριο των Παιδικών Εξοχών στους Αγ. Αποστόλους το οποίο φιλοξένησε χιλιάδες φτωχά χανιωτόπουλα, πριν και μετά τον πόλεμο και του οποίου ψυχή στην κατασκευή και τη λειτουργία ήταν ο σπουδαίος δάσκαλος Μάνος Μασούρης από τη Νέα Χώρα (εκτελέστηκε από τους Γερμανούς τον Αύγουστο 1944), δεν πρέπει να αφεθεί να ρημάξει. Πρέπει να αναστηλωθεί και να στεγάσει ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που να πάρει το όνομα του δασκάλου και το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει και άλλες δραστηριότητες, συνεδριακές, μουσικές θεατρικές κ.λπ. μικρής κλίμακας.

Άλλα θέματα

Δύο σημαντικά ζητήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης εκ μέρους του Δήμου και ως τέτοια πρέπει να ενταχθούν στον πενταετή σχεδιασμό του Δήμου. 

 Α. Καταγραφή και αξιοποίηση δημοτικών κτιρίων: Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν εγκαταλειμμένα δημοτικά κτίρια την ίδια στιγμή που υπάρχουν μεγάλες ανάγκες για τη στέγαση πολιτών, αλλά και για την φιλοξενία πολιτιστικών, κοινωνικών, και άλλων δομών, που μπορούν να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής στις συνοικίες του δήμου. Απαιτείται, συνεπώς, μια συνεκτική πολιτική αξιοποίησης των δημοτικών κτιρίων, τα οποία θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να δοθούν στις τοπικές κοινότητες για κοινωνικές, πολιτιστικές, και άλλες δραστηριότητες.

Β. Δέσμευση του Δήμου Χανίων υπέρ της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στην παραλία και στον αιγιαλό: Ο Δήμος Χανίων θα πρέπει να δεσμευθεί υπέρ της υπεράσπισης της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στην παραλία και στον αιγιαλό. Η παρούσα δημοτική αρχή γνωρίζει το πρόβλημα που δημιουργεί η καταχρηστική άσκηση του δικαιώματος της ομορίας στην παραλία της Νέας Χώρας και σε άλλες παραλίες του Δήμου. Ο Δήμος Χανίων πρέπει να λάβει υπόψη ότι η παραχώρηση από την πολιτεία στους ΟΤΑ της απλής χρήσης του αιγιαλού –και ως τέτοια νοείται κάθε χρήση, εφ’ όσον από αυτήν δεν παραβιάζεται ο προορισμός του αιγιαλού [και της παραλίας] ως κοινόχρηστων πραγμάτων και αλλοιώνεται η μορφολογία και τα βιοτικά τους στοιχεία – δεν μπορεί να συμβαδίζει με την απαράδεκτη κατάσταση που δημιουργεί η άσκηση του δικαιώματος της ομορίας στην παραλία της Νέας Χώρας τα τελευταία χρόνια. Ο Δήμος πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για την κατάργηση ή ριζική τροποποίηση της διάταξης η οποία αφορά την ομορία, και στο μεταξύ να αναζητήσει μια συναινετική λύση η οποία δεν θα καταστρατηγεί το άρθρο 24 του Συντάγματος, τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, το άρθρο 967 του Αστικού Κώδικα που περιλαμβάνει στα πράγματα κοινής χρήσης «τα νερά με ελεύθερη και αέναη ροή, τους δρόμους, τις πλατείες, τους αιγιαλούς […]», και τέλος τον ίδιο το νόμο (2971/2001) που καθορίζει ως «κύριο προορισμό» του αιγιαλού και της παραλίας «την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση προς αυτά».

Χανιά 2 Μαρτίου 2015

Για την Ανοιχτή Συνέλευση Νέας Χώρας

Οι εκπρόσωποι της στην Επιτροπή Διαβούλευσης

Γιώργος Πιτσιτάκης – Κατερίνα Καλυβιανάκη

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Ρωσία θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των «ασταμάτητων» βαλλιστικών πυραύλων Oreshnik

Τρόμος στον πλανήτη επικρατεί μετά την κλιμάκωση στον ρωσοουκρανικό...

Η «επιστροφή» του ΠΑΣΟΚ

Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Εδώ και λίγες ημέρες το ΠΑΣΟΚ αποτελεί...