Τις αλλαγές που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για τα σχολεία σχολιάζει σε γραπτή του δήλωση ο βουλευτής Κιλκίς και υπεύθυνος ΚΤΕ Παιδείας του ΠΑΣΟΚ Στέφανος Παραστατίδης αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι ο πρωθυπουργός “αντί για τα κινητά έκρυψε στην τσάντα την αλήθεια”.
Ειδικότερα, στη σχετική ανακοίνωση ο κ. Παραστατίδης επισημαίνει:
Από το καπέλο του μάγου και μέσω tik tok ο πρωθυπουργός ανέσυρε 10 “αλλαγές” για το σχολικό έτος που μόλις ξεκίνησε.
Αυτό όμως που ταχυδακτυλουργικά εξαφάνισε είναι η αλήθεια.
Τι είπε ο πρωθυπουργός:
“Αλλαγή” πρώτη: “Φέτος η χρονιά ξεκινάει με 10.000 παραπάνω μόνιμο διδακτικό προσωπικό”.
Η αλήθεια: Οι 10.000 μόνιμοι διορισμοί είναι πράγματι θετική εξέλιξη που όμως χρηματοδοτήθηκε από περικοπές των πιστώσεων αναπληρωτών. Η εκπαίδευση δεν ενισχύθηκε οικονομικά, ο συνολικός αριθμός των εκπαιδευτικών ( μόνιμων και αναπληρωτών) θα είναι τελικά φέτος μικρότερος. Με την μονιμοποίηση αναπληρωτών χρυσώθηκε το χάπι ενός πρωτοφανούς σχεδίου συγχωνεύσεων – καταργήσεων τμημάτων και περικοπών θέσεων εκπαιδευτικών, που έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στη μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία.
“Αλλαγή” δεύτερη: “Δημιουργία αυτόνομων τάξεων στις ακριτικές περιοχές”
Η αλήθεια: Η αυτόνομη Γ’ Τάξη Γυμνασίου στο νησί της Γαύδου, υπάγεται στο Γυμνάσιο Χώρας Σφακίων. Το Γυμνάσιο των Σφακίων όμως το οποίο θα παρέχει – εκ του νόμου- διαδικτυακά μαθήματα στους μαθητές του ακριτικού νησιού, δεν λειτουργεί επειδή δεν έχει καθηγητές! Μαγική εικόνα…
“Αλλαγή” τρίτη: “Το μάθημα θα γίνεται με τους 40.000 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν ως το τέλος του 2024”
Η αλήθεια: Η ένταξη των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναμφίβολα θετικό μέτρο εφόσον συνοδεύεται από ένα συνολικό σχέδιο για την παιδαγωγική τους αξιοποίηση που θα περιλαμβάνει αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, εισαγωγή νέων διδακτικών τεχνικών και προσεγγίσεων, επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Προς το παρόν τέτοιες δράσεις ή έστω και σχέδιο δεν υπάρχουν. Απλά γίνεται ανακύκλωση πολιτικών που εξαγγέλθηκαν και εφαρμόστηκαν ήδη από το 2011 για να εγκαταλειφθούν στη συνέχεια.
“Αλλαγή” τέταρτη: Οι γονείς μέσα από την εφαρμογή eparents θα μπορούν να παρακολουθούν βαθμούς και απουσίες.
Η αλήθεια: Η «Ψηφιακή επανάσταση» στην παιδεία καταγράφει προς το παρόν αποτυχίες και διαχειριστική ανικανότητα. Η πρώτη δοκιμή του eparents τον περασμένο Μάιο, συνοδεύτηκε από το πρωτοφανές γεγονός να ενημερώνονται οι γονείς για τις βαθμολογίες προτού οι βαθμοί ελεγχθούν και επισημοποιηθούν από τους συλλόγους διδασκόντων. Οι εξαγγελίες για ψηφιοποίηση των διαδικασιών είτε αναβάλλονται είτε περνούν στην αιώνια λήθη. Το σημερινό μπάχαλο στην τοποθέτηση των νεοδιόριστων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών οφείλεται και στο ότι το περίφημο πληροφοριακό σύστημα που εξήγγειλε ο υπουργός για την οριοθέτηση των κενών και την πρόσληψη των εκπαιδευτικών τελικά κατέληξε σε μπακαλοτέφτερο!
“Αλλαγή” πέμπτη: Ξεκινά ψηφιακό φροντιστήριο για 120. 000 μαθητές της Τρίτης Λυκείου.
Η αλήθεια: Οι βιντεοσκοπημένες παραδόσεις μαθημάτων παραπέμπουν σε παλαιωμένες αντιλήψεις σχετικά με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Σε καμία περίπτωση οι «ομιλούσες κεφαλές» δεν συνιστούν παιδαγωγική αξιοποίηση στην εποχή του αλληλεπιδραστικού και διαδραστικού διαδικτύου. Σε ότι αφορά στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση που θα παρέχεται υποστηρικτικά στους μαθητές της Γ Λυκείου το μέτρο ασφαλώς είναι θετικό αλλά απομένει να δούμε πώς αυτό θα υλοποιηθεί με 4 (!) μόλις μαθηματικούς και 4 (!) φυσικούς για 120.000 μαθητές.
“Αλλαγή” έκτη: Έμφαση στην πληροφορική και η επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων στο Γυμνάσιο.
Η αλήθεια: Η απουσία προγραμματισμού και η αδυναμία ανταπόκρισης στα στοιχειώδη φαίνεται από το γεγονός ότι ένα χρόνο μετά από τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού παιδείας στη Βουλή στις 8/7/2023 κανένα βήμα δεν έχει γίνει για όσα εξαγγέλθηκαν τότε, ανάμεσα σε αυτά και το “Πρόγραμμα για διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων”. Σε ότι αφορά στο πολλαπλό βιβλίο το οποίο επανειλημμένα έχει εξαγγελθεί, προχθές δόθηκε για πέμπτη ή έκτη φορά παράταση στην προθεσμία συγγραφής, καθιστώντας πλέον άγνωστο το πότε και το εάν τελικά θα εφαρμοστεί. Οι αλλαγές για το νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων, για τις δράσεις του ενεργού πολίτη και για την ατομική συμβουλευτική στους μαθητές της Α’ Λυκείου θα αποτελέσουν θετικά βήματα στο βαθμό που δεν θα καταλήξουν και αυτές σε ανέξοδες εξαγγελίες – θύματα στο βωμό των επικοινωνιακών αναγκών της Κυβέρνησης.
Τέλος η “αλλαγή” στην απαγόρευση χρήσης κινητών στο σχολείο : “Κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου το κινητό στην τσάντα. Απαγορεύεται εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων η εμφανής κατοχή ή και η χρήση κινητού τηλεφώνου”
Η αλήθεια : Εδώ η κυβερνητική προπαγανδιστική δημιουργικότητα υπερβαίνει κάθε προηγούμενο, δοκιμάζει τη λογική και υποτιμά τη νοημοσύνη παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών. Παρουσιάζουν ως σπουδαία αλλαγή κάτι που ισχύει από το 2006 και μάλιστα με αυστηρότερη πρόβλεψη από την τωρινή ρύθμιση, αφού το προηγούμενο και ισχύον μέχρι τώρα στάτους απαγόρευε και την κατοχή ενώ η νέα υπουργική απόφαση απαγορεύει μόνο τη χρήση (το κινητό μένει στην τσάντα). Αντί λοιπόν να πούνε απλά ότι θα γίνει μια προσπάθεια αποτελεσματικότερης εφαρμογής μιας πολυετούς εν ισχύ διάταξης ,επιχειρούν ένα χονδροειδέστατο εμπαιγμό των πολιτών.
Η κυβέρνηση συνεχίζει να πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες στους πολίτες χωρίς να αλλάζει τίποτα (και) στην παιδεία.
Στην κυβερνητική της διάσταση η εικονική πραγματικότητα προσαρμοσμένη στις επικοινωνιακές ανάγκες νικά κατά κράτος την αντικειμενική πραγματικότητα της εκπαίδευσης και τα υπαρκτά προβλήματα.
Τελικά αντί για τα κινητά, ο κ. Μητσοτάκης έκρυψε στην τσάντα την αλήθεια