Ο εφιάλτης της ακρίβειας συνεχίζεται και το 2023, το οποίο αναμένεται να κάνει ποδαρικό με νέες αυξήσεις σε τουλάχιστον 500 βασικά αγαθά (π.χ τρόφιμα) που μεσοσταθμικά θα φτάσουν το 10%, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τα νοικοκυριά.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετικό ρεπορτάζ της Realnews, περισσότερες από 60 εταιρείες έχουν αποστείλει ήδη στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με ανατιμήσεις για περισσότερες 30 κατηγορίες προϊόντων. Οι αυξήσεις αυτές ήταν προγραμματισμένες εδώ και αρκετές εβδομάδες ή και μήνες από ορισμένες επιχειρήσεις, οι οποίες τις αποδίδουν στην εκρηκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, αλλά και στα μεταφορικά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ορισμένες εταιρείες προγραμματίζουν δύο ή τρεις ανατιμήσεις που θα κάνουν στο ίδιο προϊόν σε διάστημα ενός έτους, με στόχο να «μοιραστεί» το βάρος για τους καταναλωτές και ταυτόχρονα να μην πέσουν οι πωλήσεις. Άλλωστε, τους τελευταίους μήνες δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που σταμάτησαν να βάζουν στο καρότσι του σούπερ μάρκετ τα προϊόντα με μεγάλη αύξηση στην τιμή τους.
Αυξήσεις ακόμα και 30%
Μάλιστα, οι αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα θα είναι τόσο μεγάλες, που σε κάποιες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν ακόμα και το 30%, κάτι που αποδεικνύει ότι η ακρίβεια που σαρώνει τα ράφια συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Κι ενώ οι τιμές στο σούπερ μάρκετ έχουν φτάσει σε «απαγορευτικά» ύψη λόγω της ενεργειακής κρίσης, η πρόσφατη αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα δεν φαίνεται να έριξε και τις τιμές στο σούπερ μάρκετ, γεγονός που έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών. Σημειώνεται ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες, από το στάδιο της παραγωγής των πρώτων υλών μέχρι την παραγωγή των προϊόντων και τη διανομή τους στα καταστήματα λιανικής πώλησης, επικαλούνται την ενεργειακή κρίση για τις συνεχείς ανατιμήσεις.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές μέσα σε έναν χρόνο
Το ζητούμενο είναι κατά πόσο είναι δικαιολογημένες αυξήσεις της τάξης του 20% και του 30%. Πρόκειται για ανατιμήσεις που προκύπτουν και από τα επίσημα στοιχεία του Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον πληθωρισμό, παρόλο που υποχώρησε στο 8,5% τον Νοέμβριο, από 9,1% τον Οκτώβριο. Και οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.
Σε διάστημα ενός έτους προϊόντα διατροφής και αλκοολούχα ποτά ανατιμήθηκαν κατά 15%.
Ειδικότερα, οι τιμές:
- στο ψωμί και στα δημητριακά αυξήθηκαν κατά 18,7%,
- στα κρέατα 16,7%,
- στα ψάρια 1,9%,
- στα γαλακτοκομικά και τα αυγά 25,3%,
- στα έλαια και τα λίπη 20,4%,
- στα λαχανικά 12,6%,
- στη ζάχαρη, τις σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά 6,1%,
- στον καφέ 13,4%,
- στο μεταλλικό νερό, τα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων κατά 8,6%.
Ουσιαστικά και σε πολύ μεγάλο βαθμό η μείωση του πληθωρισμού τον Νοέμβριο οφείλεται στη σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα, στο φυσικό αέριο, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στα καύσιμα.
Πώς γίνεται οι αυξήσεις να εφαρμόζονται τόσο γρήγορα
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της η εφημερίδα, από τον Σεπτέμβριο μέχρι και σήμερα έχουν ανατιμηθεί περισσότερα από 1.500 προϊόντα, σε ποσοστό ακόμη και πάνω από 30%. Τον Σεπτέμβριο ανακοινώθηκαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανατιμήσεις σε 500 προϊόντα, τον Οκτώβριο σε 800 και τον Νοέμβριο σε τουλάχιστον 200.
Τις τελευταίες ημέρες καταφθάνουν στα καταστήματα πώλησης τροφίμων νέα τιμολόγια με αυξήσεις σε δεκάδες βασικά αγαθά, που αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων στις αποθήκες. Σε γενικές γραμμές, όμως, τα αποθέματα είναι περιορισμένα, λόγω των συνεχών αλλαγών στις τιμές, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις, από τη στιγμή που στέλνονται από τις βιομηχανίες τροφίμων και τις εμπορικές επιχειρήσεις στα καταστήματα λιανικής, να περνούν στα ράφια σχεδόν αυτόματα.
Άη Βασίλης με… αυξήσεις: Η λίστα με τις νέες τιμές
Έτσι, από τις αρχές του χρόνου αναμένεται σταδιακά να ανατιμηθούν τα εξής προϊόντα:
- Παιδικές πάνες, απορρυπαντικά, σαμπουάν, ξυραφάκια, σοκολατοειδή και μπεσαμέλ έως 30%,
- ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%,
- λουκούμια έως 27%,
- τσίχλες και καραμέλες έως 22%,
- λιαστές τομάτες έως 20%,
- μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%,
- καθαριστικά σπιτιού έως 18% τυριά,
- μπισκότα και φρυγανιές έως 16%,
- ζωοτροφές έως 15%,
- ελαιόλαδο έως 14%,
- ρύζι 13%,
- κονσέρβες τόνου έως 12,5%,
- μαρμελάδες και ξύδι βαλσαμικό έως 11%,
- εμφιαλωμένο νερό έως 10%,
- αναψυκτικά έως 9%, γιαούρτια 7,5%,
- βρεφικό γάλα και φρουτόκρεμες έως 8%,
- φασόλια και κρουασάν έως 7%,
- μέλι και καφές εσπρέσο έως 6%,
- είδη προσωπικής υγιεινής έως 5%.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις δεν αφορούν το σύνολο των κατηγοριών, αλλά μεμονωμένα προϊόντα. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα με την ίδια ένταση, όσο δεν αποκλιμακώνεται η ενεργειακή κρίση.
Σε άνθιση τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Όλο αυτό το τοπίο ραγδαίας ακρίβειας που υπάρχει εδώ και μήνες έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία. Έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι, ενώ οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξάνονται, οι όγκοι των προϊόντων που πωλούν μειώνονται.
Την ίδια στιγμή, εντυπωσιακή ανάπτυξη γνωρίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, τα συγκεκριμένα προϊόντα αναπτύχθηκαν το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου με ρυθμό 13,9%, όταν το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν άνοδο κατά 4,6% και διαμορφώθηκαν σε 6,93 δισ. ευρώ. Η άνοδος πωλήσεων οφείλεται στις αυξημένες τιμές με τις οποίες πωλούνται τα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, καθώς στο δεκάμηνο του έτους ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,3%. Και όλα αυτά σε μια χρονιά κατά την οποία η τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα έντονη.
Σε ποια προϊόντα «κουρεύτηκε» η κατανάλωση
Η πτώση της κατανάλωσης, μάλιστα, ως προς τον όγκο πωλήσεων, αφορά και τα τρόφιμα, τα απορρυπαντικά, αλλά και τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς. Επίσης, αξίζει να επισημανθεί ότι μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις σημειώνουν τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. (κατά 10,4% το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου). Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το γεγονός αυτό αποδίδεται στην προσπάθεια που κάνουν καθημερινά οι καταναλωτές να προμηθευτούν τα απολύτως απαραίτητα προϊόντα σε μικρότερα σούπερ μάρκετ και γενικότερα σε καταστήματα τροφίμων.
1 στους 3 ψάχνει «κυνηγάει» προσφορές από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ
Οι καταναλωτές, εκτός από την μείωση της κατανάλωσης, «κυνηγούν» πλέον και τις προσφορές που κάνουν τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού». Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, οι καταναλωτές ψάχνουν από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ τις καλύτερες προσφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 29% των καταναλωτών, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από την εταιρεία, επισκέπτεται πολλά σούπερ μάρκετ για να εντοπίσει προϊόντα που πωλούνται σε προσφορά.
Σύμφωνα με έρευνα καταναλωτικών τάσεων που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το 84% των καταναλωτών «κυνηγά» περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Μάλιστα, η ανάγκη των καταναλωτών να αγοράσουν προϊόντα σε προσφορά αποδεικνύεται και από τη δυναμική που έχει το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που οι πωλήσεις των προϊόντων που βρίσκονται μέσα στο «καλάθι» έχουν αυξηθεί σε ποσοστό άνω του 50% σε σχέση με τη χρονική περίοδο που ήταν εκτός «καλαθιού».
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 67% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα.
ieidiseis.gr