Από την απόφαση του Δ’ τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας εξαρτάται πλέον το μέλλον του έργου επέκτασης του αεροδρομίου «Γιάννης Δασκαλογιάννης» προϋπολογισμού 100.000.000 ευρώ.Χθες το πρωί συνεδρίασε με πενταμελή σύνθεση το Δ’ τμήμα του ΣτΕ, με θέμα συζήτησης την έκδοση της οριστικής απόφασης για την προσφυγή της εταιρείας Άκτωρ ΑΕ κατά της απόφασης του αναπλ.υπουργού κ.Καλογιάννη για την ανάθεση του έργου στην Κυπριακή εταιρεία Νέμεσις.
Στην συνεδρίαση παρευρέθησαν ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ.Σταύρος Αρναουτάκης και ο Δήμαρχος Χανίων κ.Μανώλης Σκουλάκης.
Όπως δήλωσε στο Flashnews.gr ο κ.Αρναουτάκης «εμείς θέλουμε να εκδοθεί το συντομότερο η απόφαση προκειμένου να γίνει αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη και δεν μας ενδιαφέρει το ποιος θα το κάνει».
Της χθεσινής συνεδρίασης είχε προηγηθεί απόφαση του ΣτΕ τον περασμένο Νοέμβριο, με την οποία έγινε αποδεκτή η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της εταιρείας Άκτωρ ΑΕ και το Δικαστήριο είχε αποφασίσει – μεταξύ άλλων και τα εξής :
«Αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Σταύρου Καλογιάννη περί του διαγωνισμού από τις 23 Αυγ 2012, διατάσσει τη μη κατακύρωση του διαγωνισμού και τη μη υπογραφή της σύμβασης με τη ΝΕΜΕΣΙΣ ΑΤΕ και απορρίπτει την παρέμβαση της ΝΕΜΕΣΙΣ.»
Ακολούθησε η κύρια προσφυγή στο ΣτΕ της εταιρείας Άκτωρ ΑΕ με την οποία ζητείται η οριστική μη κατακύρωση του διαγωνισμού.
Εάν – βάση της σημερινής συζήτησης – το ΣτΕ κάνει αποδεκτή την προσφυγή της εταιρείας, τότε ανοίγει ο δρόμος για την ανάθεση του έργου στην εταιρεία Άκτωρ ΑΕ που είναι η δεύτερη μειοδότρια εταιρεία.
Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως το έργο που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ θα χαθεί, με τεράστιες επιπτώσεις στην τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης.
Σύντομο ιστορικό του έργου επέκτασης του αεροδρομίου
Η απόφαση για το έργο επέκτασης του αεροδρομίου «Γιάννης Δασκαλογιάννης» είχε ληφθεί πριν από πέντε περίπου χρόνια και για το σκοπό αυτό είχαν «δεσμευθεί» 100 εκατομ ευρώ, ενώ στην συνέχεια εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Από τότε το θέμα πέρασε από χίλια-μύρια κύματα και από «περίεργα» γραφειοκρατικά προσκόμματα, μέχρι να φτάσει στην δημοπρασία που έγινε τον Απρίλιο του 2012.
Στην δημοπρασία πρώτη αναδείχθηκε η εταιρεία Κυπριακών συμφερόντων ΝΕΜΕΣΙΣ η οποία προσέφερε έκπτωση 48,48%. Δεύτερη ήρθε η εταιρεία ΑΚΤΩΡ και ακολούθησαν οι εταιρείες ΕΚΤΕΡ και ΤΕΡΝΑ με χαμηλότερα ποσοστά εκπτώσεων, πλην όμως, όλα άνω του 40%.
Στην συνέχεια η ΑΚΤΩΡ κατέθεσε προσφυγή στο Υπουργείο Υποδομών, η οποία όμως απορρίφθηκε και ο αναπληρωτής Υπ.Υποδομών κ.Καλογιάννης κατακύρωσε οριστικά το έργο στην ΝΕΜΕΣΙΣ.
Ακολούθησε η προσφυγή για λήψη ασφαλιστικών μέτρων της ΑΚΤΩΡ στο Συμβούλιο της Επικρατείας όπου η προσφυγή της έγινε αποδεκτή.
Το έργο επέκτασης του Αεροδρομίου
Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 110.085.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Η διάρκεια κατασκευής του είναι 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Στο τεχνικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται :
α) επέκταση του υφιστάμενου κτιρίου, αεροσταθμού κατά 18.000 μ2 (από 13.325 μ2 σήμερα στα 31.572 μ2).
β)Διαμόρφωση και αναδιαμόρφωση του συνολικού περιβάλλοντος χώρου.
γ) Κατασκευή νέου κτιρίου πύργου ελέγχου, συνολικής επιφάνειας 2.000 μ2.
δ) Κατασκευή νέου κτιρίου αμαξοστασίου, συνολικής επιφάνειας 2.600 μ2.
ε) Κατασκευή νέου κτιρίου φύλαξης απορριμμάτων 484 μ2.
Ναπολέων Σαραντίδης
sarantidis@flashnews.gr