Αν και τα τελευταία χρόνια δίνουμε όλη τη βαρύτητα στην αναγκαιότητα δημιουργίας ενός σύγχρονου Βόρειου Οδικού Άξονα στην Κρήτη, τα στοιχεία δείχνουν ότι η συντριπτική πλειονότητα των ατυχημάτων συμβαίνει στο επαρχιακό δίκτυο. Και μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες για τα θανατηφόρα τροχαία στο επαρχιακό δίκτυο είναι η υπερβολική ταχύτητα.
Χαρακτηριστική είναι και η πραγματικότητα στη Λεωφόρο Καζαντζάκη όπου αν και κατοικημένη περιοχή οι ταχύτητες που αναπτύσσονται φτάνουν πολλές φορές και τα 80 μέχρι και τα 100 χλμ/ώρα.
Εξαιτίας της υπερβολικής ταχύτητας είχαμε το φρικτό θανατηφόρο τροχαίο έξω από το Πολυτεχνείο Κρήτης που κόστισε τη ζωή δύο νέων φοιτητών.
Η υπερβολική ταχύτητα ήταν φαίνεται και η αιτία του πρόσφατου θανατηφόρου τροχαίου με θύμα έναν 27χρονο κοντά στην Αγυιά.
Βεβαίως, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, είναι σχετικά αυστηρώς για την παράβαση της υπέρβασης των ορίων ταχύτητας.
Πιο συγκεκριμένα:
- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας έως 20 χλμ/ώρα το πρόστιμο είναι 40 ευρώ. Για όσους ξεπερνούν τα εισοδηματικά κριτήρια θα είναι 80 και 120 ευρώ αντίστοιχα.
- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας από 20 – 30 χλμ/ώρα το πρόστιμο είναι 100 ευρώ. Για όσους ξεπερνούν τα εισοδηματικά κριτήρια θα είναι 200 και 300 ευρώ αντίστοιχα.
- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας από 30 χλμ/ώρα και άνω το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Για όσους ξεπερνούν τα εισοδηματικά κριτήρια θα είναι 700 και 1050 ευρώ αντίστοιχα.
Εμείς όμως αναρωτιόμαστε αν αυτό αρκεί.
Υπάρχουν περιπτώσεις συνανθρώπων μας που ξεπερνούν τα όρια ταχύτητας σε καθημερινή βάση, γιατί τους αρέσει να τρέχουν, όπως αρέσει σε ένα πυρομανή να ανάβει φωτιές.
Αυτοί οι άνθρωποι υπερβαίνουν τα όρια ακόμη και σε κατοικημένες περιοχές έτσι ώστε εκεί που το όριο είναι τα 30 χλμ/ώρα αυτοί να πηγαίνουν και με 100 χλμ/ώρα.
Σε ένα τόπο όπως στα Χανιά αυτοί οι άνθρωποι είναι γνωστοί. Τα αμάξια τους είναι “φτιαγμένα”, έχουν πειραγμένες εξατμίσεις για να κάνουν θόρυβο. Συμμετέχουν σε παράνομους αγώνες ταχύτητας.
Αναρωτιόμαστε, στα πόσα θανατηφόρα τροχαία θα πρέπει να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα προστασίας;
Νομίζουμε ότι η πολιτεία θα πρέπει να κινηθεί προς δύο κατευθύνσεις.
Η μία είναι η αυστηροποίηση των ποινών για ακραίες υπερβάσεις ορίων ταχύτητας με αφαίρεση δια παντός του διπλώματος οδήγησης μετά από έναν αριθμό ίδιων παραβάσεων σχετικά με το όριο ταχύτητας και σε ένα δεύτερο στάδιο είναι αναγκαία η δημιουργία πιστών όπου οι νέοι που τους αρέσει η ταχύτητα θα μπορούν να τρέχουν δίχως να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή άλλων συνανθρώπων τους.
Τα κόστη δεν είναι τόσο μεγάλα όταν η λήψη κατάλληλων μέτρων θα σώσει πολλές ζωές και θα βελτιώσει την οδηγική εμπειρία για όλους όσους χρησιμοποιούν ένα οδικό δίκτυο που ούτως ή άλλως χρήζει πολλών βελτιώσεων.