Alea jacta est. Ο κύβος ερρίφθη στη Γενεύη, όπως φαίνεται, στη Σύναξη των Ορθοδόξων Προκαθημένων και οδεύουμε μετά 963 χρόνια σε Πανορθόδοξη Σύνοδο, την πρώτη μετά το Σχίσμα των Εκκλησιών το 1053. Όπως όλα δείχνουν, οι Πατριάρχες και οι Αρχιεπίσκοποι που συνεδριάζουν από την περασμένη εβδομάδα στο Ορθόδοξο Ινστιτούτο της Γενεύης προσπαθούν να ξεπεράσουν όλες τις δυσκολίες που υπάρχουν προκειμένου την ημέρα της Πεντηκοστής, στα μέσα Ιουνίου, να μπορέσουν να συγκεντρωθούν και να πραγματοποιήσουν την πρώτη Πανορθόδοξη Σύνοδο που θα μεταφέρει μήνυμα ενότητας και θα αντιμετωπίσει τα θέματα που απασχολούν τους χριστιανούς στη σύγχρονη εποχή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Προκαθήμενοι προχώρησαν σε ένα «μορατόριουμ» τεσσάρων σημείων στην προσπάθεια τους να συγκληθεί η Σύνοδος:
* Η μόνη Εκκλησία που αναγνωρίζεται στην Ουκρανία είναι η Μητρόπολη Κιέβου που υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας. Όπως διευκρίνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, οι ιεράρχες της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης που επισκέπτονται την περιοχή το πράττουν έπειτα από πρόσκληση των πολιτικών αρχών και δεν συλλειτουργούν με τους μητροπολίτες που αποσχίστηκαν από το Πατριαρχείο Ρωσίας. Γεγονός το οποίο φαίνεται να ικανοποιεί την Εκκλησία της Μόσχας.
* Με παρέμβαση του Οικουμενικού Πατριάρχη συστήνεται ειδική επιτροπή η οποία θα εξετάσει και θα προτείνει τη λύση στο αδιέξοδο που έχει προκληθεί στις σχέσεις των Πατριαρχείων Αντιοχείας και Ιεροσολύμων με αφορμή ίδρυση μητροπόλεως από τα Ιεροσόλυμα στο Κατάρ και εκλογή μητροπολίτη με τον τίτλο Κατάρων, περιοχή την οποία η Αντιόχεια δηλώνει ότι ανήκει στη δική της εκκλησιαστική δικαιοδοσία.
* Από την ημερήσια διάταξη της Συνόδου αφαιρέθηκαν διοικητικής φύσης θέματα που προκαλούσαν εντάσεις, όπως το ζήτημα της Αυτοκεφαλίας των Εκκλησιών και από ποιον παραχωρείται, καθώς και το ζήτημα των Διπτύχων, δηλαδή της σειράς των μνημονεύσεων των Προκαθημένων κατά τη λειτουργία αφού πολλές Εκκλησίες, μεταξύ των οποίων το Πατριαρχείο Γεωργίας και η Εκκλησία της Κύπρου και άλλες, έχουν ζητήσει να προηγηθούν στη σειρά από άλλες Εκκλησίες.
Καθοριστικής σημασίας υπήρξε και η αναγνώριση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο πριν από τη Σύναξη των Προκαθημένων της εκλογής του Αρχιεπισκόπου Τσεχίας που επί δύο χρόνια αναγνωριζόταν μόνο από το Πατριαρχείο Μόσχας.
Τόπος διεξαγωγής η Κρήτη
Ως τόπος διεξαγωγής της Συνόδου επιλέχθηκε η Κρήτη και από το πρωί της Τρίτης ετίθεντο ζητήματα όπως η πιθανή συμμετοχή κληρικών και λαικών ανάμεσα τους και γυναίκες, η παρουσία παρατηρητών από τις άλλες Χριστιανικές Εκκλησίες όπως είναι οι Ρωμαιοκαθολική καθώς και ο τελικός προσδιορισμός των θεμάτων ανάμεσα στα οποία ήδη υπάρχει συμφωνία για τη θέση των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην οικουμενική κίνηση και στο σύγχρονο κόσμο, τα περί νηστείας και η οικογένεια. Ενώ αφαιρέθηκε ο καθορισμός του κοινού εορτασμού του Πάσχα με τους υπόλοιπους χριστιανούς δηλαδή με τους Ρωμαιοκαθολικούς και τους Προτεστάντες.
Όπως είναι γνωστό το 1923 η πλειονότητα των Ορθοδόξων Εκκλησιών υιοθέτησε τον Γρηγοριανό ημερολόγιο για το εορτολόγιό της, σύμφωνα με τα πορίσματα της αστρονομίας. Ο εορτασμός όμως του Πάσχα παρέμεινε με το Ιουλιανό ημερολόγιο (θεσπίστηκε από τον Γάιο Ιούλιο Καίσαρα) προκειμένου να είναι ο κοινός ο εορτασμός αυτής της κορυφαίας εορτής από όλους του Ορθοδόξους καθώς τα Πατριαρχεία Μόσχας, Γεωργίας, Σερβίας, Ιεροσολύμων αλλά και το Άγιο Όρος αρνήθηκαν να ακολουθήσουν το καινούργιο ημερολόγιο.
tovima.gr